با بررسی قسمت اول انیمه Chainsaw Man در خدمت شما هستم. خب بدون هیچ اتلاف وقتی میرم سراغ دنیای انیمه مرد اره ای. در ابتدا باید بگم برای یه آشنایی کلی با انیمه چینسامن می تونید این مطلب رو بخونید: چرا باید انیمه Chainsaw man را تماشا کنیم؟ 

این بررسی مربوط به انیمه هستش و روند اطلاعات و داستانی که در انیمه به نمایش در میاد رو دنبال میکنه و اینجا هیچ نوع بک استوری یا ساید استوری از مانگا ارائه نمیشه. فقط اینجا به اشاره ریزی به مانگا میکنم.

مانگای چینسامن

 بررسی قسمت اول انیمه Chainsaw Man

مانگای مرده اره ای نوشته و تصویرسازی شده توسط  Tatsuki Fujimoto هستش، که از سال 2018 پخشش در مجله شونن جامپ بصورت هفتگی شروع شده و تا به امروز ادامه داره.

مانگای Chainsaw man به آرت استایل خوف، داستان مهیج و مرموز، طنز تلخ و طنز وحشتناک و از همه مهمتر خشونت افراطیش شهرت داره که موفق شده جوایز مطرحی رو کسب کنه از جمله Shogakukan Manga Award و Harvey Awards .

مانگا مرد اره ای فروش خیلی خوبی رو هم داشته و موفق شده تا الان 66 میلیون کپی بصورت جهانی فروش داشته باشه. با این چیزایی که گفتم فک کنم خودتون تا الان متوجه شدید با یک داستان معمولی سر و کار ندارین و چینساومن قرار به یکی از بزرگ ترین انیمه های چند سال اخیر تبدیل بشه اما فعلا خیلی زوده برای گفتن این حرف.

مرتبط: بهترین مانگاهای تاریخ بر اساس رتبه‌بندی مای انیمه لیست

بررسی قسمت اول انیمه Chainsaw Man

 بررسی قسمت اول انیمه Chainsaw Man

قسمت اول انیمه مرد اره ای با تاریکی و خشونت هرچه تمام تر سعی میکنه خودش رو به مخاطب معرفی کنه اما تو این راه زیاده روی هم نمیکنه. داستان با دنیای خاکستری دنجی شروع میشه و بعد وارد فاز خشونت افراطی و انتقام جویانه از زندگی میشه و با گرمی رنگ قرمز خون و آغوش مهربان ماکیما و تابش نور خورشید به داخل سیاهی تموم میشه.

اما قسمت اول در کنار آرت استایل شاهکار و رنگ بندی و پالت رنگی فوق العاده، از یه ضعف بزرگ رنج میبره و اون قصه تکراری پینود انسان با شیاطین هست. قسمت اول نه تنها شباهت های ساختاری و عاطفی مشترکی با انیمه هایی مثل توکیو غول و دویلمن کرای بیبی و جوجیتسو کایسن داره بلکه از هارمونی رنگی مشابه ای هم برخورداره.

 بررسی قسمت اول انیمه Chainsaw Man

با همه این اوصاف اما مرده اره ای موفق شده تا این داستان کلیشه ای رو به خشن ترین و زیباترین شکل ممکن پرورش بده و دچار ضعف هایی که در اون انیمه ها وجود داشت نشه. قهرمان داستان ما کسی نیست جز یه پسر بچه خیلی معمولی با بخت به شدت تیره. دنجی از همون اول با چالش خیلی بزرگی مواجه میشه پرداخت قرض پدرش.

 بررسی قسمت اول انیمه Chainsaw Man

چالش انداختن بار مسئولیت زندگی روی کودکان در دنیای تاریک چینساومن به شدت روشن هستش. با این حال دنجی به نوعی موفق شده تا با به خطر انداختن سلامت و جونش به زندگیش ادامه بده و گوشه ای از بدهی پدرش رو پرداخت کنه.

مرتبط: بهترین انیمه های سینمایی تاریخ | انیمه هایی که حتما باید آنها را تماشا کنید! 

دنجی نه تنها معمولی هستش بلکه نحیف و قابل ترحم هم هست. نوجونی که از زندگی هیچی نمیخواد جز بقل کردن دوست دخترش و وقت گذروندن با اون تو دنیای خاکستری خودش. همین موضوع دنجی رو تبدیل به پرتاگونیستی میکنه که به شدت قابل لمس هستش و با وجود همه سادگی دنیا و زندگیش تو دل مخاطب برای خودش جایگاه ویژه ای رو پیدا میکنه.

