آیا تجربه شخصی شما نشان می دهد که سریع غذا خوردن باعث چاقی می شود؟

رابطه سرعت غذا خوردن و چاقی چیست؟ یک مطالعه جدید نشان داده است هر چقدر سرعت غذا خوردن بالاتر باشد، به احتمال بیشتری دچار اضافه وزن می شویم. محققان ژاپنی هزاران نفر که مبتلا به دیابت نوع 2 بودند را در یک تحقیق به مدت شش سال مورد بررسی قرار دادند. چکاپ دوره ای از اضافه وزن، اندازه دور کمر، عادت های غذایی و خواب، مصرف الکل، سیگار کشیدن و داروهای مصرفی این افراد در مدت 6 سال انجام شد.

محققان شرکت کننده ها را طبق گفته خود آنها در سه دسته که تند، نرمال یا آهسته غذا می خورند تقسیم کردند. بعد از انجام تحقیقات و با کنترل متغیرهای دیگر، آنها دریافتند کسانی که آهسته یا نرمال غذا می خورند 29 درصد و کسانی که تند غذا می خورند به احتمال 42 درصد چاق می شوند.

خوابیدن  2 ساعت پس از  غذا خوردن یا خورد تنقلات و وعده های کوچک بعد از شام نیز می تواند با چاقی ارتباط داشته باشد.

این تحقیق در اصل یک پیوستگی میان سریع خوردن غذا و چاقی یافته است و رابطه علت و معلولی میان این دو موضوع بدست نیامده است. اما محققان اظهار کرده اند که علت این پیوستگی می تواند این باشد که کسانی که سریع غذا می خورند به خوردن غذا ادامه می دهند بدون آنکه زمان کافی گذشته باشد تا متوجه شوند به اندازه کافی غذا خورده اند! افرادی که آهسته غذا می خورند در طول وعده غذایی زمان لازم را برای احساس سیری کردن و گرفتن دستور توقف بدست می آورند.

گرلین هورمونی است که اعلام گرسنگی میکند و لپتین هورمونی است که سیری را اعلام می کند.

در زمان گرسنگی سطح هورمون گرلین در بدن بسیار بالاست و زمان خوردن غذا این هورمون به آهستگی پایین میاید و آرام آرام مکانیزم اثر آن در بدن از بین رفته و جای خود را به هورمون لپتین خواهد داد و کم کم سطح هورمون لپتین بالا رفته تا انسان احساس سیری نماید که این فرآیند زمانبر است.

آیا سرعت غذا خوردن و چاقی ارتباطی با یکدیگر دارند؟

محققان هیچگونه اطلاعاتی از فعالیت های ورزشی یا تفاوت مصرف انرژی میان شرکت کننده ها ثبت نکرده اند و به همین خاطر نتایج تا به امروز تنها با سرعت غذا خوردن پیوستگی داشته است. گروه مورد بررسی زنان و مردان ژاپنی بوده اند، به همین خاطر نتایج این تحقیق ممکن است به طور کامل برای سایر جمعیت ها یکسان نباشد.

کاهش سرعت خوردن روشی موثر و امیدبخش برای جلوگیری از افزایش وزن است.

  • یکی از مشکلات سریع غذا خوردن این است که غذا به درستی جویده نمی شود و به همین خاطر در معده به درستی هضم نشده و احساس سنگینی و ترش کردن ایجاد می کند.
  • به گفته متخصصین زمان لازم از شروع غذا خوردن تا زمان احساس سیری کردن حدود 15 تا 20 دقیقه است. کسانی که سریع غذا می خوردند در این بازه زمانی حجم بسیار بیشتری غذا می خورند در حالیکه احساس سیری دیرتر اتفاق می افتد.

سرعت غذا خوردن و چاقی و مشکلات سلامتی

علاوه بر افزایش احتمال چاقی، سریع غذا خوردن می تواند مشکلات سلامتی دیگری نیز  ایجاد کند. برای نمونه:

  • افزایش مقاومت به انسولین. این وضعیت که با قند خون بالا و انسولین مشخص می شود، نشانه دیابت نوع 2 و سندرم متابولیک است.
  • دیابت نوع 2. سریع غذا خوردن با افزایش احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است.
  • سندرم متابولیک. این سندرم به معنای افزایش احتمال ابتلا به گروهی از بیماری ها مانند دیابت، بیماری قلبی و دیگر مشکلات سلامت است.
  • هضم ضعیف
  • کمتر لذت بردن از خوردن غذا

می توانید برای کاهش اشتهای خود مطلب چربی سوز نخورید!!! با مواد غذایی که باعث کاهش اشتها می شوند آشنا شوید ! را مطالعه نمایید.

چگونه سرعت غذا خوردن خود را کاهش دهید؟

  1. در مقابل صفحه نمایش ها غذا نخورید: غذا خوردن در مقابل تلویزیون، کامپیوتر، گوشی های هوشمند و دیگر دستگاه ها می تواند باعث افزایش سرعت و مدت زمان غذا خوردن شما شود. این موضوع حواس شما را از حجم غذایی که خورده اید پرت می کند.
  2. قاشق و چنگال خود را زمین بگذارید: منظور این است که میان دو لقمه و زمانی که در حال جویدن غذا هستید، قاشق و چنگال خود را در ظرف قرار دهید و لقمه بعدی را آماده نکنید.
  3. بیش از حد گرسنه نشوید: حواستان به فاصله زمانی وعده های غذایی تان باشد و اجازه ندهید که بیش از حد گرسنه شوید و سپس به دنبال غذا خوردن بروید. گرسنگی بیش از حد باعث می شود که سریع غذا بخورید، تصمیم های غذایی صحیح نگیرید و حجم زیادی غذا میل کنید.

    همچنین بخوانید :

    سالاد نیز باعث چاقی شما می شود !!!

    دانشمندان با گرفتن رشوه برای سال ها تاثیرات منفی شکر را گردن چربی و کلسترول انداختند !


     

  4. آب نوشیدن: نوشیدن مقادیری آب در میانه غذا خوردن باعث می شود که معده شما احساس پر شدن داشته باشد و دستور سیری صادر کند. دقت کنید که مصرف نوشیدنی به مقدار زیاد برای هضم غذا مشکل ایجاد می کند.
  5. کامل جویدن: جویدن کامل و طولانی غذا می تواند سرعت غذا خوردن شما را بسیار کاهش دهد. علاوه بر اینکه به هضم بهتر غذای شما بسیار کمک می کند. جویدن حدود 20 الی 30 بار هر لقمه پیشنهاد شده است.
  6. غذاهایی با فیبر زیاد بخورید: میوه ها و سبزیجات مواد غذایی با فیبر بالا هستند که علاوه بر مفید بودن، زمان طولانی تری برای جویدن نیاز دارند.
  7. لقمه های کوچک بگیرید: گازهای گوچک زدن به غذا یا لقمه های کوچک گرفتن در کاهش سرعت غذا خوردن بسیار مفید است.
  8. هشیارانه غذا بخورید: مایندفول یا هشیارانه عمل کردن تکنیکی است که در بسیاری از موضوعات علمی مطرح شده است. در صورتیکه شما در هنگام غذا خوردن به طور کامل به عمل غذا خوردن و لذت بردن از غذا و جزئیات آن مشغول باشید در واقع شما بطور هشیارانه عمل کرده اید. این موضوع علاوه بر سلامت روان می تواند در سلامت غذایی شما نیز اثر داشته باشد.

همچنین بخوانید: