بیماری “گیتن ماتارازو” چیست؟ Gaten Matarazzo، بازیگر سریال stranger things، با بیماری کلیدوکرانیال دیسپلازی متولد شده است. او در مورد این اختلال نادر و تأثیر آن بر زندگی روزمره اش صحبت کرده است. و آگاهی عمومی درباره ی این بیماری به لطف او در حال افزایش است. این بیماری یک اختلال استخوانی مادرزادی نادر است که می تواند بر رشد دندان ها و استخوان های فرد و همچنین قد و ویژگی های صورت او تأثیر بگذارد.



در همان قسمت اول سریال علمی تخیلی محبوب Netflix به نام چیزهای عجیب، پسربچه ای به نام داستین را می بینیم که هم کلاسی هایش او را دست می اندازند. و داستین می گوید: “میلیون بار بهتون گفتم که دندون هام در میاد، این بیماری کلیدوکرانیال دیسپلازیه!”

طبق اعلام سازمان ملی اختلالات نادر آمریکا، تقریبا در هر یک میلیون، یک نفر در سراسر جهان به بیماری کلیدوکرانیال دیسپلازی،که به اختصار CCD شناخته می شود، مبتلا است. بیماری نادر ژنتیکی که در درجه اول با رشد دندانها و استخوانها تداخل دارد.

همچنین ممکن است کسی که مبتلا به CCD است، قد کوتاه باشد و از ویژگی های چهره ای مشخصی از جمله: پیشانی برجسته، دندان های غیر طبیعی یا “کودکانه” برخوردار باشد و استخوان ترقوه نداشته باشد!

نتفلیکس می گوید فصل سوم این سریال در 4 هفته اول پس از انتشار در تابستان گذشته، توسط 64 میلیون خانوار دیده شده است. اما باعث شده که خیلی از طرفداران به فکر بیوفتند که بیماری “گیتن ماتارازو” دقیقا چیست؟

دانشمندان دانشگاه ایالتی اوکلاهما، بعد از انتشار سه فصل اول این سریال، ترندهای موتورهای جستجو و وب سایتهای بنیادی مرتبط با CCD را برای سنجش علاقه عمومی به این اختلال نادر بررسی کردند.

محققان دریافتند که گرایش جهانی به جستجو در مورد CCD انتشار فصل سوم، تقریبا 95 درصد افزایش یافته است. بخشی از این علاقه احتمالاً به این دلیل است که این بازیگر 17 ساله، نسبت به اینکه زندگی با این اختلال چگونه است، بسیار صادق است. او همچنین در مورد زندگی روزمره اش با 13 میلیون فالووری که در اینستاگرام دارد، اطلاعاتی را به اشتراک می گذارد، و می گوید جراحی های متعدد دندانپزشکی برای او کاملا طبیعی است.

در مصاحبه ی اخیری که در Tonight Show داشت، در مورد سال آخرش در دبیرستان صحبت کرد و گفت خیلی خوش گذشته و عاشق آن دوران است. گیتن باعث شده است که داشتن CCD بسیار جالب به نظر برسد و سریال “چیزهای عجیب” یک بستر مناسب و خوب به او داد. او یک ستاره بسیار محبوب و دوست داشتنی هالیوود است و باعث شده است کسانی که به این بیماری مبتلا هستند بیشتر جرات حضور در اجتماع را داشته باشند. 

از طرفی آگاهی عمومی افزایش یافته است و باعث می شود این کودکان کمتر مورد قلدری و آزار و اذیت هم کلاسی هایشان قرار بگیرند.

سریال “چیزهای عجیب” برای یک فصل چهارم نیز تمدید شده است.

در ادامه بخوانید: