مدل هوش مصنوعی ChatGPT (جت جی پی تی) امسال سروصدای زیادی به پا کرده و به یکی از محبوب‌ترین و کاربردی‌ترین ابزارهای AI قابل استفاده برای عموم مردم تبدیل شده است.

این مدل با توانایی‌های شگفت‌انگیزی مثل مقاله‌نویسی، ایمیل‌نویسی، کدنویسی و پاسخ به جستجوهای متنی کاربران در قالب مکالمه با آن‌ها، می‌تواند در بسیاری از مشاغل جایگزین انسان شود؛ بنابراین می‌تواند امنیت شغلی بسیاری از افراد را به خطر بیندازد.

در ادامه ۱۵ مورد از مشاغلی را که این مدل زبانی می‌تواند آنها را نابود خواهد کرد، بیان می‌کنیم.

تاثیرات ChatGPT ؛ هوش مصنوعی پیشرفته با ما چه می کند؟ 

ChatGPT چه‌ شغل‌هایی را نابود خواهد کرد؟

ChatGPT

این مدل زبانی هوش مصنوعی می‌تواند در آینده به تهدیدی بزرگ برای نابودی تعداد قابل‌توجهی از مشاغل پردرآمد و پرطرفدار تبدیل شود؛ البته این موضوع چیز جدیدی نیست و سال‌ها است که هوش مصنوعی در مشاغل مختلف در حال جایگزین شدن با انسان است یا حداقل برای کمک به او استفاده می‌شود؛ بنابراین افرادی که در حال کسب درآمد از مشاغل معرفی‌شده در این مقاله هستند، نباید اکنون فوراً نگران شوند؛ اما به هر حال جایگزینی AI با انسان در برخی از مشاغل در آینده و حتی در زمان کنونی، موضوعی نگران‌کننده است و نمی‌توان به‌سادگی از کنار آن گذشت. مهم‌ترین مشاغلی که ChatGPT و مدل‌های مشابه می‌توانند آن‌ها را از انسان بگیرند، به شرح زیر است:

1. معلمی

معلمی با ChatGPT

ChatGPT می‌تواند به‌راحتی جایگزین آموزگاران شود و برنامه درسی مشخص کند. این ابزار می‌تواند هر اطلاعاتی را که لازم دارید در اختیار شما قرار دهد؛ البته به دلیل اینکه این چت‌بات هوش مصنوعی اطلاعات را از فضای وب کسب می‌کند، در برخی از موارد اطلاعات نادرستی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

این محصول هوش مصنوعی می‌تواند در انجام تکالیف به دانش آموزان کمک کند. در ضمن مدل زبانی بزرگ GPT 4 که ChatGPT بر پایه آن ایجاد شده است، توانایی حل مسائل ریاضی (از ساده‌ترین مسائل تا پیچیده‌ترین آن‌ها) را دارد. برای حل مسائل ریاضی با این مدل زبانی تنها کافی است داده‌های موردنیاز را در اختیار آن قرار دهید. GPT 4 با کمک اپلیکیشن‌های آموزش زبان مثل Duolingo می‌تواند در نقش یک معلم زبان نیز ظاهر شود و مهارت‌های زبانی شما را تقویت کند.


2. مترجمی

مترجمی  با ChatGPT

مدل زبانی بزرگ GPT 4 که ChatGPT بر پایه آن ایجاد شده، از بیش از ۲۶ زبان مختلف پشتیبانی می‌کند و توانایی ترجمه کلمات، جملات و اسناد را دارد. در کل هوش مصنوعی می‌تواند هر چیزی را ترجمه کند. اپن ای.آی (OpenAI)، شرکت طراح و سازنده ChatGPT، یک سیستم تشخیص گفتار به نام ویسپر (Whisper) با قابلیت ترجمه و تبدیل گفتار به متن به چند زبان مختلف نیز دارد.

این سیستم از لهجه‌های مختلف پشتیبانی می‌کند و می‌تواند ترجمه صوتی را در آینده امکان‌پذیر کند. به دلیل اینکه اکثر افراد فعال در حوزه تولید محتوا، مقالات منتشرشده در منابع معتبر را ترجمه می‌کنند، ChatGPT می‌تواند شغل این افراد را نیز تصاحب کند.

