سریال Peaky Blinders

سریال Peaky Blinders به کلاه های ایرلندی، مدل موهای خاص، پالتوهای بلند و مشکی خود مشهور است. سریال پیکی بلایندرز که در دهه 90 اتفاق می افتد به قدری خوش درخشید که موفق شد امتیاز 8/8 از 10 را در IMDb کسب کند. در حال حاضر طرفداران بی صبرانه منتظر فصل ششم (پایانی) هستند تا بدانند عاقبت این خانواده گنگستری چه می شود؟

مرتبط: فصل ششم سریال پیکی بلایندرز از زبان کیلین مورفی و آنتونی بایرن ! 

در این مطلب قصد داریم چند حقیقت شگفت انگیز در مورد این سریال گنگستری که بسیاری از طرفداران از آنها بی خبر هستند را مورد بررسی قرار دهیم. با مجله وارونه همراه باشید:

1. پیکی بلایندرز از یک داستان واقعی الهام گرفته شده است

گفته شده است که در دهه 1920 یک باند واقعی به نام پیکی بلایندرز در بیرمنگام فعالیت داشته‌اند. آنها تا دهه 1930 در بریتانیا حضور داشتند اما در نهایت توسط باند “سابینی” از بین رفتند. در صورتی که ما در فصل دوم سریال دیدیم که این باند ایتالیایی آمریکایی گنگستری با شلیک توماس شلبی به سر سابینی متلاشی شد. اینجاست که تفاوت داستان واقعی و فیلمنامه‌ی این فیلم مشخص می شود.

از طرف دیگر، بسیاری از شخصیت ها و اتفاقات پیکی بلایندرز بر اساس حقایق تاریخی دنیای واقعی هستند. اما خانواده “شلبی” و تاثیرات آنها بر سیاست دنیای واقعی آن دوران، یک داستان کاملا تخیلی و نوشته‌‌ی استیون نایت (Steven Knight)، نویسنده‌ی سریال می باشد.

بیشتر بخوانید: پیکی بلایندرز واقعی که بودند و چه کردند؟!! 


2. کیلین مورفی از مدل موی پیکی بلایندرز متنفر است

مدل موها در سریال Peaky Blinders

یکی دیگر از ویژگی‌های این باند جنایتکر، مدل موهای آنهاست. مردان اصلی باند مدل موی مشابهی دارند اما تنها کسی که از آن متنفر است، کیلین مورفی (در نقش توماس شلبی) می باشد. کیلین مورفی (Cillian Murphy) تا به حال در هر پنج فصل این سریال حضور داشته است، اما هنوز نتوانسته است نظر خود را راجع به این مدل مو عوض کند.

او طی مصاحبه‌ای که با خبرگزاری مترو (Metro) داشت، گفت که:

درک نمی کنم که مردم چرا این مدل مو را دوست دارند و اکثرا موهای خود را این گونه کوتاه می کنند. دلیل رایج بودن این مدل مو در میان کارگران بریتانیایی، جلوگیری از شیوع شپش بوده است. اگر قصد دارید چیزی را دوست داشته باشید و از آن الگوبرداری کنید، بهتر است کمی در مورد آن تحقیق کنید.


3. پیکی بلایندرز در بیرمنگام فیلمبرداری نشده است

فیلم برداری سریال Peaky Blinders در کجا انجام شده

اگرچه داستان پیکی بلایندرز در بیرمنگام روایت می شود، اما در واقع این سریال عمدتا در شمال یا شمال غرب انگلیس (مناطقی مانند لیورپول و منچستر) فیلمبرداری شده است.

به گفته سازندگان Peaky Blinders، دلیل اینکه فیلمبرداری را در بیرمنگام انجام نداده‌اند این بود که برای به تصویر کشیدن این سریال به یک شهر تاریخی با فضایی همانند دهه 1920 نیاز داشته اند. از این رو تصمیم گرفتند که سریال را در مناطق شمالی انگلیس فیلمبرداری کنند. زیرا این منطقه بیشتر نمایانگر صنعت انگلستان پس از جنگ جهانی اول است.

از دست ندهید: دیالوگ های سریال پیکی بلایندرز که شخصیت هر کارکتر را نمایان می کند! 


4. حذف شدن لوگوی شرکت Weinstein از تیتراژ سریال

طرفداران آمریکایی Peaky Blinders، حین تماشای 3 فصل اول این سریال از شبکه BBC متوجه لوگوی شرکت واینستین در تیتراژ شدند. علیرغم اینکه این شرکت در تولید پیکی بلایندرز هیچ نقشی نداشت، اما آن را در ایالات متحده توزیع کرد. حتی لوگوی آن در بخشی از تیتراژ سریال و به عنوان یکی از عوامل تولید نمایش داده می شد.

