امروز، ناسا با اشاره به پروژه ی جدید سفر به ماه تحت عنوان عملیات آرتمیس، مجموعه جدیدی از استاندارد ها درباره چگونگی اکتشافات در ماه خبر داد. آژانس فضایی ناسا امیدوار است که سایر کشورها با شرایط موافقت کنند. ناسا همچنین نکاتی در مورد چگونگی عملکرد بشر بر روی ماه، از جمله نحوه استخراج منابع از سطح ماه و راه های محافظت از میراث مکانهای آپولو را اعلام می کند. این نکات، درواقع قوانینی هستند که بشر باید در سفر به ماه، آن ها را رعایت کند.

توافقنامه های آرتمیس، که برای اولین بار توسط رویترز گزارش شده است، ابتکار عملی برای ارسال اولین افراد بعدی به ماه تا سال 2024 است. جیم بریدنشتین، مدیر ناسا مشخص کرده است که او می خواهد شرکای بین المللی ناسا در این پروژه همکاری کنند. از جمله همکاری با ناسا برای ایجاد یک حضور پایدار در سطح ماه و اطراف آن.


همچنین بخوانید: جسم ناشناخته ی فضایی کشف شد! جسمی که تا به حال مانند آن دیده نشده!


بریدنشتین در جلسه روز جمعه گفت: “هنگامی که به ماه می رویم، یک چارچوب اساسی وجود دارد که همه ما با آن توافق داریم. اگر شما با آن چارچوب موافقت کنید، مطمئناً ما دوست داریم که شما بخشی از برنامه آرتمیس باشید.” ناسا با وزارت امور خارجه و شورای ملی فضایی کار کرد تا این دستورالعمل ها را تهیه کند.

یک چارچوب بین المللی برای کاوش در فضا در قالب پیمان فضایی بیرونی، که در سال 1967 به امضا رسیده و به تصویب رسیده است، وجود دارد. بر طبق آن، قرار است اکتشاف فضا یک کار صلح آمیز باشد و قرار نیست کسی اسلحه های کشتار جمعی را در آنجا قرار دهد. همچنین هرکسی را از طرح ادعای حاکم بر یک بدنه فضایی بیرونی محدود می کند و به ما اطمینان می دهد که مکان هایی را که کاوش می کنیم، آلوده نخواهند شد.

با این حال، معاهده فضایی بیرونی، کمی مبهم است و قرار است آرتمیس توافقنامه و اطلاعات کامل تر و واضح تری در مورد برنامه های ناسا برای ماه ارائه دهد. کریستوفر جانسون، مشاور حقوق فضایی در بنیاد جهانی امنیت، به The Verge می گوید: “آنها واقعاً بسیار مبهم هستند.” کشورها باید به منافع مربوط به سایر کشورها توجه کنند. ایالت ها باید از آلوده کردن فضا و اجرام فضایی خودداری کنند.


همچنین بخوانید: اومواموا ؛ مهمان عجیب – غریب و فضایی منظومه ی ما !!! 


سفر به ماه

ایده این است که بدون طی مراحل استاندارد پیمان، یک توافق ایجاد شود که گاهی اوقات می تواند مفید باشد. از آنجا که ناسا تا سال 2024 تقریباً تمام تمرکز خود را روی سفر به ماه خواهد گذاشت، نیاز به سرعت در انجام کار های خود دارد. جانسون می گوید: “ما نمی خواهیم منتظر مذاکره درباره پیمانی باشیم که فکر می کنیم به نفع کشور ما است. ما اعتقاد داریم که می توانیم به ماه برویم و از منابع آنجا استفاده کنیم. بنابراین قصد داریم که همین کار را بکنیم. رفتن به ماه و استفاده از منابع آن. ما این کار را به شکلی انجام خواهیم داد که با سایر کشورها همکاری داشته باشد. “

یک مورد که توافق نامه ایجاد می کند، چیزی به نام “مناطق ایمن” است که به کاوشگران بالقوه امکان می دهد فضایی را برای کار روی ماه، بدون دخالت کشورهای دیگر فراهم کنند.

این توافق نامه همچنین تضمین می کند که کشورها می توانند منابعی را که در ماه پیدا می کنند استخراج و استفاده کنند. ناسا مدت هاست که علاقه خود را به استخراج یخ و در نتیجه آب در کروه ی ماه نشان داده است. ناسا تصور می کند که یخ ممکن است در سطح ماه وجود داشته باشد که میتوان از آن به عنوان آب آشامیدنی یا ایجاد سوخت موشکی استفاده کرد. با این حال، بحث در مورد اینکه آیا این فرضیه و خواسته قابل قبول است یا خیر، کماکان ادامه دارد. زیرا پیمان فضای استدلال می کند که ملت ها نمی توانند ادعای مالکیت کنند یا اموال خود را در فضا بگذارند.


همچنین بخوانید: آرتمیس؛ طولانی ترین و هیجان انگیز ترین اقامت انسان در فضا !!!! 


در اوایل ماه آوریل، ترامپ حکمی اجرائی را برای حمایت از ایالات متحده برای استخراج منابع از ماه و سایر اجرام فضایی و اقمار امضا کرد و اظهار داشت که با پیمان فضایی بیرونی منافات ندارد. اکنون با این توافق نامه ها، ناسا و دولت ترامپ می خواهند گامی بردارند و با چندین کشور به توافق برسند که این روش استفاده از منابع فضایی قابل قبول است. جانسون می گوید: “در اینجا اگر برای پروژه ی آرتمیس ثبت نام کنید، موافقت خواهید کرد که ایالات متحده حق دسترسی و استفاده از منابع فضایی را دارد.

این به شکلی انجام شده است که مطابق با پیمان فضای بیرونی است. اما در اینجا آن ها می توانند جزئیات آن را بیان کنند. بنابراین اگر به عنوان بخشی از ماموریت آرتمیس به ماه بروید، در واقع می توانید از خاک های کره ی ماه برای ساختن زیستگاه استفاده کنید. پس اگر در پروژه ی بعدی سفر به ماه شرکت کنید، می توامید در آن جا برای خودتان خانه بسازید.”

این توافق نامه به سایر موارد لجستیکی کوچک تر مانند اطمینان از ثبت کشورها از سفینه فضایی که برای ماه ارسال می کنند، اشاره می کند. کشورهایی که بخشی از توافق نامه هستند نیز موافقت خواهند کرد که داده ها را به طور آشکار به همان روشی که ناسا انجام می دهد به اشتراک بگذارند. سایر مقررات اطمینان حاصل می کنند که مکان های دیدنی فرود آپولو بی ضرر باقی می مانند و آسیبی نخواهند دید چرا که اولین مکان حضور انسان روی کره ی ماه هستند. این ممکن است به معنای برپایی لنت های فرود در ماه باشد که می تواند مانع از انتشار گرد و غبار مضر در هنگام فرود سفینه روی ماه در سطح  ماه شود.


همچنین بخوانید: ممکن است یک روز پایگاههای ماه از ادرار فضانوردان ساخته شود!!! 


سفر به ماه

در حالی که بریدنشتین می گوید برخی از کشورها مانند ژاپن و کانادا به این رویکرد علاقه مند هستند، برخی دیگر ممکن است از این امر خوشحال نباشند. به عنوان مثال، روسیه برای اولین بار از گزارش ایده آرتمیس راضی نبود. دیمیتری روگوزین، مدیرکل شرکت فضایی دولتی روسیه، اظهار داشت که “اصل، همان حمله است. چه ماه باشد و چه عراق.” (نویسنده ی مطلب: عجب حرف ستمی)

جانسون می گوید: “من فکر می کنم مردم قصد دارند آن را تفسیر کنند به گونه ای که با ایدئولوژی و درک موجود خود مطابقت داشته باشد.”

با این حال، ناسا امیدوار است که سایر کشورها با توافق نامه موافق باشند. شفافیت وجود خواهد داشت. گزارش وجود خواهد داشت؛ ثبت نام خواهد شد؛ زیرا کشورهای مختلف کارهای مختلفی را انجام می دهند که و این کار ها را در کنار هم و در مجاورت همدیگر انجام می دهند. همه ما می توانیم با روشی شفاف و کاملاً واضح عمل کنیم تا بتوانیم کارهای بیشتری انجام دهیم. این هدف نهایی است.”