وقتی از چاقی صحبت می شود، چربی ذخیره شده در ناحیه شکم یک حریف سرسخت به شمار می رود. اما خوشبختانه غذاهایی برای آب کردن شکم وجود دارند که می توانند به حل این مشکل کمک کنند. شاید باور این موضوع برای شما سخت باشد، اما احتمالا قبلا این خوراکی های خوشمزه را مصرف کرده اید!

در این مقاله ابتدا به معرفی غذاهایی برای آب کردن شکم پرداخته و درباره نکاتی که رعایت آن ها به کاهش چربی های شکم کمک می کند، صحبت می کنیم. سپس شما را با مواردی آشنا می کنیم که می توانند تلاش هایتان را برای درمان چاقی شکمی بی نتیجه بگذارند.


مرتبط: 5 مورد از بهترین حرکات ورزشی برای از بین بردن چربی زیر شکم


چه غذاهایی برای آب کردن شکم مفید هستند؟

آووکادو

فواید آووکادو

در نصف آووکادو حدود 10 گرم چربی سالم وجود دارد. این نوع چربی از افزایش ناگهانی قند خون و در نتیجه ذخیره شدن چربی در اطراف شکم جلوگیری می کند.

چربی های سالم آووکادو نه تنها مانع نفخ و بزرگ شدن شکم می شود، بلکه به بدن کمک می کند تا کاروتنوئیدهای موجود در میوه ها و سبزیجات رنگارنگ مثل گوجه فرنگی، هویج، اسفناج و کدو را بهتر جذب کند. کاروتنوئیدها دارای خاصیت ضد سرطانی هستند. نتایج مطالعه انجام شده توسط دانشگاه ایالتی اوهایو در کلمبوس نشان داد که وقتی همراه سالاد آووکادو مصرف می شود، جذب کاروتنوئیدها 15 برابر افزایش می یابد.

موز

در این میوه 422 میلی گرم پتاسیم وجود دارد. پتاسیم نوعی مینرال است که میزان سدیم بدن را تنظیم کرده و از تورم شکم در اثر تجمع سدیم جلوگیری می کند.

ماست

هنگامی که از لیست غذاهایی برای آب کردن شکم صحبت می کنیم، نباید از ماست غافل شد. مصرف یک فنجان ماست به رشد باکتری های مفید داخل روده کمک می کند. علاوه بر این، سایر ارگانیسم هایی که باعث نفخ شکم می شوند را از بین می برد.

ماست یونانی هم خوشمزه است و هم فواید زیادی برای سلامتی دارد. کربوهیدرات ها و پروتئین های موجود در ماست میزان انسولین را ثابت نگه می دارند. وقتی کالری دریافتی شما زیاد باشد، انسولین کالری اضافی را به شکل چربی در بدن ذخیره می کند.

انواع توت

آنتی اکسیدان ها جریان خون را بهبود می دهند و باعث می شوند اکسیژن بیشتری در اختیار عضلات قرار بگیرد. در نتیجه ورزش کردن آسان تر می شود. پس قبل از تمرین مقداری ماست و توت مصرف کنید تا عضلات برای فعالیت آماده شوند.

شیر شکلات بدون چربی

شیر شکلات فقط مخصوص کودکان نیست! یک لیوان شیر شکلات به دلیل داشتن کربوهیدرات و پروتئین باعث تقویت عضله سازی می شود. نوشیدن یک فنجان شیر شکلات بعد از ورزش سرعت ریکاوری را بالا می برد. علاوه بر این، شیر شکلات حاوی کلسیم است و به استحکام استخوان ها کمک می کند.

چای سبز

نتایج یک مطالعه نشان داد که مصرف روزانه 3 فنجان چای سبز باعث افزایش متابولیسم شده و 30 کالری انرژی می سوزاند. چای سبز ترکیبی به نام ECGC دارد که باعث تسهیل چربی سوزی می شود.

مرکبات

تحقیقات انجام شده توسط دانشگاه ایالتی آریزونا نشان داد که ویتامین C موجود در پرتقال و فلفل قرمز میزان چربی سوزی در طی ورزش را 30 درصد افزایش می دهد.

غلات کامل

فیبر موجود در غذاهایی مثل جو دوسر، برنج قهوه ای و بلغور به پایین نگه داشتن انسولین بدن کمک می کند. محققان معتقدند که این کار باعث کوچک شدن سلول های چربی می شود. بدن غلات کامل را در مقایسه با کربوهیدرات های تصفیه شده مثل نان سفید و برنج سفید با سرعت کمتری جذب و مصرف می کند.


مطلب مرتبط: هفت اشتباه در لاغری که باید از آن‌ها دوری کنید! 


نکات شگفت انگیزی که به آب کردن شکم کمک می کنند

همان طور که گفتیم غذاهایی برای آب کردن شکم وجود دارد که مصرف آن ها درمان چاقی شکمی را آسان تر می کند. اما به غیر از تغذیه نکات دیگری هم وجود دارند که به کوچک کردن شکم کمک می کنند:

زمانی که ورزش می کنید: روی الپتیکال یا  تردمیل، کمر را صاف، سر را به سمت جلو و عضلات شکم را سفت و محکم نگه دارید. وضعیت بدنی مناسب به کوچک شدن شکم شما کمک می کند.