در همین حال، پس از رسوایی هاروی واینستین، عوامل اصلی این سریال هرگونه وابستگی (پخش این سریال در آمریکا) به این شرکت را از بین برد. بنابراین، با شروع فصل چهارم این سریال، لوگوی شرکت Weinstein از تیتراژ آن حذف شد.


5. اگر سریال ساخت آمریکا بود، کیلین مورفی در آن ایفای نقش نمی‌کرد

کیلین مورفی در سریال Peaky Blinders

یکی از مهم ترین چیزهایی که باعث شد پیکی بلایندرز به یک موفقیت جهانی تبدیل شود، ایفای نقش کیلین مورفی در سریال است. اگر این مرد ایرلندی با چشمانی به رنگ دریا در این سریال حضور نداشت، بدون شک پیکی بلایندرز چهره متفاوتی پیدا می کرد.

مورفی طی مصاحبه‌ای که با بیرمنگام لایو (Birmingam Live) داشته است، گفت که: “اگر سریال پیکی بلایندرز محصول آمریکا بود از ایفای نقش در آن امتناع می کردم.”

او دلیل خود را قراردادهای طولانی مدتی که بازیگران مجبور به امضای آن هستند و مدت زمانی که یک بازیگر موظف به کار کردن است، بیان کرد.

مرتبط: پالی گری در فصل ششم پیکی بلایندرز حضور خواهد داشت؟


6. این سریال طرفداران مشهور زیادی دارد

حقایق جالب سریال Peaky Blinders

پیکی بلایندرز می تواند به داشتن طرفداران مشهوری همچون کریس همسورث (Chris Hemsworth)، اسنوپ داگ (Snoop Dogg) و برد پیت (Brad Pitt) افتخار کند. علاوه بر این ستارگان، یکی دیگر از طرفدران مشتاق این سریال دیوید بووی (David Bowie) بود. او حتی اجازه داد قطعاتی از آخرین آلبوم منتشر نشده‌اش در فصل سوم سریال استفاده شوند. اما قبل از اینکه دیوید بووی بتواند پخش شدن آهنگ غم انگیز خود به نام Lazarus را در فصل سوم ببینید، فوت می کند.

کیلین مورفی در مصاحبه‌ای که با بیرمنگام لایو داشت، فاش کرد که کلاه ایرلندی‌ای که در فصل اول بر سر خود میذاشته است را به دیوید بووی تقدیم کرده است.


7. نوزادان زیادی به نام‌های اعضای پیکی بلایندرز نامیده شدند

حقایقی از سریال Peaky Blinders

یکی دیگر از نشانه‌های تاثیر گذاشتن سریال پیکی بلایندرز در فرهنگ مردم، نامیده شدن بسیاری از نوزدان به نام هایی همچون توماس، آرتور، پاولی و… است. از زمانی که این سریال برای اولین بار منتشر شد، طرفداران زیادی پیدا کرد. طرفدارنی که به خاطر علاقه‌شان به Peaky Blinders نام شخصیت های این سریال را برای نوزادان خود انتخاب کردند. درست همانطور که سریال بازی تاج و تخت (Game of Thrones) باعث شد اسم هایی همچون آریا و Khaleesi دوباره در جامعه رواج پیدا کنند.

بر اساس گزارش دفتر نظرسنجی بریتانیا در 2018، برای اولین بار نام آرتور جزء 10 نام برتر برای پسران و نام آیدا در بین 100 نام برتر دخترانه قرار گرفتند.

مرتبط: 20 تا از بهترین فیلم های مافیایی (گانگستری)


سم نیل مجبور شد لهجه محل تولدش را دوباره یاد بگیرد

سم نیل در سریال Peaky Blinders

سم نیل (Sam Neill) که در 2 فصل اول سریال در نقش بازرس کمپبل ایفای نقش کرد، در واقع در ایرلند شمالی به دنیا آمده است. اما از آنجایی که در نوجوانی به نیوزلند نقل مکان کرده بود، صحبت کردن به زبان ایرلندی در طول سریال برای او سخت بوده است. او در ابتدا برای یادگیری لهجه زادگاه خود مقاومت کرد اما در نهایت مجبور شد که با هر سختی آن را دوباره یاد بگیرد.

او طی مصاحبه‌ای که با BBC داشت، اعلام کرد که از همکاران ایرلندی خود، لیام نیسون (Liam Neeson) و جیمز نسبیت (James Nesbitt) کمک گرفته است تا دوباره بتواند به لهجه ایرلندی صحبت کند.


در ادامه بخوانید: بهترین فیلم های شبیه پیکی بلایندرز ؛ خانواده ‌های گنگستر