مرتبط: چطور از متاورس پول در بیاوریم؟ 


3. نویسندگی در حوزه‌های مختلف

نویسندگی با ChatGPT

ChatGPT یک ابزار هوش مصنوعی مولد محسوب می‌شود. به همین دلیل می‌تواند از خود خلاقیت به خرج دهد و مانند انسان محتوای خلاقانه مانند شعر و داستان بنویسد. برای کمک گرفتن از این ابزار برای شعر و داستان‌نویسی، تنها کافی است جزئیات بسیار کمی از نظم و نثر موردنظر خود را به‌صورت متنی در اختیار آن قرار دهید و متن موردنظر خود را تحویل بگیرید. برخی از افراد حتی موفق شده‌اند با ChatGPT کتاب هم بنویسند و نسخه الکترونیکی آن را در آمازون به فروش برسانند؛ بنابراین می‌توان گفت شاید در آینده ChatGPT به رقیبی جدی برای نویسندگان تبدیل شود.

 این ابزار AI توانایی نوشتن مقالات بلند را نیز دارد. برخی از ناشرها تاکنون چند ده مقاله تنها با استفاده از آن و بدون کمک انسان تهیه کرده‌اند؛ مثلاً ناشری با عنوان «بازفیت» (buzzfeed) تاکنون بیش از ۴۰ مقاله را تنها با کمک ChatGPT نوشته است. برخی از مقالات نوشته‌شده به این روش موفق به کسب امتیازهای بالایی شده‌اند.

البته به دلیل اینکه این مدل زبانی برای نگارش متون مختلف از اطلاعات موجود در اینترنت استفاده می‌کند، برخی از افراد معتقدند استفاده از آن برای مقاله‌نویسی و سایر انواع متون، دزدی ادبی محسوب می‌شود و باید با آن مقابله کرد. حتی در برخی از دانشگاه‌ها و مدارس ممنوعیت‌هایی برای نگارش مقاله با این روش اعمال شده است.

مرتبط: هوش مصنوعی می تواند تنها با یک اسکن مغزی ایدئولوژی سیاسی شما را تشخیص دهد! 

ChatGPT گزارش‌نویسی و روزنامه‌نگاری را نیز می‌تواند نابود کند. افراد فعال در این حوزه‌ها ساعت‌ها وقت خود را صرف کسب اطلاعات مناسب و بررسی صحت آن‌ها و پژوهش‌های موشکافانه می‌کنند و در حقیقت سعی می‌کنند با قدرت تجزیه‌وتحلیل خود، بهترین نتیجه ممکن را ارائه دهند.

خوشبختانه یا متأسفانه ChatGPT توانایی انجام تمام این کارها را دارد و می‌تواند تجزیه‌وتحلیل اطلاعات مختلف، گزارش‌نویسی و روزنامه‌نویسی را با سرعت بسیار بالاتری نسبت به انسان انجام دهد؛ بنابراین به دلیل اینکه برای انجام این کارها هم سریع‌تر و در برخی از مواقع با دقت‌تر عمل می‌کند و هم دستمزدی نمی‌خواهد، شاید در آینده در مشاغلی که نیازمند تحلیل اطلاعات هستند، جای انسان را بگیرد.


4. طراحی وب

طراحی وب با ChatGPT

همان‌طور که گفتیم ChatGPT توانایی کدنویسی را دارد؛ بنابراین می‌تواند برای طراحی وب کد نویسی پایه و اساس آن است، نیز استفاده شود. در حال حاضر سرویس‌هایی مثل Wix برای طراحی وب‌سایت با استفاده از هوش مصنوعی ایجاد شده‌اند.

کاربران می‌توانند از این ابزار هوش مصنوعی OpenAI تقاضا کنند وب‌سایتی با زبان‌های برنامه‌نویسی HTML و CSS و جاوا اسکریپت ایجاد کند. این مدل توانایی ایجاد طراحی موردنظر کاربر را نیز دارد. اگرچه تاکنون هوش مصنوعی کمی برای طراحی وب مشکل داشته، اما ظاهراً ChatGPT این ضعف هوش مصنوعی را برطرف خواهد کرد. می‌توان گفت این چت‌بات به تهدید بزرگی برای جامعه برنامه‌نویسان تبدیل خواهد شد و با توجه به اینکه برنامه‌نویسان معمولاً حقوق بالای می‌طلبند، ممکن است هوش مصنوعی آن‌ها را بیکار کند.

