چرا پانیک اتک یا حمله وحشت زدگی را تا جای ممکن نباید با دارو متوقف کرد؟

قبل از شرح روش های متوقف کردن پانیک اتک در خانه به موضوع مصرف دارو برای درمان و کنترل پنیک اتک می پردازیم. مهم ترین نکته در مصرف داروهای ضد اضطراب خواندن خطرات احتمالی است که بر روی جعبه درج می شوند. حتی زاناکس هم خطرات مصرف دارد و این خطرات بر روی جعبه دارو درج شده است. خطراتی که بر روی جعبه داروها نوشته می شوند از جمله مهم ترین خطرها هستند و در واقع نوشته شده اند تا پزشکان و بیماران هر دو پیش از مصرف از خطراتش اطلاع داشته باشند.

مطلب پیشنهادی: آیا دچار پانیک اتک شده اید یا این فقط یک حمله ی اضطرابی است؟

مصرف بنزودیازپین ها هم حتی اگر توسط پزشک تجویز شده باشد موجب وابستگی فیزیکی می شود. یعنی نمی توان مصرفش را ناگهان قطع کرد. به عبارت دیگر ترک ناگهانی اش خطرات جانی در پی خواهد داشت. ناگفته نماند که مصرف بنزودیازپین ها موجب سو مصرف می شود. یعنی فرد ممکن است با بالا بردن میزان مصرف اور دوز کند و در نهایت اور دوز هم به مرگ ختم می شود. پس فقط و فقط زمانی که پزشک معالجتان این داروها را تجویز می کند اقدام به مصرفشان کنید و حتما طبق دستور موجود در نسخه عمل کنید. اگر هم در مورد مصرف بنزودیازپین ها سوالی دارید حتما پیش از مصرف با پزشک تان صحبت کنید.

روش های متوقف کردن پانیک اتک

پانیک اتک ها خیلی ترسناکند و گاهی پیش از آنکه فکر کنید اتفاق می افتند. در این قسمت به 12 استراتژی برای متوقف کردن پانیک اتک اشاره میکنم. بعضی از این استراتژی ها در لحظه عمل می کنند و بعضی دیگر در طولانی مدت به دادتان می رسند.. با من و مجله وارونه همراه باشید.

مشاوره خواستن

رفتار درمانی شناختی و سایر انواع تراپی ها یکی از بهترین استراتژی های ممکن برای کمک به کسانی است که پانیتک اتک را تجربه کرده اند یا اختلال پانیک اتک دارند و هر از چند گاهی به آن دچار می شوند. در واقع رفتار درمانی شناختی کمک تان می کند تا به چالش ها و ترس های زندگی تان جور دیگری نگاه کنید. به عبارت دیگر به شما یاد می دهند تا برای مواجهه با چالش ها و ترس ها آماده باشید و بدانید در این شرایط چطور باید واکنش نشان دهید.

چرا رفتار درمانی شناختی؟

جلسات رفتار درمانی شناختی هم به صورت انفرادی و هم به صورت گروهی قابلیت برگزاری دارند. هم می توان جلسات حضوری داشت هم آنلاین؛ مدت جلسات هم قابل تغییر است تا همه چیز بر وفق مرداتان باشد. در رفتار درمانی شناختی که بر اساس برخورد پایه گذاری شده باشد، تراپیست شما در معرض موضوعی قرار می دهد که موجب پانیک اتک در شما خواهد شد و در ادامه کمک تان میکند تا بهترین روش ممکن برای مقابله با چالش های پیش رویتان را پیدا کنید.

مطلب پیشنهادی: نور درمانی چیست؟ با بهترین روش درمان افسردگی فصلی آشنا شوید

تحقیقات انجام شده در زمینه تاثیرات رفتار درمانی شناختی

در نتیجه رفتار درمانی شناختی نه تنها رفتارتان را تغییر می دهد بلکه ساختارهایی در مغزتان شکل می دهد که مسئول مقابله با علائم پانیک هستند. در سال 2018 تحقیقاتی در این زمینه انجام شد و در نهایت مشخص شد که افرادی که به صورت هفتگی در جلسات رفتار درمانی شناختی شرکت می کردند تغییرات عصبی داشتند که در مواجهه با چالش های که موجب حملات وحشت زدگی کمک شان می کرد. البته این تحقیق جزو اولین تحقیقات انجام شده در این زمینه است و برای رسیدن به نتایج بهتر باید بیشتر در این مورد جست و جو کرد.

مطلب پیشنهادی: ۱۰ جمله‌ای که نباید به فردی که دچار پانیک اتک شده، بگویید! 

در سال 2018، 37 فرد کره ای هفته ای یکبار و به مدت چهار هفته در جلسات ذهن آگاهی به صورت کوتاه مدت شرکت کردند تا ببینند آیا درمان کوتاه مدت تاثیری در کمتر شدن علائم حمله پانیک شان دارد یا نه؟ یکی از ابعاد این نوع درمان تمرکز بر ضربان قلب افراد بود؛ چرا که اکثر افراد در حین حمله پنیک علائم قلبی هم دارند.نتایج مشخص کرد که این افراد پس از گذراندن جلسات ذهن آگاهی، بهتر از پس مدیریت افکار و در نتیجه، علائم پانیک شان بر می آیند. البته این تحقیق با جامعه آماری بسیار کوچکی انجام شد و هیچ گروه کنترلی هم وجود نداشت. برای مشخص شدن تاثیرات درمان کوتاه مدت باید تحقیقات جامع تری در این زمینه انجام شد.

دارودرمانی

بنزودیازپین ها مانند آلپرازولام (زاناکس) می توانند در حین اتفاق افتادن پانیک اتک کمک تان کنند. اما باید بدانید که این قبیل داروها تاثیری در درمان اختلال اضطرابی که باعث اصلی پنیک اتک است نداشته و خیلی زود منجر به وابستگی می شوند. به همین خاطر است که پزشکان فقط و فقط در مواقع ضروری و برای درمان های کوتاه مدت این داروها را تجویز می کنند. البته این را هم بگویم که بنزودیازپین ها از جمله داروهایی هستند که فقط با نسخه پزشک قابل مصرفند. پس حتما باید تجربه حمله وحشت زدگی توسط پزشکی برایتان تشخیص داده شود تا این داروها را تهیه و مصرف کنید. در بعضی موارد پزشکان داروهای ضد افسردگی را برای طولانی مدت تجویز می کنند تا بیماران از تاثیر بنزودیازپین ها در امان بمانند. داروهای ضد افسردگی رایج برای مصرف در این شرایط شامل:

  • بازدارنده بازجذب سروتونین مانند فلوکستین (پروزاک)، اس سیتالوپرام (لگزاپرو)
  • بازدارنده بازجذب نوراپینفرین مانند دولوکستین (سیمبالتا)
  • داروهای ضد اضطراب مانند آزاپرون (بوسپیرون)
  • البته برخی از داروهای ضد تشنج مانند پرگابالین یا کلونازپام می توانند در درمان اضطراب هم تاثیر گذار باشند.

نفس عمیق

البته که یکی از اصلی ترین روش های متوقف کردن پانیک اتک نفس عمیق است. هایپر وانتیلیشن یا تنفس غیر طبیعیِ سریع یکی از نشانه های پانیک اتک است و خود به خود ترس را افزایش می دهد. درست آن روی سکه تنفس عمیق است که علائم پانیک اتک را کاهش می دهد. در سال 2017 تحقیقاتی انجام شد که در آن 40 نفر با کمک تکنیک های تنفس عمیق یا دیافراگمی سعی می کردند تمرکزشان را بهبود بخشیده و احساسات شان را کنترل کنند. پس از گذشت 20 جلسه فشرده، افرادی که تنفس عمیق را یاد گرفته بودند در کنترل احساسات و تمرکز فکری موفق تر از گروه کنترل بودند.

مطلب پیشنهادی: دلیل فوبیا یا ترس از ارتفاع و ارتباط آن با پانیک اتک چیست؟ 

آزمایش خونی این گروه هم نشان داد که در جریان خونشان میزان کمتری از هورمون کورتیزول وجود دارد؛ پس استرس این افراد هم نسبت به گروه کنترل پایین تر بوده است. البته شرکت کنندگان در این تحقیقات حمله پانیک را تجربه نکرده بودند اما از نتیجه چنین آزمایش هایی می توان در زمینه های دیگر از جمله افرادی که پانیک اتک را تجربه می کنند هم استفاده کرد.در تحقیقات دیگری که در این زمینه انجام شد، محققان به این نتیجه رسیدند که تنفس عمیق کمک می کند افراد ریلکس تر باشند، راحت تر و هوشیار تر بوده و علائم اضطراب، افسردگی و خشم شان را بهتر کنترل کنند.