سگ اره ای

 بررسی قسمت اول انیمه Chainsaw Man

اما دنجی تو مسیر زندگیش و سختی هایی که میکشه تنها نیست. بعد از مرگ پدرش با سگی اهریمنی آشنا میشه و این دوتا باهم به ماجراجویی ادامه میدن. در واقع این سگ تنها دوست و دلیل ادامه حیات دنجی هستش.

این سگ با چهره و طراحی احمقانه اش به دنیای پوچ و بی معنی که داره دنجی رو میبلعه معنا میده. دنیای سیاهی که با قدرت بیشتر هر نوع ارزشی رو بی ارزش کرده و حالا تنها یار دنجی (سگ و اره ش) با حماقت و طنزی تلخ سعی میکنه تا دنیای دنجی رو کمی شیرین کنه.

 بررسی قسمت اول انیمه Chainsaw Man

در بخش پایانی قسمت اول شاهد تغییر دنجی به مرد اره ای هستیم، چه کسی بیشتر و بهتر از دنجی لایق این قدرت هست؟ دنجی بدون شک باید صاحب این قدرت میشد تا اره کنان، سرکش و بی پروا با خشونت هرچه تمام تر انتقامش رو از این دنیای تاریک بگیره و چه انتقامی…

دنجی یا بهتر بگم حالا مرد اره ای با خشونت جنون آمیزی با ریختن خون شروع میکنه به رنگ آمیزی دنیای تاریک و بی رنگ و با آغوش گرفتن ماکیما تمومش میکنه. ماکیما با اون چهره مصمم و مهربان ناگهان تمام خشونت داستان رو مثل ذوب شدن ماسک اره ای دنجی ذوب میکنه و نشون میده چین ساومن هیچ ترس و عبایی برای نمایش عشق در وحشتناک ترین لحظات نداره.

مرتبط: بهترین انیمه های شونن تمام دوران | 50 انیمه برتر شونن 

 بررسی قسمت اول انیمه Chainsaw Man

پایانی رویایی برای قهرمان بی نام و نشان نمیتونست از این زیباتر بشه. چینساومن به طرز معجزه آسایی تونسته میکس به شدت خوبی از خشونت، تلخی، سیاهی و عشق و طنز رو به مخاطب ارائه بده.

بریم سراغ نکات جانبی!

 بررسی قسمت اول انیمه Chainsaw Man

مانگا چینساومن تقریبا سیاه و سفید هستش در نتیجه رنگ های فوق العاده و گرافیک سمش رو مدیون استودیو ماپا هستیم. Mappa نشون داد که بهترین گزینه برای ساخت داستان دیوانه وار و پر جزئیات فوجیموتو هست.

انیمیشن روون با هارمونی رنگی فوق العاده و ترکیب انیمشن 3 بعدی در بخش هایی از داستان و صد البته ساند دیزاین و افکت های صوتی شاهکار و موسیقی متن به شدت خفن باعث میشه تا مطمئن بشیم نه تنها ماپا در انجام وظیفه کوتاهی نکرده، بلکه از دل و جون برای ساخت این انیمه مایه گذاشته.

جدا از این مسائل فنی داستان مرد اره ای در عین سادگی به شدت مرموز هم هست. بعید میدونم داستان عین جوجیتسو کایسن یا دمون اسلیر فاز شیطان کشی خطی داشته باشه و به نظر میرسه با داستان مرموز تری طرف هستیم.

مشخص نیست دنجی در چه دنیایی زندگی میکنه، اما تو این دنیا شیاطین در کنار انسان ها زندگی میکنن و شیاطین برای همه قابل مشاهده هستن. از طرفی از گذشته دنجی و اتمسفر کلی هیچ شناختی نداریم و صحبت راجع به این موضوع نیاز به این داره که چند قسمت دیگه منتشر بشه.

بنا به اطلاعات منتشر شده فصل اول انیمه Chainsaw Man قرار 12 قسمت باشه. باید ببینیم داستان و استودیو ماپا میتونن با قدرت جلو برن یا نه؟ اما چیزی که مشخصه اینه که ما با یک اثر به شدت جذاب با توانایی تبدیل شدن به یک شاهکار طرف هستیم.

امیدوارم که از بررسی قسمت اول انیمه Chainsaw Man لذت برده باشید، منتظر شنیدن نظرات شما دوستان عزیز هستم.

در ادامه بخوانید: بهترین انیمه های روانشناختی که حتماً باید آن‌ها را تماشا کنید!