فواید روزه گرفتن

شاید شما هم مثل خیلی های دیگر تصور می کنید روزه گرفتن فقط در آیین ها و سنت های قدیمی و دینی وجود دارد، اما باید بگویم روزه گرفتن نه تنها سابقه ای چند صد هزار ساله دارد، بلکه به تازگی توسط متخصصان تغذیه سفارش می شود. در این مطلب با 8 دلیل علمی فواید روزه گرفتن را به شما ثابت می کنیم، باما همراه باشید.

روزه گرفتن به طور کلی یعنی منع هر گونه غذا و آشامیدنی به مدت معین. اما در واقع اینکار انواع متفاوتی دارد که خیلی هایمان هنوز با آن آشنا نیستیم.  روزه گرفتن متناوب یکی از پر طرفدارترین هاست که در بازه های زمانی متفاوت انجام می شود. مثلا از چند ساعت تا چند روز در هفته!


همچنین بخوانید:  نکاتی مهم برای تغذیه و سلامت روزه داران در ماه رمضان


در میان تمام این تنوع آنچه که بیش از همه توجه متخصصان را به خود جلب کرده فواید روزه گرفتن است. از کاهش وزن گرفته تا کارکرد بهتر مغز، همه و همه از فواید روزه گرفتن به شمار می آیند.

اگر روزه گرفتن تا این حد مفید است: پس با ما باشید تا 8 دلیل علمی ثابت شده برای فواید روزه گرفتن را کنار هم بررسی کنیم.

فواید روزه گرفتن

1. کاهش ترشح انسولین موجب تنظیم میزان قند خون می شود.

بر اساس تحقیقات انجام شده روزه گرفتن موجب می شود میزان قند خون در بدن کنترل شود. این مزیت برای افرادی که ریسک ابتلا به دیابت در آنها بالاست بسیار ارزشمند است. یکی از تحقیقاتی که بر روی 10 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 انجام شد، نشان داده که روزه گرفتن متناوب در بازه های زمانی کوتاه به کاهش قند خون کمک بسزایی میکند.

ترشح بیشتر انسولین باعث می شود بدنتان به این ماده حساس تر شود. در این صورت قند خون راحت تر کنترل شده و از جریان خون به سلول هایتان منتقل می شود.


همچنین بخوانید: از افطار تا سحر چقدر آب بنوشیم؟ روزه داران دقت کنند!


بنابراین روزه گرفتن نه تنها ترشح انسولین بدنتان را تنظیم و قند خونتان را کنترل میکند بلکه میزان قند خونتان را ثابت نگه می دارد. در این صورت قند خونتان به صورت ناگهانی بالا و پایین نمی رود و شما خلق و خوی آرام تر و متعادل تری خواهید داشت.

البته این را هم در نظر داشته باشید که چنین مکانیسمی ممکن است برای مردان و زنان متفاوت عمل کند. برای مثال یک تحقیق ساده ی سه هفته ای ثابت کرده که یک روز در میان روزه گرفتن در زنان کنترل قند خون بدن را با مشکل مواجه میکند. این در صورتی است که چنین مشکلی در مردان دیده نمی شود.

2. با جلوگیری از ورم بدن به سلامتی تان کمک شایانی میکند.

ورم بدن انواع متفاوتی دارد. ورمی که ناگهان اتفاق می افتد نشان دهنده مبارزه بدنتان با میکروب و عفونت است. اما ورم بدن که به مدت زیادی طول کشیده و به اصطلاح مزمن شده است، برای سلامتی تان مضر است.

ورم مزمن بدن نشانه ای از داشتن یکی ازبیماری های مزمن و خطرناک است. برای مثال بیماری های قلبی، سرطان و روماتیسم. اگر بخواهم از ارتباط روزه گرفتن و ورم بدن برایتان مثالی بزنم باید بگویم که دراین مورد تحقیقات بسیار زیادی انجام شده است. در یکی از این تحقیقات که بر روی 50 انسان سالم انجام شده محققان در نهایت به این نتیجه رسیدند که یک ماه روزه گرفتن میزان ورم بدن را به صورت چشم گیری کم میکند.


همچنین بخوانید: خوردنی هایی که در ماه مبارک رمضان باعث رفع بوی بد دهان می گردد!


البته در یک تحقیق کوچک دیگر که به مدت 1 ماه انجام شد، محققان به این نتیجه رسیدند که روزه گرفتن به مدت 12 ساعت آنهم به مدت 1 ماه ورم بدن را کم میکند. در تحقیقات جالب دیگری که انجام شد محققان به این نتیجه رسیدند که کم کردن کالری بدن حیوانات که حالتی شبیه به روزه گرفتن را برایشان ایجاد میکند در کم کردن علائم بیماری هایی مانند مالتیپل اسکلروزوییس بسیار موثر است.

3. روزه گرفتن با تنظیم فشار خون، تری گلیسیرید و کلسترول خون به بهبود فعالیت قلب کمک میکند.

شایع ترین علت مرگ انسان ها روی کره ی زمین ابتلا به بیماری های قلبی است. تقریبا 31/5 درصد از مردم جهان جان خود را به همین خاطر از دست می دهند. تغییر شیوه ی زندگی و رژیم غذایی یکی از بهترین و موثر ترین راه ها برای جلوگیری از بیماری های قلبی است.

پس اگر ریسک بیماری های قلبی اینقدر در زندگی مان مهم است و رژیم غذایی میتواند تا این حد به ما کمک کند، روزه گرفتن میتواند یکی از کاربردی ترین راهکارهای به دست آوردن سلامتی تان باشد.


همچنین بخوانید: دانشمندان با گرفتن رشوه برای سال ها تاثیرات منفی شکر را گردن چربی و کلسترول انداختند!


