سلام دوستان عزیز وارونه با بررسی قسمت آخر انیمه اتک آن تایتان همراه شما هستیم.انیمه اتک آن تایتان، با پایانی مثل توکیوغول، به ما ثابت کرد که چرا نباید به پایان های حماسه های بزرگ، چندان امیدوار باشیم.انیمه اتک آن تایتان، بعد از ۱۳ سال، ۴ فصل و ۹ آرک، بلاخره کار خودش را به پایان رساند؛ ولی پایان انیمه اتک آن تایتان، به معنی پایان حواشی این مجموعه نیست. طرفداران سری اتک آن تایتان، عقاید مختلفی نسبت به پایان آن دارند و در نهایت، تصمیم گیری راجع به اینکه آیا این پایان را دوست داشتید یا نه، فقط و فقط به خودتان برمی‌گردد. در ادامه این مطلب، همراه مجله وارونه باشید تا قسمت پایانی انیمه اتک آن تایتان را بررسی کنیم.

پیش از خواندن این مطلب بخوانید »

بررسی قسمت به قسمت فصل چهارم اتک آن تایتان

بررسی پارت سوم فصل چهارم انیمه اتک آن تایتان : گناهکاران 

بررسی قسمت آخر پارت دوم فصل 4 انیمه اتک آن تایتان: طلوع بشریت

بررسی از قسمت به قسمت فصل سوم اتک آن تایتان

انیمیشن و CGI

بدون تردید، استودیو ماپا، نسبت به پارت اول فصل چهارم، پیشرفت های زیادی از نظر انیمیشن و نورپردازی داشته است؛ ولی این به معنای عالی بودن نتیجه کار نیست. در حالی که CGI و انیمیشن، از نظر دقت و ظرافت، به شکل چشمگیری رشد کرده اند، ماپا همچنان در زمینه آرت استایل و نورپردازی مشکلات فراوانی دارد.

در ادامه بخوانید » 15 تا از بهترین انیمه های استودیو ماپا که باید ببینید! 

ماپا از طرفی می‌خواهد از رنگ های درخشان، غلیظ و خالص استودیو ویت استفاده کند و از طرفی، می خواهد سبک نورپردازی با استفاده از جابجایی ارزش های رنگی (یعنی اضافه کردن سیاه یا سفید به رنگ ها) را امتحان کند و متاسفانه، نتیجه در چندین پلان از فصل چهارم انیمه اتک آن تایتان کثیف، کدر و خسته کننده شده است و تاکید کارگردان روی بخش مورد نظرش، واضح نیست.

در ادامه بخوانید » مقایسه استودیو ویت با ماپا در انیمه اتک آن تایتان

موسیقی قسمت پایانی انیمه اتک آن تایتان

با اینکه قسمت پایانی انیمه اتک آن تایتان از نظر موسیقی، همچنان از بسیاری از انیمه های هم عصر خود یک سر و گردن جلوتر است، ولی به روزهای اوج این انیمه نزدیک نمی‌شود. موسیقی فصل چهارم این انیمه، یا خیلی کمرنگ است و هیچ تاثیر دراماتیکی ندارد و یا بیش از حد دراماتیک است و با کلیت اثر هماهنگی ندارد.

در ادامه گوش کنید »

موسیقی متن فصل اول انیمه Attack on Titan را گوش کنید ! 

موسیقی متن فصل دوم انیمه Attack on Titan را گوش کنید ! 

موسیقی متن فصل سوم انیمه Attack on Titan را گوش کنید ! 

بازگشت لینک هورایزن برای اندینگ قسمت پایانی انیمه اتک آن تایتان نیز خوشحال کننده است؛ ولی به علت اجرای بد سکانس پایانی، فرصت درخشش لینک هورایزن ایجاد نمی شود.

ایده مناسب، اجرای بد

انیمه اتک آن تایتان، درباره چرخه جنگ و خشونت است. این انیمه، راجع به تمایل انسان ها به خوبی و صلح سخن می گوید و در کنارش، این را هم نشان می دهد که همین انسان ها، چه خواسته و چه ناخواسته، نقشی در ادامه این چرخه مریض ایفا می کنند.
این ایده، آن هم برای یک اثر فانتزی – جنگی، ایده بسیار مناسبی است و طبیعتا، اجرای پایان داستان باید به گونه ای باشد که این مفهوم، در ذهن مخاطب حک شود. ولی چنین ایده درخشانی، به علت اجرای بی نهایت ضعیف، نابود می شود:

ابهام در پایان بندی

انیمه اتک آن تایتان، چندین پایان متفاوت را برای داستان خود در نظر می گیرد: آرمین و دیگر سفیران پارادایس، به دنبال صلح در دنیای جدید می گردند، میکاسا حضور ارن را در اطرافش حس می کند، چند نسل بعد نیز به آرامگاه ارن سر می زنند، جنگ و نابودی دوباره تکرار می شود و سرانجام، یک کودک به سرنوشت یمیر دچار می شود.