کنترل بر تنفس یعنی کنترل بر علائم پنیک اتک

در نهایت به این نتیجه می رسیم که اگر بتوانید بر تنفس سریع خود غلبه کنید می توانید علائم دیگر پنیک اتک را هم به خوبی مدیریت کنید. پس برای روش های متوقف کردن پانیک اتک تمرکز کنید تا بتوانید نفس خود را کندتر کرده و هوا را وارد ریه هایتان کنید؛ تا جاییکه ظرفیت هر دو ریه کاملا پر شود. سپس از راه دهان و با کمک ماهیچه های شکمی کاملا خارجش کنید. سپس اینکار را دوباره تکرار کنید. دم شما باید تا 4 شماره طول بکشد. سپس یک ثانیه هوا را ریه ها حبس کنید و سپس بازدم، که این کار هم باید تا چهار شماره طول بکشد.

مطلب پیشنهادی: افزایش ظرفیت ریه ها با آسان ترین راهکارها 

بدانید که حملات وحشت زدگی (پانیک اتک) را تجربه می کنید

اگر بدانید که پانیک اتک را تجربه می کنید نه حمله قلبی، خیلی زود به این نتیجه می رسید که موضوعی زودگذر است و زودتر از آنچه فکرش را بکنید حالتان خوب می شود. اصلا به این داستان فکر نکنید که قرار است بمیرید و روزگار چقدر با شما بد تا کرده. ترس را از خودتان دور کنید چون در غیر این صورت همه چیز بدتر و بدتر می شود. در عین حال آگاه بودن کمک تان می کند تا تکنیک های کاهش علائم را بهتر به کار بگیرید. البته قبول دارم که دوری از محرک هایی که موجب پانیک اتک می شوند همیشه ممکن نیست. اما باید بدانید که این محرک ها چه هستند. آگاهی در مورد این موضوع کمک می کنند تا بفهمید که فقط در حال تجربه پانیک اتک هستید که تجربه ای زودگذر است.

مطلب پیشنهادی: تفاوت پانیک اتک و حمله ی قلبی چیست؟ آیا پانیک اتک می تواند باعث حمله ی قلبی شود؟

چشمان تان را ببندید

برخی از انواع پانیک اتک از تحریکات چشمی شروع می شوند. ممکن است در محیطی قرار گرفته باشید که همه چیز دور و برتان تحریک تان کند. برای کمتر شدن تاثیر این محرک ها در حین پنیک اتک چشمان تان را ببندید . در این صورت محرک ها را ندیده و تمرکزتان بر تنفس راحت تر می شود.

تمرین ذهن آگاهی

ذهن آگاهی، مدیتیشن یا مایندفولنس از روش های متوقف کردن پانیک اتک هستند و کمک تان می کند تا چشمان تان را به روی واقعیت های اطرافتان باز کنید. پانیک اتک موجب می شود حس جدا شدن و انزوا داشته باشید. در واقع از واقعیت جدا می شوید. ذهن آگاهی کمک تان می کند با واقعیت های رو به رویتان کنار بیایید و ببینید در واقعیت چه می گذرد. ذهن آگاهی شاملموارد زیر می شود:

  • تمرکز بر زمان حال
  • شناسایی حالت های روحی تان در زمان حاضر
  • مدیتیشن برای کاهش استرس و کمک به ریلکس تر بودن

لمس فیزیکی اشیا در ذهن آگاهی

مثلا می توانید بر لمس فیزیکی اشیایی تمرکز کنید که با آنها آشنایی دارید مانند فرو کردن پاهایتان در خاک یا لمس کردن شلوار جین تان با دست. این احساسات آشنا کمک تان می کنند به واقعیت برگردید. در واقع به شما موضوعی ملموس می دهند تا بتوانید تمرکز کنید.

البته متخصصان ذهن آگاهی می گویند استراتژی های مایندفول نس کمک تان می کنند تا با علائم اضطراب هم بجنگید. هر چند تحقیقات موجود در این زمینه هنوز کافی نیست و برای به دست آوردن نتایج قابل اعتماد تر باید صبر کرد. ناگفته نماند که در برخی تحقیقات انجام شده، ثابت شده که تراپی های شناختی که بر پایه ذهن آگاهی باشند می توانند در درمان اختلال اضطراب کمک کننده باشند. البته اگر مبتلایان دارو مصرف کنند. در غیر این صورت، یعنی در درمان بدون دارو و تنها بر پایه ذهن آگاهی کارها آن چنان که باید و شاید پیش نخواهد رفت.  

موضوعی برای تمرکز پیدا کنید.

تمرکز بر موضوعی دیگر در حین پانیک اتک برای خیلی از افراد اثر بخش است. پس چیزی که کاملا در دایره دیدتان قرار دارد را انتخاب کنید و هر ویژگی واضحی از آن را که برای تان قابل دیدن است بگویید. برای مثال می توانید بر این موضوع تمرکز کنید که عقربه های ساعت چطور در کنار هم حرکت می کنند و چرا تیک تاک صدا می دهد. الگو، رنگ، شکل و سایز آن جسم را برای خودتان توصیف کنید. تمام انرژی تان را بر آن شی بگذارید، شاید علائم پنیک اتک تان کمتر شود.

مطلیب پیشنهادی: نحوه ی برخورد با پانیک اتک ؛ این حرفها را به کسی که دچار پانیک اتک شده نزنید! 

از تکنیک های ریلکس کننده ماهیچه هایتان استفاده کنید.

گرفتگی عضلات یکی از نشانه های اضطراب است و تکنیک های ریلکس کننده عضلات کمک تان می کنند در حین پانیک اتک گرفتگی عضلات به سراغ تان نیایند و اضطراب تان کمتر شود. درست مانند نفس عمیق، ریلکس کردن عضلات هم علائم پانیک اتک را با کمک کنترل بدنی، کاهش می دهد. اگر در تراپی های ریلکس کننده عضلات شرکت می کنید به احتمال زیاد پزشک تان از شما می خواهد که مراحل زیر را پیش بگیرید:

  • اول از همه باید یاد بگیرید که عضلات چطور دچار تنش می شوند تا بتوانید در زمان نیاز ریلکس شان کنید.
  • سپس یاد می گیرید که در زمان تنش عضلانی چطور تکنیک های ریلکس کننده عضلات را اجرا کنید.
  • در ادامه یاد می گیرد که برای ریلکس کردن هر عضله ای چکار باید انجام داد. مثلا یاد می گیرید که برای ریلکس کردن عضلات شانه چه باید کرد.
  • و در نهایت یاد می گیرید که عضلات گرفته را در مواقع ضروری سریع بشناسید و تکنیک های ریلکس کردن عضلات را با سرعت انجام دهید.

تمرین ریلکس کردن عضلات در خانه

برای تمرین ریلکس کردن عضلات در خانه، به صورت آگاهانه و تک تک شروع کنید. مثلا از عضلات انگشت تان که ساده تر و در دسترس تر هستندشروع کنید. در ادامه روی سایر عضلات بدن تان کار کنید. تمرینات ریلکس کننده عضلات زمانی بهترین کارایی را دارند که از قبل تمرین کرده باشید.

مکانی که باعث خوشحالی تان می شود را تصور کنید

تکنیک های هدایت شده تصور کردن می توانند در کاهش علائم استرس و اضطراب خیلی تاثیر گذار باشند. تحقیقات ثابت کرده که بودن در طبیعت و تصور کردن طبیعت هر دو می توانند درمانی برای اضطراب باشند و استرس را مدیریت کنند. ریکلس کننده ترین جای دنیا به نظر شما کجاست؟ ساحلی آفتابی با موج های آرام؟ یا کابینی در کوهستان؟ خودتان را در مکان مورد علاقه تان تصور کنید و تا جایی که امکان دارد جزییاتتش را برای خودتان بازگو کنید.

تصور کنید که انگشتان تان را در شن های گرم و نرم ساحل می برید. تصور کنید که در جنگلی کوهستانی هستید و بوی مخروط های کاج افتاده روی زمین را با بینی تان حس می کنید. مکانی که از آن حرف می زنیم باید ساکت، آرامش بخش و ریلکس کننده باشد. پس خبری از استرس شهر های بزرگ در کار نیست. هر چه قدر هم که زندگی شهری را دوست داشته باشید باید برای لحظاتی هم که شده، برای آرامش خودتان هم شده، جایی به دور از هیاهوی شهر را تصور کنید.

امتحان کردن تمرین های سبک

تحقیقات ثابت کرده که ورزش دائم نه تنها وضعیت فیزیکی بدن تان را بهبود می بخشد بلکه در سلامت روان تان هم تاثیر گذار است. محققان گفته اند که افزایش 60 تا 90 درصدی ضربان قلب در مدت زمان 20 دقیقه و سه بار در هفته به کاهش استرس کمک می کند.

