کیمیاگر تمام فلزی: برادری بهتر است یا تایتان مهاجم؟ آراکاوا vs. ایسایاما

این مطلب برای کسانی است که میخواهند بین اتک آن تایتان یا کیمیاگر تمام فلزی یکی را برای تماشا انتخاب کنند. واقعا کدام بهتر است؟ اتک آن تایتان یا کیمیاگر تمام فلزی ؟ داستان دو برادر که با دیدگاهی خوشبینانه نسبت به دنیا، سفری طولانی و پر پیچ و خم را آغاز می کنند و به مرور زمان، حقایقی تاریک را کشف می کنند، یا پسر بچه ای که از سن کم، وجودش از حس خشم و انتقام‌جویی پر شده است و در انتها با پوچی مطلق روبرو می شود، هر دو از شاهکارهای فراموش نشدنی دنیای انیمه و مانگا هستند. هر دوی کیمیاگر تمام فلزی: برادری و اتک آن تایتان، دارای لیست افتخارات بلند بالا و طرفدارانی وفادار هستند و نقش بسیار پررنگی در شناخته شدن صنعت انیمه به صورت جهانی ایفا کرده اند.

اتک آن تایتان و کیمیاگر تمام فلزی: برادری، هر دو از جمله بهترین انیمه های تاریخ هستند و از نظر داستان، پیام، مضمون، دنیاسازی و… شباهت های بسیاری با یکدیگر دارند. به همین دلیل، گاهی اوقات می بینیم که این دو اثر در بحث های مختلف، با هم مورد مقایسه قرار می گیرند و حالا که مانگای اتک آن تایتان به پایان رسیده و حواشی زیادی را هم به وجود آورده، این بحث ها داغ تر هم شده اند. در این مطلب، قصد داریم این دو انیمه را با همدیگر مقایسه کنیم و ببینیم که در هر زمینه ای، کدام یک از آنها پیشی گرفته است. توجه داشته باشید، به هیچ وجه قصد نداریم که به یکی از این آثار برتری مطلق نسبت بدهیم، بلکه فقط می خواهیم ببینیم که هر انیمه از چه نظر نسبت به دیگری درخشان تر است. با مجله وارونه همراه باشید.

AoT یا FMAB؛ مسئله این است!

1/ کیمیاگر تمام فلزی: پایان منطقی و زیبا

اتک آن تایتان یا کیمیاگر تمام فلزی

بزرگترین امتیازی کیمیاگر تمام فلزی: برادری نسبت اتک آن تایتان دارد، پایان آن است. پایان کیمیاگر تمام فلزی، به خوبی تمام ماجراها را به یک نتیجه می رساند و پیام و حرف حساب داستان را به روشنی به مخاطب انتقال می دهد. با اینکه در این مطلب ما در واقع درباره نسخه برادری صحبت می کنیم، ولی بد نیست به این نکته هم اشاره کنیم که پایان اورجینال نسخه 2003 نیز بسیار زیبا و تاثیرگذار است.

با اینکه Fullmetal alchemist: Brotherhood، حرف حساب خود را تمام و کمال می زند و هیچ سوالی را باقی نمی گذارد، اتک آن تایتان در انتهای مانگا، بسیاری از علامت های سوال داستان را به حال خود رها می کند. همچنین، پیام کل این داستان در آخر کار، گنگ و مبهم باقی می ماند و باعث شده هر کدام از طرفداران یک برداشت متفاوت از داستان داشته باشند. درست است که دادن حق قضاوت به مخاطب یکی از ترفندهای بسیار جذابی است که نویسندگان می توانند از آنها استفاده کنند، ولی برداشت های تعداد زیادی از طرفداران، به شکل نگران کننده ای خطرناک است و این ابهام، باورهای نادرستی در بین طرفداران سری اتک آن تایتان شده را ایجاد کرده است (این واقعا یک شوخی نیست). علاوه بر اینها، پایان مانگای Attack on titan، به طوری است که باعث می شود معنا و پیام بسیاری از بخش های قبلی داستان از بین برود. این پایان، حامیان خودش را دارد، اما خالق سری حمله به تایتان، هاجیمه ایسایاما، اعلام کرده از آن پشیمان است و فکر می کند نتوانسته در جمع بندی داستان، حق مطلب را ادا کند.

2/ اتک آن تایتان: موسیقی متن خاص و به یادماندنی

اتک آن تایتان یا کیمیاگر تمام فلزی

با اینکه کیمیاگر تمام فلزی از نظر موسیقی حرف ندارد و بسیاری از ترک های آن، دارای پتانسیل بالای بررسی و تقدیر مفصل هستند، اما نمی توان این حقیقت را انکار کرد که موسیقی اتک آن تایتان – ساخته هیرویوکی ساوانو – نسبت به کیمیاگر تمام فلزی برتری خاصی دارد. موسیقی Attack on titan، عمیق ترین احساسات درونی ما را زنده می کند و گاهی اوقات در نقاط اوجش، خونمان را به جوش می آورد!

اغلب ترک های Attack on titan، حال و هوایی تاریک و در عین حال، حماسی دارند. چیزی که به این ترک ها زینت می بخشد، آمیخته شدن غمی سنگین با امیدی ملموس و قابل درک است. این قضیه، باعث شده تا در نهایت، موسیقی اتک آن تایتان، حسی منحصر به فرد و به یادماندنی را به مخاطبان منتقل کند.

3/ کیمیاگر تمام فلزی: دنیای گسترده تر و تاریخچه غنی

اتک آن تایتان یا کیمیاگر تمام فلزی

درست است که اتک آن تایتان دنیای بزرگی دارد، اما به پای کیمیاگر تمام فلزی: برادری نمی رسد. دنیای اتک آن تایتان، در طول سه فصل، به پشت دیوارها محدود شده و بعد از آن نیز، بیشتر از مارلی و هیزورو جلو نمی رود. ولی کیمیاگر تمام فلزی: برادری، در طول 64 قسمتش، به شرق، غرب، شمال، جنوب و حتی آسمان ها و زیر زمین سرک می کشد، مردم و فرهنگ هرجا را معرفی و مخاطب را کاملا با تمام بخش های جهان داستان به صورت مفصل آشنا می کند.

علاوه بر این، با اینکه اتک آن تایتان یکی از آثار پیشرو در زمینه داشتن تاریخچه غنی محسوب می شود، ولی کیمیاگر تمام فلزی در این بخش نیز از اتک جلو می افتد. تعداد قسمت های Fullmetal alchemist: Brotherhood، از تعداد قسمت های اتک آن تایتان کمتر است، اما تاریخ دنیای آن، پر از داستان و رمز و راز است (نه اینکه اتک آن تایتان اینگونه نباشد، فقط تاریخ کیمیاگر تمام فلزی: برادری از آن غنی تر و کامل تر است).

4/ اتک آن تایتان: پیچش های داستانی حیرت انگیز

اتک آن تایتان یا کیمیاگر تمام فلزی

بیایید قبول کنیم، با اینکه کیمیاگر تمام فلزی پر از پیچش های داستانی جذاب و معماهای هیجان انگیز است، اما اتک آن تایتان در زمینه میخکوب کردن مخاطبانش حریف ندارد! گاهی اوقات، حقایق و رازها در اتک آن تایتان با چنان شدت و سرعتی برملا می شوند که تماشاگر حتی فرصت فکر کردن هم ندارد. معروف ترین نمونه این موضوع، آرک داستانی آنی، راینر و برتولت است. حتی اگر مخاطب قبل تر حدس هایی درباره هویت واقعی این سه نفر زده باشد، همچنان موقع برملا شدن حقیقت، نفسش بند می آید!

این روند تا قبل از اینکه اتک آن تایتان به دو، سه چپتر پایانی برسد، ادامه دارد. پیچش های داستانی این سری، غیرقابل پیشبینی و نفسگیر هستند و حتی اگر از قبل پیشبینی شوند، باز هم آنقدر جذاب خودشان را نشان می دهند که چاره ای جز تحسین و تشویق برای مخاطب باقی نمی گذارند.

