سردرد، شرایطیست که بسیاری افراد تقریباً هرروز با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. ممکن است شدت آن از کم تا غیرقابل تحمل متغیر باشد و  امروز روزمره‌ی افراد را به کل مختل کند، برای همین امری مثل درمان طبیعی سردرد الزامی به نظر می‌رسد. انواع مختلفی از سردرد وجود دارند، که رایج‌ترین آن، سردردهای تنشی هستند. همچنین سردردهای خوشه‌ای نوع دیگری از سردرد می‌باشند که مربوط به عصب سه قلوی اعصاب خود مختار است که مشخصه آن حمله‌های بسیار دردناکِ یک طرفه و کوتاه مدت است که با درد فرو رونده و آزار دهنده در همان سمت سر، همراه است. تحمل این نوع سردرد بسیار سخت است. میگرن، نوعی سردرد متوسط تا شدید است. گرچه داروهای زیادی به منظور کم کردن علائم سردرد وجود دارد، اما در اینجا 18 روش برای درمان طبیعی سردرد را به شما معرفی خواهیم کرد. 

1. آب بنوشید

کم آبی بدن ممکن است باعث شود سردرد شوید. درواقع، مطالعات نشان داده‌اند که کم آبی مزمن، علت شایع سردردهای تنشی و میگرن است. خوشبختانه نوشیدن آب در مواردی که علت سردرد کم آبی بوده باشد، بین سی دقیقه تا سه ساعت آن را تسکین می‌دهد. علاوه بر این، کم آبی ممکن است باعث کم شدن تمرکز و اختلال در خلق و خوی افراد شود و علائم، شدیدتر شوند. برای جلوگیری از سردردهای ناشی از کم آبی، در طول روز آب کافی بنوشید و غذاهایی میل کنید که آب کافی داشته باشند.


بیشتر بخوانید: آبرسانی به بدن در گرمای تابستان


2. استفاده از منیزیم

درمان طبیعی میگرن

منیزیم یک ماده معدنی الزامی برای بسیاری از عملکردهای بدن از جمله کنترل قند خون و انتقال اعصاب می‌باشد. به طرز عجیبی منیزیم، درمان بی‌خطر و موثری برای سردرد از آب در آمده است. شواهدی وجود دارند مبنی بر این که افرادی که مرتباً دچار سردرد میگرنی می‌شوند، از کمبود منیزیم رنج می‌برند. مطالعات نشان داده‌اند که مصرف روزانه 600 میلی گرم منیزیم سیترات خوراکی، هم شدت و هم دفعات سردردهای میگرنی را کم خواهد کرد. با این حال، استفاده از مکمل‌های منیزیم ممکن است برای برخی افراد عوارض جانبی مانند اسهال داشته باشد، بنابر این بهتر است درمان با منیزیم، از دوز کمتری شروع شود. مکمل منیزم را در انواع داروخانه‌ها می‌توانید تهیه کنید.

3. کم کردن نوشیدنی‌های الکلی

اگرچه نوشیدن الکلیجات در بیشتر افراد منجر به سردرد نمی‌شود، اما مطالعات نشان داده است که الکل می‌تواند در یک سوم افرادی که مکرراً سردرد می‌شوند، میگرن ایجاد کند و همچنین باعث ایجاد سردردهای خوشه‌ای و تنشی شود. الکل باعث گشاد شدن عروق می‌شود، به این معنی که رگ‌های خونی را باز می‌کند و جریان خون، سریع‌تر می‌شود. این گشاد شدن عروق در بعضی افراد باعث سردرد می‌شود. در واقع، سردردها یک عارضه‌ی جانبی گشادی عروق مانند داروهای فشار خون می‌باشند. علاوه بر آن، الکل خودش ادرار آور است و باعث می‌شود بدن از طریق دفع مکرر ادرار، مایعات و الکترولیت‌هایش را از دست بدهد. دفع مایعات منجر به کم آبی می‌شود که خودش باعث ایجاد یا تشدید سردرد است.

4. خواب کافی داشته باشید

کمبود خواب از بسیاری جهات برای سلامتی شما مضر است و در بعضی افراد، باعث ایجاد سردرد می‌شود. برای مثال، در یک مطالعه شدت و میزان سردرد در افرادی که کمتر از 6 ساعت در شبانه روز می‌خوابند، با آن‌هایی که خواب بیشتری دارند مقایسه شد. مشخص شد کسانی که کمبود خواب دارند، سردردهای مکرر و شدیدتری را تجربه می‌کنند. با این وجود، خواب بیش از اندازه هم به خودی خود باعث سردرد می‌شود. برای درمان طبیعی سردرد، باید خواب کافی و به اندازه باشد و نه بیش از حد. برای گرفتن بهترین نتیجه، هر شب بین 7 الی 9 ساعت خوابیدن می‌تواند مناسب باشد.


