آیا می خواهید وزن کم کنید؟ آیا تا به حال نام چای ماچا را شنیده اید یا برای لاغر شدن از آن استفاده کرده اید؟ چای ماچا نوعی چای سبز است که طرفداران آن معتقدند تاثیر زیادی روی کاهش وزن دارد. اگر می خواهید درباره درستی این ادعا اطلاعات بیشتری کسب کنید و بدانید که آیا ماچا لاغر می کند یا خیر، باید با خواص آن و تاثیری که روی بدن دارد، آشنا شوید. پس توصیه می کنیم این مقاله را تا انتها بخوانید.

مطلب مرتبط:

چرا هر کاری می کنم لاغر نمی شوم ؟ 

با فواید بابونه و چای آن آشنا شوید

چای ماچا چیست؟

ماچا یک نوع چای سبز پودر شده است که نحوه تهیه آن در زمان سلطنت سلسله تانگ (Tang Dynasty) در چین ابداع شد. سپس راهبان بودایی چای ماچا را به ژاپن بردند. این چای با گذشت زمان محبوبیت پیدا کرد و در طول صدها سال گذشته به بخشی جدایی ناپذیر فرهنگ ژاپن تبدیل شد.

باکیفیت ‌ترین گیاه چای ماچا در منطقه اوجی (Uji) ژاپن کشت می شود. بوته های چای با سایبان های چوبی پوشانده می شوند تا فقط حدود 20 درصد اشعه های خورشید به گیاه برسد. این فرآیند به افزایش سطح کلروفیل و سایر ترکیبات مفید در برگ ها کمک می کند. یکی از این ترکیبات اسید آمینه ای به نام ال-تیانین (L-theanine) است که مزایای زیادی برای سلامتی انسان دارد.

پس از برداشت گیاه، برگ های چای به سرعت بخارپز می شوند. سپس خشک می شوند و به مدت حداقل 20 دقیقه در فرهای گرم قرار می گیرند. در مرحله بعد ساقه ‌ها، شاخه ‌ها و سایر قسمت ‌های غیرضروری جدا می شوند و برگ‌ ها به صورت پودر در می آیند.

اگرچه چای سبز و ماچا از یک گیاه به دست می آیند، اما بعضی از افراد می گویند ماچا شیرین تر از چای سبز معمولی است. به طور سنتی، مردم یک قاشق چای خوری پودر ماچا را با یک سوم فنجان آب گرم مخلوط می کنند. اما امروزه راه های مختلفی برای استفاده از این گیاه پرخاصیت پیشنهاد شده است. شما می توانید پودر ماچا را به اسموتی، بستنی، جو دوسر یا سس سالاد اضافه کنید یا با آن لاته (ترکیب شیر و پودر ماچا) درست کنید.

آیا ماچا لاغر می کند

آیا ماچا لاغر می کند؟

شواهد علمی نشان می دهد که ماچا در پیشگیری از سرطان، بیماری قلبی و دیابت نوع 2، افزایش تمرکز و کاهش وزن موثر است. با این حال، توجه به این نکته ضروری است که بسیاری از مطالعاتی که به طور خاص به بررسی مزایای ماچا پرداخته اند، کوچک هستند و برای نتیجه گیری قطعی به تحقیقات بیشتری نیاز است. در حال حاضر، تحقیقات نشان می دهد که ماچا به دلایل زیر می تواند به لاغر شدن کمک کند:

کم کالری است

ماچا کالری کمی دارد و هر 1 گرم آن حاوی حدود 3 کالری انرژی است. بنابراین، حتی اگر بیش از 2 گرم ماچا مصرف کنید، بدن شما کالری زیادی دریافت نمی کند. هر چقدر میزان کالری دریافتی پایین تر باشد، احتمال ذخیره شدن چربی در بدن کمتر می شود.

مطلب مرتبط: بهترین میان وعده ها برای کاهش وزن که کمک می کنند راحت تر لاغر شوید

سرشار از آنتی اکسیدان است

ماچا از همان گیاه چای سبز، یعنی کاملیا سیننسیس (Camellia sinensis)، به دست می آید و همانند چای سبز حاوی آنتی اکسیدانی به نام اپی گالوکاتچین گالات (EGCG) است. دانشمندان دانشگاه کلرادو دریافتند که میزان EGCG در ماچا در مقایسه با چای سبز چینی 137 برابر بیشتر است. آنتی اکسیدان ها به دفع سموم، تقویت سیستم ایمنی و کاهش التهاب کمک می کنند و از این طریق در کاهش وزن نقش دارند.

