برای داشتن رابطه جنسی پس از زایمان چقدر باید صبر کرد؟

رابطه جنسی پس از زایمان چطور باید باشد؟ بارداری و زایمان خیلی چیزها را در بدن تان تغییر می دهد از جمله زندگی جنسی تان! هورمون هایی که پس از زایمان ترشح می شوند موجب می شوند عضلات رحم نازک تر و حساس تر شوند. بیکینی، رحم و سرویکس شما باید به اندازه نرمال برگردند. جدایی از اینها خود شیردهی هم پروسه بازگشت حس جنسی تان را طولانی تر میکند. خلاصه اینکه بدن تان برای بازگشت به روال عادی اش به زمان نیاز دارد.

مطلب پیشنهادی: هر روز رابطه جنسی داشتن چه مزایا و معایبی دارد؟ 

این را هم بگویم که هیچ زمان مشخصی برای بازگشت قوه جنسی و زمان مناسبی برای رابطه جنسی وجود ندارد. اما بیشتر پزشکان توصیه می کنند که باید 4 تا 6 ماه پس از زایمان برای داشتن اولین رابطه جنسی صبر کرد. البته این را هم باید در نظر داشته باشید که حتی اگر دکترتان هم اجازه به برقراری رابطه داد خیلی آهسته و محتاط اقدام کنید. و هرگز این نکته را فراموش نکنید که علاوه بر زمانی که برای ریکاوری بدنتان نیاز دارید، عضو جدیدی به خانواده تان اضافه شده، شما کمتر می خوابید و روتین های زندگی تان به کل زیر و رو شده است.

برش در ناحیه پرینه یعنی صبر بیشتر…

خانم هایی که در ناحیه پرینه برش داشته اند باید بیشتر از سایرین صبرکنند. اپیستومی، برشی در ناحیه بین واژن و مقعد است که کانال رحم را باز تر میکند. بازگشت زود به رابطه جنسی مشکلات فیزیکی مانند هموروئید های پس از بارداری و زایمان و عفونت ها را بیشتر می کند. با من و مجله وارونه تا انتها همراه باشید تا از تاثیرات بارداری و زایمان بر زندگی جنسی، چگونگی داشتن رابطه جنسی بهتر و فرزند سالم تر بیشتر بدانید!

زایمان چه تاثیری بر رابطه جنسی دارد؟

رابطه جنسی پس از زایمان حس متفاوتی دارد. در یکی از تحقیقاتی که بر این موضوع انجام شده مشخص شد که 83 درصد از خانم ها در سه ماهه اول پس از اولین زایمان در رابطه جنسی مشکل دارند. البته هر چه از زمان زایمان می گذریم میزان این مشکلات کمتر می شود. مهم ترین مشکلات پس از بارداری شامل

  • نازک شدن عضله رحم
  • خشکی واژن
  • کم شدن کشش عضلات رحمی
  • برش در ناحیه بین ورودی رحم و مقعد
  • خون ریزی
  • درد
  • از دست دان بافت های عضلانی
  • سوزش
  • خستگی
  • کم شدن قدرت جنسی

نقش هورمون ها در بازگشت قدرت جنسی

این را هم نباید فراموش کرد که هورمون ها نقش قابل توجهی در بازگشت قوه جنسی و شروع دوباره زندگی جنسی تان بازی می کنند. در روزهای اول پس از زایمان میزان هورمون استروژن به اندازه روزهای بارداری است. که البته اگر شیردهی داشته باشید میزان استروژن از روزهای بارداری هم کمتر می شود. استروژن موجب می شود دیواره های رحم در حین رابطه مرطوب شود، پس در نبود این هورمون احتمال خشکی واژن بالاتر می رود.

خشکی واژن موجب می شود در حین رابطه درد و خون ریزی داشته باشید. که البته در نهایت ممکن است کار به عفونت هم بکشد. زایمان موجب می شود عضلات رحمی به صورت مقطعی کش بیایند. پس برای بازگشت به حالت طبیعی هم شما و هم رحم تان نیاز به زمان دارید. لازم به ذکر است که این زمان برای خانم هایی که برش در ناحیه بین ورودی واژن و مقعد داشته اند طولانی تر است. زود شروع کردن رابطه یعنی بالا رفتن احتمال عفونت!

