اهمیت کاندوم در رابطه جنسی

کاندوم ها ابزاری هستند که در حین رابطه جنسی از شما مراقبت خواهند کرد. یکی از ساده ترین کاربردهای این وسیله بهداشتی، پیشگیری از انتقال بیماری های مقاربتی بین زوج ها در یک رابطه است. باید بدانید که عفونت های مقاربتی مختص به نوع خاصی از رابطه نبوده و بدون کاندوم ریسک ابتلا به این بیماری ها در رابطه های دهانی، واژینال و مقعدی بسیار بالاست. اما همان طور که قبلا هم گفتم ابتلا به بیماری های مقاربتی ساده ترین ریسکی است که در رابطه جنسی بدون کاندوم تهدید تان میکند. این ریسک ها با بالارفتن تعداد رابطه بالاتر هم خواهد رفت. با من و مجله وارونه همراه باشید تا ریسک های رابطه جنسی بدون کاندوم را بدانید.

مطلب مرتبط: نکاتی که مردان باید در رابطه جنسی رعایت کنند! 

ریسک ابتلا به بیماری های مقاربتی در رابطه های جنسی بدون کاندوم بالاتر است

بر اساس آمار و ارقام سازمان غذا و داروی آمریکا سالانه میلیون ها نفر به بیماری های مقاربتی مبتلا می شوند. این در حالی است که استفاده از کاندوم به راحتی ریسک ابتلا به این بیماری ها کاهش می دهد. بیماری های مقاربتی شامل HIV، سیفلیس، سوزاک، کلامیدیا و انواع متفاوتی از هپاتیت می شود. یادتان باشد که گاهی افراد به بیماری های مقاربتی مبتلا می شوند و تا روزها، ما و سال ها هیچ علائمی ندارند. اما این بیماری ها آنقدر مهم هستند که اگر نادیده گرفته شوند مشکلات جدی برای وضعیت سلامتی تان ایجاد خواهند کرد. برای مثال ارگان های اصلی بدنتان آسیب می بینند، نازایی افزایش پیدا میکند، مشکلات باروری و حتی مرگ هم از نتایج نادیده گرفتن بیماری های مقاربتی هستند.

ابتلا به بیماری مقاربتی امکان ابتلا به ایذر را هم افزایش می دهد

ریسک ابتلا به ایذر در میان افرادی که عفونت مقاربتی دارند بالاتر است. پس اگر فردی سوزاک، تبخال تناسلی و سیفیلیس داشته باشد احتمال ابتلا به ایذر هم در او بالاتر است. اگر می پرسید چرا باید بگویم که بیماری های مقاربتی موجب می شوند بافت های بدن ورم کنند. تورم بافت ها سلول های ایمنی را به همان قسمت فرا میخواند تا با بیماری مبارزه کنند. اما این سلولهای ایمنی همان هایی هستند که ویروس ایذر به آنها حمله میکند. پس احتمال ابتلا به ایذر با حضور این سلول های سفید بالاتر می رود. البته این را هم بگویم که بیماری های مقاربتی زخم هایی ایجاد میکنند که ورود ویروس ایذر به جریان خون را راحت تر میکند.

مطلب مرتبط: دلایل سوزش بعد از رابطه جنسی در زنان و مردان و نحوه پیشگیری

ریسک انتقال ایذر در رابطه های جنسی بدون کاندوم بالاتر است

بیماری ایذر به واسطه غشا موکوزی آلت تناسلی، واژن و مقعد انتقال پیدا میکند. اما زخم موجود در دهان و قسمت های دیگر بدن هم پتانسیل انتقال این بیماری را دارند. بر همین اساس کاندوم ها و محافظ های دهانی مانند سدی فیزیکی عمل کرده و جلوی انتقال این بیماری را می گیرند. اما افرادی که در رابطه های بدون کاندوم شرکت می کنند چنین سد فیزیکی برای محافظت ندارند.

کاندوم های لاتکس می توانند با استفاده در هر بار رابطه جنسی تان از شما به بهترین شکل ممکن مراقبت کنند. البته ممکن است شما یکی از آن کسانی باشید که با مشکل حساسیت به کاندوم لاتکس دست و پنجه نرم می کنند. در این صورت می توانید از مدل های پلی یورتن و پلی ایزوپرن استفاده کنید. این دو جنس کاندوم هم می توانند از شما در برابر انتقال بیماری های مقاربتی مراقبت کنند اما خیلی شکننده تر هستند و امکان پارگی شان در حین رابطه بالاست.

دوره کمون ایذر

دوره کمون به فاصله زمانی گفته می شود که بین ابتلا به بیماری و بروز علائم وجود دارد و این دوره در هر بیماری متفاوت بوده و احتمال این وجود دارد که در دوره کمون نتیجه تست ابتلا منفی باشد. پس امکان دارد که شخصی به ایذر مبتلا باشد اما چون ویروس در دوره کمون به سر می برد نتیجه تستش منفی باشد.