در ادامه بخوانید » پایان انیمه Attack on titan احتمالا با مانگا متفاوت خواهد بود! (بدون اسپویل مانگا) 

درست است که پایان باید سرنوشت تمام شخصیت های داستان را روشن کند؛ ولی به شرط اینکه یک مرکز تاکید وجود داشته باشد و سایر خطوط داستانی، از آن نشات بگیرند.

انیمه اتک آن تایتان، برای پایان دادن به هر یک از خطوط داستانی، مدت زمان بیش از حدی را صرف می کند و در نتیجه، پیوستگی بین آنها را از بین می برد. انگار که خالق داستان، چندین پایان دراماتیک ترتیب داده تا همه طرفداران خوشحال و راضی به خانه برگردند.

در ادامه تماشا کنید » آخرین تریلر انیمه اتک آن تایتان

موسیقی لینک هورایزن در این میان، نه تنها به ایجاد انسجام و پیوستگی نسبی در پایان بندی کمک نمی کند، بلکه این افتضاح را کاملا در چشم مخاطب فرو می کند. دقیقا در لحظه ای که شما فکر می کنید که: “اتک هم تموم شد”. موسیقی نیز به یک پایان موقتی می رسد و زمانی که شما آماده برگشتن به کار و زندگی‌تان هستید، دوباره یک صحنه دیگر نمایش داده می شود که با یک بازگشت و اوج گرفتن در موسیقی همراه است. این اتفاق آنقدر تکرار می شود که در نهایت، آن تاثیر پایان از بین می رود و شما دیگر نمی دانید که باید تحت تاثیر کدام بخش پایان قرار بگیرید. راستش را بخواهید، اگر موسیقی سکانس پایانی نبود، پایان تکه تکه و نامنسجم انیمه اتک آن تایتان، آنقدرها هم واضح نبود.

در ادامه بخوانید » با بهترین هکرهای دنیای انیمه آشنا شوید!

پایان بندی چندگانه

همانطور که پیش تر گفتم، انیمه اتک آن تایتان، از مشکل شدید “پایان بندی چندگانه” رنج می برد. این انیمه، آنقدر شهامت و جرات ندارد که یک خط داستانی را به عنوان مهم ترین بخش انتخاب کند و بقیه خطوط داستانی را تحت تاثیر آن قرار دهد. یعنی اینکه بیاید و مدت زمان مناسبی را برای خط اصلی اختصاص دهد و سپس، در حد چند ثانیه، به دیگر خطوط داستانی خاتمه بخشد که “تحت تاثیر خط اصلی” به پایان می رسد. الان اتک آن تایتان دقیقا درباره چه بود؟ درباره جنون آزادی؟ رویاها؟ صلح؟ چرخه جنگ؟ عشق میکاسا و ارن؟ اتک آن تایتان پاسخی ندارد، چون که رشته منسجم داستانی سه فصل گذشته را پنبه کرده است و حالا نمی داند با این همه خطوط کاملا جدا از هم، دقیقا چه کار کند.

در ادامه بخوانید » مانگای اتک آن تایتان ؛ نگاهی به تئوری های چپتر آخر ۱۳۹ 

ابهام در پیام

شکر خدا، چون که اتک آن تایتان در مشخص کردن نتیجه اصلی داستانش مشکل دارد، در نتیجه از مشکل ابهام در پیام نیز رنج می برد. ابهام در پیام، بدترین مرضی است که یک اثر داستانی می تواند به آن مبتلا شود؛ مرضی که حتی از مرگ و فراموشی بدتر است.

انیمه اتک آن تایتان، در پایان بندی اش، اطلاعات کافی و روشن در اختیار مخاطب قرار نمی دهد و در نتیجه، راه را برای برداشت های خطرناک مخاطبان، باز کرده است. اگر همین حالا در بین طرفداران مجموعه اتک ان تایتان، چرخی بزنید، خیلی راحت برداشت های نژادپرستانه بسیاری از آنها را به چشم می بینید. بسیاری از طرفداران اتک آن تایتان، ارن را به چشم یک قهرمان می بینند که با قتل عام دنیا، تبدیل به یک اسطوره شد. این واکنش ها، طوری ادامه یافتند که خود هاجیمه ایسایاما، خالق مجموعه اتک آن تایتان، درباره پایان بندی ابراز پشیمانی کرد و اعلام کرد که متاسفانه، نتوانسته آن مفهومی که در نظر داشته را برساند.

در ادامه بخوانید » آیا انیمه اتک آن تایتان فاشیستی و ضد یهود است؟ 

انیمه اتک آن تایتان، مدت زیادی را صرف نمایش “انسان بودن” همه کارکترها در هر جبهه ای کرد و در نهایت، با اینکه زندگی آرام سفیران و تلاش های آنها برای صلح را نشان داد، درصد زیادی از طرفدارانش همچنان عقیده دارند که جمعیت جهان، “لایق” کشته شدن در غرش بوده اند. علت این اتفاق، ابهام در رساندن پیام است و این ابهام، به دلیل پایان چندگانه و تلاش های غم انگیز برای راضی کردن همه مخاطبان است‌.

خیانت به آرمان های اولیه و قهرمان سازی

درست است که ماپا گفتگوی آرمین و ارن را تغییر داده است و به جای آن دیالوگ منفور و ملعون، دست داشتن آرمین و بقیه در این حوادث را به رسمیت شناخته (که اقدام قابل تحسینی است) ولی این به رسمیت شناختن، در نهایت، در حد حرف باقی می ماند. اتک آن تایتان، نه نمایش رادیویی است، نه نمایشنامه و نه کتاب؛ این اثر، باید به ما “نشان دهد”؛ نه اینکه با یک دیالوگ اتهام های احتمالی را خنثی کند.

اینکه ما یک جمله اضافه کنیم و توقع داشته باشیم که سایر بخش ها ماستمالی شوند، نشان دهنده تنبلی ما و ارزش قائل نشدن برای سرانجام داستان اثرمان است. از این نکته که بگذریم، به خیانت اتک آن تایتان به قانون شماره یکش می رسیم: هیچ کس قهرمان یا شرور نیست.

در ادامه بخوانید » بهترین انیمه های زامبی محور | 10 انیمه درباره زامبی ها 

به شکل غافلگیرکننده ای، انیمه اتک آن تایتان تصمیم می گیرد این قانون را، که موحب سرافرازی اش در بین بسیاری از انیمه ها و حتی سریال ها شده، زیر پا بگذارد و به سمت کلیشه ها قدم بردارد. اتک آن تایتان، در پایانش، چندین قهرمان می سازد که اگر از تک تکشان فاکتور بگیریم، هر کاری هم که کنیم، نمی توانیم دو نفر را از فیلتر رد کنیم؛ آن دو نفر، کسانی نیستند به جز ارن و آرمین.

درست است که در دنیای اتک آن تایتان، حداقل در دوران خوش گذشته ها، شرور و قهرمان معنایی ندارد، ولی اگر بخواهیم کارکترها را از فیلتر قهرمان یا شرور رد کنیم، صد درصد کسی که هشتاد درصد مردم را زیر پاهایش له کرده و وحشتی در دنیا ایجاد کرده که تا قرن ها فراموش نخواهد شد، در دسته بندی قهرمان قرار نمی گیرد! کسی هم که مهره این نقشه بوده و بابت این نقشه قدردانی می کند و خودش را به عنوان ناجی جا می زند تا این نقشه مریض و دیوانه وار را به نتیجه برساند، اصلا ارزش صحبت کردن ندارد!

در ادامه بخوانید » بهترین انیمه های ماجراجویی | 15 انیمه ماجراجویانه جذاب 

ارن زیر یک درخت در یک دشت باصفا دفن می شود و روح آزادش در آسمان ها پرواز می کند و چند نسل به مزارش سر می زنند و آرمین، به نقاط مختلف دنیا سفر می کند تا صلح را برای همه مردم به ارمغان بیاورد. این مصداق بارز قهرمان سازی است که سال ها پیش، در انیمه دث نوت و در صحنه نحس پایانی “تابیده شدن نور بهشتی” شاهدش بودیم.

