مطالعات نشان داده که ۳۵ تا ۵۰ درصد از مبتلایان به افسردگی به خاطر مصرف داروهای ضدافسردگی انواع اختلالات جنسی را تجربه می‌کنند. برای مثال مصرف داروی مهارکننده سرتونین در زنان مبتلا به افسردگی، باعث تأخیر یا جلوگیری از ارگاسم می‌شود و میل جنسی را حدود ۲۰ درصد کاهش می‌دهد. یکی از عوارض جنسی داروهای ضدافسردگی در مردان نیز باعث اختلال در نعوظ است.

داروهای ضدافسردگی با عوارض شدید جنسی:

  • سیتالوپرام
  • فلوکستین
  • پاروکستین
  • سرترالین

داروهای ضدافسردگی با عوارض خفیف جنسی:

  • بوپروپیون
  • میرتازاپین

مسلماً وجود اختلالات جنسی در زندگی زناشویی، تأثیرات بسیار بدی بر روی رابطه زوجین دارد و درصورتی‌که طولانی شوند، می‌توانند باعث دوری عاطفی زوجین گردند. برای همین در ادامه ما برای شما چند راهکار معرفی کرده‌ایم تا بتوانید این مشکلات را حل کنید و تأثیرات آن را به حداقل برسانید.

عوارض جنسی داروهای ضدافسردگی

راهکارهایی برای کاهش اثرات اختلالات جنسی در زندگی زناشویی:

۱-صبر کنید.

 اگر به‌تازگی مصرف داروهای ضدافسردگی را شروع کرده‌اید صبر کنید تا کمی بگذرد. چون ممکن است به‌مرور عوارض جنسی داروها کم شوند.

۲-دوز داروهایتان را کاهش دهید.

با پزشکتان در این مورد صحبت کنید که اگر امکان دارد، دوز داروهایتان را کم کند تا عوارض جنسی آن کمتر شود.

۳-برنامه‌ریزی کنید.

به زمان بروز عوارض جنسی، دقت کنید. شما می‌توانید با آگاهی از زمان اوج بروز اختلالات جنسی می‌توانید رابطه‌ی جنسی‌تان را با همسرتان طوری برنامه‌ریزی کنید که کمترین آسیب به رابطه‌تان به خاطر این عوارض وارد شود.


همچنین بخوانید:

داروهای ضدافسردگی ؛ هرآنچه باید در این مورد بدانید!

5 نکته که باید درباره داروهای ضد افسردگی بدانید!

دلایل عدم تمایل جنسی چیست ؟


۴-داروهایتان را عوض کنید

برخی داروها نسبت به سایر داروها و عوارض کمتری ایجاد می‌کنند. علاوه بر این واکنش بدن هر فرد نیز متفاوت است برای همین بهتر است با پزشکتان مشورت کنید تا در صورت امکان برای کاهش عوارض، داروهایتان را عوض کند.

۵-داروهای جانبی نیز مصرف کنید

یکی از راه‌حل‌ها مصرف یک داروی دیگر برای بهبود عوارض داروهای ضدافسردگی است. مطالعات پژوهشگران نشان داده که مصرف سیلدنافیل و تادالافیل تأثیر مثبتی بر روی اختلالات جنسی در مردان مثل نعوظ داشته‌اند. نتایج این آزمایشات امیدوارکننده بود. افراد بسیاری پس از مصرف داروهای مذکور رضایت داشتند. البته متأسفانه داروهای بالا تأثیر قابل قبولی در خانم‌ها نداشته‌اند.


همچنین بخوانید:

نگرانی های زنان در رابطه جنسی چیست؟ 

چرا به ارگاسم نمی رسم؟ 6 مورد از دلایل اختلال ارگاسم در زنان

آیا عوارض چت جنسی افسردگی و اضطراب خواهد بود؟ 


بوپروپیون داروی دیگری است که میل جنسی را افزایش می‌دهد. مصرف این دارو باعث افزایش میل جنسی و کاهش قابل‌توجه اختلالات و مشکلات جنسی در خانم‌ها و آقایان می‌شود.

راهکارهای معرفی‌شده می‌تواند رضایت شما را از رابطه جنسی‌تان در صورت مصرف داروهای ضدافسردگی افزایش دهد و تأثیر این داروها را بکاهد. ولی بهتر است به یک پزشک متخصص مراجعه کنید و خیلی راحت در مورد مشکلات و اختلالات جنسی‌تان صحبت کنید. بسیاری از افراد متأسفانه از مطرح کردن مشکلات جنسی‌شان خجالت می‌کشند و این درنهایت باعث مشکلات حادتری در زندگی زناشویی‌شان می‌شود.