بیشتر مردم انواع چای را به صورت دم کرده تهیه می کنند. یعنی فقط از آب گرمی که روی برگ های چای ریخته اند، استفاده می کنند. اما ماچا به شکل پودر شده است و با آب داغ مخلوط می شود. بنابراین، فردی که چای ماچا می‌ نوشد، برگ ‌های پودر شده آن را هم مصرف می‌ کند. این موضوع به افزایش دریافت آنتی اکسیدان ها کمک می کند.

متابولیسم را افزایش می دهد

اگر برای کاهش وزن تلاش می کنید، باید به میزان متابولیسم خود توجه کنید. اگر متابولیسم بدنتان پایین باشد، هر چقدر هم که کمتر غذا بخورید، نمی توانید چربی های اضافی را از بین ببرید. محققان در تلاش برای پاسخ به این سوال که آیا ماچا لاغر می کند یا خیر متوجه شدند که این چای متابولیسم بدن را بهبود می بخشد.

افزایش متابولیسم با ماچا

مطلب مرتبط: کاهش وزن و متابولیسم بدن ؛ 7 حقیقت اساسی و مهم

به چربی سوزی کمک می کند

چربی سوزی یک فرآیند بیوشیمیایی است که طی آن مولکول های بزرگ چربی به تری گلیسیریدهای کوچکتر تجزیه می شوند. این تری گلیسیریدها یا مصرف یا دفع می شوند.

چای ماچا به دلیل داشتن کاتچین ترموژنز بدن (افزایش دمای بدن بعد از هضم مواد غذایی) را از 8 تا 10 درصد به 35 تا 43 درصد افزایش می ‌دهد. علاوه بر این، استقامت ورزشی را بهبود می بخشد و به شما کمک کند چربی بیشتری بسوزانید.

در حفظ تعادل قند خون موثر است

افزایش مداوم قند خون شما را در معرض ابتلا به مقاومت به انسولین و دیابت قرار می دهد. چای ماچا به کاهش و تنظیم سطح قند خون کمک می کند. چون به دلیل داشتن فیبر شما را برای مدت طولانی تری سیر نگه می دارد و از پرخوری شما جلوگیری می کند. در صورتی که پرخوری نکنید، سطح قند خون بالا نمی رود و این موضوع به نوبه خود از ابتلا به دیابت نوع 2 جلوگیری می کند.

استرس را کاهش می دهد

استرس باعث ترشح کورتیزول (هورمون استرس) می شود. اگر کورتیزول دائما بالا باشد، بدن در حالت التهاب قرار می گیرد و شما احساس خستگی و بی قراری می کنید.

بدترین عارضه جانبی استرس افزایش وزن، به خصوص در ناحیه شکم، است. ماچا سرشار از آنتی اکسیدان است و به از بین بردن رادیکال های آزاد، کاهش التهاب و جلوگیری از افزایش وزن کمک می کند.

مطلب مرتبط: غذاهایی که استرس را کاهش می‌دهند و به شما آرامش می‌بخشند!

انرژی بدن را افزایش می دهد

ماچا به افزایش سطح انرژی بدن کمک می کند و هوشیاری را افزایش می دهد. در نتیجه، از تنبلی شما جلوگیری می کند، میزان استقامت بدن را افزایش می دهد و به کاهش وزن کمک می کند.

در سم زدایی بدن نقش دارد

عادات بد غذایی و سبک زندگی ناسالم می تواند به تجمع سموم در بدن منجر شود. تجمع سموم یکی از دلایل افزایش وزن است. بنابراین، شما باید هر روز بدن خود را سم زدایی کنید و چه چیزی بهتر از نوشیدن چای ماچا که سرشار از آنتی اکسیدان است و به دفع رادیکال های آزاد کمک می کند؟ سم زدایی با چای ماچا به کاهش وزن، جلوگیری از یبوست، بهبود هضم و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

آیا ماچا لاغر می کند و در سم زدایی بدن موثر است

مطلب مرتبط: با این 5 ماده به جنگ سموم بدنتان بروید !