مرتبط: متاورس چیست؟ از صفر تا صد متاورس 


5. طراحی گرافیک

طراحی گرافیک با ChatGPT

چت جی پی تی، توانایی ایجاد عکس بر اساس متن را دارد و به همین دلیل می‌تواند برای طراحی گرافیکی یا حداقل ارائه ایده برای انجام این کار نیز مورد استفاده قرار گیرد. در ضمن چند ابزار هوش مصنوعی تخصصی برای ایجاد عکس بر اساس متن مثل دال- ای (Dall-E) و استیبل دیفیوژن (Stable Difusion) نیز ایجاد شده است. این ابزارها می‌توانند مانند یک گرافیست حرفه‌ای، تصاویر فوق‌العاده با جزئیات فراوان و زیبایی کاملاً قابل‌قبول ایجاد کنند و مانند انسان کارهای خلاقانه‌ای تحویل دهند.


6 حسابداری و حسابرسی

حسابداری با ChatGPT

GPT 4 به دلیل برخورداری از توانایی‌های مالی شگفت‌انگیز می‌تواند مشاغل مختلف در این حوزه را از آن خود کند. این مشاغل شامل حسابداری، حسابرسی، تحلیل‌گری مالی و مشاور مالی می‌شود. این مدل حتی می‌تواند از معامله‌گران نیز پیشی بگیرد؛ زیرا این مدل زبانی توانایی ارائه تراز مالی، ایجاد جداول سود و زیان، تهیه پیش‌نویس گزارش‌های مالی و خود گزارش‌های مالی و همچنین خلاصه‌سازی این گزارش‌ها را دارد و قادر به تجزیه‌وتحلیل داده‌های مالی نیز است. ChatGPT می‌تواند فرآیند حسابداری و حسابرسی شرکت‌های بزرگ را سریع‌تر و دقیق‌تر کند.

از دیگر توانایی‌های مالی این ابزار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • واردکردن اطلاعات مالی
  • تهیه مدل‌های مالی (خلاصه‌ای از هزینه‌ها و درآمدهای یک شرکت)
  • ارزیابی منفعت‌بخش بودن یا نبودن یک شرکت
  • پیش‌بینی رشد مالی آن در طولانی‌مدت

7. ارائه خدمات به مشتری

ارائه خدمات به مشتری با ChatGPT

برقراری ارتباط با افراد و پاسخگویی به سؤالات آن‌ها در قالب گفتگو با آنها یکی از پیش‌پاافتاده‌ترین توانایی‌های ChatGPT است، به همین دلیل شاید در آینده در بسیاری از مراکز تماس استفاده شود. همچنین می‌توان از آن برای خودکار سازی برخی از وظایف ساده مرتبط با ارائه خدمات به مشتریان مثل ارسال ایمیل به آن‌ها و بررسی محتوای ایمیل‌های ارسال‌شده از سوی مشتریان نیز کمک گرفت.

با بهره‌مندی از هوش مصنوعی می‌توان برای ارائه پاسخ به مشتریان صدای انسان را نیز شبیه‌سازی کرد تا افراد تماس‌گیرنده تصور کنند در حال گفتگو با انسان هستند. چنانچه ChatGPT و سایر چت‌بات‌های هوش مصنوعی بتوانند درست مانند انسان پاسخگو باشند، قطع به یقین می‌توانند جای نیروهای پشتیبان در مراکز مختلف تماس و ارائه خدمات را بگیرند؛ زیرا در این صورت تماس‌گیرندگان به‌راحتی با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنند. برخی از افراد در هنگام مواجهه با ربات‌های پاسخگو یا همان چت‌بات‌ها، نمی‌توانند آن‌طور که باید با آنها ارتباط برقرار کنند و گفتگو با ربات را برای دریافت پاسخ و کمک، بی‌فایده می‌دانند.

مرتبط: ترکیب هوش انسانی و هوش مصنوعی ، سوپر هوشی که بشر به آن نیاز دارد 

ابزارهایی مثل ChatGPT نه خسته می‌شوند، نه حقوق می‌خواهند و نه مثل انسان در برخی از موارد احساسی برخورد می‌کنند؛ بنابراین به احتمال زیاد در آینده‌ای نه‌چندان دور مسبب نابودی شغل پشتیبانی در شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات به مشتری می‌شوند.

در ضمن این ابزارها می‌توانند برای ارائه موجودی لحظه‌به‌لحظه کالاهای مختلف و همچنین دریافت سفارش و نظرات مشتریان نیز استفاده شوند. همچنین با توجه به اینکه چنین ابزارهایی از زبان‌های مختلف پشتیبانی می‌کنند، می‌توان از آن‌ها برای ارائه خدمات مشتری به‌صورت چندزبانه و بین‌المللی نیز استفاده کرد.


