در روزهای ابتدایی پس از جدایی عاطفی چه کاری انجام دهیم؟

پس از جدایی عاطفی بر گشتن به زندگی عادی کار بسیار سختی است و این موضوع اهمیت دارد که شما بدانید هیچ راه ساده و بدون دردی برای فراموش کردن یک رابطه عاطفی وجود ندارد. قطع ارتباط یا طلاق گرفتن کار دشواری است که جز با صبوری کردن و استفاده از راهکارهای کمکی، راه میانبری برای شما باقی نمی گذارد. شما در طول زندگی خود ممکن است بارها در رابطه های عاطفی جدی  و یا حتی غیر جدی قرار بگیرید و با سختی های آن مواجه بشوید. اما با وجود دانستن این شرایط، انسان ها از رابطه اجتناب نمی کنند. پس بهتر است با راهکارهای سالم رها شدن از سختی های رابطه نیز آشنا شویم.

جدایی عاطفی

شما می توانید روزها و شب های زیادی روی تخت خواب یا کاناپه خانه تان پناه بگیرید و شبیه الگوی شخصیت تان آه و ناله کنید، سیگار بکشید، گریه کنید، فیلم و عکس های مشترک تان را ببینید و یا حتی وارد رابطه عاطفی دیگری شوید و سعی در انکار احساس غم خود داشته باشید.

اما اینکه این درد چه مدت زمان با شما بماند در نهایت به شما بستگی دارد. در فرهنگ رایج شاید این تصور باشد که یک رابطه عاطفی نصفه و نیمه جایگزین که بتواند شما را مجددا هیجان زده کند، راه حل مناسب این شرایط است. اما محققین توضیح می دهند که قطع ارتباط عاطفی بیشتر از آنچه که شما تصور می کنید بر شما تأثیر می گذارد.

افراد در دوران قطع رابطه عاطفی به سختی می توانند وارد رابطه عاطفی واقعی با فرد دیگری شوند. علت این است که ما عشق خود را در این دوره ایده آل فرض می کنیم و به خاطر مقایسه فرد جدید با معشوق خود، احساس رضایت از رابطه جدید نخواهیم داشت. هرچند در اکثر مواقع باور به کامل بودن رابطه قبلی تصوری اشتباه و ساختگی است.

در این دوره شما باید مطمئن شوید که افکارتان واقعی و نرمال است. ممکن است به خاطر علاقه و احساس دلتنگی، فقط خاطرات خوب و عاشقانه خود را به یاد بیاورید، مثلا روزی که غافلگیرتان کرده است یا بهترین سفری که با هم داشته اید. اما این اهمیت دارد که در کنار اینها، تصویری از روزهایی که به شدت عصبانی شده بودید یا باعث ناراحتی و احساس رها شدگی شما شده بود را نیز به تصاویر مثبت خود اضافه کنید.


همچنین بخوانید: با اشتباهات بعد از جدایی آشنا شوید تا مرتکب آنها نشوید! 


اسکن مغزی fMRI نشان می دهد: مکانیسم های مشابهی در مغز برای فردی که تلاش می کند عشق خود به فرد دیگری را فراموش کند با فردی که سعی در ترک مواد مخدری مانند کوکائین دارد، فعال می شود.

به نوعی عشق اعتیاد است. قطع ارتباط عاطفی و فراموش کردن عشق نیز مشابه وارد شدن به دوره ترک اعتیادی سنگین عمل می کند.

به همین خاطر است که فرد پس از قطع رابطه، علاقه ای وسواس گونه به حضور عشق خود احساس می کند تا آرامش پیدا کند. عشق ما شبیه به مواد مخدری است که ما از آن محروم شده ایم.

در روابطی که قطع می شوند حتما قبل از جدایی روزهایی بوده است که شما به قطع ارتباط با معشوق خود فکر کرده اید و یا حداقل امیدوار بوده اید که بعضی از رفتارهای بد و نفرت انگیزش را می توانستید حذف کنید. این موارد بهترین افکاری است که ذهن شما را به بخش منفی فرد متمرکز می کند تا سرخوشانه به دنبال اعتیاد خود ندوید!

