آیا ممکن است پایان انیمه Attack on titan با منبع اقتباسش متفاوت باشد؟

با بررسی و مرور 5 دلیل برای اینکه پایان انیمه Attack on titan اتک آن تایتان با مانگا متفاوت خواهد بود، در خدمت شما هستم. آخرین چپتر مانگای مشهور و پر طرفدار Shingeki no kyojin – که بین برخی طرفدارن به اختصار SNK شناخته میشود – یعنی چپتر 139، قرار بود که در تاریخ جمعه، بیستم فروردین 1400 معادل با نهم آوریل منتشر شود؛ هر چند چپتر 139 کمی زودتر از این حرف ها به دست مخاطبان رسید.

پس از انتشار آخرین چپتر، طرفداران به دو دسته تقسیم شدند: دسته اول که عقیده داشتند پایان مناسبی را برای این سری محبوب شاهد بودیم و دسته دوم که به شدت از پایان ناراضی بودند.


همچنین بخوانید: پایان انیمه Attack on Titan: شاهکار قرن چگونه تمام میشود؟


پایان انیمه Attack on titan

پایان انیمه Attack on titan

نظر شخصی من، این است که تا چپتر 139، به ویژه، به ویژه، به ویژه چپتر 131، هاجیمه ایسایاما، خالق مانگای شینگکی نو کیوجین یا اتک آن تایتان، دست روی پیام هایی گذاشته بود که هیچ کس جرات بیان کردنشان را، اینقدر بی پروا، ندارد. حتی اگر کسی جرات روایت چنین داستانی را داشته باشد، هیچ تضمینی برای اینکه بتواند اینقدر قوی داستان را پیش ببرد، وجود ندارد.


مرتبط: بهترین والپیپرهای انیمه Attack on titan برای بهترین تجربه شما!


و درست زمانی که من تغییر شخصیت ها و دنیای بزرگ اتک آن تایتان – نبرد با تایتان ها، تایتان مهاجم، حمله به تایتان و…! – را در بیشترین حد ممکن تحسین میکردم، چپتر 138 از راه رسید. این چپتر، با وجود اینکه در مجموع بد نبود و از لحاظ احساسی غنی بود، اما به طرز نگران کننده ای، از یک نبرد عقاید، تبدیل به داستانی شد که پایه و اساس آن، فقط و فقط احساسات است. البته این موضوع به تنهایی اشکالی ندارد، ولی باید قبول کرد که تغییرات موجود در داستان چپترهای پایانی، خیلی ناگهانی بودند و عوض شدن ناگهانی تم داستان لطمه بزرگی به آن وارد میکند.

و بعد، چپتر 139 از راه رسید! که مطمئنم تا مدت ها به جای قضیه “اروین یا آرمین؟” سر زبان ها می افتد.

بالاتر، گفتم که ایسایاما پیام های کوبنده و قابل تحسینی را به مخاطب انتقال می دهد. و چپتر 139، به زیبایی، یک لگد جانانه و تر و تمیز می زند و همه پیام های “جدید” و کوبنده چپترهای قبل را به باد می دهد. آن هم به خاطر انتقال مفاهیمی که اگر این لگد را نمیزد، باز هم میتوانست آنها را بیان کند.

درک میکنم که به هر حال پایان اتک آن تایتان باید چنین شکلی داشته باشد. برای همین مشکل من اصل پایان اتک نیست؛ مشکل من شخصیت پردازی و سایر عناصر مهم اتک هستند که کاملا در چپتر آخر زیر سوال برده میشوند.

مثل اینکه مقدمه خیلی زیادی طولانی شد! پس زود این صحبت را تمام میکنم و به سراغ اصل مطلب میروم. بعد از پایان اتک، به عنوان یک طرفدار عادی، با خودم فکر کردم که «چی میشد اگه پایان انیمه متفاوت و بهتر از آب در بیاد.» و بعد، این خیالات دیگر آرزوی ساده یک طرفدار نبودند؛ بلکه دلایلی منطقی هم برای تفاوت پایان انیمه با مانگا پیدا شدند که قرار است در این مطلب به 5 تا از آنها بپردازیم. با مجله وارونه همراه باشید.

(حتی اگر پایان اتک آن تایتان بی نقص نبوده باشد، نباید فراموش کرد که تا پیش از این، این اثر چقدر درخشان بوده است. و اجازه دهید تا خیالتان را راحت کنم: 

Attack on titan همواره اثری بوده که من دوست داشته ام، دوست دارم، و دوست خواهم داشت.

و من در این مطلب، به هیچ وجه قصد بی احترامی به اتک آن تایتان، یا خالق آن، هاجیمه ایسایاما را نداشته ام.) 

5 دلیل برای اینکه پایان انیمه و مانگای اتک آن تایتان AoT با هم تفاوت خواهند داشت:

1/ حذفیات

همانطور که می دانید، در اتک آن تایتان، شاهد مقدمه چینی های بسیار قبل از وقوع هر اتفاق هستیم. مثل نقشه اتانازی زیک که از فصل دوم برای آن مقدمه چینی شده بود.

بنابراین، کوچکترین جزئیات، می توانند بعدا به بزرگترین مدارک تبدیل شوند. با توجه به اینکه ماپا برخی جزئیات مانگا را در انیمه حذف کرده است، ممکن است که در انیمه شاهد وقوع اتفاقات متفاوتی نسبت به مانگا باشیم.

(البته حذف کردن برخی جزئیات منبع اقتباس در انیمه، کار جدیدی نیست. بنابراین ممکن است که این حذفیات در انیمه اتک آن تایتان، صرفا جهت کوتاه تر شدن زمان اپیزود باشند.)


همچنین بخوانید: انیمه دفترچه مرگ (دث نوت) : 5 دلیل برای اینکه لایت یاگامی اشتباه میکرد!


2/ اضافیات!

در بالا، درباره حذفیات داستان مانگا در انیمه صحبت کردم. اما این صحبت های مربوط به تغییرات، صرفا به حذفیات اختصاص ندارد، بلکه به قول آقای شفیعی، اضافیات هم در انیمه موجود بودند! مثل زمانی که نیکولو قبل از ماجرای رستوران به مشروب مرموز اشاره می کند.

با توجه به حذفیات و اضافیاتی که در انیمه شاهدشان بوده ایم، بعید نیست که انیمه بخواهد تا یک نقطه مشخص طبق مانگا پیش برود و بعد داستان را متفاوت به تصویر بکشد. یعنی جزئیاتی که در داستان جدید زیاد به کار نمی آیند، از انیمه حذف میشوند و با “اضافیات” جزئیات جدیدی به خاطر مقدمه چینی برای داستانی جدید به تصویر کشیده می شوند.

3/ کمبود وقت!

فصل دوم انیمه ناکجا آباد موعود، در حالی که تلاش کرده بود حداقل 150 چپتر مانگا را در 11 قسمت بگنجاند، به عنوان یک فاجعه تمام عیار شناخته شد.

از آنجا که فشار اسپانسرها روی ماپا به شدت زیاد است، و کارمندان ماپا مجبور بودند نیم فصل اول را در طی 8 ماه تحویل دهند، بعید نیست به خاطر کمبود زمان، داستان کمی تغییر داده شده و خلاصه سازی هایی انجام شود.


همچنین بخوانید: مقایسه عملکرد استودیو ویت و ماپا در انیمه Attack on titan “نیم فصل اول”


در این صورت، از آنجا که اتک آن تایتان سرشار از جزئیات است، اگر آنها سرنخ های کوچکی – مثل قسمت سوم فصل چهار – را از قلم بیندازند، عواقب بدی در راه خواهند بود. بنابراین اگر قرار به خلاصه سازی باشد، ممکن است کلا داستان تغییر کند و جزئیات کمتری داشته باشد؛ که در این صورت به احتمال زیاد پایان انیمه با مانگا متفاوت خواهد بود.

البته احتمال خلاصه سازی داستان خیلی کم است. حتی اگر این اتفاق بیفتد، احتمال به وجود آمدن یک فاجعه که کابوس هر شب آدم میشود، کم نیست. بنابراین به این تئوری زیاد اعتماد نکنید. به چیزهای خوب فکر کنید!

4/ ماپا دنبال خوشنامی است؛ نه بدنامی!!

Attack on Titan

دلم واقعا برای کارکنان ماپا میسوزد. باید روی چندین پروژه به صورت همزمان کار کنند، و حالا هم که یک بار به سنگینی چندین تن روی دوششان گذاشته شده؛ آن بار، پروژه اتک آن تایتان است. پروژه ای که اگر کوچکترین خطایی در آن رخ دهد، سیلی از اعتراض به سمتشان خواهد آمد. حتی چند نفر از طرفداران تهدید به قتل برای کارگردان بیچاره فرستاده اند!

هر چقدر هم که این تهدیدها، پوچ به نظر بیایند، ولی کاملا اعصاب آدم را به هم می ریزند. به معنای واقعی، انگار همه سختی هایی که برای پروژه کشیده شده، توسط مردم نادیده گرفته می شوند.


همچنین بخوانید: شباهت انیمه اتک آن تایتان با جنگ های جهانی چیست؟ نظریات کلی


البته احتمالا ماپا فکر اینجاها را هم کرده بود. پس چرا پروژه اتک را قبول کرد؟ چون تحویل چنین پروژه بزرگی به طرفداران مشتاق، میتواند باعث افزایش خوشنامی استودیو شود.

و حالا ماپا، از شانس بدش، به پایانی برخورد کرده که اعتراضاتی را هم در پی خود داشته است. در این شرایط باید چه کار کرد؟ جناب ارن یگر می فرمایند: برای بقای استودیو باید مبارزه کرد!

ممکن است ماپا همه توان تیم تولید را به کار ببرد تا بتواند پایانی قابل قبول تر تحویل مخاطبان بدهد. در صورتی که مردم پایان انیمه را، حتی یکم، بیشتر از مانگا دوست داشته باشند، بوم! استودیو ماپا خوشنام تر میشود.

5/ افزایش سود حاصل از انیمه

قبلا یکی از دوستان، احتمالی را مطرح کرده بود که که ممکن است درست از آب در بیاید:

“با توجه به انتشار آخرین چپتر، درست بعد از پایان پارت اول فصل چهار، ممکن است جمعیت بیشتری به سراغ مانگا بروند و اگر تعداد قابل توجهی از آنها، از پایان مانگا راضی نباشند یا… ممکن است مخاطبان و سود حاصل از انیمه، کاهش پیدا کند.”

البته با اینکه این اتفاق هم چندان محتمل نیست، اما خب… خدا را چه دیدید!


هنوز هیچ خبری با مضمون اینکه پایان انیمه شینگکی نو کیوجین با مانگا تفاوت است، منتشر نشده. بنابراین، تمام این مطلب، بر پایه حدس و تئوری است.

ممکن است پایان انیمه با مانگا متفاوت باشد، ممکن است نباشد. ممکن است انیمه خلاصه سازی انجام دهد، یا ممکن است داستانی جدید خلق کند. داستان جدید میتواند حسابی محبوب شود، شاید هم نشود.

باید صبر کرد و دید.

در ادامه بخوانید: 

جزئیات جالب انیمه Attack on titan که ممکن است متوجه شان نشده باشید!

بهترین انیمه های اکشن – عاشقانه که حتما باید تماشا کنید!