امروزه به لطف تکنولوژی زندگی ما انسان‌ها به طرز چشمگیری دچار تغییر و تحول شده است. یکی از مهم‌ترین این تغییرات در حوزه ارتباطات رخ داده است، به طوری که بسیاری از آشنایی‌ها و گفتگوها در فضای مجازی و رسانه‌‌های اجتماعی شکل‌ می‌گیرد. از آنجا که فعالیت در این رسانه‌ها به اوج خود رسیده است و پیام‌رسان‌ها جایگاه ویژه‌ای در زندگی شخصی و کاری افراد پیدا کرده‌اند، آشنایی با اصول درست استفاده از آن‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد. اگر می‌خواهید سایر افراد را در حین استفاده از فضای مجازی مجذوب خود کنید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مطلب درباره آداب معاشرت در فضای مجازی صبحت می‌کنیم و در انتها به این سوال که به عنوان یک پسر یا دختر چگونه در فضای مجازی جذاب به نظر برسیم پاسخ می‌دهیم.

در ادامه بخوانید » باز کردن سر صحبت در فضای مجازی ؛ چطور سرصحبت را با چت کردن باز کنیم؟ 

چگونه در فضای مجازی جذاب به نظر برسیم؟

پیام‌رسان‌ها و رسانه‌های اجتماعی این امکان را برای همه مردم فراهم کرده‌اند که در هر زمان یا مکان که می‌خواهند با دیگران تعامل داشته باشند. این موضوع نه تنها برقراری ارتباط را آسان‌تر کرده است، بلکه بسیار هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد. اما اگر با اصول آن آشنا نباشید، ممکن است شخصیت و جایگاه خود را زیر سوال ببرید یا باعث آزار دیگران شوید و آن‌ها را دچار سوء تفاهم کنید. نکاتی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم به شما در برقراری ارتباطات سازنده و پایدار در فضای مجازی کمک می‌کنند.

آداب معاشرت در فضای مجازی،؛ بایدها و نبایدها

همان‌طور که آداب معاشرت را در ارتباطات حضوری رعایت می‌کنید، لازم است در فضای مجازی هم به اصول زیر پایبند باشید:

1. با سلام شروع کنید

گفتگوی خود را همیشه با سلام و احوالپرسی آغاز کنید. چیزی مانند سلام، صبح بخیر، روز بخیر و… انتخاب‌ خوبی برای مکالمه و روش مودبانه‌ای برای شروع بحث است.

در ادامه بخوانید » چگونه می توانیم شماره مجازی داشته باشیم؟ 

2. گفتگو را در ساعت‌های پایانی شب شروع نکنید

چه به صورت خصوصی چت می‌کنید و چه به صورت گروهی، بهتر است دیروقت که احتمالا همه خود را برای خواب آماده می‌کنند شروع به گفتگو نکنید. معمولا اواخر بعد از ظهر یا عصر که افراد از مدرسه یا سر کار به خانه برمی‌گردند زمان مناسبی برای انجام این کار است، مگر اینکه فرد مورد نظر شما زمان دیگری را پیشنهاد دهد.

3. به تنوع عقاید احترام بگذارید

این واقعیت را بپذیرید که همه مانند شما فکر نمی‌کنند. بنابراین، به نظرات دیگران احترام بگذارید و از مسخره کردن آن‌ها خودداری کنید. همچنین به یاد داشته باشید که رسانه‌‌های اجتماعی مکانی برای رهاسازی خشم نیستند، بلکه بستری برای شروع گفتگوهای معنادار و سازنده هستند.

در ادامه بخوانید » اروتومانیا یا خودمعشوق پنداری ؛ هرآنچه باید بدانید! 

4. تا حد امکان پیام‌ها را تکه‌تکه نکنید

بعضی افراد عادت دارند که هر کلمه یا نصف جمله را به صورت جداگانه ارسال کنند. این کار ممکن است برای گیرنده پیام آزاردهنده باشد. به جای تایپ کردن چند خط برای احوال‌پرسی و شکستن یخ گفتگو، سعی کنید همه را در یک پیام واحد قرار دهید و جملات را به طور کامل ارسال کنید.

5. در چت‌های گروهی فقط با یک نفر صحبت نکنید

اگر به صورت گروهی در حال گفتگو هستید، مکالمه را فقط با یک شخص خاص ادامه ندهید. اگر چیز جداگانه‌ای برای بحث وجود دارد، آن را به چت خصوصی ببرید و از گروه صرف‌نظر کنید.

6. در گفتگو عجله نکنید

هنگامی که در مورد یک موضوع مهم صحبت می‌کنید، قبل از اینکه به موضوع دیگری بپردازید، مطمئن شوید که طرف مقابل شما همه نظرات و پیشنهادات خود را مطرح کرده است. این موضوع در چت‌های گروهی هم اهمیت زیادی دارد.

در ادامه بخوانید » آیا تکنولوژی مانع تجربه عشق های واقعی و جذاب قدیمی شده است؟ 

7. در صورت ترک گفتگو اعلام کنید

اگر در حین گفتگو مشغول به کار شدید و دیگر قادر به ادامه بحث نبودید، حتما به طرف مقابل اطلاع دهید که در حال ترک گفتگو هستید تا منتظر پاسخ شما نماند. اینکه ارتباط را به طور ناگهانی رها کنید اصلا محترمانه نیست.

8. اجازه دهید مکالمه به موقع به پایان برسد

هنگامی که هدف گفتگو برآورده شد و هر 2 طرف هر آنچه که لازم بود را مطرح کردید، خداحافظی کنید و اجازه دهید که مکالمه به پایان برسد. هرگز برای مدت طولانی به پیام دادن ادامه ندهید.

بیشتر بخوانید: با 6 فایده شبکه های اجتماعی آشنا شوید!

چگونه در فضای مجازی یک دختر را مجذوب خود کنیم؟

آشنایی دختران و پسران از طریق پیام‌رسان‌ها و رسانه‌های اجتماعی یکی از پیامدهای گسترش اینترنت است. این موضوع باعث شده است که بسیاری از پسران این سوال را مطرح کنند که چگونه در فضای مجازی جذاب به نظر برسیم. اگر به عنوان یک پسر می‌خواهید از این فضا برای آشنا شدن با دختر مورد علاقه خود استفاده کنید ، نکات زیر به شما کمک می‌کنند که این ارتباط را به شکل صحیح پیش ببرید.

1. ثابت قدم باشید

لازم نیست هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه‌روز پیام بفرستید، اما نباید به طور ناگهانی برای چند روز ناپدید شوید. این کار برای آن دختر بسیار گیج‌کننده است و حتی ممکن است فکر کند که شما از ارتباط با او پشیمان شده‌اید و واقعا او را دوست ندارید. پس سعی کنید همیشه یک الگوی ارتباط ثابت داشته باشید و اگر چند روز نمی‌توانید گفتگو کنید، به طرف مقابل خود اطلاع دهید.

2. وقت‌شناس باشید

حواس‌تان باشد که طرف مقابل در ساعت‌های مختلف روز چه کاری انجام می‌دهد. از تماس تلفنی و حتی ارسال پیامک در ساعت‌هایی که او مشغول است یا می‌دانید که به جایی می‌رود، خودداری کنید. چون در غیر این صورت ممکن است یک فرد بی‌ملاحظه به نظر برسید. در ابتدای آشنایی از آن دختر بپرسید که چه زمان‌هایی برای گفتگو مناسب‌تر است. البته هنگامی که رابطه شما صمیمی‌تر می‌شود، طبیعی است که احتمالا بتوانید در سایر زمان‌ها هم با او ارتباط داشته باشید.

در ادامه بخوانید » احساس تنهایی و بهترین راه های مقابله با آن 

3. یکبار پیامک بزنید و سپس گوشی را کنار بگذارید

آیا تا به حال برای شما پیش آمده است که شخصی یک متن را چند بار پشت سر هم ارسال کند؟ این کار آزاردهنده است و روی دختر مورد علاقه شما تاثیر منفی می‌گذارد. در نتیجه، ممکن است رابطه شما را تیره و تار کند. حتی اگر احساس می‌کنید که نادیده گرفته شده‌اید، با تمایل شدیدی که برای ارسال مجدد پیام دارید مبارزه کنید.

4. از ارسال پیام‌های بی‌هدف خودداری کنید

قبل از اینکه پیام بفرستید به این فکر کنید که هدف اصلی شما از انجام این کار چیست. آیا می‌خواهید فقط احوال‌پرسی کنید یا او را بهتر بشناسید؟ مشخص کردن هدف به شما کمک می‌کند که ارتباط را در مسیر درست هدایت کنید و در عین حال وقت خود یا طرف مقابل را هدر ندهید. هنگامی که پیام‌های بی‌هدف ارسال می‌کنید، نمی‌توانید دختر مورد نظرتان را درگیر گفتگو کنید.

بیشتر بخوانید: 5 راه برای محافظت از روابط اجتماعی

5. از او تعریف کنید

همه انسان‌ها دوست دارند که توانمندی‌های خود را به نمایش بگذارند و از سوی دیگر تحسین شوند. تعریف و تمجید به شما کمک می‌کند که در قلب دختر مورد علاقه خود نفوذ کنید و حس احترام او را نسبت به خود برانگیزید. برای مثال، می‌توانید در مورد ویژگی‌های ظاهری یا شخصیتی او مانند مهربانی، سرزندگی، زیرکی و… صحبت کنید. فقط مراقب باشید که متهم به نگاه جنسیتی نشوید.

6. از دروغ گفتن خودداری کنید

وقتی با این سوال که چگونه در فضای مجازی جذاب به نظر برسیم مواجه می‌شوید، هرگز به فکر دروغ گفتن یا نقش بازی کردن نباشید. بعضی از دروغ‌ها بی‌ضرر به نظر می‌رسند، اما در نهایت می‌توانند منجر به بی‌اعتمادی شوند و پایه‌های رابطه شما را متزلزل کنند.

در ادامه بخوانید »  تاثیر شبکه های اجتماعی بر روابط زناشویی چگونه است؟ 

7. تصور نکنید که او می‌تواند ذهن شما را بخواند

یکی از مشکلات ارتباط در پیام‌رسان‌ها و رسانه‌های اجتماعی این است که فضای زیادی برای فرضیات باقی می‌گذارد. از آنجا که چت کردن فاقد زبان بدن و ارتباط غیرکلامی است، ممکن است تصور کنید که طرف مقابل شما کاملا منظورتان را درک می‌کند. اما در حقیقت او ذهن‌خوانی بلد نیست، بنابراین باید کلمات و جملات خود را دقیق و واضح بیان کنید تا سوء تفاهم پیش نیاید.

چگونه در فضای مجازی با یک پسر چت کنیم؟

هر چقدر شخصیت انسان جذاب‌تر باشد، برقراری ارتباط با دیگران برای او راحت‌تر است. این موضوع به خصوص در تعامل بین دختر و پسر بیشتر به چشم می‌آید. اگر به عنوان یک دختر می‌خواهید در فضای مجازی جذاب‌تر به نظر برسید و رابطه پایدارتری با پسر مورد علاقه خود داشته باشید، نکات زیر را به خاطر بسپارید:

در ادامه بخوانید » اشتباهات رایج در پیام دادن که باعث از بین رفتن روابط تان می شوند!

1. شوخ‌طبع باشید

وقتی این سوال مطرح می‌شود که چگونه در فضای مجازی جذاب به نظر برسیم لازم است به شوخ‌طبعی به عنوان یک عامل مهم اشاره کرد. شوخ‌طبعی انسان‌ها را به هم پیوند می‌دهد و رابطه آن‌ها را صمیمانه‌تر می‌کند. به همین دلیل، همه مردم جذب افراد شوخ‌طبع می‌شوند و از معاشرت با آن‌ها لذت می‌برند.

کافی است یک مطلب بامزه برای پسر مورد علاقه خود بفرستید تا او به صحبت کردن با شما تمایل بیشتری نشان دهد. حتی شوخ‌طبعی هنگام اختلاف نظر هم به کمک شما می‌آید تا تنش را راحت‌تر از بین ببرید و طرف مقابل خود را آرام کنید. فقط فراموش نکنید که شوخ‌طبعی با گستاخی و مسخره کردن متفاوت است. همچنین نباید در هر مکان یا زمانی شوخی کنید، چون شوخی نادرست می‌تواند رابطه شما را خراب کند.

بیشتر بخوانید: هوش اجتماعی چیست؟ چگونه هوش اجتماعی مان را تقویت کنیم؟

2. هر جا که لازم است از ایموجی استفاده کنید

ایموجی‌ها به این منظور طراحی شده‌اند که منظور شما را بهتر به دیگران منتقل کنند و یک جلوه زیبا به صحبت‌های شما بدهند. آن‌ها می‌توانند برقراری ارتباط را راحت‌تر کنند و احتمال سوء تفاهم را کاهش دهند. اما مراقب باشید که در این کار زیاده‌روی نکنید. در حدی از ایموجی استفاده کنید که هدف از پیام شما را نشان دهد.

