نشانه های اولیه اعتیاد

با شرح نشانه های اولیه اعتیاد در خدمت شما هستیم. علائم هشدار دهنده اولیه اعتیاد جسمی نیستند، بلکه تغییرات رفتاری هستند. هرچه تشخیص زودتر باشد، پیش آگهی بهتر است. این اصل پزشکی در مورد اعتیاد اعمال می شود و نمی توان اهمیت شناخت علائم هشدار دهنده را نادیده گرفت. اعتیاد نوعی اختلال پیشرونده است که اگر بدون درمان رها شود مدام بدتر می شود. وقتی کسی شخصیت خود را در میان خانواده، دوستان و شغل خود گم کرد، مهمترین مشوقهای زندگی را برای بهتر شدن از دست داده است.


همچنین بخوانید: 10تا از بهترین فیلم ها درباره اعتیاد و اعتیاد به الکل که باید ببینید!


شناخته شده ترین علائم اعتیاد، علائم جسمی در مراحل آخر است – قرمزی صورت در کسی که مدت هاست اعتیاد به الکل دارد، لاغری فردی که به کراک اعتیاد دارد یا زخم های صورت در افرادی که به مت‌آمفتامین اعتیاد دارند. اما اولین علائم هشدار دهنده، تغییراتی در رفتار است که اعضای خانواده، دوستان و همکاران می توانند شناسایی کنند.

نشانه های اولیه اعتیاد

1. منطقی سازی و فرافکنی

یک بیمار 45 ساله در بهبودی طولانی مدت از ولع مصرف غیرقابل کنترل برای الکل، به یاد می آورد: “من همیشه یک دلیل قانع کننده برای نوشیدن داشتم.” “اول نوشیدم که اجتماعی شوم، بعد از کار راحت شوم. بعد، نوشیدم تا بخوابم، و سپس فراموش کنم. هیچ یک از این توضیحات منطقی به نظر نمی رسید. من نیازهای واقعی داشتم و اعتقاد داشتم که فقط الکل می تواند آنها را برآورده کند. “

با عمیق شدن میل فرد به مصرف، او زندگی اش را غالبا بر اساس نیاز به دسترسی بی وقفه به الکل و سایر مواد مخدر سازمان دهی می کند. و وقتی این سترسی قطع شود تحریک پذیر می شوند و رفتار عجیب و غریب خود را به گردن والدین، همسر، فرزندانشان یا یک کارفرمای ناعادل می اندازند. اعضای خانواده که به ویژه اهداف این افراد هستند، اغلب رفتارهای خود را تغییر می دهند تا عزیزان درگیر اعتیاد خود را آزار ندهند.


همچنین بخوانید: انگیزه برای ترک اعتیاد ؛ عکسها و داستان هایی الهام بخش از تجارب واقعی افراد


2. نوسانات خلقی و تغییرات شخصیتی

رفتار افراد درگیر اعتیاد می تواند غیرقابل پیش بینی باشد و به سرعت از سرخوشی و شادی به سوءظن و عصبانیت تبدیل شود. وقتی فرد تازه مصرف کرده است یا میل شدیدی به آن دارد نوسانات خلقی بارزتر می شود.

به دلایلی که هنوز مشخص نیست، برخی از افراد هنگام نوشیدن یا استفاده از مواد دیگر دچار تغییر شخصیت می شوند. در بدترین حالت، این تحول شبیه حضور دو شخصیت متفاوت در یک بدن است. عزیز شما ناپدید می شود و یک غریبه خارج از کنترل به جای او می نشیند.

3. خراب شدن روابط

با عمیق شدن ولع مصرف و وخیم تر شدن رفتار آنها، دایره اجتماعی آنها به سایر افراد درگیر اعتیاد محدود می شود و این توهم را به آنها می دهد که نوشیدن زیاد و مصرف مواد مخدر یک رفتار طبیعی است. در پایان، حتی این دوستان ممکن است ناپدید شوند و آنها را منزوی و تنها بگذارند. آنها مدام از حلقه ی دوستان شان را تغییر می دهند و تنها شدن شان را ناشی از مصرف مواد و رفتار خودشان نمی دانند، بلکه دیگران را مقصر در نظر می گیرند.

زندگی خانوادگی افراد درگیر اعتیاد غالباً با تغییرات ناگهانی یا غیرقابل توجیهی از جمله جدایی و طلاق روبرو می شود. کودکان ممکن است نخواهند با آنها زندگی کنند و زندگی با اقوام خود را ترجیح بدهند.


همچنین بخوانید: نقش خانواده در مبارزه با اعتیاد ؛ با فرد دچار اعتیاد چگونه رفتار کنیم؟


4. عملکرد ضعیف

بیشتر افراد درگیر اعتیاد برای حفظ شغل خود دردسرهای زیادی می کشند، مخصوصا برای مخارج مواد مخدرشان. دیر یا زود، عملکرد کار آنها بدتر می شود. آنها تمرکز کردن را دشوارتر می بینند و دچار اشتباهات کوچک و بزرگ می شوند. آنها ممکن است نسبت به همکاران بدخلقی یا پرخاشگری کنند و دیر در محل کار خود ظاهر شوند، یا غیبت کنند- بخصوص شنبه ها یا بعد از تعطیلات.

برای بیشتر افراد درگیر اعتیاد، مشکلات مربوط به شغل آغاز پایان است. آنها کاهش عملکرد جسمی، عاطفی و فکری را تجربه می کنند که آنها را به سطوح هرج و مرج بیشتری می کشاند.

5. بحران روحی و روانی

تغییرات چشمگیر در عملکرد مغز ناشی از ولع مصرف غیرقابل کنترل، تغییرات عمیقی را در زندگی روانی افراد ایجاد می کند. بسیاری خود را در سایه های عمیق زندگی می بینند، که نه فقط با خانواده، دوستان و همکاران بلکه با خودشان غریبه هستند.

ظهور یک خود سایه ای می تواند حتی قبل از عبور کاربران سنگین از اعتیاد آغاز شود. مواد تغییر دهنده خلق، بر لوب پیشانی مغز و بر قضاوت، کنترل تکانه و بازداری فرد تأثیر می گذارند. خرابی این “سیستم ایمنی رفتار”، افراد درگیر اعتیاد در معرض ضعف هایی قرار می دهد که اطرافیان را آزار می دهد – عصبانیت، طمع، نفرت، خشونت و خیانت های جنسی و …

در ادامه بخوانید: 

عوارض ترامادول و خطرات آن ؛ هرآنچه لازم است بدانید!

دلایل نوشیدن الکل ؛ چرا بعضی ها عاشق مشروب هستند؟