چه زمانی برای نوشیدن چای ماچا مناسب است؟

اگر می خواهید لاغر شوید، بهتر است قبل از هر وعده غذایی از ماچا استفاده کنید.  چون ماچا و کافئین موجود در آن اشتهای شما را سرکوب می کند. بنابراین علاوه بر افزایش متابولیسم، افزایش ترموژنز و افزایش انرژی، از کاهش اشتها هم بهره خواهید برد.

زمان بد و نامناسبی برای نوشیدن چای ماچا وجود ندارد. با این حال، بهتر است قبل از خواب از آن استفاده نکنید. چون ممکن است کافئین خواب شما را مختل کند.

چند فنجان چای ماچا می توان نوشید؟

نوشیدن 3 تا 5 فنجان چای ماچا در روز برای کاهش وزن بی خطر است. با توجه به اینکه 1 فنجان چای ماچا حدود 70 گرم کافئین دارد (1 فنجان قهوه حاوی 100 گرم کافئین است)، توصیه می کنیم در مصرف آن زیاده روی نکنید. اگر روزانه بیش از 5 فنجان چای ماچا مصرف کنید، ممکن است به عوارضی مانند حالت تهوع، یبوست، اضطراب، بی خوابی، سردرد، اسهال و سوزش سردل مبتلا شوید.

در هنگام خرید پودر ماچا مطمئن شوید که به آن ترکیبات دیگری مانند شکر یا شیرین ‌کننده‌ مصنوعی اضافه نشده باشد. چون این مواد فواید ماچا را کاهش می دهند. ماچا به عنوان یک نوشیدنی در بسیاری از کافی شاپ ها سرو می شود. این مراکز ممکن است مقدار زیادی شکر به ماچا اضافه کنند. بنابراین، بهتر است درباره ترکیبات آن از کارکنان کافی شاپ سوال کنید. سعی کنید در صورت امکان ماچای بدون شکر یا حاوی شکر کم سفارش دهید.

چای ماچا چه عوارضی دارد؟

مطالعات زیادی در مورد خطرات چای ماچا انجام نشده است. به همین دلیل، در حال حاضر مزایا و خطرات آن کاملا مشخص نیست. در یک مطالعه مشاهده شد که مصرف زیاد چای سبز با بروز مشکلات تولید مثلی در مگس ‌های میوه مرتبط است. با این حال، مشخص نیست که آیا روی انسان هم همین تاثیر را دارد یا خیر.

تحقیقات نشان می دهد که مصرف بیش از حد چای سبز ممکن است به دلیل داشتن کاتچین جذب آهن را کاهش دهد. از سوی دیگر، چای سبز حاوی مقدار زیادی کافئین است که دریافت زیاد آن می تواند به عوارضی مانند تپش قلب و اختلال خواب منجر شود.

تاثیر ماچا روی خواب

زنان باردار و کودکان باید از نوشیدن چای ماچا خودداری کنند. همچنین، همیشه قبل از نوشیدن چای ماچا برای کاهش وزن با پزشک خود مشورت کنید. پزشک می تواند با توجه به وضعیت سلامتی، سابقه پزشکی، سن، وزن و داروهای مصرفی در مورد بی خطر بودن مصرف این چای برای شما نظر تخصصی بدهد.

چگونه از چای ماچا نگهداری کنیم؟

چای ماچا مستعد اکسیداسیون است. از این رو باید روش صحیح نگهداری آن را بدانید. برای نگهداری چای ماچا و جلوگیری از اکسید شدن آن نکات زیر را رعایت کنید:

  • ابتدا یک ظرف دربسته را با آب و صابون کاملا بشویید.
  • اجازه دهید ظرف خشک شود.
  • پودر چای ماچا را به ظرف دربسته منتقل کنید.
  • ظرف حاوی چای را در یک محل خنک و تاریک نگهداری کنید.

کلام پایانی

ماچا و چای سبز هر دو از یک گیاه به دست می آیند، اما ماچا بر خلاف چای سبز پودری شکل است. ماچا تمام خواص چای سبز را دارا است و می تواند رادیکال های آزاد را از بین ببرد و التهاب را در بدن کاهش دهد. تحقیقات در مورد اینکه آیا ماچا لاغر می کند یا خیر نشان می دهد که این محصول از طریق افزایش متابولیسم و چربی سوزی، حفظ ثبات قند خون، کاهش استرس و سم زدایی بدن در درمان چاقی موثر است.

در ادامه بخوانید: 12 خاصیت شگفت انگیز چای سیاه که از آنها بی خبر بوده اید