بیشتر بخوانید:  تنظیم ساعت خواب در زمان قرنطینه با 7 راهکار ساده و موثر 


5. غذاهایی که هیستامین دارند، مصرف نکنید

هیستامین یک ماده شیمیایی است که به طور طبیعی در بدن وجود دارد و در سیستم ایمنی، گوارشی و بدن عمل می‌کند. همچنین در غذاهای خاصی مانند پنیرِ مانده، غذای تخمیر شده، آبجو، شراب، ماهی دودی و گوشت‌های عمل‌آوری شده وجود دارد. مطالعات نشان می‌دهند که مصرف هیستامین ممکن است در کسانی که به آن حساسیت دارند، میگرن ایجاد کند. برخی افراد به دلیل داشتن اختلال در عملکرد آنزیم‌هایی که مسئول تجزیه‌ی هیستامین هستند، قادر نیستند آن را دفع کنند. قطع کردن مصرف غذاهایی که هیستامین دارند، ممکن است راهکار مفیدی برای درمان طبیعی سردردهای مکرر باشد.

6. از روغن‌های ضروری استفاده کنید

درمان طبیعی میگرن

روغن‌های ضروری مایعاتی بسیار غلیظ و حاوی ترکیبات معطری از گیاهان مختلف هستند. این روغن‌ها فواید درمانی زیادی دارند و بیشتر به صورت موضعی مورد استفاده قرار می‌گیرند، گرچه ممکن است بعضی از آن‌ها خوراکی نیز باشند. روغن‌های ضروری نعناع و اسطوخودوس مخصوصاً هنگام سردرد، مفید خواهند بود. شواهد نشان داده که ماساژ دادن شقیقه‌ها با روغن نعناع باعث کاهش علائم سردردهای تنشی می‌شود. همچنین قراردادن روغن اسطوخودوس بر لب فوقانی و استنشاق آن، برای کاهش درد میگرن و علائم مرتبط با آن مفید است. 

7. ویتامین B-کمپلکس را امتحان کنید

ویتامین‌های گروه B، گروهی از ریزمغذی‌های محلول در آب هستند که نقش مهمی در بدن ایفا می‌کنند. برای مثال، در به هم پیوستگی انتقال‌دهنده‌های عصبی موثرند و کمک می‌دهند غذا به انرژی تبدیل شود. بعضی از ویتامین‌های گروه B در برابر سردرد، نقش محافظتی دارند. چندین مطالعه نشان داده است که مکمل‌های گروه B یعنی ویتامین B2، B12 و B6 علائم سردرد را کم می‌کنند. ویتامین‌های B-کمپلکس تمام هشت ویتامین گروه B را در خود جای داده‌اند و یک روش طبیعی و بی‌خطر برای درمان طبیعی سردرد به شمار می‌روند. می‌توان به طور منظم و با راحتی خیال از آن‌ها استفاده کرد چرا که محلول در آب هستند و مقدار اضافه‌ی آن از طریق ادرار دفع می‌شود.

8. درد را با کمپرس آب سرد تسکین دهید

قراردادن کمپرس سرد یا یخ زده در ناحیه گردن یا سر باعث کاهش التهاب، کند شدت جریان عصبی و انسداد رگ‌های خونی می‌شود که تمامی این موارد باعث کاهش سردرد خواهند شد. در مطالعه‌ای که روی 28 زن انجام شد، قرار دادن یک بسته ژل سرد روی سر، درد میگرن را به طرز قابل توجهی کاهش داد. برای درست کردن یک کمپرس سرد، کافیست کیسه‌ی ضد آبی را با یخ پر کنید و آن را در یک حوله‌ی نرم بپیچانید. برای تسکین سردرد، این کمپرس دست‌ساز را پشت گردن، روی سر یا روی شقیقه‌ها قرار دهید.


بیشتر بخوانید: چگونه سردردهای خود را در منزل درمان کنیم ؟ 


9. کوآنزیم Q10 را هم می‌شود در نظر گرفت

کوآنزیم Q10 ماده‌ایست که به طور طبیعی در بدن تولید می‌شود و کمک می‌کند غذا به انرژی تبدیل شود و عملکرد آن، مانند یک آنتی اکسیدان قدرتمند است. مطالعات نشان داده است که استفاده از مکمل کوآنزیم Q10 می‌تواند راه حلی طبیعی و موثر برای درمان سردرد باشد. برای مثال، مطالعه‌ای که روی 80 نفر انجام شد نشان داد استفاده از 100 میلی گرم مکمل کوآنزیم Q10 در طی روز، شدت و تعداد و مدت سردردهای میگرنی را به طرز قابل توجهی کم می‌کند. مطالعه‌ی دیگری نیز شامل 42 نفر که از سردردهای میگرنی متناوب رنج می‌بردند نشان داد که سه دوز 100 میلی گرمی مکمل کوآنزیم در طی روز شدت و علائم سردردهای میگرنی مانند حالت تهوع را کم می‌کند.