حفره های غیرمنطقی

بیایید تاریخ ژاپن را بررسی کنیم. اگر انیمه ترور در توکیو را دیده، یا کمی درباره تاریخچه هلو کیتی مطالعه کرده باشید، حتما می دانید که مردم ژاپن، هنوز که هنوز است، بعد از گذشت نزدیک به یک قرن از جنگ جهانی دوم، همچنان با غم هیروشیما و ناکازاکی دست و پنجه نرم می کنند و این روحیه شکست خورده، با این همه پیشرفت بزرگ در عرصه های مختلف هم جبران نمی شود. از طرفی، ژاپن همچنان درگیر نشان دادن چهره ای دوستانه و “کاوایی” از خودش در دنیاست تا بتواند پیش داوری هایی که درباره اش وجود دارند را، رفع کند. بعد از این همه سال!

در ادامه بخوانید » شباهت Attack on Titan با جنگ‌های جهانی در چیست؟

در مقایسه با جنایتی که ارن مرتکب شد، آمار تلفات جنگ جهانی دوم، عدد کمتری است؛ ولی ببینید که بعد از این همه سال، مردم ژاپن چگونه با عواقب جنگ روبرو هستند. اگر این وضعیت را به دنیای اتک آن تایتان نسبت دهیم، تمام مردم دنیا، داغدار چندین هیروشیما و ناکازاکی هستند که ارن با خاک یکسانشان کرد و مردم پارادایس، باید تا وقتی که عمر دارند و نسلشان منقرض نشده، از تمام جهان معذرت خواهی کنند و جان بکنند تا بلاخره به عنوان انسان شناخته شوند.

هدف نقشه ارن با عقل جور در نمی‌آید

اگر سریال لفت اورز را دیده باشید، خوب می دانید که از دست رفتن دو درصد مردم دنیا، چطور همه را به جنون رساند و چه فجایعی را به بار آورد؛ ولی انیمه اتک آن تایتان، با هشتاد درصد، طوری رفتار می کند که انگار عددی است که طی یک دهه، جبران می شود!

در ادامه بخوانید» چرا نقشه ارن یگر منطقی نیست؟ 

بگوییم مارلی و پارادایس متحد شده اند. آیا بقیه مردم قرار است همچنان به این دو کشور اعتماد کنند؟ از طرف دیگر، یگریست ها در جریان داستان یمیر نیستند؛ آیا قرار نیست به خاطر کشته شدن رهبرشان شورش کنند؟ آیا آنها قرار است در برابر حضور آنی، راینر و پیک، نیروهای سابق مارلی که چندین نفر از مردم پارادایس را به قتل رساندند، به عنوان “سفیران پارادایس”، سکوت کنند؟ معلوم است که مردم پارادایس ساکت نمی نشینند و در نهایت به جان هم می افتند!

از طرفی، ارن اهرم فشار پارادایس را به باد داد و در نتیجه، بقیه مردم دنیا، بعد از اینکه احیا شوند، خیلی راحت به پارادایس حمله می کنند و شر “شیاطینی که دنیا را جهنم می کنند” را برای همیشه می کنند! آن وقت پارادایس چه تاکتیکی برای دفاع دارد؟ سلاح ها و مهماتی که تکه تکه و دستی به هم چسبانده اند؟
هدف ارن از اینکه تنها سلاح دفاعی و اهرم فشار پارادایس، جزیره ای دورافتاده که از نظر فناوری چندین نسل عقب تر از دیگر کشورهاست، چه بود؟ می خواست آنها برای مدتی هم که شده در صلح زندگی کنند؟ خب، تبریک ارن؛ ولی متاسفانه، جنگ قرار نیست تا نسل های بعدی به تعویق بیافتد؛ پارادایس بی دفاع، خیلی راحت تر و زودتر از این حرف ها مورد هدف خمپاره ها قرار خواهد گرفت.

سرانجام ارن، فکر نشده بود

سرانجام ارن، هیچ برنامه ریزی مناسبی نداشت. چیزی که ما به عنوان پایان ارن دیدیم، بیشتر از اینکه شبیه یک عاقبت فکر شده باشد، شبیه یک بداهه پردازی آشفته بود. به عنوان خالق داستان، دوست داشتید غرش فعال شود و ما تاریک ترین جنبه ارن را ببینیم؟ خیلی هم عالی، من کاملا از شما حمایت می کنم. اصلا به همین دلیل است که اگر این پایان بندی نبود، فصل چهارم می توانست لقب بهترین فصل را کسب کند. ولی این اتفاق نیفتاد؛ زیرا اتک آن تایتان، از تاریک نشان دادن ارن می ترسد.

اجازه دهید یک سوال بپرسم، چرا همه آدم ها از جنگ متنفرند، ولی همیشه همه جا یک درگیری در حال رخ دادن است؟ با اینکه می توانیم مثل بچه های مدرسه ای، جواب این سوال را در “طمع” خلاصه کنیم، ولی این پاسخ خیلی پیش پا افتاده ای است؛ نه؟ خیلی اوقات، دعوا بر سر مرزها و منابع نیست، بر سر احساس شکست و سرخوردگی است. احساس سرکوب شدن و تحت کنترل قرار داشتن.

در ادامه بخوانید» 15 تا از بهترین فایت های انیمه | مبارزات نفس گیر دنیای انیمه

انیمه اتک آن تایتان، داستانش را با دوران کودکی کارکترها آغاز کرد و ما را در زندگی شخصی آنها دخیل دانست. این انیمه، مثل دیگر آثار جنگی، در گفتگوهای خشک و خالی نظامیان و تصمیمات اتاق جنگ خلاصه نمی شد، بلکه ما را با چند بچه ساده و خوش بین همراه کرد و در نهایت، به سادگی‌مان خندید. دقیقا به همین دلیل است که هدف ارن، یعنی “عزیزانم برای یکم هم که شده در صلح و آرامش زندگی کنن” یکی از بزرگترین خیانت های اتک آن تایتان به خودش است‌.

اتک آن تایتان، پتانسیلی داشت که بسیاری از آثار جنگی ندارند؛ زندگی شخصی، دوستی و عشق. این انیمه، می توانست خیلی خوب، با قوس شخصیتی ارن، به ما نشان دهد که چطور یک قربانی ساده و خوش بین، به یک جنایتکار تبدیل می شود و نسل بعدی قربانیان را تربیت می کند. ارن به زمان دسترسی داشت، برای همین باید بهتر از هر کسی می فهمید که جنگ قرار نیست با این کشتار به پایان برسد. اتک آن تایتان، پتانسیل فوق العاده ای برای پرداختن به جنون آزادی ارن داشت. اینکه یک عمر سرکوب شدن، چطور به دنیا برمی گردد. ولی در نهایت، با اضافه شدن خط داستانی یمیر، ارن در پایان اتک آن تایتان، شبیه یک احمق به تمام معنا به نظر می رسد که از حساب و کتاب های ساده در ذهنش عاجز است.

یمیر!

یمیر! یمیر! یمیر کارکتری است که پایان بندی اتک آن تایتان را نابود کرد؛ زیرا حضورش در داستان هیچ معنایی نداشت. در اپیزودهای پیش از ورود یمیر به داستان (به صورت فیزیکی) ما می بینیم که تاریخ هرگز قطعی نیست و ما هیچ وقت نمی فهمیم که قضیه یمیر واقعا چه بوده است. این نکته، درباره اینکه هر کس تاریخ را آنطور که دوست دارد روایت می کند، از جمله مهم ترین دلایل درخشش و جذابیت انیمه اتک آن تایتان بود.

در ادامه بخوانید »گذشته یمیر فریتز 6 راز بزرگ اتک آن تایتان را فاش کرد! 

شکر خدا، یمیر وارد داستان شد و این را هم از ما گرفت. احساسات او به شاه فریتز و شرطی که برای ارن گذاشته بود، می توانست ایده خوبی برای یک فن فیکشن در واتپد باشد؛ ولی حضور او و نابود شدن شخصیت پردازی اش در قسمت آخر اتک آن تایتان، فقط اسطوره شناسی غنی این مجموعه را به خاک و خون می کشد.

جمع بندی قسمت پایانی انیمه اتک آن تایتان

در نهایت، باید گفت که ایده کلی مجموعه اتک آن تایتان برای پایان بندی، یعنی ادامه داشتن چرخه جنگ، به خودی خود، ایده بسیار درخشانی است که متاسفانه، به علت عجله و پردازش نامناسب، به سرانجام مسخره و ناامیدکننده ای رسید. نتیجه ای که آرک مارلی و غرش به بار آوردند، باعث می شود که آرزو کنم داستان در فصل سوم، زمانی که ارن می فهمد آنطرف اقیانوس ها نیز آزادی وجود ندارد و فقط دشمنان هستند که انتظارش را می کشند، به یک پایان آبرومندانه می رسید.

امیدوارم از بررسی قسمت آخر انیمه حمله به تایتان خوشتان آمده باشد،مثل همیشه ممنون میشیم اگر نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.