پیشنهاد موثر: تهیه لیست

یک پیشنهاد موثر برای افرادی که نمی توانند در زمان دلتنگی منطقی فکر کنند و با معشوق سابق خود تماس می گیرند یا عکس های او را بررسی می کنند این است که لیست تهیه کنند. زمانی که حال روحی بهتری دارید و آرام و منطقی تر هستید لیستی از دلایلی که این رابطه عاطفی خوب عمل نمی کند بنویسید. به زبان ساده بنویسید که چرا این زوج بودن جواب نمی دهد و باز هم به مشکل خواهید خورد. می توانید ویژگی ها، عادت ها و رفتارهای منفی و اشتباه زوج خود را بنویسید و یا دلایلی که با هم سازگاری نداشته و دچار تنش میشدید. مواردی که همیشه شما را اذیت کرده و یا دلیل اصلی بیشتر مشکلات و دعواهایتان بوده است را بنویسید.

شما رابطه را تمام کرده اید یا طرف مقابل؟

بنظر می رسد قطع شدن رابطه توسط دیگری بسیار سخت تر است تا زمانیکه خود ما رابطه عاطفی را قطع می کنیم. درک این موضوع برای “بهبود” کامل وضعیت روحی بسیار اهمیت دارد.

بخشی از این دشوار بودن به این علت است که فردی که تصمیم به قطع رابطه می گیرد احتمالا مدت ها به این موضوع فکر کرده و از لحاظ عاطفی درگیر آن بوده و به مرور آن  را هضم کرده است. اما طرف مقابل اغلب بطور ناگهانی رابطه را تمام شده می بیند. هرچند احتمالاً نشانه هایی از تمام شدن رابطه وجود داشته است، اما اگر فرد در مرحله انکار بوده باشد و رابطه ناگهان قطع شود، باز هم آسیب بیشتری نسبت به طرف مقابل می بیند.

فردی که رها شده در زمان قطع رابطه بطور ناگهانی با غم و اندوه از دست دادن مواجه می شود. فرد فکر می کند که شریک عاطفی اش تا هفته پیش نرمال و دوست داشتنی بوده است و به همین خاطر احساس سردرگمی می کند. اما در واقعیت، شریک عاطفی روزها و شاید هفته های گذشته در حال نقش بازی کردن بوده است تا بتواند خودش را برای جدایی آماده کند.


همچنین بخوانید: ۵ دلیل اصلی طلاق و جدایی در زندگی مشترک چیست ؟


راهکارهایی برای بهبود و مقابله با آسیب پس از جدایی عاطفی

در اینجا می خواهیم راهکارهایی برای اجتناب از شکسته شدن قلب و پیدا کردن راهی برای شروع بهبود به شما ارائه کنیم:

  1. شریک عاطفی تان را در فضای مجازی چک نکنید. این موضوع فقط حضور او را در ذهن شما تقویت می کند. این کار تلاش شما برای تصور نکردن رابطه عاطفی تان با او را سخت تر می کند. در ادامه بخوانید: چرا بعد از بهم زدن رابطه باید اینستاگرام را برای مدتی کنار بگذاریم؟

  2. از ساختن دلایل متفاوت برای علت قطع رابطه تان اجتناب کنید. ساختن یا پیدا کردن دلایل متفاوت برای این اتفاق تنها باعث می شود که شریک عاطفی سابق تان نقش پررنگی در افکارتان پیدا کند. هر توجیهی که با واقعیت همخوانی دارد و می توانید به کمک آن عزت نفس خود را حفظ کنید بپذیرید. توجیهی مثل اینکه آن شخص کسی نبود که شما فکر می کردید و اشتباهی بوده که زودتر به پایان رسیده است.
  1. لیستی از سازش ها و از خود گذشتگی هایی که برای حفظ رابطه داشته اید را بنویسید تا آنهایی که بیش از اندازه بوده است را در رابطه آینده تان تکرار نکنید.
  2. به کارها و فعالیت هایی که در گذشته برایتان جذاب و سرگرم کننده بوده است بپردازید، حتی اگر حالا بنظر اینطور نباشند. فعال شدن مجدد شما هدف اصلی این مورد است، زیرا با این کار به خودتان پیام می دهید که زندگی ادامه دارد.
  3. تمام چیزهایی که باعث به یاد آوردن رابطه تان می شود را از دسترس خود دور کنید. چیزهایی مثل عکس یا پیام ها و نامه ها می توانند باعث درد و اضطراب در شما شوند.
  4. به دوستان تان سر بزنید و یا حداقل راه را برای دریافت حمایت بیشتر از آنها هموار کنید. شکسته شدن قلب و داشتن تجربه شکست عاطفی چیزی است که تقریبا اکثر افراد تجربه کرده اند و هر کس می تواند با زبان و خرد خودش به شما کمک کند.

در ادامه بخوانید: شروع رابطه ی جدید بعد از جدایی ؛ هرآنچه باید بدانید!