تشخیص ایدئولوژی سیاسی از طریق هوش مصنوعی با اسکن مغزی. یک هوش مصنوعی یادگیری عمیق که روی یک ابر رایانه کار می‌کرد، توانست الگوهای اتصال مغز را به ایدئولوژی سیاسی مرتبط کند.

هوش مصنوعی می تواند ایدئولوژی سیاسی افراد را فقط با تجزیه و تحلیل اسکن اتصال عملکردی در مغز پیش بینی کند. هوش مصنوعی حدود 70 درصد دقیق بود، که تقریباً معادل پیش بینی عقاید سیاسی یک فرد بر اساس ایدئولوژی والدینش است. آشکار کردن ریشه های عصبی ایدئولوژی بسیار سخت تر خواهد بود.

مرتبط: هوش فرازمینی بیولوژیکی است یا مصنوعی؟ 

آیا مغز افراد منعکس کننده جهت گیری سیاسی است که انتخاب می کنند یا جهت گیری سیاسی خود را به دلیل ساختار عملکردی مغز شان انتخاب می کنند؟

این معضل قابل تامل “مرغ یا تخم مرغ” – که توسط تیمی از محققان دانشگاه ایالتی اوهایو، دانشگاه پیتسبورگ و دانشگاه نیویورک مطرح شده است – آنها مطالعه جدیدی انجام دادند که نشان می دهد هوش مصنوعی بسیار جذاب تر شده است و می تواند ایدئولوژی سیاسی یک فرد را به سادگی با تجزیه و تحلیل اسکن مغزش حدس بزند. این مطالعه در مجله PNAS Nexus منتشر شده است.

علوم اعصاب و سیاست

دانشمندان پیش از این از تکنیک های اسکن مغز برای کشف زیربنای علوم اعصاب باورهای سیاسی استفاده کرده اند. برای مثال، محققان قبلاً دریافته‌اند که محافظه‌کاران معمولا حجم ماده خاکستری بیشتری در آمیگدال خود دارند (منطقه‌ای که با ترس، اضطراب و پرخاشگری مرتبط است)، در حالی که لیبرال‌ها معمولا حجم کورتکس سینگولیت قدامی شان بیشتر است (که با اصول اخلاقی و اخلاقیات و موارد دیگر مرتبط است). آزمایش دیگری نشان داد که مغز لیبرال‌ها و محافظه‌کاران واکنش متفاوتی به “کلمات خاصی” در ویدیوهای سیاسی نشان می‌دهد.

در مطالعه حاضر، محققان اتصال عملکردی را در مغز 174 فرد بالغ جوان سالم مشاهده و ثبت کردند در حالیکه کارهای ساده مختلفی را انجام می‌دادند، مانند فشار دادن دکمه پاپ آپ در سریع‌ترین زمان ممکن برای دریافت پاداش پولی، جفت کردن نام‌ها با چهره‌ها، یا پاسخ دادن به سوالات درست/نادرست درباره داستانی که به تازگی خوانده بودند. همچنین مغز آزمودنی ها در حالت استراحت – بیدار و آرام، با چشمان بسته – اسکن شد.

مرتبط: اولین اسکن از مغز انسان در حال مرگ حقایق عجیبی را فاش کرد! 

اندازه گیری اتصال عملکردی (FC) در علوم اعصاب سیاسی تا حدودی نادر است. FC به این اشاره دارد که چگونه بخش‌های مختلف مغز می‌توانند همزمان فعالیت‌های مشابهی را نشان دهند، گویی که با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. برای تجزیه و تحلیل داده های ارتباط عملکردی و همبستگی آنها با ایدئولوژی سیاسی خود گزارش شده آزمودنی ها که در مقیاس “یک تا شش، از بسیار لیبرال تا بسیار محافظه کارانه” نمره گذاری شده است، محققان از یک تکنیک یادگیری عمیق هوش مصنوعی به نام BrainNetCNN استفاده کردند که روی ابررایانه‌های مرکز ابررایانه اوهایو اجرا می‌شود.

BrainNetCNN توانست از داده‌ها برای پیش‌بینی ایدئولوژی سیاسی افراد با دقت 70 درصد استفاده کند، مشابه آنچه از حدس زدن ایدئولوژی یک فرد بر اساس اعتقادات والدینش انتظار دارید – که در واقع یکی از قوی ترین پیش بینی کننده های ایدئولوژی در علوم سیاسی در نظر گرفته می شود.

محققان نوشتند: «این مطالعه نشان می‌دهد که ریشه‌های بیولوژیکی و عصبی رفتار سیاسی بسیار عمیق‌تر از آن چیزی است که قبلاً تصور می‌شد.»

نوروپولیتیکس؟ نه به این زودی!

در حالی که این مطالعه جالبی است، اما یک مدل تنها زمانی قوی و قابل استفاده است که بر اساس یک گروه مطالعاتی بزرگ و متنوع باشد. در این مورد، آزمودنی‌ها همگی بزرگسالان جوان بودند که از هر ده نفر، هفت نفر لیبرال بودند. بنابراین اگر این مدل روی آمریکایی‌های دیگر (یا به طور کلی افراد دیگر) آزمایش شود، ممکن است همین نتایج بدست نیاید. علاوه بر این، هوش مصنوعی نمی تواند چیزی در مورد ریشه های عصبی ایدئولوژی به ما بگوید، زیرا برای این کار طراحی نشده است.