آیا خوردن فیبر باعث لاغری می شود؟ فیبر ماده مغذی مهمی است که اغلب مورد توجه قرار نمی گیرد. به عبارت ساده، فیبر به کربوهیدرات هایی گفته می شود که توسط روده قابل هضم نیست. بسته به اینکه فیبر محلول در آب باشد یا نه، به عنوان محلول یا نامحلول طبقه بندی می شود.



الیاف نامحلول بیشتر به عنوان حجیم کننده عمل می کنند و حجم مدفوع را افزایش می دهد. در مقابل، تحقیقات نشان می دهند انواع خاصی از فیبر محلول می تواند به میزان قابل توجهی بر سلامتی و متابولیسم و همچنین وزن شما تأثیر بگذارد. اما واقعا آیا خوردن فیبر باعث لاغری می شود؟

فیبر باکتری های مفید روده را تغذیه می کند!

حدود 100 تریلیون باکتری در روده، به خصوص در روده بزرگ زندگی می کنند. در کنار سایر میکروب های موجود در سیستم گوارش، این باکتری ها اغلب به عنوان میکروبیوم روده خوانده می شوند. 

گونه های مختلف باکتری در جنبه های مختلف سلامتی از جمله کنترل وزن، کنترل قند خون، ایمنی و حتی عملکرد مغز نقش مهمی دارند.
درست مانند سایر ارگانیسم ها، باکتری ها برای سالم ماندن باید به خوبی تغذیه شوند.

این جایی است که فیبر محلول، وارد عمل می شود. بیشتر فیبر محلول از دستگاه گوارش بدون تغییر عبور می کند و در نهایت به باکتری های خوب روده می رسد که آن را هضم می کنند و به انرژی قابل استفاده تبدیل می کنند.

باکتری های خوب به مبارزه با التهاب کمک می کنند!

باکتری های روده به دلیل تأثیرشان بر التهاب مزمن مشهور هستند. آنها برای بدن مواد مغذی تولید می کنند، از جمله اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه که سلول های موجود در روده بزرگ را تغذیه می کنند. این امر منجر به کاهش التهاب روده و بهبود در اختلالات التهابی مرتبط می شود. 

بهتر است بدانید که التهاب حاد (کوتاه مدت) مفید است، زیرا به بدن کمک می کند تا با مهاجمان خارجی مبارزه کند و سلول های آسیب دیده را ترمیم کند. با این حال، التهاب مزمن (طولانی مدت) یک مشکل جدی است، زیرا این التهاب ممکن است شروع به مبارزه با بافت های بدن کند.

شواهد قابل توجهی وجود دارد مبنی بر اینکه التهاب با افزایش وزن و چاقی همراه است. چندین مطالعه نشان می دهد که مصرف فیبر زیاد با سطوح پایین تر نشانگرهای التهابی در جریان خون مرتبط است.

منابع غنی فیبر ویسکوز

فیبر ویسکوز یا چسبناک منحصراً در غذاهای گیاهی یافت می شود. منابع غنی شامل لوبیا و حبوبات، تخم کتان، مارچوبه، جوانه بروکسل و جو دوسر است. 

اگر قصد تغییر رژیم غذایی با فیبر بالا را دارید، به یاد داشته باشید که به تدریج این کار را انجام دهید تا به بدن خود فرصت سازگاری دهید. اگر خیلی سریع فیبر زیاد مصرف کنید، ناراحتی شکم، گرفتگی و حتی اسهال از عوارض جانبی آن است.