وقتی در اتومبیل هستید: پشت چراغ قرمز عضلات شکم را چند بار سفت کرده و سپس رها کنید. این کار مشابه حرکت کگل است و تقریبا بدون اینکه شما متوجه شوید به کاهش چربی های شکم کمک می کند.

ورزش شکم پشت چراغ قرمز

هنگامی که پشت میز خود نشسته اید: برای اینکه چربی های ناحیه تحتانی شکم را از بین ببرید، به آرامی و مثل زمانی که دکمه یک شلوار جین تنگ را می بندید شکم را به داخل بکشید. سپس بدون اینکه عضلات شکم را شل کنید، نفس بکشید. این کار را برای 30 ثانیه انجام دهید. Michele Olson، استاد علوم ورزشی دانشگاه اوبرن توصیه می کند که این حرکت 5 بار تکرار شود.

هنگامی که راه می روید: بدن را به صورت عمودی نگه داشته و شانه ها را عقب ببرید. به اندازه 5 قدم عضلات شکم را درگیر فعالیت کرده و در 5 قدم بعدی آن ها را شل کنید. این کار را تا زمانی که به پشت درب ورودی برگردید، تکرار کنید.

هنگامی که در رختخواب بسر می برید: کف دست ها را درست زیر ناف قرار دهید. نفس را بیرون داده و به شکم اجازه دهید که منبسط شود. سپس عمل دم را انجام داده و ناف را به سمت ستون فقرات و شکم را به سمت فنر تختخواب بکشید. 10 ثانیه در این حالت بمانید. این کار را 4 بار تکرار کنید.

5 عاملی که باعث تجمع چربی در ناحیه شکم می شوند

معرفی غذاهایی برای آب کردن شکم بدون توجه به سایر جنبه های سبک زندگی نمی تواند به درمان چاقی شکمی کمک کند. مواردی که در ادامه به آن ها می پردازیم بخش های مهمی از سبک زندگی هستند که می توانند باعث ذخیره شدن چربی در ناحیه شکم شوند:

مشروبات الکلی: نتایج تحقیقات نشان می دهد که مصرف زیاد مشروبات الکلی در ابتلا به چاقی شکمی نقش دارد.

زیاد تلویزیون تماشا کردن: محققان دانشگاه اولو افرادی که روزانه 2 ساعت یا بیشتر تلویزیون تماشا می کردند را با افرادی که کمتر از 2 ساعت تلویزیون می دیدند، مقایسه کردند. نتایج نشان داد که صرف نظر از میزان فعالیت بدنی، در افرادی که حداقل 2 ساعت تلویزیون می دیدند عضلات شکم و  کمر حدود 10 درصد ضعیف تر بود.


مطلب پیشنهادی: 5 دلیل از بین نرفتن چربی های دور شکم 


چاقی و تماشای زیاد تلویزیون

استرس: احساس می کنید آشفته و عصبانی هستید؟ تحقیقات نشان داده که در اثر نگرانی های مزمن میزان هورمون کورتیزول بالا می رود. افزایش این هورمون باعث تجمع چربی در ناحیه شکم می شود. برای اینکه استرس کاهش پیدا کند باید نفس کشیدن را یاد بگیرید. تا عدد 4 شمرده و به آرامی از طریق بینی نفس بکشید. سپس تا 8 شمرده و نفس را از طریق دهان بیرون دهید. این کار را تکرار کنید تا استرس از بین برود.

نان سفید: نان تهیه شده با آرد سفید در ابتلا به چاقی شکمی نقش دارد. هنگامی که با یک سبد نان روبرو می شوید، قبل از مصرف محتویات آن را بررسی کنید. اگر از غلات کامل تهیه شده می توانید از آن روزانه به اندازه 3 اونس استفاده کنید. یک برش نان گندم کامل یا نصف فنجان برنج قهوه ای پخته معادل 1 اونس در نظر گرفته می شود. مطالعات نشان داده افرادی که غلات کامل مصرف می کنند نسبت به افرادی که کالری دریافتی را کم کرده و غلات تصفیه شده می خورند، چربی بیشتری در ناحیه شکم از دست می دهند.

تنقلات آخر شب: تحقیقات می گویند که احتمالا بدن نمی تواند خوراکی های مصرف شده در شب را به اندازه آنچه که در طی روز می خورید، بسوزاند. آخرین وعده غذایی را 2 ساعت قبل از خواب مصرف کنید. اگر واقعا گرسنه هستید، یک اسنک که حاوی 150 کالری انرژی است، بخورید. در غیر این صورت، چای بنوشید، چراغ ها را خاموش کرده و تا صبح روز بعد به سراغ یخچال نروید.

در ادامه بخوانید: قبل از خواب چی بخوریم؟ 9 خوراکی و نوشیدنی برای افزایش کیفیت خواب