همه ما می‌دانیم که ورزش کردن فواید زیادی برای سلامتی دارد، اما در مورد اثرات انواع خاصی از ورزش از جمله ورزش‌های رزمی چه می‌دانیم؟ تحقیقات نشان می‌دهد که فواید ورزش‌های رزمی فراتر از سلامت جسم است و انجام آن می‌تواند با طیف وسیعی از مزیت‌های ذهنی و شناختی همراه باشد. به همین دلیل، تصمیم داریم در این مقاله درباره تاثیر ورزش های رزمی بر ذهن صحبت کنیم. ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید.  

در ادامه بخوانید » UFC چیست؟ هرآنچه باید در مورد مسابقات یو اف سی بدانید! 

تاثیر ورزش های رزمی بر ذهن و مغز

ورزش‌های رزمی نه تنها روی سلامت جسم تاثیر دارند، بلکه می‌توانند سلامت روان را هم بهبود بخشند و عملکرد مغز را تقویت کنند. به عنوان مثال:

1. استرس را کاهش می‌دهند

ورزش رزمی به کاهش استرس و افزایش تاب‌آوری ذهنی منجر می‌شود، چرا که اغلب شامل مدیتیشن، تنفس کنترل‌ شده و تکنیک‌های تمرکز حواس است و ذهنیتی آرام و متمرکز را تشویق می‌کند. علاوه بر این، ترشح اندورفین در حین ورزش به مبارزه با اضطراب و افسردگی کمک می‌کند و در عین حال خلق و خو و بهزیستی روانی را بهبود می‌بخشد. ورزش‌های رزمی افراد را به ابزارهایی مجهز می‌کنند که از طریق تقویت انعطاف‌پذیری ذهنی می‌توانند چالش‌ها و شکست‌ها را به طور موثرتری پشت سر بگذارند.

بیشتر بخوانید: فواید ورزش برای سلامت روان | 5 فایده بی نظیر ورزش برای ذهن

2. توانایی‌های شناختی را تقویت می‌کنند

ورزش‌های رزمی شامل حرکات پیچیده، افکار استراتژیک و درگیری ذهنی مداوم هستند که همگی به بهبود توانایی‌های شناختی کمک می‌کنند. طراحی و انجام تکنیک‌های ورزشی به تمرکز و تصمیم‌گیری سریع نیاز دارد. ورزشکاران باید حرکات حریف خود را تجزیه و تحلیل و اقدامات بعدی او را پیش‌بینی کنند و در عین حال به آن پاسخ دهند.

این تحریک ذهنی مداوم عملکردهای شناختی مانند حافظه، تمرکز، دامنه توجه و مهارت‌های حل مسئله را بهبود می‌بخشد. از سوی دیگر، تمرین منظم محیطی ایجاد می‌کند که مغز را به چالش می‌کشد و در نتیجه عملکرد شناختی را تقویت می‌کند.

در ادامه بخوانید » بهترین انیمه های رزمی | 15 انیمه برتر ژانر هنرهای رزمی

3. نوروپلاستیسیتی مغز را افزایش می‌دهند

نوروپلاستیسیتی به توانایی مغز برای سازگاری با تغییرات و سیم‌کشی مجدد در پاسخ به تجربیات و چالش‌های جدید اشاره دارد. درگیر شدن در ورزش‌های رزمی با ایجاد اتصالات عصبی جدید و تقویت اتصالات موجود باعث افزایش انعطاف‌پذیری عصبی می‌شود.

تکنیک‌های پیچیده به هماهنگی دقیق حرکات نیاز دارند و چند ناحیه از مغز را به طور همزمان تحریک می‌کنند. در نتیجه، این توانایی را به ورزشکاران می‌دهند که مهارت‌های جدید را به طور موثرتری بیاموزند.

تاثیر ورزش‌های رزمی بر مغز

4. تمرکز را بهبود می‌بخشند

شواهد در مورد تاثیر ورزش های رزمی بر ذهن نشان می‌دهد که یکی از مزایای حیاتی آن‌ها افزایش تمرکز است. در طول تمرین، ورزشکاران باید روی حرکات خود تمرکز کنند و در عین حال از اقدامات حریف آگاه باشند. این درگیری ذهنی مداوم به مغز می‌آموزد که عوامل حواس‌پرتی را فیلتر و تمام توجه خود را معطوف ورزش کند.