8. صندوقداری

صندوقداری با ChatGPT

قطعاً وقتی‌که ChatGPT می‌تواند مشاغل پیچیده مالی مثل حسابداری و حسابرسی، تحلیل مالی و ارائه مشاور مالی را از آن خود کند، قطعاً شغل صندوق‌داران ساده را نیز از آن‌ها خواهد گرفت. برای اینکه این مدل زبانی صندوق‌دار شود، می‌توان آن را با سیستم‌های خودکار دریافت وجه ادغام کرد. صاحبان فروشگاه‌ها با استفاده از این دستگاه‌ها می‌توانند خود را از صندوق‌داران انسانی بی‌نیاز کند و این کار را به ماشین بسپارند.

در صورت استفاده از این دستگاه‌ها مشتریان می‌توانند پس از خرید، کالاهای خریداری‌شده را برای اسکن شدن روی صندوق‌داران ماشینی قرار دهند و سپس دستگاه با انجام این کار، قیمت هر یک از اقلام و مجموع قیمت آنها را به مشتری نمایش می‌دهند و او هم می‌تواند از طریق این دستگاه، مبلغ خرید خود را با کارت بانکی پرداخت کند.


9. ویراستاری متن

ویراستاری با ChatGPT

ChatGPT می‌تواند شغل ویراستاری را هم نابود کند؛ این ابزار علاوه بر اینکه قادر است متن را بازخوانی و ویرایش کند (تصحیح غلط‌های املایی، علامت‌گذاری و دستور زبانی)، از عهده بررسی صحت اطلاعات مذکور در متن نیز برمی‌آید و به هم می‌تواند جایگزین یک ویراستار حرفه‌ای شود.

حتی می‌توانید از این ابزار بخواهید را مطابق با سبک نگارشی موردنظرتان بازخوانی و تصحیح کند. این مدل حتی در برخی از موارد می‌تواند پیشنهاد‌هایی را جهت بهبود متن ارائه دهد. قطعاً یافتن چنین ویراستار همه‌فن‌حریفی دشوار است و ChatGPT می‌تواند در آینده امنیت شغلی ویراستاران را به خطر بیندازد.

همچنین بخوانید: داستان های واقعی از رویت UFO/سفینه فضایی در آسمان! 


10. مدیریت شبکه‌های اجتماعی

مدیریت شبکه‌های اجتماعی با ChatGPT

ابزار هوش مصنوعی شرکت OpenAI در حوزه مدیریت شبکه‌های اجتماعی نیز قابلیت‌های شایان توجهی دارد که شامل موارد زیر می‌شود:

  • تولید محتوا
  • ارائه برنامه برای انتشار محتوا
  • ایجاد هشتگ
  • کپشن‌نویسی
  • ایجاد رونوشت برای فایل‌های صوتی و تصویری
  • ایجاد پرسش و پاسخ ذهن انگیزی برای جذب مخاطب در گفت‌وگوهای زنده تصویری
  • نوشتن متن انگیزشی برای انجام کارهای خاص یا متون هدفمند برای جذب مخاطب و مشتری
  • ایجاد تصاویر اختصاصی
  • برقراری ارتباط با مخاطبان و پاسخگویی به آنها

قطعاً صاحبان کسب‌وکار و حساب‌های کاربری شناخته‌شده در شبکه‌های اجتماعی مختلف زمانی که بتوانند از تمام این قابلیت‌ها به‌راحتی بهره‌مند شوند، دیگر برای جذب مدیران شبکه اجتماعی موفق تلاش نمی‌کنند.


11. استخدام

استخدام با ChatGPT

ChatGPT می‌تواند برای استخدام نیروی انسانی نیز استفاده و به تهدیدی جدی برای افراد فعال در این حوزه تبدیل شود؛ زیرا می‌تواند با کمک هوش مصنوعی شرایط افراد متقاضی برای فرصت‌های شغلی را بررسی و سپس پس با دریافت اطلاعات لازم و پرسش‌های لازم از آن‌ها، افراد واجد شرایط را استخدام یا مناسب‌ترین افراد برای مشاغل مرتبط را انتخاب کند.

