مشاوره آنلاین روانشناسی موثر است؟

امروزه افراد بیشتری به سمت روان درمانی آنلاین یا مشاوره روانشناسی آنلاین روی آورده اند. از دلایل این امر می توان شیوع ویروس کرونا و فاصله گذاری های اجتماعی و بی دردسر بودن و دسترسی به روان درمانگران دور از محل سکونت فرد است. اما آیا روان درمانی آنلاین موثر است؟ این سوالی است که برای بسیاری از افرادی که مشاوره آنلاین را به مراجعه حضوری ترجیح می دهند پیش خواهد آمد و در ادامه ما با توجه به مطالعات علمی به آن پاسخ خواهیم داد، با ما همراه باشید.

روانشناسان معمولاً به هر درمانی که توسط ابزارها یا دستگاه های مخابراتی ارائه می شود، روانشناسی از راه دور می گویند. ممکن است آن را به نام های وب درمانی، تلفن درمانی، چت درمانی یا درمان آنلاین بشناسید. هر زمان که با استفاده از یک وب سایت، تلفن یا برنامه تلفن همراه با یک روانشناس در تعامل هستید، می توانید در خدمات روانشناسی از راه دور شرکت کنید.

مرتبط: روانشناس، روانپزشک یا مشاور هرکدام در حل چه مشکلاتی متخصص هستند؟ 

فناوری می تواند به تکامل در نحوه دریافت روان درمانی یا کار با روانشناس کمک کند. محققان علاقه زیادی به روانشناسی از راه دور دارند و میزان عملکرد آن را ارزیابی می کنند، به ویژه در مقایسه با جلسات روان درمانی حضوری و در مطب. اما مانند فناوری، تحقیقات هنوز جدید است و علم هنوز چیزهای زیادی را نمی داند.

در روان درمانی آنلاین مشکلات سلامت روان و مشکلات روابط مانند درمان حضوری می توانند بررسی و حل شوند. مشکلاتی مانند اضطراب، افسردگی، بی خوابی، مشکلات روابط (خانواده درمانی و زوج درمانی) و مشکلاتی مثل سوگواری، نداشتن اعتماد به نفس و جرات ورزی و …

اما واقعا آیا روان درمانی آنلاین موثر است؟

آیا روان درمانی آنلاین موثر است؟

آیا روان درمانی آنلاین موثر است؟ مطالعات علمی چه می گویند؟

متاآنالیز مطالعه ای است که نتایج مطالعات متعدد را ترکیب می کند. در سال 2018، یک متاآنالیز، اثربخشی درمان آنلاین و حضوری را برای افسردگی و چندین نوع اضطراب، مانند اضطراب اجتماعی، مقایسه کرد. این مطالعه نوع خاصی از درمان به نام درمان شناختی رفتاری (CBT) را مورد بررسی قرار داد، که نوعی درمان است که در آن بیماران یاد می‌گیرند احساسات منفی خود را با تغییر طرز تفکر در مورد مشکلات، ترس‌ها و تجربیات تغییر دهند. این مطالعه نشان داد که CBT آنلاین به اندازه CBT حضوری برای درمان اضطراب و افسردگی موثر است.

مرتبط: نکاتی که در روان درمانی آنلاین باید رعایت شوند

متاآنالیز دیگری که در سال 2019 انجام شد، نتایج 40 مطالعه را برای بررسی اثربخشی CBT آنلاین برای درمان افسردگی ترکیب کرد. بیشتر مطالعات، افرادی که درمان آنلاین دریافت می‌کنند را با افرادی که درمان دریافت نمی‌کنند، مقایسه می‌کنند تا نشان دهند که درمان آنلاین موثر است. با این حال، مطالعه‌ای که مستقیماً اثربخشی CBT آنلاین را با CBT حضوری مقایسه کرد، نشان داد که این دو روش درمانی به یک اندازه در کاهش افسردگی مؤثر هستند. افرادی که برای مدت طولانی در درمان ماندند، بیشترین سود را در کاهش افسردگی خود داشتند.