توانایی حفظ تمرکز در جنبه‌های مختلف زندگی اعم از فعالیت‌های تحصیلی یا حرفه‌ای، حل مسئله یا حتی انجام کارهای روزمره ضروری است. ورزش رزمی این توانایی را تقویت می‌کند و عملکرد شناختی را در داخل و خارج از محیط باشگاه افزایش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: فواید ورزش های آبی چیست؟

5. از زوال شناختی پیشگیری می‌کنند

تاثیر ورزش‌‌های رزمی در پیشگیری از زوال شناختی مرتبط با افزایش سن یا به تاخیر انداختن آن چشمگیر است. مطالعات در مورد تاثیر ورزش های رزمی بر ذهن نشان می‌دهد که انجام منظم آن می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند دمانس (زوال عقل) و آلزایمر را کاهش دهد. این نوع ورزش‌ها ترکیبی از تمرین بدنی، تحریک ذهنی و تعامل اجتماعی هستند که همگی به حفظ عملکرد شناختی و ارتقای سلامت مغز کمک می‌کنند. با به چالش کشیدن مغز از طریق حرکات مختلف، ورزشکاران می‌توانند انعطاف‌پذیری مغز را افزایش دهند، سرعت پیشرفت زوال شناختی را کم کنند و سلامت مغز را در دوران سالمندی بهبود بخشند.

6. احتمال پرخاشگری را کاهش می‌دهند

در یک مطالعه در ایالات متحده آمریکا، کودکان هشت تا 11 ساله تحت آموزش ورزش‌های رزمی قرار گرفتند که بر احترام به دیگران و دفاع از خود به عنوان بخشی از یک برنامه ضدقلدری متمرکز بود. علاوه بر این، به کودکان آموزش داده می‌شد که چگونه در موقعیت‌های حساس، خودکنترلی داشته باشند.

در ادامه » مبارزه اسرائیل آدسانیا با یوئل رومرو را بصورت کامل تماشا کنید + نتایج سایر بازی ها UFC 248

محققان دریافتند که آموزش ورزش‌های رزمی باعث کاهش رفتارهای پرخاشگرانه در پسران می‌شود و احتمال اینکه آن‌ها به کمک فردی که مورد آزار و اذیت قرار گرفته است بروند را افزایش می‌دهد. البته تغییرات قابل‌توجهی در رفتار دختران مشاهده نشد، احتمالا به این دلیل که قبل از ورزش سطح پرخاشگری فیزیکی در دختران نسبت به پسران کمتر بود.

کاهش پرخاشگری با انجام ورزش‌های رزمی

جالب است بدانید که این اثر ضد‌پرخاشگری به کودکان خردسال محدود نمی‌شود. یک تحقیق دیگر در مورد تاثیر ورزش های رزمی بر ذهن نشان داد که میزان پرخاشگری فیزیکی و کلامی و همچنین خصومت در نوجوانانی که ورزش‌های رزمی انجام می‌دهند کاهش می‌یابد.

در ادامه بخوانید » نگاهی به فصل اول انیمه Kengan Ashura ؛ یکی از بهترین انیمه های رزمی چند سال اخیر !

7. بهزیستی عاطفی را افزایش می‌دهند

بین بهزیستی عاطفی و سلامت جسم ارتباط وجود دارد و ورزش‌های رزمی می‌توانند بهزیستی عاطفی افراد را بهبود بخشند. در یک مطالعه از 45 سالمند 67 تا 93 ساله خواسته شد که به مدت سه تا 6 ماه در تمرینات کاراته، فعالیت‌های بدنی غیررزمی یا جلسات آموزش شناختی شرکت کنند. در انتهای مطالعه، افراد سالمندی که ورزش کاراته انجام دادند نسبت به 2 گروه دیگر افسردگی کمتری داشتند. همچنین از سطح عزت نفس بالاتری برخوردار بودند.

8. حافظه را بهبود می‌بخشند

محققان ایتالیایی پس از مقایسه افراد بی‌تحرک با گروهی از افراد که کاراته انجام می‌دادند متوجه شدند که ورزش‌های رزمی مانند کاراته می‌توانند حافظه کاری را بهبود بخشند. آن‌ها از آزمونی استفاده کردند که شامل یادآوری و تکرار یک سری اعداد بود. کسانی که کاراته انجام می‌دادند در مقایسه با افراد بی‌تحرک عملکرد بهتری داشتند، به این معنی که می‌توانستند اعداد بیشتری را به خاطر بیاورند.

بیشتر بخوانید: روزی دو بار ورزش کردن ؛ هرآنچه باید در این مورد بدانید!

کلام پایانی

اگرچه تاثیر ورزش های رزمی بر ذهن گسترده است و این نوع تمرینات ابزار قدرتمندی برای تنظیم و تغییر احساسات هستند، اما هرگز نمی‌توانند جایگزین درمان‌های استاندارد شوند. اگر تجربیات عاطفی ناراحت‌کننده‌ای دارید که روی توانایی و عملکرد شما تاثیر گذاشته‌اند، با یک متخصص سلامت روان صحبت کنید.

منابع: theconversation, budokan