تاثیر سزارین بر قوه جنسی

ناگفته نماند که عمل سزارین هم به نوبه خودش بر زندگی جنسی تان تاثیر دارد. این عمل موجب می شود عضلات رحم خشک و نازک شوند. پس رابطه پس از سزارین دردناک خواهد بود. علاوه بر این برش ناحیه زرر شکم هم درد خودش را دارد و حتما باید اطمینان پیدا کنید که از نظر فیزیکی آماده هستید.

از چه زمانی پس از زایمان دوباره باردار می شوم؟

شاید برایتان جالب و شاید هم سورپرایز کننده باشد اما شما خیلی زود پش از زایمان می توانید باردار شوید.  یعنی اولین تخمک گذاری برای خانم هایی که شیر می دهند تنها 6 هفته پس از زایمان است. این زمان برای خانم هایی که شیر نمی دهند خیلی زودتر هم هست. وقتی خانمی به نوزادش شیر می دهد هورمون ها در نقش یک جلوگیری از بارداری طبیعی عمل کرده و تا 98 درصد از بارداری دوباره در زمان شیردهی جلوگیری می کنند. این تاثیر در خانم هایی که کمتر از شش هفته از زایمانشان گذشته، شیر دهی شان ادامه داشته و هنوز خون ریزی ندارند بیشتر است.

مطلب پیشنهادی: رابطه جنسی در دوران بارداری ؛ پاسخ تمام پرسش های شما 

شیردهی برای پیشگیری از بارداری کافی است؟

البته تنها1 خانم از هر 4 خانم شیردهی را درست انجام می دهد و در نتیجه شیردهی به صورت درستی در بدنش به عنوان کنترل کننده از بارداری مجدد عمل میکند. یعنی در بین 3 خانم دیگر احتمال بارداری مجدد حتی در زمان شیردهی هم بالاست. پس اگر می خواهید 6 هفته پس از بارداری رابطه جنسی داشته باشید روی شیوه های ممطئن تری از شیردهی به عنوان روشی برای جلوگیری از بارداری حساب باز کنید. کاندوم روش بسیار خوبی برای پیشگیری است. البته آی یو دی هم موثر است. اما روش هایی که شامل تغییرات هورمونی می شوند ممکن است شیردهی را دستخوش تغییر کنند و ریسک هایی هم دارند. برای مثال ریسک لخته شدن خون بالا می رود. پس پیش از انتخاب روش درست پیشگیری از بارداری مجدد با پزشک تان مشورت کنید.

بارداری مجدد، آنهم یکسال پس از زایمان برای بدنم خطری دارد؟

بارداری مجدد پس از زایمان موجب می شود ریسک زایمان زودتر از موعد بیشتر شود. به همین دلیل توصیه می شود بین بارداری ها فاصله ای به اندازه حداقل 12 ماه باشد. البته بعضی پزشکان توصیه می کنند که این فاصله تا 18 ماه افزایش پیدا کند بهتر هم هست. پس اگر به فکر آوردن فرزند دیگری هستید حتما با پزشک تان مشورت کنید. آنها سابقه سلامتی تان را در نظر میگیرند و بهترین پیشنهادات را به شما خواهند داد.

خونریزی در حین رابطه پس از زایمان طبیعی است؟

در هفته های پس از زایمان به احتمال زیاد خون ریزی خواهید داشت چون رحم تان در حال ترمیم است. رابطه جنسی موجب می شود این خون ریزی بیشتر شود. این را هم بگویم که خود بیکینی و مجرای واژن هم خشک هستند. خشکی از یک طرف و نازک تر شدن عضلات از طرف دیگر موجب می شوند بافت این ناحیه آسیب ببیند. ممکن است رحم تان ورم کند و درد زیر شکم هم داشته باشید. در این صورت خون ریزی اصلا طبیعی نیست. اگر خون ریزی پس از رابطه جنسی تان از چهار تا شش هفته متوقف نشده و بدتر هم شد حتما با یک پزشک مشورت کنید. ممکن است پارگی یا زخمی در رحم داشته و نیاز داشته باشید که پیش از عفونت درمانش کنید.

مطلب پیشنهادی: نیازهای زنان در رابطه جنسی ؛ 6 مورد از بایدهای رضایت جنسی زنان 

تاثیر بارداری و زایمان در قوه جنسی

هورمون های استروژن و پروژسترون برای سلامت جنین در دوران بارداری ضروری هستند. البته برای بازگشت قوه جنسی تان هم ضروری اند. در زمان بارداری میزان این دو هورمون در خون به شدت بالاست. وقتی جنین متولد می شود میزان این دو هورمون به شدت افت میکند و به پیش از زمان بارداری بر میگردد. این یعنی تا هفته ها هیچ نیاز جنسی حس نخواهید کرد. که خیلی هم بد نیست چون باید به هر حال از 4 تا 6 هفته برای بازگشت قوای بدنتان صبر کنید. حتی پس از اینکه دکتران هم مجوز رابطه داشتن داد بازهم می توانید بر اساس میل و تمایل جنسی تان صبر کنید.