مطلب پیشنهادی: یک روز استراحت مناسب در تمرینات ورزشی به چه شکلی است؟ 

اگر عادت به ورزش کردن ندارید با پزشک تان در این مورد مشورت کنید. چرا که شواهدی هست که ثابت می کند شروع ورزش های هوازی در افرادی که اختلال اضطراب دارند موجب بروز دوباره علائم اضطراب می شود. کم کم شروع کنید تا بدنتان به این شرایط عادت کند و نفس کم نیاورید. این راهم بگویم که ورزش های هوازی شامل دویدن و کار با تردمیل می شود. اگر هم حس کردید دچار هایپر ونتیلیشن یا تنفس سریع شده اید، کمی وقفه ایجاد کنید، استراحت کنید و ورزش سبک تری را برای ادامه دادن انتخاب کنید. مانند شنا کردن، پیاده روی کردن و یوگا!

اسطوخدوس دم دستتان باشد

اسطوخدوس درمانی سنتی برای کاهش استرس است و کمک تان میکند ریلکس کنید. تحقیقات هم چنین اثری را ثابت کرده و نشان داده است که این گیاه نه تنها تاثیری آرام بخش دارد بلکه هیچ وابستگی هم ایجاد نکرده و قطع مصرفش هم اذیت کننده نیست. در عین حال می توانید از محصولاتی که رایحه اسطوخدوس دارند، مانند روغن این گیاه هم برای ریلکس تر شدن استفاده کنید. البته داروی خاصی با این گیاه ساخته نشده اما اگر می خواهید از روغنش استفاده کنید باید نکاتی را در نظر داشته باشید. این نکات شامل:

  • روغن را از جایی قابل اعتماد تهیه کنید مانند داروخانه
  • دستور العمل استفاده ار روغن را در نظر بگیرید و بر طبق آن عمل کنید
  • روغن خالص را بر پوستتان نمالید
  • اسطوخدوس را با بنزودیازپین ها مصرف نکنید چون ترکیب این دو ماده موجب خواب آلودگی شدید می شود

مانترای خودتان را دائما تکرار کنید

مانترا عبارتی است که به شما آرامش می دهد. تکرار دائم مانترا کمک تان میکند ریلکس کنید و به واقعیت های زندگی تان برگردید. مانترای هر کسی با دیگری فرق دارد و می تواند از ساده ترین جمله ها مانند «این نیز بگذرد» هم شروع شود تا سنگین ترین عبارت ها! آنقدر عبارت مورد نظرتان را تکرار کنید تا پانیک اتک تمام شود.

پانیک اتک چیست؟

پانیک اتک یا حمله وحشت زدگی، حمله سریع ترس و اضطراب و وحشت است. این حملات با سرعتی بسیار زیادی اتفاق می افتند و هم علائم فیزیکی و هم علائم روانی دارند. اگر دچار پانیک اتک شوید احتمالا نفس کشیدن برایتان سخت شده، خیلی عرق می کنید، می لرزید و قلبتان هم خیلی تند می تپد. بعضی ها در حین پانیک اتک دچار درد قفسه سینه هم می شوند و خیلی های دیگر از دنیای واقعی جدا می شوند. با خودشان خیال پردازی می کنند و به این نتیجه می رسند که دچار حمله قبلی شده اند. خیلی ها هم هستند که فکر می کنند سکته کرده اند.

مطلب پیشنهادی: آیا درمان طبیعی بیماری پانیک اتک (وحشت زدگی) امکان پذیر است؟

دلایل

دلایل متفاوتی برای پانیک اتک وجود دارد. البته خیلی اوقات هم بدون دلیل اتفاق می افتند. دلایل عمده ای که موجب پانیک اتک می شوند شامل:

  • اختلال پانیک
  • اختلال اضطراب داشتن
  • مصرف چیزی یا به طور کلی مصرف ماده ای
  • مصرف داروها
  • برخی بیماری های خاص مانند تیروئید پرکار
  • روان پریشی

محرک های حمله پنیک

این را هم بگویم که پانیک اتک معمولا زمانی اتفاق می افتد که محرکی وجود داشته باشد. محرک ها هم معمولا خیلی متفاوت هستند و همان طور که گفتم خیلی اوقات بدون محرک هم پانیک اتک هم اتفاق می افتد. این محرک ها شامل:

  • چالش های زندگی
  • موقعیت هایی که موجب یادآوری گذشته های استرس آور می شوند
  • اتفاقات بد اجتماعی

علائم

راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی(ویرایش پنجم) نشانه های پنیک اتک را اینگونه توصیف میکند؛ «حمله های ناگهانی وحشت زدگی و ناراحتی». این حملات بدون مقدمه شروع می شوند و در کمتر از یک دقیقه علائم به اوج خود می رسند. اگر دچار پانیک اتک شوید علائم زیر را تجربه خواهید کرد:

  • تپش قبل، افزایش ضربان قلب
  • عرق کردن
  • لرزیدن بدن
  • مشکل در نفس کشیدن که درست مانند حس خفگی است
  • درد قفسه سینه یا ناراحتی در این ناحیه
  • اسهال یا ناراحتی معده
  • سرگیجه داشتن یا حتی غش کردن
  • احساس بی قراری
  • یخ کردن یا داغ شدن بدن
  • بی حسی
  • ترس از دست دادن کنترل و دیوانه شدن
  • احساس جدا شدن از خودتان
  • احساس اینکه اتفاقات واقعی نیستند
  • ترس از مردن

می توان از پانیک اتک جلوگیری کرد؟

 اگر بخواهم رو راست باشم باید بگویم که نه! همیشه نمی توان از پانیک اتک جلوگیری کرد! اما فوت و فون های زیر می توانند کمک تان کنند.

  • هر روز تمرین های تنفسی انجام دهید
  • ورزش متداول
  • رژیم غذایی کم شکر داشته باشید و تعداد وعده های غذایی تان را کنترل کنید تا جذب گلوکوز کنترل شود.
  • مشاوره و سایر کمک های حرفه ای از متخصصان

پذیرش آگاهانه پانیک اتک

در ضمن از موضوعاتی که فکر می کنید موجب تحریک و اتفاق افتادن پانیک اتک می شوند دوری کنید. البته چنین چیزی همیشه ممکن نیست. یکی از بهترین روش های متوقف کردن پانیک اتک که برخی متخصصان پیشنهاد می دهند این است که پانیک اتک را با آغوش باز بپذیرید و آگاهانه اجازه دهید تا بگذرد. اما اگر شرایط طوری است که استرس شدید به شما وارد میکند حتما باید با متخصصی صحبت کنید و استراتژی های لازم را برای مدیریت حال تان در این شرایط یاد بگیرید.

چه زمانی باید از متخصص کمک بگیرم؟

اگر دچار پانیک اتک می شوید و شرایط زیر را داشتید باید از متخصصی کمک بگیرید

  • اگر یک یا دو بار حمله پانیک داشته اید و مدت طولانی گذشته، مانند 1 ماه یا حتی بیشتر، اما هم چنان می رسید که باز هم به سراغتان بیاید
  • رفتارتان پس از پانیک اتک تغییر کرده است
  • ترس شما از پانیک اتک کار و زندگی روزمره و کارتان را تحت تاثیر قرار داده است.

خلاصه مطلب…

خیلی ها در طول زندگی شان پانیک اتک را تجربه کرده و در این شرایط ناگهان حس می کنند کنترل همه چیز از دستشان خارج شده و خودشان هم نمی دانند چرا! ممکن است نفس کشیدن برایتان سخت باشد یا با خودتان فکر کنید که دچار حمله قلبی شده اید و تحمل همه این ها در کنار هم خیلی ترسناک است.

پانیک اتک خیلی ناگهانی اتفاق افتاده و تاثیر چشمگیری روی زندگی تان دارند. البه راه های زیادی برای مدیریت علائم ناشی از پانیک اتک هست. ناگفته نماند که هم برای اختلالات اضطرابی و هم برای حملات پانیک درمان وجود دارد. درمانی که لایه های زیرین بیماری را شناسایی و پروسه بهبودی را آغاز می کنند.

اگر در این مورد سوالی دارید و می خواهید بدانید که پانیک اتک را تجربه کرده اید یا نه، با پزشک تان مشورت کنید. امیدواریم این روش های متوقف کردن پانیک اتک برایتان مفید بوده باشند. یادگیری استراتژی های لازم خیلی کمک کننده هستند. مثلا می توانید دارودرمانی با ضد افسردگی ها و مشاوره را همزمان امتحان کنید تا به نتیجه ای بهتر برسید.