چگونه عادت لمس کردن صورت را ترک کنیم ؟ لمس صورت  می تواند خطر ابتلا به ویروس آنفولانزا یا سرماخوردگی و کورونا ویروس جدید را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.چشم و دهان شما مناطقی هستند که ویروس ها به راحتی می توانند از طریق آن وارد بدن  شوند.مطالعات نشان داده است که افراد بیش از 16 بار در ساعت صورت خود را لمس می کنند.اما چگونه می توانیم عادت لمس کردن صورت را ترک کنیم ؟

چگونه عادت لمس کردن صورت را ترک کنیم

 

همه ما این کار را می کنیم.در طول روز چندین بار صورت خودمان را لمس می کنیم.خارش بینی و چشم ها ،مالیدن چشم ها ،پاک کردن دهان با پشت دست همه جزو کارهایی است که ما بدون فکر کردن و به صورت ناخود آگاه انجام می دهیم.با این وجود ، لمس صورت شما می تواند خطر ابتلا به ویروس آنفولانزا یا سرماخوردگی ، اما به ویژه کروناویروس جدید را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

دهان و چشم  مناطقی است که ویروس ها از طریق آن ها می توانند به راحتی وارد بدن شوند ، و تنها لمس آنها با انگشت می تواند باعث ورود عفونت به بدن شود.


همچنین بخوانید:


دو راه برای انتقال عفونت

با توجه به اطلاعات مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) ، کروناویروس جدید ، مانند بسیاری از عفونت های تنفسی از فرد به فرد دیگر منتقل می شود.این شامل قطرات تنفسی است که فرد هنگام عطسه و استنشاق به ریه های دیگران وارد می کند.همچنین دست زدن به یک سطح آلوده و سپس تماس آن با صورت می تواند به راحتی ویروس را انتقال دهد.پس ویروس از این دو راه به راحتی می تواند انتقال پیدا کند.

ما به راحتی می توانیم از ورود ویروس به بدن از طریق قرار نگرفتن در کنار شخص بیمار و یا زدن ماسک و پوشیدن دستکش جلوگیری کنیم.زیرا ویروس هایی که بر روی سطوح قرار دارند به راحتی قابل مشاهده نیستند.

ما تقریبا به طور مکرر صورت مان را لمس می کنیم

دانشمندان  با تحقیق در مورد این رفتار دریافتند که مردم دائماً چهره هایشان را لمس می کنند.در یک مطالعه در سال 2008 ، 10 نفر به مدت 3 ساعت به تنهایی در محیط اداری مورد تحقیق قرار گرفتند. محققان دریافتند که آنها به طور متوسط 16 بار در ساعت صورتهایشان را لمس می کنند.

حتی متخصصان پزشکی ، که باید بهتر بدانند ، در حالی که مغایر با رعایت بهداشت صحیح دست است ، به طور متوسط 19 بار در 2 ساعت صورت خود را لمس کردند.

 اغلب مردم هنگامی که در حال انجام کاری هستند ،  اغلب پای خود را تکان می دهند ، با موهای خود بازی می کنند ، یا در مواردی ، صورت خود را لمس می کنند.که تمام این عادت ها بدون فکر و به صورت ناخودآگاه انجام می شود.

اهمیت شستشو دست ها

کارشناسان توصیه می کنند برای جلوگیری از انتقال ویروس دست های خود را به مدت 20 ثانیه با آب و صابون بشوییم.زیرا هیچ راهی برای شناختن مسافر کوچک و بالقوه کشنده وجود ندارد.

مطابق با CDC ، شستشوی مؤثر از پنج مرحله ساده تشکیل شده است:

  • خیس کردن
  • صابون
  • شستشو دست ها
  • آبکشی
  • خشک کردن

با این حال احتمال اینکه دست هایمان بین هر شستشو آلوده شود بسیار زیاد است و ما به صورت ناخود آگاه صورتمان را لمس می کنیم.تنها کافی است که سطحی را دوباره لمس کنید و شما دوباره در معرض عفونت هستید.به همین منظور می توانید از دستبند ، انگشتر ،نوار و .. بر روی دستان استفاده کنید که به شما یاد آوری کند که صورتتان را لمس نکنید و هر بار با دیدن آن از این عادت جلوگیری کنید.

چگونه عادت لمس کردن صورت را ترک کنیم ؟

در مورد قصد خود برای دور نگه داشتن دستان از چهره خود مراقب باشید. فقط یک مکث کوتاه می تواند به شما کمک کند تا از کارهایی که با دستان خود انجام می دهید ، آگاه شوید. 

یادآوری هایی مانند یادداشتهای در خانه یا محل کار خود قرار دهید تا بتوانید آنها را ببینید و به یاد داشته باشید که می خواهید دستان خود را از روی صورت خود دور نگه دارید.

دستان خود را مشغول نگه دارید. اگر در خانه مشغول تماشای تلویزیون هستید ، لباس هایتان را تا کنید ، مرتب کردن گالری تلفن همراهتان ، یا چیزهایی را در دستان خود نگه دارید.

از یک ضدعفونی کننده دست یا یک صابون دست معطر استفاده کنید تا به شما یادآوری شود تا دست ها را از روی صورت خود دور نگه دارید. بو  توجه شما را به محل قرارگیری دستان شما جلب می کند.

سرانجام ، اگر می دانید که به طور عادی صورت خود را لمس می کنید ،  پوشیدن دستکش می تواند یک یادآوری جسمی موثر باشد.شما می توانید در مکان های عمومی دستکش بپوشید و زمانیکه به خانه رسیدید آن ها را سریعا به دور بیاندازید.

کلام آخر

چشم ها ، بینی و دهان شما ساده ترین مسیر برای ورود ویروس مانند SARS-CoV-2 به بدن است.

تمام موارد لازم برای لمس این مناطق با دستان خود پس از تماس با این بیماری در سطحی است که شما لمس کرده اید.

مهم نیست که هر چند وقت یکبار دستان خود را بشویید ، اغلب برای جلوگیری از ابتلا به عفونت به سیستم شما کافی نیست.

بهترین اقدامات پیشگیری این است که تا حد امکان از لمس صورت خود جلوگیری کنید.

کارشناسان می گویند استفاده از برخی روش های ساده به شما در شکستن این عادت کمک می کند. این موارد شامل استفاده از صابون دست معطر یا ضدعفونی کننده برای افزایش آگاهی از محل دستان شما و نگه داشتن  چیزی در دستانتان در  جلسات کاری می باشد.