3. همیشه در دسترس نباشید

بدون شک صحبت کردن با پسری که به او علاقه دارید می‌تواند سرگرم‌کننده و هیجان‌انگیز باشد. اما بیش از حد در دسترس بودن هم ظاهر خوبی ندارد و ممکن است شما را یک شخص وابسته نشان دهد. منظور از این توصیه بی‌محلی کردن یا نادیده گرفتن طرف مقابل نیست. بلکه منظور این است که برای خود ارزش قائل باشید و همیشه به درخواست‌های او پاسخ مثبت ندهید یا به خاطر او کارهای مهم خود را کنار نگذارید. این کار این پیام را ارسال می‌کند که چیزی مهم‌تر از او در زندگی شما وجود ندارد. به پسر مورد علاقه خود نشان دهید که هدفمند هستید و به زندگی شخصی خود اهمیت می‌دهید.

4. گاهی اوقات پیام صوتی بفرستید

هنگامی که رابطه شما کمی صمیمی‌تر شد، می‌توانید گاهی اوقات صحبت‌های مهم، حرف‌های احساسی یا پیام‌هایی که با شوخی و طنز همراه هستند را با پیام صوتی ارسال کنید. این کار هم تاثیرگذاری کلام شما را روی ذهن طرف مقابل افزایش می‌دهد و هم کمک می‌کند که پیام‌تان به درستی تفسیر شود. در بعضی موارد، وقتی پیام متنی ارسال می‌کنید، مفهوم صحبت شما زیر سوال می‌رود یا باعث سوء تفاهم می‌شود.

در ادامه بخوانید » BDSM (سادومازوخیسم) چیست؟ 

5. دائما شکایت نکنید

هر چقدر صمیمت شما با پسر مورد علاقه‌اتان بیشتر می‌شود، طبیعی است که راحت‌تر بتوانید در مورد مشکلات خود و آنچه که شما را آزار می‌دهد صحبت کنید. اما اگر می‌پرسید که چگونه در فضای مجازی جذاب به نظر برسیم باید بگوییم که غر زدن مداوم خسته‌کننده و حتی گاهی اوقات نشانه درماندگی است. اینکه دائما عیب‌جویی کنید یا غر بزنید یک رفتار مخرب است که باعث می‌شود طرف مقابل فکر کند هیچ کنترلی روی زندگی خود ندارید. در نتیجه، به تدریج از ادامه ارتباط ناامید می‌شود و تعامل خود را با شما کم می‌کند.

6. همیشه شما شروع‌کننده گفتگو نباشید

برای اینکه یک رابطه صمیمی و پایدار داشته باشید لازم است هر 2 نفر برای حفظ آن تلاش کنید. بنابراین، همیشه شما برای گفتگو پیش‌قدم نشوید. گاهی اوقات صبر کنید که طرف مقابل آغازکننده ارتباط باشد. سپس به او بگویید که چقدر از این کار او خوشحال می‌شوید.

در ادامه بخوانید » آیا اینستاگرام رابطه ها را خراب می کند؟ این 9 اشتباه را در اینستاگرام مرتکب نشوید! 

7. سوالات باز بپرسید

اگر می‌خواهید رابطه طولانی‌تری با طرف مقابل داشته باشید و او را مجذوب خود کنید، در مورد کار، زندگی و سرگرمی‌های او سوالات باز بپرسید، یعنی سوالاتی که فقط با «بله» و «خیر» پاسخ داده نمی‌شوند و به توضیح نیاز دارند. این کار هم علاقه شما را به ادامه گفتگو نشان می‌دهد و هم می‌تواند به شما در شناخت پسر مورد علاقه‌اتان کمک کند.

8. به موقع چت را به پایان برسانید

در پاسخ به این سوال که چگونه در فضای مجازی جذاب به نظر برسیم باید بگوییم که وقت‌شناسی در شروع کردن گفتگو یا پایان دادن به آن اهمیت زیادی در شکل‌گیری ارتباطات پایدار دارد. اگر زمان نامناسبی را برای این کار انتخاب کنید یا بحث را بدون هدف برای مدت طولانی ادامه دهید، باعث خستگی طرف مقابل می‌شوید که این از تاثیرگذاری شما می‌کاهد. بنابراین، همیشه مشغله‌ها و برنامه‌های شخصی او را در نظر بگیرید و زمانی که دیگر لازم نیست به گفتگو ادامه ندهید.

در ادامه بخوانید: استفاده بیش از حد از شبکه های اجتماعی باعث ایجاد حس تنهایی و افسردگی می شود!