با شرح روش های طبیعی از بین بردن سیاهی زیر چشم در خدمت شما هستیم. ما همیشه در پی این هستیم که بهتر و بهتر به نظر بیاییم اما متاسفانه نمی توانیم قید کوکی های شکلاتی را هم بزنیم. همگی خیلی خوب می دانیم که باید صبح ها زود از خواب بیدار شویم. اما در عین حال قسمت آخر سریال مان را هم آخر شب می بینیم. خیلی خوب می دانیم که باید لایه ضخیمی از ضدآفتاب روی پوست مان بمالیم اما وقتی به ساحل می رسیم تازه یادمان می آید که ضدآفتاب مان را نیاورده ایم.

اما برای تمام شب بیدار ماندن ها، دیر خوابیدن ها و فراموش کردن های مان استراتژی هایی هست. استراتژی هایی که کمک مان می کنند با نشانه های پیر شدن بجنگیم. اگر شما هم دائم از خودتان می پرسید دلیل سیاهی دور چشمم چیست؟ در ادامه روش های طبیعی از بین بردن سیاهی زیر چشم را برایتان شرح خواهیم داد، با من و مجله وارونه همراه باشید.

علت سیاهی دور چشم چیست؟

در طول زمان پوست کلاژنش را از دست می دهد و نازک تر می شود. پس اصلا فرقی ندارد پوست تان از چه نوعی باشد یا سبک زندگی تان چگونه باشد، بالاخره در طول زمان پوست نازک دور چشم تیره خواهد شد. همگی خیلی خوب می دانیم که برخورد پوست با خورشید سرعت از بین رفتن کلاژن را در پوست بیشتر می کند. پس بهترین راه برای مبارزه با لکه های تیره دور چشم استفاده مداوم و درست از ضد آفتاب ها از سنین جوانی است. البته ناگفته نماند که عینک دودی زدن هم به نوبه خودش کمک بزرگی است.

مطلب مرتبط: ماسک براق کننده صورت | طرز تهیه 12 ماسک خانگی برای براق شدن پوست

قدرت ژن ها بر علیه ما

اما متاسفانه حتی بهترین عادت ها هم نمی توانند جلوی قدرت ژن ها بیاستند. ژنتیک است که تعیین میکند چه نوع پوستی داشته باشیم و پوستمان پس از پیر شدن به شکلی در بیاید. پس آنهایی که به صورت ژنتیکی پوست نازک تری دارند راحت تر و زودتر از بقیه به لکه های سیاه دور چشم مبتلا می شود. آنهم به این خاطر که وقتی خون مویرگی زیر پوست نازک جمع می شود بیشتر مشخص خواهد بود. متاسفانه به مرور زمان خون بیشتری در مویرگ ها جمع شده و این رگ های نازک گشاد می شوند. در نتیجه فشار خون، دیواره مویرگ ها سوراخ شده و خون به بیرون چکه می کند. و در نهایت استخری از خون زیر چشم ها درست می شود. من و شما این استخر خونی را به شکل دایره ای تیره زیر چشم ها می بینیم.

سایر علت های تیرگی دور چشم

اما برای کسانی که پوست نازک ندارند لکه های تیره دور چشم به علت های غیر از پیر شدن، قرار گرفتن در معرض آفتاب و ژنتیک به وجود می آیند. خیلی اوقات تیرگی دور جشم نمادی از آلرژی است. برای مثال بعضی ها به خاک یا گل حساسیت دارند یا حتی در فصل بهار آلرژی های فصلی به سراغشان می آیند. هیستامین آزاد شده در خون این افراد موجب تورم خواهد شد. این یعنی رگ های خونی زیر چشم متورم می شوند و در نهایت به صورت لکه هایی تیره دیده خواهند شد.

چطور از شر لکه های تیره زیر چشمم خلاص شوم؟

یکی از بهترین راه ها آزمون و خطاست. باید آنقدر روتین های مختلف را امتحان کنید تا ببینید در نهایت کدام یک برای شما بهتر جواب می دهند. و یادتان باشد که برای به نتیجه رسیدن باید صبور باشید. هر روتین را باید به اندازه 4 تا 6 هفته ادامه دهید تا نتیجه اش مشخص شود. اگر نتیجه ای نگرفتید روتین را تغییر داده و باز هم صبوری کنید تا ببینید بالاخره کدام راه برای تان موثرتر است.

مرتبط: آیا مالیدن چشم ها مضر است؟ 

بهترین روش های طبیعی از بین بردن سیاهی زیر چشم

کمپرس سرد

خیلی خوب است که در صبح بر روی چشمانتان کمپرس سرد قرار دهید. البته شب ها هم تاثیر خودش را دارد اما صبح ها خیلی خیلی بهتر است. اگر ماسک دارید که خیلی خیلی بهتر است. می توانید روزی دو بار آن در فریزر قرار دهید و استفاده کنید. این مورد یکی از راحت ترین راه های مبازره با لکه های تیره دور چشم است. فقط یادتان باشد که ماسک را همیشه تمیز نگه دارید و هفته ای چند بار بشویید.

خیار

همه ما در فیلم ها و سریال های تلویزیونی دیده ایم که از خیار به عنوان کمپرس سرد دور چشم استفاده می کنند. اما آیا واقعا خیار تاثیری در از بین بردن لکه های تیره دور چشم دارد؟ بله چرا که نه! خیار خنک کننده چشم است و ماده قابض دارد. پس خیاری تازه را برش دهید و بگذارید نیم ساعت در فریزر یخ بزند. سپس 10 دقیقه آنرا بر روی چشم تان قرار دهید. سپس چشمانتان را با آب گرم، نه داغ، بشویید.

آب خیار و آب لیمو

اگر ماسک خیار یخ زده جواب نداد، آب لیمو و آب خیار را به میزان یکسانی مخلوط کنید به پدی بهداشتی آغشته کرده و بر روی لکه های تیره دور چشم تان قرار دهید. پد ها باید 15 دقیقه روی چشماتان بمانند. سپس با آب گرم بشویید.

عصاره رز

عصاره رز فقط خوشبو کننده نیست! بلکه التیام بخش و جوان کننده پوست های آسیب دیده هم هست. پس می توان از آن به عنوان تونر پوستی هم استفاده کرد. پد های شست و شوی آرایش را به عصاره رز آغشته کنید. پد ها را روزانه دو بار به مدت 15 دقیقه روی چشمانتان قرار دهید.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی سرشار از لیکوپن است. ماده ای که برای سلامت رگ ها، دید چشم ها و پوست خیلی مفید است. لیکوپن به پوست کمک میکند تازه تر و شاداب تر به نظر برسد. البته به از بین رفتن لکه های تیره دور چشم هم کمک می کند. اگر می خواهید از این مزایا به نفع پوستان استفاده کنید میزان یکسانی از آب گوجه فرنگی و آب لیمو را با هم مخلوط کرده و پدی آغشته شده به این مخلوط را زیر چشمان تان قرار دهید. حواستان باشد که آب لیمو وارد چشمانتان نشود. پس از 10 دقیقه با آب گرم بشویید. البته نوشیدن معجون آب گوجه فرنگی، آب لیمو و نعنا هم به سلامت کلی بدن و از بین رفتن لکه های تیره دور چشم کمک بسزایی خواهد کرد.

مرتبط: 5 روش برای مراقبت از پوست اطراف چشم 

چای کیسه ای سرد

چای کیسه ای از روش های طبیعی از بین بردن تیرگی زیر چشم

اگر کمپرس سرد یا ماسک های خنک کننده دور چشم ندارید از چای کیسه ای سرد استفاده کنید. خیلی از انواع چای ها مانند چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان هستند. این ماده ضد تورم بوده و به رگ های خونی متورم زیر چشمتان کمک خواهد کرد. چای کیسه ای را در آب سرد قرار دهید. سپس 30 دقیقه در فیزر قرار دهید تا یخ بزند. و بر روی چشمانتان قرار دهید. روزانه دو بار و هر بار به مدت 10 دقیقه این کار را تکرار کنید. سپس چای کیسه ای را از روی چشم ها بردارید و ناحیه را با آب گرم بشویید.

مطلب مرتبط: 12 خاصیت شگفت انگیز چای سیاه که از آنها بی خبر بوده اید !

سیب زمینی

شاید خیلی برایتان عجیب باشد اما سیب زمینی منبعی سرشار از ویتامین سی است. ویتامین سی یکی از موادی است که در کلاژن سازی نقش کلیدی بازی می کند. پس سیب زمینی برای پوستی سالم تر و جوان تر مفید است. برای اینکه از فواید سیب زمینی و تاثیرات آن استفاده کنید باید آن را رنده کنید، آبش را بگیرید و روی پد بریزید. پد را به مدت 10 دقیقه روی لکه دور چشمانتان قرار داده و سپس با آب گرم بشویید.

شیر سرد

لبنیات سرشار از ویتامین آ هستند و این ویتامین رتیونول دارد که پوست را شاداب و براق نگه می دارد. برای اینکه از ویتامین آ موجود در شیر استفاده کنیم باید پدی را در شیر بخیسانید و برای 10 دقیقه زیر چشمان تان قرار دهید. سپس با آب گرم بشویید.

آب پرتغال

آب پرتغال هم ویتامین آ دارد هم ویتامین سی. پس می تواند به خوبی تیرگی زیر چشمان را برطرف کند. چند قطره گلیسیرین در آب پرتغال بچکانید. پد شست شوی آرایش را در آب پرتغال بخیسانید و بر روی تیرگی زیر چشم قرار دهید. در این صورت هم از مزایای ویتامین سی استفاده می کنید هم گلیسیرین به پوستتان شادابی می دهد.

روغن ویتامین E

ویتامین ای رادیکال های آزادی دارد که با علائم پیری در پوست مانند چین و چروک ها مبارزه می کند. قبل از خواب قطره ای از روغن ویتامین ای را به زیر چشمان تان بمالید و پوست تان را ماساژ دهید. اجازه دهید پوست تان در تمام شب چرب بماند، سپس در صبح با آب گرم بشویید.

روغن نارگیل

یکی از موثر ترین راه ها برای روشن تر کردن تیرگی زیر چشم استفاده از روغن نارگیل است چرا که خاصیت ضد تورمی هم دارد. پس علاوه بر اینکه پوستتان را روشن می کند، چربی پوست را هم تامین کرده و از چین و چروک و خطوط زیر چشم جلوگیری می کند. زیر چشمان تان را با روغن نارگیل چرب کرده و ماساژ دهید و فردا صبح بشویید.

شکلات تلخ بخورید

بهترین بهانه تان برای خوردن شکلات جور شد. شکلات تلخ سرشار از فلاونول است. این ماده از شما در برابر اشعات یو وی مراقبت کرده و تاثیر ماندن زیاد در نور آفتاب را کمتر می کند. پس شکلات آن چنان که فکر می کنید هم مضر نیست.

مطلب مرتبط: ماسک کاکائو برای صورت ; طرز تهیه 4 نوع ماسک برای داشتن پوستی شفاف

سالمون بخورید

امگا 3 در غذاهایی مانند سالمون و گردو به فراوانی یافت می شود. این اسیدهای چرب جریان خون به سمت پوست را بهبود می بخشند و از جمع شدن خون در زیر چشمان و در نتیجه تیره شدن جلوگیری می کنند.

نمک کمتر خورده و آب بیشتری بنوشید

اگر اسموز را در سال های دبیرستان به خاطر بیاورید متوجه می شوید که آب از جاهای پر آب تر به جاهای کم آب تر حرکت میکند. قسمت هایی از بدن که سدیم کمتری دارند آب بیشتری دارند. این در حالی است که قسمت های پر سدیم بدن آب کمتری دارند.  وقتی نمک زیاد و آب کمی در بدن باشد بدن شما پف کرده و متورم به نظر می رسد. پوست دور چشم هم به شدت نازک بوده و به کم آبی هم خیلی حساس است. وقتی وعده غذای پر نمک می خورید و آب کافی نمی نوشید بدنتان کم آب می شود. و این کم آبی در پوست نازک بدن به شکل چشم های پف کرده با پوستی قرمز خودش را نشان می دهد. پس اگر قرار است از وعده غذایی پر نمک لذت ببرید حتما آب کافی هم بنوشید.

کنترل مصرف الکل

نمک خیلی بد است. اما هیچ چیز مانند  الکل موجب کم آبی بدنتان نمی شود. اثر الکل تا مدت ها در بدن می ماند و درست به همین خاطر است که پس از مصرف مشروبات الکلی چشم ها متورم و پوست قرمز می شود. پس تا جای ممکن مصرف الکل را کم کنید. پیش از به خواب رفتن دو لیوان آب بنوشید و دور چشم ها با لایه زخیمی از کرم مرطوب کننده بپوشانید.

ماساژور چشم

ماساژ روتین پوست اطراف چشم موجب می شود خون رسانی به آن ناحیه زیاد شده و امکان اینکه خون مویرگی در این ناحیه بماند و موجب تیرگی شود را کمتر می کند. پس اول کرم دور چشم یا سرم دور چشم مناسب را به پوست اطراف این ناحیه بمالید و سپس با ماساژورهای خانگی موجود در بازار این ناحیه را ماساژ دهید. ماساژور را از گوشه داخلی به سمت گوشه خارجی چشم ها حرکت داده و این کار را 30 ثانیه تکرار کنید.

8 ساعت خواب

هیچ چیز مانند 8 ساعت خواب کامل از پوست دور چشم تان مراقب نمی کند. پس تمام تلاش تان را بکنید تا خواب با کیفیتی داشته باشید.

مطلب مرتبط: نکات ساده زیبایی قبل از رفتن به رختخواب

به پشت بخوابید

خوابیدن به پهلو یا شکم تاثیر جاذبه بر بدنتان را دو چندان می کند. یعنی موجب می شود خون در بخش هایی از بدن که به سمت زمین هستند بیشتر جمع شود. یعنی بخش هایی مانند پوست دور چشم که هم نازک است هم حساس. پس سعی کنید به پشتتان بخوابید و یک بالشت اضافی هم زیر سرتان قرار دهید.

تمرین و مدیتیشن

ورزش مداوم جریان خون را بهبود می بخشد. یعنی خون راحت تر به پوست می رسد و خبری از جمع شدن آن زیر پوست نیست. علاوه بر این پوست تان شفاف تر شده و جوان تر به نظر خواهید رسید. البته ناگفته نماند که اندروفین آزاد شده به علت ورزش اضطراب و استرس را از شما دور کرده و آرامش و شادی را برای تان به ارمغان خواهد آورد.

داروهای آلرژی

اگر تیرگی دور چشمان تان به علت آلرژی است، مصرف قرص های آنتی هیستامین می تواند در از بین بردن تیرگی و پف کمک تان کند. علاوه بر این آلرژی موجب خارش چشم هم می شود. و خاراندن خودش علتی است که می تواند تیرگی، قرمزی و پف چشم را بدتر کند.

مرطوب کننده پوست

سعی کنید روزی دو بار از مرطوب کننده برای پوست تان استفاده کنید. می توانید در روز از کرمی با اس پی اف پایین تر و در شب کرم های مرطوب کننده غلیط تر با اس پی اف بالاتر استفاده کنید.

مطلب مرتبط: 10 درمان آفتاب سوختگی که واقعا موثرند

کرم های چشم حاوی رتینول

کرم های حاوی رتینول از روش های طبیعی از بین بردن تیرگی زیر چشم

  خیلی ها کرم های چشم حاوی رتینول استفاده می کنند و خیلی هم راضی هستند. اما باید بدانید که این کرم ها برای هر پوستی مناسب نیست. و هرگز نباید از این کرم ها بیشتر از دو بار در هفته استفاده کرد. در غیر این صورت امکان دارد پوست تان قرمز و خشک شود.

شستن درست میکاپ

یادتان باشد که هرگز نباید با میکاپ بخوابید. حداقل ریمل و خط چشمتان را پاک کنید. برای اینکار از پاک کننده های حرفه ای موجود در بازار استفاده کنید.

شستن درست صورت

صورتتان را با آب گرم، نه داغ، بشویید. آب داغ مانند محرک موجب تورم پوستتان می شود و فقط چشمان تان را قرمز تر و پف دور چشم تان را زیادتر می کند.

داروهای تجویز شده توسط پزشک

اگر ویتامین های طبیعی و داروهای آزاد موجود در بازار اثر نداشتند با یک متخصص پوست در این مورد صحبت کنید. پزشکان می توانند داروهای حاوی هیدروکویینون برای تان تجویز کنند. گاهی داروهای موجود در نسخه که توسط پزشک تجویز می شوند موجب خارش می شوند. در این صورت حتما به پزشک تان اطلاع دهید.

لیزر درمانی حرفه ای

اگر تمام راه های بالا جواب نداد می توانید از گران ترین گزینه ممکن برای درمان استفاده کنید. پزشک متخصص می تواند با کمک اشعه لیزر تیرگی و کبودی زیر چشمان تان را از بین ببرد. لیرز عروقی همان طور که از اسمش پیداست رگ های خونی سطحی پوست را مسدود میکند. و با این روش تیرگی زیر چشمانتان کمتر می شود.

شما کدام روش های طبیعی از بین بردن سیاهی زیر چشم را پیشنهاد می کنید؟

در ادامه بخوانید: موثرترین راهکارها برای ازبین بردن لکه‌های تیره‌ پیری بر روی پوست