5/ کیمیاگر تمام فلزی: مبارزات متنوع تر

اتک آن تایتان یا کیمیاگر تمام فلزی

فایت های اتک آن تایتان، بسیار بسیار بسیار هیجان انگیز هستند، اما اگر بحث تنوع را در نظر بگیریم، کیمیاگر تمام فلزی: برادری، جلو می افتد. از آنجا که دنیای کیمیاگر تمام فلزی، بزرگتر و گسترده تر است و شخصیت های آن، ملیت های متفاوت و در نتیجه، فرهنگ ها و شیوه های مبارزه متفاوت دارند، شاهد فایت های متنوع تری در این انیمه هستیم. تنوع مردم، موجودات خیالی و پاورسیستم ها، باعث شده سکانس های اکشن انیمه کیمیاگر تمام فلزی: برادری هرگز تکراری و قابل پیشبینی نباشند و در هر بار، حس تازگی به مخاطب بدهند.

6/ اتک آن تایتان: فضای تاریک و بزرگسالانه تر

اتک آن تایتان یا کیمیاگر تمام فلزی

دارک تر و جدی تر بودن یک اثر، لزوما دلیل بر بهتر بودن آن نیست. ولی از آنجا که اتک آن تایتان و کیمیاگر تمام فلزی، در بسیاری از بخش های داستان هایشان، به موضوعات و دغدغه های مشابهی می پردازند، خشن تر و بزرگسالانه تر بودن اتک آن تایتان باعث شده این انیمه دستش در پرداختن به برخی موضوعات، نسبت به کیمیاگر تمام فلزی، بازتر باشد. خشونت فراوان انیمه اتک آن تایتان، باعث شده این انیمه بتواند به راحتی و با بیرحمی تمام، به حقایقی تاریک و دردناک بپردازد. انیمه اتک آن تایتان، موفق شده نسبت به کیمیاگر تمام فلزی، به صورت عمیق تری جنبه های دارک دنیا و جامعه را کاوش کند.

7/ کیمیاگر تمام فلزی: عدم افت کیفیت و محبوبیت

اتک آن تایتان یا کیمیاگر تمام فلزی

نمی توان این واقعیت را انکار کرد که فصل چهارم انیمه اتک آن تایتان، با تمام خوبی ها و بدی هایش، طرفداران زیادی را دلسرد و ناامید کرده است. بسیاری از بینندگان انیمه اتک آن تایتان، فکر می کنند تغییر استودیو، باعث افت جذابیت شده و برخی دیگر عقیده دارند که فصل چهارم، برخلاف سه فصل قبلی، قادر به شگفت زده کردن مخاطبان نیست. عده زیادی تصور می کنند که اپیزودهای دیالوگ محور در فصل پایانی، خیلی بیشتر از حد نیاز هستند و باعث حوصله سربر شدن داستان شده اند. تمام حواشی فصل چهارم انیمه اتک آن تایتان را هم کنار بگذاریم، نمی توانیم پایان عجیب مانگا را نادیده بگیریم که باعث ناامیدی بسیاری از خوانندگان شده است.

با اینکه افت یا عدم افت انیمه اتک آن تایتان باعث بحث های داغی در بین منتقدان و تماشاگران شده است، ولی چنین چیزی تقریبا هرگز در رابطه با Fullmetal alchemist: Brotherhood رخ نمی دهد. این انیمه، از ابتدا تا انتها، اوج می گیرد و بیننده، هیچ وقت حس نمی کند که داستان در حال افت کردن است. داستان این سری، با یک برنامه مشخص و دقیق پیش می رود و در نتیجه، هیچ کدام از اپیزودها و پیچش های داستانی، حس اضافه یا بیهوده بودن به مخاطب نمی دهد.