مصرف مکمل های هورمونی خوب یا بد؟

تحقیقات ثابت کرده که 89 درصد از خانم ها با گذشت 6 هفته قوای جنسی شان را به دست می آورند. همانطور که قبلا هم گفتم شیردهی میزان استروژن را پایین تر هم می آورد. پس خانم هایی که به فرزندشان شیر می دهند قوه جنسی شان را دیرتر به دست می آورند. خیلی ها در مورد قرص های مکمل استروژن می پرسند اما باید بگویم که مصرف این قرص ها موجب اختلال در شیردهی می شود. پس بهتر است هرگز مصرف نشود.

تمام مشکلات هورمونی به یک طرف، سختی های پدر یا مادر شدن به طرف دیگر! همین مسئولیت های اضافه شده موجب می شود صمیمت سابق و زمانی که صرف پارتنرتان می کردید کم شود. اما خبر خوب این است که وقتی دوران شیردهی تان تمام شود، بدنتان به روال سابق برمیگردد. هم چنین قوه جنسی تان!

نکته هایی برای داشتن رابطه جنسی سالم پس از زایمان

در این قسمت به نکته هایی اشاره میکنم که به شما و پارتنرتان کمک خواهد کرد رابطه جنسی سالم و با کیفیتی داشته باشید

مطلب پیشنهادی: نکاتی که مردان باید در رابطه جنسی رعایت کنند!

آهسته پیش بروید

چند هفته اول پس از شروع رابطه جنسی باید خیلی محتاطانه عمل کرد. چون بدنتان کم کم به روال سابق برمی گردد و به زمان نیاز دارد تا فعالیت های سابق را از سر بگیرد.

تحریک درست

بدن شما پیش ازشروع رابطه نیاز به تحریک شدن دارد تا به صورت طبیعی مرطوب شود. پس پیش از شروع رابطه اصلی زمانی را صرف تحریک کردن کنید

استفاده از لوبریکانت

تا وقتی هورمون هایتان مثل قبل شوند از لوبریکانت استفاده کنید. به دنبال لوبریکانت های آب محور باشید چرا که نمونه های چربی محور به کاندوم آسیب می رسانند و موجب حساسیت می شوند.

وقت گذاشتن برای رابطه جنسی

با وجود نوزاد تازه وارد در خانه ممکن است شما و همسرتان وقت خیلی زیادی برای رابطه جنسی نداشته باشید. پس با کمک هم برنامه ریزی کنید. با کمک برنامه ریزی استرس ندارید و همه چیز با آرامش جلو می رود.

با پارتنرتان حرف بزنید

رابطه جنسی پس از زایمان بد نیست؛ فقط متفاوت است. متفاوت بودن خیلی اوقات می تواند جالب و هیجان انگیز هم باشد. اما باید حواستان باشد که در مورد حس هایتان راحت با پارتنرتان حرف بزنید. مثلا ابراز کنید چه کارهایی را دوست دارید و کدام ها ناراحت تان میکند. اینکار در نهایت موجب می شود از رابطه جنسی لذت ببرید. هر چه بیشتر لذت ببرید قوه جنسی تان زودتر برمیگردد.

حرف آخر

بارداری موجب تغییرات زیادی در بدنتان می شود. و به همین دلیل است که گفته می شود به خود و پارتنرتان 4 تا 6 هفته پس از زایمان فرصت دهید. در طول این دوره ریکاوری، رحم به اندازه قبلی اش برمی گردد، هورمون ها به میزان قبلی شان برمیگردند و ماهیچه ها مثل قبل قوی و ضخیم می شوند. پس از اینکه دکترتان اجازه رابطه جنسی داد حتما شرایط خود و بدنتان را در نظر بگیرید و سپس اقدام کنید. اگر درد و هر علائم ناخوشایند دیگری داشتید که در حین رابطه جنسی به وجود آمد و ادامه پیدا کرد، با دکترتان مشورت کنید. رابطه جنسی دردناک ممکن است علت های دیگری غیر از زایمان داشته باشد.