تحقیقات انجام شده در این زمینه کم نیستند. در یک تحقیقات کوچک که در طول 8 هفته انجام شده، محققان به این نتیجه رسیدند که یک روز در میان روزه گرفتن موجب کاهش 25 درصدی کلسترول بد خون  و کاهش 23 درصدی تری گلیسیرید خون می شود.

در یک تحقیقات جالب دیگر که بر روی 110 فرد چاق انجام شده مشخص شد که سه هفته روزه گرفتن تحت مراقبت های پزشکی فشار خون، تری گلیسیرید و کلسترول بد خون را به میزان چشمگیری کاهش می دهد.

علاوه بر اینها، در یک تحقیقات بزرگ و جامع که بر روی 4529 نفر انجام شد نتایج جالبی به دست آمد. بر اساس نتایج این تحقیقات، افرادی که روزه میگیرند خطر کمتری برای ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت دارند. و همین موجب می شود خطر ابتلا به بیماری های قلبی هم در این افراد کاهش پیدا کند.

4. روزه گرفتن عملکرد مغز را بهتر کرده و بیماری های عصبی را کاهش می دهد.

البته بیشتر تحقیقات این زمینه بر روی حیوانات انجام شده اما نتایج بسیار جالبند. روزه گرفتن واقعا به بهبود عملکرد مغز کمک میکند. برای مثال تحقیقاتی که بر روی موش ها انجام شد نشان داد که روزه گرفتن متناوب آنهم به مدت 11 ماه هم بر ساختار و هم بر عملکرد مغز تاثیر بسزایی دارد.

البته این داستان تنها به موش ها ختم نمی شود. تحقیقات بر سایر حیوانات هم نشان داده است که روز گرفتن به بهبود عملکرد مغز و طول عمر سلول های مغزی کمک شایانی میکند. طول عمر سلول های مغزی و تکثیر بیشتر این سلول ها در نهایت منجر به بهبود هر چه بیشتر و بهتر عملکرد مغز می شود.

این را هم در نظر بگیرید که روزه گرفتن ورم بدن را کم میکند. این کاهش التهاب به خودی خود از ابتلا به بسیاری از بیماری مغز و اعصاب مانند آلزایمر و پارکینسون جلوگیری میکند.

5. روزه گرفتن با کم کردن کالری دریافتی بدن موجب کاهش وزن و افزایش متابولیسم می شود.

خیلی از کسانی که رژیم می گیرند روزه گرفتن را به عنوان یکی از بهترین و سریع ترین روش های کاهش وزن می شناسند. بر همین اساس، وقتی شما روزه می گیرید میزان کالری دریافتی بدنتان کم می شود. همین عامل در طول زمان وزنتان را کم میکند.


همچنین بخوانید: روش های لاغری و کاهش وزن که دانشمندان به شما توصیه می کنند!


جدایی از اینها روزه گرفتن در بازه ی زمانی کوتاه موجب فعالیت بیشتر و بهتر انتقال دهنده های عصبی می شود و از این راه متابولیسم افزایش پیدا میکند. روزه گرفتن باعث بهبود متابولیسم می شود و افزایش متابولیسم یعنی کاهش وزن. در واقع یک روز کامل روزه گرفتن وزن بدنتان را تا 9 درصد کاهش میدهد. پس این راه را به عنوان یکی از بهترین راه های کاهش وزن در نظر بگیرید.

6. روزه گرفتن موجب افزایش ترشح هورمون رشد می شود.

فعالیت این هورمون برای رشد، افزایش متابولیسم، تقویت عضلات و کاهش وزن ضروری است. این هورمون پروتئینی برای تمام فعالیت های ضروری بدن و سلامت کل بدن مفید است. روزه گرفتن به صورت طبیعی موجب افزایش ترشح این هورمون حیاتی می شود.

بر اساس تحقیقات انجام شده بر روی 9 مرد بالغ، دو روز روزه گرفتن میزان ترشح این هورمون را 5 برابر بیشتر می کند. می توان از زاویه ی دیگری به این قضیه نگاه کرد. روزه گرفتن موجب کنترل میزان قند خون و انسلین می شود. همین ثابت ماندن انسولین و قند خون به خودی خود ترشح هورمون رشد را افزایش می دهد.

7. روند پیری را کاهش داده و موجب طول عمر می شود.

بر اساس تحقیقات انجام شده روزه گرفتن موجب افزایش طول عمر هم می شود. در یکی از تحقیقاتی که در این زمینه انجام شد ثابت شد که موش هایی که روزه داشتند عمرشان 83 درصد طولانی تر بود.


همچنین بخوانید: جوانی دیگر آرزویی محال نیست! با ساده ترین روش های جلوگیری از پیری آشنا شوید!


البته این تحقیقات فقط بر روی حیوانات انجام شده و برای بهتر درک کردن عمق این قضیه حتما باید قدم فراتر گذاشت و تحقیقات انسانی هم انجام داد.

8. روزه گرفتن از سرطان جلوگیری میکند و در روند شیمی درمانی تاثیرات مثبتی دارد.

بر اساس تحقیقات انجام شده روزه گرفتن به جلوگیری از ابتلا به سرطان و درمان آن کمک می کند. در واقع روزه گرفتن جلوی تشکیل توده های سرطانی را می گیرد.

جالب است بدانید که روزه گرفتن به اندازه ی شیمی درمانی در از بین بردن تومورها موثر است. متاسفانه این تحقیقات هم محدود به دایره ی آزمایشات بر روی حیوانات است. بر همین اساس برای نتیجه گیری بهتر باید دایره ی تحقیقات را گسترش داد.

در ادامه بخوانید:

تاثیر مثبت حرکات یوگا در درمان سرطان 

چگونه در ماه رمضان انرژی خود را حفظ کنیم؟