10. رژیم حذفی را انتخاب کنید

درمان طبیعی سردرد

مطالعات نشان داده است که عدم تحمل مواد غذایی در بعضی افراد، منجر به سردرد در بعضی افراد می‌شود. برای اینکه بفهمید آیا ماده غذایی خاصی باعث سردردهای مکررتان می‌شود یا خیر، رژیم غذایی حذفی را انتخاب کنید که با علائم سردرد شما مرتبط باشد. پنیر مانده، الکل، شکلات، مرکبات و قهوه از جمله شایع‌ترین مواد غذایی سردردزا در مبتلایان به میگرن هستند. در مطالعه‌ی کوچکی، یک رژیم غذایی حذفی 12هفته‌ای، علائم سردرد مبتلایان به میگرن را کاهش داد. این تاثیر از هفته‌ی چهارم رژیم شروع شد.

11. چای یا قهوه‌ی کافئین‌دار بنوشید

نوشیدن نوشیدنی‌هایی که حاوی کافئین هستند، مانند چای یا قهوه، می‌تواند هنگام سردرد در نقش مسکن عمل کند. کافئین خلق و خوی افراد را بهبود می‌بخشد، هوشیاری را بالا می‌برد و رگ‌های خونی را تنگ می‌کند که هر یک از این عوامل، تاثیر مثبتی بر علائم سردرد خواهد گذاشت. همچنین تاثیر داروهای رایج سردرد مانند ایبوپروفن و استامینوفن را نیز بیشتر می‌کند. با این حال، مصرف مکرر کافئین و قطع ناگهانی آن نیز باعث سردرد خواهد شد. بنابراین، اگر سردرد هستید و قصد استفاده از کافئین را دارید، در آن زیاده‌روی نکنید.

12. طب سوزنی را امتحان کنید

طب سوزنی یک تکنیک طب سنتی چینی است که در آن، سوزن‌های خیلی نازکی به منظور تحریک بعضی نقاط خاص روی بدن، درون پوست فرو می‌رود. در بسیاری مطالعات، نشان داده شده است که طب سوزنی در کاهش علائم سردرد موثر بوده است. در 22 مطالعه‌ای که روی بیش از 4000 نفر انجام شد، کاشف به عمل آمد که طب سوزنی درست به اندازه‌ی داروهای مخصوص میگرن اثربخش بوده است. مطالعه‌ی دیگری نیز نشان داد که طب سوزنی از توپیرامات (یک داروی ضد تشنج که برای معالجه‌ی میگرن مزمن استفاده می‌شود) موثرتر و بی‌خطرتر بوده است. پس اگر به دنبال یک روش طبیعی برای درمان سردردهای مزمن هستید، طب سوزنی ارزش امتحان کردن را دارد.

13. با یوگا خود را آرام کنید

تمرین یوگا روشی بی‌نظیر برای کاهش  استرس، افزایش انعطاف‌پذیری، تسکین درد و بهبود کیفیت کلی زندگی است. یوگا کردن می‌تواند به کاهش شدت و دفعات سردردهای شما کمک کند. در یک مطالعه، تاثیرات یوگا درمانی بر 60 نفر که دچار میگرن بودند بررسی شد. شدت و دفعات سردرد در افرادی که یوگا درمانی هم انجام می‌دادند در مقایسه با آن‌هایی که تنها به خوردن داروهای معمولی اکتفا کرده بودند، کاهش چشمگیری داشت. مطالعه‌ی دیگر نشان داد در افرادی که سه ماه از شروع یوگا درمانی‌شان می‌‌گذشت، شدت، میزان و علائم مربوط به سردرد خیلی کمتر شده بود.


بیشتر بخوانید: آسان ترین حرکات یوگا در قرنطینه!


14. از بوهای شدید دور بمانید

بوهای شدید مانند عطرها و شوینده‌ها باعث سردرد شدن بعضی افراد می‌شوند. مطالعه‌ای که شامل 400 نفر دچار سردردهای تنشی می‌شد نشان داد که بوهای شدید و مخصوصا عطرها، اغلب اوقات باعث ایجاد سردرد می‌شوند. این حساسیت به بوها، اسموفوبیا نامیده می‌شود و در افراد مبتلا به میگرن مزمن خیلی رایج است. اگر احتمال می‌دهید که نسبت به بوهای شدید حساس هستید، تا حد امکان از عطرهای تند استفاده نکنید. از دود سیگار و همچنین غذاهایی که بوی شدید دارند دوری کنید تا میگرنتان کمتر تحریک شود.

