چرا واتساپ خطرناک است

واتساپ در حال حاضر محبوب‌ترین پیام‌رسان در جهان است و محبوبیت این پیام‌رسان پس از استفاده از “رمزگذاری پایان به پایان” در سال ۲۰۱۶ بسیار افزایش یافت؛ اما به‌تازگی محبوبیت واتساپ کاهش یافته است و علت این موضوع نیز به جمع‌آوری اطلاعات کاربران و سعی در استفاده تبلیغاتی برمی‌گردد.

برای مثال شاید شما نیز تجربه کرده باشید که در موقع گشت‌وگذار در اینترنت، تبلیغاتی برای شما نشان داده شود که شما به آن نیاز دارید. درواقع شرکت‌های بزرگ مثل گوگل یا فیسبوک با جمع‌آوری اطلاعات سعی در شناسایی نیازها و علایق افراد دارند و از این اطلاعات به‌دست‌آمده، عموماً برای تبلیغات استفاده می‌کنند.

با توجه به تغییرات گسترده‌ای که در بخش حریم خصوصی واتساپ صورت گرفته است حالا واتساپ خطرناک شده است و استفاده‌کنندگان این پیام‌رسان به دنبال جواب سوال “چرا واتساپ خطرناک است” هستند.

در ضمن خیلی‌ از کارشناسان این موارد جدیدی که واتساپ یا به عبارت بهتر فیسبوک اعلام کرده را گامی در راستای ادغام سرویس‌های دیگر فیسبوک مثل Facebook Messenger و Instagram DM با واتساپ هست.


همچنین بخوانید:

انتقال اطلاعات واتساپ به گوشی جدید چگونه امکان‌پذیر است؟

نحوه‌ی پنهان کردن شماره‌مان در واتساپ 


اگر می خواهید بدانید چرا واتساپ خطرناک است در ادامه با 6 دلیل برای ناامن بودن واتساپ با ما همراه باشید. 

1. واتساپ به تمام مخاطبین شما دسترسی دارد.

اپلیکیشن واتساپ علاوه بر دسترسی به مخاطبین شما در برنامه، به بقیه مخاطبین شما که در دفترچه تلفن گوشی‌تان ذخیره‌شده‌اند، نیز دسترسی دارد.

البته شما می‌توانید اجازه دسترسی به واتساپ ندهید ولی در این صورت، شما با مشکلاتی از قبیل عدم نمایش اسم افراد در هنگام دریافت تماس، مواجه خواهید شد و حتی اجازه تماس یا شروع چت گروهی را نیز نخواهید داشت. درواقع هدف واتساپ تنبیه شماست. اگر به واتساپ نیز اجازه دسترسی بدهید؛ همان‌طور که گفتم واتساپ به اطلاعات شما و حتی مخاطبین شما نیز دسترسی خواهد داشت؛ پس واتساپ می‌تواند اطلاعات زیادی در مورد شما جمع‌آوری کند.

باوجود قانون عمومی حفاظت از داده‌ها که شرکت‌ها را موظف می‌کند تا از اطلاعات کاربرانشان را بدون اجازه خود شخص با دیگران به اشترک نگذارند، اما بازهم می‌توان نمونه‌های بسیاری از نقض این قانون توسط شرکت‌های بزرگ و کوچک را پیدا کرد.

برای مثال پیام‌رسان سیگنال نیازی به دسترسی کامل به مخاطبین شما ندارد و در عوض سیگنال شماره مخاطبین را به نویسه‌های مخصوص تبدیل می‌کند؛ و این اطلاعات را به‌صورت ” hashes ” درمی‌آورد و بلافاصله نیز این اطلاعات را پاک می‎کند.

شواهد کنونی نشان می‎‌دهد که واتساپ علاقه‌ای به استفاده از روش‌های جایگزین برای کاهش دسترسی و افزایش حریم خصوصی ندارد. شاید بتوان گفت که علت این اتفاقات، به خاطر سیاست‎های کلان شرکت مادر واتساپ، یعنی فیسبوک است. فیسبوک بخشی از درآمد خودش را از طریق تبلیغات به دست می‌آورد و برای همین تلاش می‌کند تا اطلاعات بیشتری از افراد جمع‌آوری کند.

 


همچنین بخوانید:

چگونه در واتساپ استیکر جدید دانلود کنیم؟

نحوه‌ی حذف اطلاعات فیسبوک برای همیشه ! 


2. واتساپ پیگیر همه کار‌های شما هست.

باوجوداینکه واتساپ در مورد محتوای پیام‌های شما، چیزی نمی‌داند. (به علت استفاده از رمزگذاری پایان به پایان) اما می‌تواند اطلاعاتی مانند اینکه با چه کسی، به چه مدت و در چه زمانی صحبت کرده‌اید، آگاه شود. درواقع واتساپ از کم و کیف کارهای شما آگاه است و فارغ از اینکه به تنظیمات امنیتی واتساپ دست‌زده باشید یا نه واتساپ می‌تواند عکس پروفایل، نام مستعار، وضعیت آنلاین بودن و مدت‌زمان آنلاین بودن شما را جمع‌آوری کند. به چنین اطلاعاتی ” Metadeta ” می‌گویند.

ادوارد اسنودن، کارمند سابق CIA و افشاگر کنونی:

“حقیقت ناگوار این است که ارزش و اهمیت اطلاعات ساده ارتباطی‌مان به‌ندرت برایمان آشکار می‌شود. این اطلاعات مهم ولی به‌ظاهر بی‌ارزش می‌توانند الگوهای رفتاری و سبک زندگی ما را آشکار کنند.”

شاید بگوییم که این اطلاعات ناچیز بدرد هیچ‌چیزی نمی‌خورد؛ اما این اطلاعات می‌توانند با قرار گرفتن در کنار اطلاعات سایر افراد به اطلاعات مهمی تبدیل شوند؛ مثلاً می‌توان از این اطلاعات برای شناسایی بهترین زمان برای تبلیغات (بهترین زمان، زمانی است که افراد بیشتری آنلاین باشند و احتمال موفقیت تبلیغات بالا می‌رود) استفاده کرد.

3. احتمال سرقت و فروش اطلاعات کاربران وجود دارد.

گنجینه اطلاعاتی واتساپ بسیار ارزشمند است و هیچ‌کس نمی‌تواند این اطمینان را بدهد که این اطلاعات برای همیشه امن خواهند بود و هیچ‌وقت این اطلاعات هک نخواهند شد. پس بهترین راه این است که از برنامه‌هایی استفاده کنیم که کمترین اطلاعات را جمع‌آوری کنند و یا این اطلاعات را بعد از مدتی حذف کنند و همچنین قصد استفاده از این اطلاعات را برای کسب درآمد نداشته باشند.


همچنین بخوانید:

ویژگی های برتر اندروید نسبت به آی‌او‌اس؛ اندروید سیستم عامل پیشتاز

چطور کمتر از گوشیم استفاده کنم؟ راهکارهای موثر برای ترک اعتیاد به گوشی


4. خروج مؤسس و بنیان‌گذار واتساپ از شرکت واتساپ

پس از خروج برایان اکتون، بنیان‌گذار واتساپ، اعتماد به واتساپ تحت مدیریت مارک زاکربرگ کمی دشوار است. برایان اکتون در سال ۲۰۱۸ و پس از قبول نکردن اقدامات جدید شرکت مادر واتساپ را ترک کرد.

او پس از ترک واتساپ پشیمانی خودش را از فروش این پیام‌رسان در سال ۲۰۱۴ اعلام کرد و در تؤییتر نیز اقدام به ایجاد کمپین برای حذف اکانت‌های فیسبوک کرد. بریان اکتون علاوه بر موارد بالا، گفته است که مدیران فیسبوک قصد دارند تا با جمع‌آوری اطلاعات از کاربران به درآمد بیشتری از طریق تبلیغات برسند.

5. پیام‌هایتان همیشه توسط رمزگذاری پایان به پایان محافظت نمی‌شوند.

هرکسی که از واتساپ استفاده می‌کند، حتماً تا حالا پیشنهاد واتساپ برای پشتیبان گیری از چت‌ها در فضاهای ابری را مشاهده کرده است. اغلب این پیشنهاد هرچند یک‌بار نمایش داده می‌شود. طبق اعلام خود شرکت در بخش سؤالات متداول چت‌های افرادی که گزینه پشتیبان گیری را انتخاب می‌کنند؛ در سرویس‌های ابری به‌صورت رمزگذاری شده ذخیره نمی‌شود. در مقابل، پیام‌رسان‌هایی مثل signal و Wire این امکان را به شما می‌دهند تا با تنظیم محدودیت زمانی برای پیام‌ها، پیام‌ها به‌صورت خودکار حذف شوند.

 

6. سورس کدهای واتساپ عمومی نیستند.

واتساپ هنوز تصمیم به انتشار سورس کدهایش نگرفته است و هیچ‌کس دقیقا از سازوکار واتساپ خبر ندارد و در مقابل پیام‌رسان‌هایی مثل signal و Wire متن‌باز هستند و کد‌های آن‌ها به‌صورت عمومی منتشرشده است.

متن‌باز بودن برنامه‌ها باعث می‌شود تا متخصصان امنیت آن‌ها را بررسی کنند و با این روش، امنیت این‌گونه برنامه‌ها بیشتر باشد.

امیدوارم جواب سوال چرا واتساپ خطرناک است را گرفته باشید.


همچنین بخوانید:

بیت کوین چیست؟ همه چیز درباره بیت کوین به زبان ساده

نحوه‌ی حذف اکانت تیک تاک به صورت کامل