دوره کمون بیماری ایذر به فاکتورهای بیولوژیکی هر فرد و نوع تست های گرفته شده بستگی دارد اما به صورت متوسط باید از 1 تا 3 ماه را در نظر داشت. یادتان باشد که بیماری در دوره کمون هم پتانسیل انتقال دارد. آنهم به این خاطر که تعداد ویروس های موجود در بدن در این دوره خیلی بالاست.

برخی رابطه های جنسی ریسک ابتلا به ایذر را افزایش می دهند

امکان ابتلا به ایذر در برخی رابطه جنسی بالاتر است. برای مثال ریسک ابتلا به ایذر در رابطه های مقعدی خیلی بالاتر است. در واقع بیشترین ریسک ابتلا به ایذر در رابطه مقعدی بدون کاندوم است. آنهم به این خاطر که بافت مقعد بسیار نرم و آسیب پذیر بوده و امکان شکاف برداشتن و زخم شدن در آن خیلی زیاد است. هر چه رابطه جنسی مقعدی بیشتر باشد امکان ابتلا به ایذر بالاتر است.

البته ایذر در حین رابطه واژینال هم منتقل می شود. هرچند بافت واژن از مقعد محکم تر بوده و راه برای ورود ویروس به جریان خون کمتر است. رابطه های جنسی دهانی بدون کاندوم و محافط دهان ریسک کمی برای ابتلا به ایذر دارند. البته زمانی که لثه ها خونریزی داشته باشند یا زخمی در دهان باشد بهتر است از محافظ دهان و کاندوم استفاده کرد. در عین حال استفاده از کاندوم بهترین راه ممکن برای پیشگیری از این بیماری است.

مرتبط: هرآنچه که باید در مورد واکسن ویروس HPV “زگیل تناسلی” بدانید! 

رابطه جنسی بدون کاندوم موجب بارداری ناخواسته می شود

برای زوج هایی که رابطه جنسی واژنی دارند امکان بارداری ناخواسته وجود دارد. آمار و ارقام نشان میدهد که اگر کاندوم ها در هر بار رابطه جنسی درست استفاده شوند تا 98 درصد بارداری های ناخواسته کاهش می دهند. اگر کاندوم را درست استفاده نکنید میزان مراقب پایین تر آمده و به 85 درصد می رسد. زوج هایی که قصد بارداری ندارند و از کاندوم استفاده نمی کنند می تواند روش های دیگر پیشگیری از بارداری را امتحان کنند. برای مثال آی یو دی یا قرص های ضد بارداری.

قرص های ضد بارداری جلوی ابتلا به بیماری های مقاربتی را نمی گیرند

تنها راه های پیشگیری از ابتلا به بیمای های مقاربتی استفاده از کاندوم یا سکس نداشتن است. قرص های ضد بارداری، قرص های اورژانسی، ای یو دی و اسپرم کش ها جلوی انتقال باکتری به بدن تان را نخواهند گرفت.

کاندوم ها تنها در صورتی کارایی دارند که درست استفاده شوند

همان طور که قبلا هم گفتم کاندوم ها در پیشگیری از ایذر و انواع دیگر بیماری های مقاربتی نقش چشمگیری دارند؛ البته اگر درست استفاده شوند . یادتان باشد که همیشه در ابتدای رابطه جنسی از کاندوم استفاده کنید. چرا که مایع قبل از انزال هم امکان انتقال بیماری دارد. حواستان باشد که از لوبریکانت های نرم کننده استفاده کنید که جلوی پاره شدن کاندوم گرفته شود. نکته مهم در استفاده از لوبریکانت ها استفاده از نمونه های آب محور است. لوبریکانت های چربی دار لاتکس کاندوم را ضعیف میکنند و موجب پارگی آن می شوند. البته این موضوع را هم نباید فراموش کرد که در هر بار رابطه جنسی با مدل های متفاوت (رابطه دهانی، مقعدی و واژینال) باید از یک کاندوم جدید استفاده کرد.

حرف آخر…

رابطه جنسی بدون کاندوم امکان ابتلا به بیماری های مقاربتی را افزایش می دهد. البته بارداری ناخواسته یکی دیگر از مشکلات رابطه بدون کاندوم است.با هر بار استفاده از کاندوم از خودتان در برابر این بیماری ها مراقبت کنید. حتی  قبل از دخول در رابطه هم از کاندوم استفده کنید چرا که مایع قبل از انزال هم پتانسیل انتقال ویروس را دارد. تست دادن هم راه خوبی برای درمان و پیشگیری از انتقال بیماری است. با یک پزشک خوب صحبت کنید تا در مورد راه های تست دادن به شما کمک کند.