8/ اتک آن تایتان: عملکرد تحسین برانگیز ویس اکترها

اتک آن تایتان یا کیمیاگر تمام فلزی

انیمه کیمیاگر تمام فلزی: برادری و Attack on titan، چند ویس اکتر مشترک دارند، مثل رومی پارک، یکی از محبوب ترین صداپیشگان انیمه، که در کیمیاگر تمام فلزی نقش ادوارد و در اتک آن تایتان، نقش هانجی را ایفا کرده است. با این حال، می توان به جرات گفت که اوج کار بسیاری از این ویس اکترها، در اتک آن تایتان بوده است. داستان اتک آن تایتان خاص است و صحبت کردن به جای شخصیت های آن، کاری‌ست بس چالش برانگیز. تک تک کاراکترهای اتک آن تایتان، شرایط خاصی دارند و انتقال احساسات آنها به مخاطب و وفاداری به شخصیت واقعی آنها، بسیار سخت است.

تمام صداپیشگان انیمه اتک آن تایتان – به ویژه یوکی کاجی در نقش ارن – در همه قسمت ها، عملکردی درخشان و تحسین برانگیز از خودشان به نمایش می گذارند و لایق تشویق و تقدیر بسیار هستند. راستش را بخواهید، اصلا نصف مزه تماشای اتک آن تایتان، به شنیدن صدای ویس اکترهای آن است! به همین دلیل است که حتی اگر از زبان ژاپنی متنفر باشید، ولی همچنان به سراغ دوبله ها نمی روید و نسخه اصلی این انیمه را تماشا می کنید.

9/ کیمیاگر تمام فلزی: امتیاز بالاتر

اتک آن تایتان یا کیمیاگر تمام فلزی

سالهاست که کیمیاگر تمام فلزی: برادری، حکومت خود را به عنوان پادشاه مای انیمه لیست و سایر سایت های امتیازدهی و نظرسنجی حفظ کرده است. این انیمه، جای خودش در جایگاه رتبه یک را حسابی محکم کرده است و بعید به نظر می رسد که به همین زودی، تاج سلطنت را به یک نفر دیگر ببخشد. امتیاز انیمه کیمیاگر تمام فلزی: برادری، در IMDB نیز بسیار بالاست، به طوری که به عنوان یکی از سریال های برتر این پایگاه نیز محسوب می شود. Fullmetal alchemist: Brotherhood، هم مخاطب پسند است و هم منتقد پسند، به همین دلیل، همیشه همه جا از حسنات و برتری هایش نسبت به بقیه صحبت می شود.  

10/ اتک آن تایتان: محبوبیت دیوانه‌وار

اتک آن تایتان یا کیمیاگر تمام فلزی

درست است که کیمیاگر تمام فلزی: برادری، کم نقص و بی نظیر است و به همین دلیل، مدت ها قبل از اینکه اتک آن تایتان از راه برسد و بخش های خوبش را رو کند، باعث شده بود که صنعت مانگا و انیمه به صورت جهانی جدی گرفته شود، درست است که این انیمه مدت هاست به عنوان رتبه اول تمام لیست ها خودنمایی می کند و درست است که قرار نیست به راحتی فرمانروایی اش را واگذار کند، اما اگر راستش را بخواهید، محبوبیت اتک آن تایتان خیلی دیوانه ‌وارتر است! تجربه نشان داده کسانی که انیمه باز حرفه ای نیستند، نسبت به کیمیاگر تمام فلزی، خیلی راحت تر از Attack on titan لذت می برند و با آن ارتباط برقرار می کنند. کیمیاگر تمام فلزی: برادری، با وجود تمام اهمیتی که در شناخته شدن صنعت انیمه دارد، ولی شهرت آن تقریبا به دنیای انیمه بازها محدود می شود، در حالی که نام اتک آن تایتان در بین لیست های مردمی بهترین سریال های تاریخ به چشم می خورد. اتک آن تایتان، خیلی بیشتر توسط مردم جدی گرفته می شود و با تمام نقص هایی که دارد، هنوز میلیون ها میلیون طرفدار وفادار عاشقش هستند و از آن دفاع می کنند.

در ادامه بخوانید: بهترین دیالوگ های انیمه Attack on titan