آیا ماموگرافی برای زنان مضر است ؟ ماموگرافی موثرترین روش غربالگری برای تشخیص زودرس سرطان پستان است.با این حال ، از آنجا که زنان در طول ماموگرافی در معرض اشعه قرار دارند ، برخی از خانمها از این بابت دچار اضطراب می شوند .اما آیا واقعا ماموگرافی مضر است ؟

آیا ماموگرافی برای زنان مضر است

ماموگرافی ; دستگاه ویژه ای است که با اشعه ایکس کار می کند.در مجموع چهار فیلم در دو موقعیت جداگانه  توسط این دستگاه فیلمبرداری می شود.دوز ماموگرافی اگر مطابق با  استانداردهای جهانی باشد ، آسیب زیادی وارد نمی کند.میزان تشعشع داده شده در دستگاه های دیجیتال ماموگرافی حتی پایین تر از سیستم های آنالوگ است.


همچنین بخوانید :


از آنجایی که ماموگرافی از نظر تئوری یک آزمایش پرتوی یونیزان است ، می تواند سرطان را تحریک کند ، اما ریسک آن همچنان بسیار پائین است.

فواید ماموگرافی به مراتب بیشتر از مضرات آن است زیرا نتایج بسیار موفقی در تشخیص سرطان می دهد.میزان تابش به دست آمده از دستگاههای ماموگرافی مورد استفاده امروزه بسیار کم است.به خصوص بعد از گروه سنی مشخص ، این اشعه هیچ آسیبی به بدن وارد نمی کند.

دوزاشعه دریافت شده در طول پرواز تقریبا برابر است با دوز اشعه ماموگرافی.بنابراین این مقدار دوز کم اشعه ایکس اهمیتی ندارد ، در صورتی که با ماموگرافی می توانید سرطان را تشخیص داده و درمان آن را شروع کنید.بنابراین ماموگرافی برای زنان بسیار مهم است.

چند بار باید ماموگرافی انجام شود؟

 اگر مشکلی وجود ندارد باید هر 2 سال بعد از 40 سالگی و سالی یک بار بعد از سن 50 سالگی ماموگرافی انجام شود.اما اگر این ریسک در خانواده شما وجود داشته باشد ، باید 5 سال قبل از سنی که نزدیکان شما به سرطان سینه مبتلا شده اند ، این تست انجام شود.اگر زن به دلایل دیگر در معرض خطر باشد ، باید دفعات انجام ماموگرافی یک بار پس از سن 40 سالگی انجام شود.

به لطف این اسکن ها ، سرطان در مراحل اولیه تشخیص داده می شود و روند درمانی  و نتایج موفقیت آمیز تری به دست می آید.علاوه بر این اگر این تست توسط دستگاه های دیجیتال ماموگرافی انجام شود در مقایسه با دستگاه های آنالوگ ضرری کمتری را به بدنتان وارد می کند.