مرتبط: شبکه های اجتماعی باعث افسردگی می شوند؟ 

طبیعتاً چنین سیستمی می‌تواند برای خودکار سازی مصاحبه با استفاده از چت‌بات‌ها نیز به کار گرفته شود. نوشتن فراخوان استخدام نیز از عهده ChatGPT برمی‌آید و می‌تواند متناسب با شرایط و ویژگی‌های لازم و موردنظر برای استخدام در مشاغل مختلف، متنی برای فراخوان بنویسد. از دیگر توانایی‌های مفید و کاربردی این ابزار برای استخدام نیرو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • توانایی ارسال ایمیل به متقاضیان
  • ایجاد پرسشنامه جهت کسب اطلاعات متقاضیان و ارزیابی توانایی‌های آنها
  • بررسی خودکار رزومه
  • ایجاد برنامه کاری اختصاصی برای هر متقاضی

12. مدیریت و تحلیل داده

مدیریت و تحلیل داده با ChatGPT

قطعاً سیستم پیچیده‌ای مثل ChatGPT می‌تواند به‌راحتی از عهده این کار برآید و در این زمینه بسیار دقیق‌تر و اصولی‌تر از انسان عمل کند. این مدل هوش مصنوعی می‌تواند برای انجام وظایف زیر در حوزه مدیریت استفاده شود:

  • طبقه‌بندی داده‌ها
  • تجزیه‌وتحلیل داده‌های بدون ساختار و پیچیده
  • استخراج داده‌های جدید از داده‌های موجود
  • خلاصه‌سازی داده‌های متنی
  • تفسیر داده‌های متا (داده‌های دربردارنده جزئیات داده‌های دیگر)
  • ایجاد ارتباط بین داده‌ها و ادغام کردن آنها با یکدیگر

13. مشاغل پژوهشی

پژوهش با ChatGPT

بدون تردید یکی از اهداف اصلی ایجاد ChatGPT، تسهیل پژوهش با استفاده از آن بوده است. زمانی که از این ابزار سؤال می‌کنیم، مانند انسان سعی می‌کند پاسخ مناسبی به ما بدهد. در ضمن این چت‌بات می‌تواند مانند یک دستیار پژوهشی خلاصه مقالات بلند و کتاب‌ها را به ما ارائه دهد.

جت جی پی تی می‌تواند در زمینه‌های دیگر مثل جمع‌آوری اطلاعات و پیش‌بینی نتایج نیز به ما کمک کند. این مدل زبان بزرگ می‌تواند در زمینه پژوهش در حوزه بازاریابی کاملاً مؤثر واقع شود و در موارد بسیار با اهمیت مثل تعیین کالاها و خدمات پرطرفدار و سایر نیازهای بازار به ما کمک کند. پیشرفت این محصول هوش مصنوعی می‌تواند در آینده جامعه را از وجود بسیاری از پژوهشگران بی‌نیاز کند.


14. دستیاری وکالت

 دستیاری وکالت با ChatGPT

ChatGPT حداقل در زمان کنونی اصلاً نمی‌تواند جای وکلای مجرب را بگیرد، اما توانایی بیکار کردن دستیاران وکیل را دارد. یکی از وظایف اصلی این افراد تهیه پیش‌نویس پرونده‌های حقوقی علیه افراد و شرکت‌ها است. ChatGPT می‌تواند این کار را به‌خوبی انجام دهد.

دستیاران حقوقی می‌توانند از این مدل زبانی برای انجام پژوهش‌های حقوقی و رفع ابهامات در این پژوهش‌ها استفاده کنند. مدل هوش مصنوعی OpenAI می‌تواند برای ایجاد اسناد حقوقی مرتبط با اختلافات و تقاضاهای حقوقی و کسب اطلاعات لازم برای تصمیم‌گیری نیز به دستیاران حقوقی کمک کند.

مرتبط: هوش فرازمینی بیولوژیکی است یا مصنوعی؟ 


15. منشی‌گری

منشی گری با ChatGPT

تعیین قرارهای ملاقات، پاسخگویی به ارباب‌رجوع‌ها و مشتری‌ها و برنامه‌ریزی و زمان‌بندی برای انجام کارهای مختلف از دلایل اصلی استخدام منشی هستند. ChatGPT می‌تواند تمام این کارها را به‌راحتی انجام دهد؛ بنابراین شاید سیستم‌های مجهز به آن در آینده به‌عنوان مشی‌های بی جیره و مواجب استخدام شوند جای منشی‌های انسانی را که هیچ مهارت خاصی ندارند، بگیرند. این ابزار می‌تواند به‌عنوان یک منشی مجازی دیجیتال ۲۴ساعته نیز برای شما کار کند.