یک مطالعه در سال 2020 نوع دیگری از درمان به نام درمان مختصر راه حل محور را بررسی کرد که بر تعیین اهداف و یافتن راه حل برای مشکلات فرد تمرکز دارد. محققان به طور تصادفی دانشجویان کالج با سطوح خفیف تا متوسط اضطراب را برای دریافت درمان آنلاین یا درمان حضوری اختصاص دادند. هر دو روش درمانی به یک اندازه در کاهش اضطراب مؤثر بودند.

بیشتر تحقیقاتی که درمان آنلاین را با درمان حضوری مقایسه می‌کنند، به درمان‌های اضطراب و افسردگی پرداخته‌اند. با این حال، برخی از تحقیقات اثربخشی درمان آنلاین برای درمان PTSD را بررسی کرده‌اند. یک مقاله در سال 2018 بیش از 40 مطالعه را مرور کرد و نشان داد که درمان آنلاین و حضوری علائم PTSD را کاهش می دهد. این مقاله CBT و همچنین درمان هایی مانند درمان پردازش شناختی را بررسی کرد. درمان آنلاین نه تنها برای کاهش علائم PTSD کار می کند، بلکه بیماران به همان اندازه به هر یک از روش های درمانی پایبند هستند. همچنین، کسانی که درمان آنلاین داشتند به اندازه بیماران درمان حضوری از تجربه خود راضی بودند.

چرا وب تراپی یا روان درمانی آنلاین محبوب شده است؟

  • می تواند راحت باشد. درمان آنلاین می تواند زمان کمتری را از روز کاری شما بگیرد یا نگرانی ترافیک را نداشته باشد. برای ملاقات با روانشناس خود نیازی به سفر کیلومترها ندارید. یک شماره بگیرید یا وارد یک سایت شوید و جلسه می تواند در هر کجا که راحت هستید برگزار شود.
  • می تواند کم هزینه تر باشد. به نظر می رسد که روان درمانی آنلاین در مقایسه با روان درمانی سنتی و حضوری کم هزینه تر است. بعضی از اپلیکیشن های روانشناسی و یا درمانگرانی که خدمات آنلاین ارائه می دهند برای اینکار هزینه کمتری از روان درمانی حضوری می گیرند.
  • ارتباط آنلاین برای بسیاری از افراد، به ویژه جوانان یا کسانی که اغلب از فناوری استفاده می کنند، بسیار راحت است. افراد بیشتری از ایمیل، وبینارها و پیام‌های متنی برای برقراری ارتباط استفاده می‌کنند، و این می‌تواند راحت‌تر یا ساده تر از صحبت کردن رو در رو به‌ویژه هنگام افشای اطلاعات شخصی یا خصوصی به نظر برسد.
  • می تواند برای کسانی که نمی توانند به مطب مراجعه کنند کمک کند. در برخی از جوامع روستایی، نزدیکترین مطب روانشناس ممکن است یک یا دو ساعت با ماشین فاصله داشته باشد. برخی از افراد مبتلا به بیماری های مزمن یا معلولیت ممکن است نتوانند رانندگی کنند یا اصلا نتوانند خانه خود را ترک کنند. در این شرایط، درمان مبتنی بر وب یا تلفن ممکن است تنها گزینه کمک آنها باشد.

مرتبط: مروری بر درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) ؛ اهریمن خود را در آغوش بگیر! 

در روان درمانی آنلاین (درمان مبتنی بر وب) حتما باید به این موارد توجه کنید:

علیرغم مزایای بالقوه، روانشناسان هشدار می دهند که وب درمانی ممکن است بهترین گزینه برای همه یا هر موقعیتی که نیاز به حمایت حرفه ای دارد نباشد. در اینجا چند نکته وجود دارد که باید قبل از شرکت در روان درمانی آنلاین در نظر بگیرید یا بپرسید:

  • آیا این ابزار مناسبی برای کمک به من است؟ تحقیقات هنوز نشان نداده اند که درمان مستقل آنلاین یا از طریق پیامک برای همه در هر شرایطی موثر است یا نه. برخی از سایت ها تبلیغ می کنند که درمان ارائه می دهند، اما این ادعاها ممکن است گمراه کننده یا نادرست باشند. برای مثال، افرادی که در پشت این برنامه‌ها هستند ممکن است مجوز یا صلاحیت ارائه درمان را نداشته باشند.
  • آیا درمانگر مجوز دارد؟ برای اینکه از صلاحیت درمانگری که انتخاب کرده اید، مطمئن شوید، کافی است کمی در اینترنت جستوجو کنید. می توانید وارد سایت سازمان نظام روانشناسی شده و نام درمانگرتان را جستوجو کنید تا مطمئن شوید که مجوز درمانگری را دارا است. همچنین می توانید به سادگی روزمه او را در اینترنت سرچ کنید.
  • آیا سایت یا اپلیکیشن امن است؟ آیا اطلاعاتی که ارائه می کنم محرمانه می ماند؟ روان درمانی تا حدی به این دلیل کار می کند که روانشناسان اطمینان حاصل می کنند که مراجع فضایی امن و خصوصی برای به اشتراک گذاشتن داستان ها، افکار یا احساسات عمیقا شخصی و گاهی دشوار دارند. آنچه در مطب درمان اتفاق می افتد و گفته می شود، به استثنای چند موقعیت، همانجا باقی می ماند. سایت یا برنامه ای که استفاده می کنید حداقل باید با HIPAA مطابقت داشته باشد و توانایی تأیید هویت شما و هویت درمانگرتان را داشته باشد.

مرتبط: آیا من به روانشناس احتیاج دارم؟ 12 نشانه ی نیاز داشتن به روانشناس 

حقایقی که هنوز ناشناخته اند

بیشتر تحقیقاتی که اثربخشی درمان آنلاین را با درمان حضوری مقایسه می‌کنند، به طور خاص به CBT پرداخته‌اند. تحقیقات بیشتری در مورد اثربخشی قابل مقایسه سایر اشکال درمان مورد نیاز است. همچنین، بیشتر تحقیقات بر روی درمان به عنوان درمان اضطراب و افسردگی متمرکز شده است. تحقیقات بیشتری در مورد اثربخشی درمان آنلاین برای اسکیزوفرنی، اختلال دوقطبی یا سایر انواع بیماری‌های روانی مورد نیاز است. برخی از محققان نسبت به استفاده از CBT آنلاین برای درمان انواع جدی‌تر بیماری‌های روانی (معروف به بیماری روانی جدی یا SMI) هشدار داده‌اند.

با این حال، برخی تحقیقات که پس از شروع همه‌گیری ویروس کرونا آغاز شد، نشان می‌دهد که درمان‌های آنلاین ممکن است برای SMI مفید باشد. بیماران SMI علائم شدیدتری دارند و سطح عملکرد پایین تری دارند. افراد مبتلا به SMI اغلب شروع درمان را به تاخیر می اندازند یا درمان را ترک می کنند، اما یک مطالعه در سال 2020 نشان داد که درمان آنلاین ممکن است به این بیماران کمک کند تا به مراقبت های بهداشت روان دسترسی پیدا کنند.

این مطالعه نشان داد که وقتی همه‌گیری ویروس کرونا شروع شد، افراد مبتلا به SMI به اندازه دیگران احتمال داشت که به درمان آنلاین روی بیاورند و به اندازه دیگران احتمال داشت که برای اولین بار درمان آنلاین شروع کنند و تمایل بیشتری به استفاده از خدمات درمانی آنلاین داشتند. این یافته‌ها مهم هستند زیرا نشان می‌دهند که درمان آنلاین ممکن است خدمات سلامت روان را برای بیمارانی که ممکن است درمان را به تعویق بیاندازند یا ترک کنند، در دسترس‌تر کند.

همچنین بخوانید: آیا تست های روانشناسی آنلاین قابل اعتماد هستند؟ 

کلام آخر

تحقیقات نشان داده است که درمان آنلاین می تواند در درمان اضطراب، افسردگی و تروما موثر باشد. هیچ تفاوتی در رضایت بیمار بسته به اینکه درمان آنلاین یا حضوری باشد وجود ندارد، و برای هر یک از روش‌های دریافت درمان، هرچه فرد در جلسات بیشتری شرکت کند، نتایج بهتر است.

شما چه تجربیاتی در این مورد داشته اید؟ به نظر شما آیا روان درمانی آنلاین موثر است؟ مثل همیشه دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.