نقد و بررسی قسمت پنجم انیمه هشتاد و شش 86 Eighty six

با بررسی قسمت پنجم انیمه هشتاد و شش 86 Eighty six در خدمت شما هستیم. در این قسمت، همچنان شاهد پیشرفت انیمه بودیم. و همینطور اطلاعات بیشتری از آندرتیکر –شین- دریافت کردیم. پیشنهاد می کنم قبل از رفتن به سراغ مطلب اصلی، بررسی سایر قسمت های انیمه Eighty six رو هم بخونید. مثل همیشه، توصیه می کنم قبل از مطالعه بررسی هر قسمت، اون رو تماشا کرده باشید. در ادامه، همراه مجله وارونه باشید تا نگاهی به این قسمت داشته باشیم.

بررسی قسمت پنجم انیمه هشتاد و شش

ممکنه اغراق به نظر برسه؛ اما شخصا تا اینجا هیچ ایرادی نمی تونم از انیمه گردان هشتاد و شش 86 بگیرم. تصور کنید که من میتونم از انیمه هایی مثل اتک یا دفترچه مرگ ایراد بگیرم؛ اما قادر به دیدن مشکلی در انیمه هشتاد و شش نیستم! این انیمه، تا اینجا واقعا فوق العاده عمل کرده. چه از لحاظ بصری و انیمیشن. چه موسیقی. چه داستان. و مهم تر از همه، از لحاظ شیوه داستانسرایی انیمه 86 تا بحال بی نقص بوده.

انیمه هشتاد و شش، در ابتدا، با سردرگم کردن مخاطبش، باعث شد تا مشتاقانه به تماشای ادامه داستان بنشینه. و حالا، آروم آروم، اطلاعات لازم رو بهش منتقل میکنه. اگر به سیر داستان در این پنج قسمت دقت کرده باشید، متوجه میشید که هر قسمت، تمرکزش روی پرداخت به یه  بخش ریز از داستان بوده. این واقعا عالیه. چون ممکنه در ابتدا، گیج شدن و گول خوردن، برای مخاطب جذاب باشه، اما اگه در آخر، موفق به تحلیل داستان و اطلاعاتش نشه، اعصابش حسابی به هم میریزه. یه نمونه جالب از این قضیه، انیمه گیلتی کراون Guilty crown هست. که در بررسی این انیمه، آقای کرم الهی خیلی خوب اشاره کردن که این داستان پر پتانسیل، به خاطر عدم پرداخت کافی به پیچش ها، در آخر حیف میشه. به طوری که من و خیلی دیگه از تماشاگران انیمه گیلتی کراون، با وجود اینکه این انیمه رو دوست داشتن، اما همچنان علامت سوال های بزرگی در ذهنشون باقی مونده.

مطلب پیشنهادی: بهترین والپیپرهای انیمه ناروتو

در صورتی که انیمه هشتاد و شش، تا حالا اینطور نبوده. هر قسمتش، به بخش کوچکی از اطلاعات اختصاص داره و طوری به اون اطلاعات می پردازه که مخاطب بتونه به خوبی اونها رو هضم کنه. و برای حماسه نهایی، آماده باشه. به طوری که الان، اگه از بینندگان انیمه 86 بخوان که ماجرا رو از اول تعریف کنن، میتونن به خوبی بگن که چه اتفاقی افتاد و دلیلش چی بود. درسته که همچنان سوالات بی پاسخ بسیاری باقی موندن و مخاطب هنوز تا حدودی سردر گمه (که این بخشی از خود داستانسرایی هستش.) اما لااقل قادر به این هست که چیزهایی که در خود انیمه توضیح داده شدن رو، به خوبی درک کنه.

انیمه هشتاد و شش Eighty six می تواند به خوبی بیننده را در خودش غرق کند
 بررسی قسمت پنجم انیمه هشتاد و شش

در بالا، گفتم که در حال حاضر، قادر به دیدن مشکلی در انیمه هشتاد و شش نیستم. البته نه از روی تعصب. هر چقدر هم که موشکافانه نگاه می کنم، باز هم چیزی نیست!