15. داروهای گیاهی را امتحان کنید

درمان طبیعی سردرد

برخی از گیاهان از جمله بابونه و گیاه سایبان می‌توانند در درمان سردرد موثر باشند. بابونه گیاهی گلدار است که خاصیت ضدالتهابی دارد. برخی مطالعات نشان داده‌اند که مصرف مکمل‌های بابونه در دوز بین 50 الی 150 میلی گرم در روز، شدت سردرد را کاهش می‌دهد. با این حال، دیگر مطالعات فایده‌ای برای استفاده از آن پیدا نکردند. ریشه‌ی گیاه سایبان از یک درختچه چندساله بومی آلمانی به دست می‌آید و مانند بابونه، خاصیت ضدالتهابی دارد. عصاره‌ی گیاه بابونه نیز علائم سردرد را در بزرگسالان و کودکان کاهش می‌دهد. گیاه سایبان اگر به مقدار توصیه شده استفاده شود، خطر آنچنانی نخواهد داشت. اما گیاه بابونه باید با احتیاط مصرف شود، زیرا اگر تصفیه نشود ممکن است به کبد آسیب برساند. راجع به اثرات طولانی‎‌مدت مصرف این گیاه، اطلاعاتی در دست نیست.

16. از نیتریت و نیترات اجتناب کنید

نیتریت‌ها و نیترات‌ها نگهدارنده‌های رایج غذایی هستند که با جلوگیری از رشد باکتری‌ها، به مواردی مانند هات‌داگ‌ها، سوسیس‌ها، کالباس و بیکن اضافه می‌شوند تا آن‌ها را تازه نگه دارند. نشان داده شده است که غذاهای حاوی نیتریت و نیترات، باعث ایجاد سردرد در افراد می‌شوند. نیتریت‌ها باعث انبساط رگ‌های خونی می‌شوند. برای به حداقل رساندن میزان نیتریتی که مصرف می‌کنید، گوشت‌های فرآوری شده در رژیم غذایی خود را محدود کرده و تا جایی که ممکن است، محصولات بدون نیترات را استفاده کنید.

17. چای زنجبیل بنوشید

ریشه گیاه زنجبیل حاوی بسیاری ترکیبات مفید از جمله آنتی اکسیدان‌ها و مواد ضدالتهابی می‌باشد. یک مطالعه در 100 نفر مبتلا به میگرن نشان داد که 250 میلی گرم پودر زنجبیل، درست به اندازه‌ی داروهای همیشگی و رایج سردرد مانند سوماتریپتان در کاهش درد میگرن موثر است. علاوه بر این، زنجبیل به کاهش حالت تهوع و استفراغ، دو مورد شایع از علائم سردرد می‌شود. می‌توانید پودر زنجبیل را به شکل کپسول مصرف کنید و یا این که با ریشه‌ی تازه‌ی آن، چای تهیه کنید و بنوشید.


بیشتر بخوانید: 5 تمرین ورزشی که سردرد را از بین می برد


18. کمی ورزش کنید

یکی از ساده‌ترین روش‌های کاهش شدت و دفعات سردرد، این است که فعالیت بدنی داشته باشید. برای مثال، مطالعه‌ای که روی 91 نفر انجام شد نشان داد 40 دقیقه دوچرخه سواری (با دوچرخه‌ی ثابت در منزل) سه بار در هفته، بیشتر از تکنیک‌های آرامش‌بخش برای کاهش دفعات سردرد موثر بود. مطالعه‌ی بزرگ دیگری شامل بیش از 92000 نفر نشان داد افرادی که فعالیت بدنی زیادی ندارند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سردرد هستند. راه‌‌های زیادی برای افزایش سطح فعالیت وجود دارد، اما راحت‌ترین آن، چند قدم پیاده روی در طول روز می‌باشد.

سخن نهایی

بسیاری افراد به شکلی منفی از سردردهای مکرر رنج می‌برند و بسیار مهم است که درمان‌های طبیعی، ایمن و موثری برای کاهش این علائم پیدا کنیم. یوگا، مکمل‌ها، روغن‌های ضروری و اصلاح رژیم غذایی همگی روش‌های طبیعی، امن و موثری برای کاهش علائم سردرد می‌باشند. اگرچه روش‌های سنتی مانند داروها هم بیشتر اوقات ضروری‌اند، اما اگر در پی روشی کلی تر هستید، راهکار‌های موثری نیز برای درمان طبیعی سردرد وجود دارند.