البته خب انیمه هشتاد و شش، یه اشکال داره. که من رو خیلی اذیت می کنه. و اون هم اینه که هر اپیزود، خیلی خیلی زود تموم میشه! و این واقعا انصاف نیست!

فارغ از شوخی. آدم بی صبری هستم. برای همین، هر وقت چیزی رو تماشا می کنم، یا مدام زمان اثر رو چک می کنم و یا می تونم گذر کشدار هر ثانیه رو احساس کنم. فرقی نمیکنه عاشق چیزی که تماشا می کنم باشم؛ یا نه. اما انیمه هشتاد و شش، واقعا تبدیل به یک استثنا شد. و این یعنی اینکه انیمه Eighty six کاملا میتونه مخاطبش رو در خودش غرق کنه. چه عواملی در این موضوع دخیل هستن؟

پرداخت به فضا: به دنیا و فضای انیمه Eighty six به خوبی پرداخته شده. با وجود اینکه داستان حالت علمی تخیلی داره و در آینده رخ میده، اما به هیچ وجه فضای نچسبی نداره. منظورم از فضای نچسب، اینه که خالق اثر، برای اینکه بخواد مدام تفاوت های دنیای آینده در داستانش رو با دنیای ما در حال حاضر مقایسه کنه، عناصر داستانش رو (یه مثال آشنا: ربات های وراج!) مدام به رخ بکشه. احتمالا همگی چنین چیزی رو در آثار مختلف دیدیم؛ به ویژه انیمیشن های عملی تخیلی. اما انیمه هشتاد و شش، اینطور نیست. تفاوت های دنیای ما با دنیای هشتاد و شش، به عنوان “عناصر” تشکیل دهنده داستان حضور دارن. و به تار و پود انیمه دوخته شده اند. نه اینکه صرفا بهانه ای برای خودنمایی باشن.

یکی از نکات جالب انیمه 86: تفاوت اندینگ در هر قسمت با توجه به داستان

همچنین بخوانید: بهترین انیمه های شبیه برج خدا

پرداخت به شخصیت ها: در بالا، به پرداخت عالی به دنیای اثر اشاره کردم. اما خب قطعا بدون پردازش درست شخصیت ها، فضای انیمه هشتاد و شش اینقدر ملموس نمیشد.

هیچ کدوم از شخصیت های انیمه هشتاد و شش Eighty six تکرار همدیگه محسوب نمیشن. و هر کدوم از اونها، هویت، رفتار و عقاید منحصر به فرد خودش رو داره. بنابراین، احتمال اینکه بخواین چندتا شخصیت رو با هم قاطی کنید، بسیار پایینه!

واقعا جای تحسین داره که سازندگان، موفق شدن در فقط 5 قسمت، اینقدر خوب به همه شخصیت ها بپردازن. البته همچنان یه سری از اونها، فعلا در سایه هستن. اما خب ما تاکنون موفق شدیم باهاشون ارتباط برقرار کنیم و شناختی ازشون به دست بیاریم.

دغدغه مند بودن انیمه هشتاد و شش: یکی دیگه از دلایلی که باعث میشه مخاطب در انیمه Eighty six غرق بشه، دغدغه مند بودن اون هست. ممکنه دنیای پیشرفته انیمه هشتاد و شش، و انسان هایی که از لحاظ ظاهری بسیار به هم شباهت دارن، باعث بشن که از لحاظ ظاهری، دنیای این انیمه متفاوت از دنیای خودمون به نظر بیاد. اما کاملا میشد از همون قسمت اول، درک کرد که این انیمه، قرار نیست گوشش رو بگیره تا صدای دنیای واقعی رو نشنوه و صرفا یه اثر مکا و اکشن باشه. به هر کدوم از حرف های انیمه هشتاد و شش توجه کنید، متوجه میشید که این انیمه، کاملا دغدغه منده. و دغدغه چندتا شخصیت خیالی رو نداره؛ بلکه برای جهانی که ما در اون زندگی می کنیم حرص میخوره.

چرا برخی مخاطبان پارت اول فصل آخر انیمه اتک آن تایتان را دوست نداشتند؟

جذابیت در داستانسرایی انیمه 86: بعضی انیمه ها، ایده بکری دارن. اما عامه پسند نیستن و تماشای اونها حوصله میخواد. یه مثال معروف، انیمه مامور پارانویا Paranoia agent هست. این انیمه، به خوبی مشکلات یک جامعه رو به تصویر میکشه. اما، همونطور که گفتم، تماشای اون حوصله میخواد.

همچنین بخوانید: حقایقی درباره انیمه اسم تو که نمیدانستید!

در صورتی که انیمه هشتاد و شش، کاملا حواسش بوده که موفق باشه افراد زیادی رو به خودش جذب کنه. مثل مامور پارانویا، اثری دغدغه مند و سرشار از پیام محسوب میشه. با این تفاوت که از لحاظ داستان سرایی و روایت، جذابیت بسیار بالایی رو داره.

این چهار دلیل، و چندین دلیل دیگه، هر کدوم باعث میشن که مخاطب موقع دیدن انیمه هشتاد و شش، در اون غرق بشه و قادر به حس کردن گذر زمان نباشه.

سرعت روایت انیمه هشتاد و شش

انیمه هشتاد و شش، از لحاظ سرعت روایت، کند پیش میره. که اصلا هم چیز بدی نیست. چون همین کندی، باعث پرداخت فوق العاده و بی نظیر به همه چیز در این انیمه شده.

اما نکته نگران کننده اینجاست که در حال حاضر، تقریبا نیمه اول این انیمه در حال رسیدن به خط پایان هستش. و شخصا از این نگرانم که این کندی در حال حاضر، تبدیل به شتاب زدگی در اواخر فصل بشه و رشته داستان از دست عوامل در بره. (هر چند احتمال وقوع چنین چیزی، بسیار پایین هست.)

بررسی قسمت پنجم انیمه هشتاد و شش Eighty six ؛ فشارهای روانی

 بررسی قسمت پنجم انیمه هشتاد و شش

در این قسمت، لنا یک قدم به روانی شدن نزدیک تر شد! فقط امیدوارم تا آخر فصل ازش کن کانکی تحویل نگیریم! (هزار منهای هفت؟!)

بیشتر تمرکز قسمت پنجم، روی شین بود. و حالا، بخشی از پیچیدگی این شخصیت، برای ما قابل درک تر شده. به نظر میرسه که شین قبلا مرده. این در آخرین لحظه این قسمت کاملا به همگان ثابت شد. و واقعا فشار خیلی سنگینی رو تحمل میکنه.

شخصا احتمال میدم شوری، برادر شین، در مرگ اون دخیل باشه. چون به نظر میرسید کسی که در فلش بک سر شین داد میزد، شوری باشه. همچنین در آخر قسمت چهارم، زمانی که شین خاطرات برادرش رو به یاد آورد، تصویری از کسی رو دید که در حال خفه شدن هست.

همچنین، شین به لنا گفت که میخواد برادر مرده ش رو پیدا کنه. بنابراین، احتمالا که نه، صد درصد برادرش جزئی از لژیون هاست! و احتمالا یکی از کسانی بوده که مغزش سالم مونده بوده.

شنیده شدن صدای تانیا در این قسمت، خیلی ناراحت کننده بود. کلا این انیمه، در هر قسمتش، بار احساسی بسیار سنگینی داره.

حرف آخر

امیدوارم که از بررسی این قسمت لذت برده باشید. قطعا صحبت های خیلی بیشتری بودن که می تونستم در این بررسی مطرح کنم؛ اما متاسفانه نشد. در صورتی که خودتون نکته ای رو در نظر دارید، حتما از بخش نظرات با ما به اشتراک بذارید.

در ادامه بخوانید: بررسی قسمت ششم و هفتم انیمه هشتاد و شش 86 Eighty six ؛ شروع تازه