درک و دانستن دلیل نداشتن اعتماد به نفس ، اولین قدم در جهت تقویت آن است. اولین چیز مهمی که درباره ی اعتماد به نفس پایین باید بدانید این است که شما مقصر آن نیستید. ترکیب عواملی که باعث اعتماد به نفس پایین می شوند در هر فرد متفاوت اند. ژن ها، پس زمینه های فرهنگی، تجربیات دوران کودکی و شرایط دیگر زندگی نقش های مهمی را ایفا می کنند.

اما امیدتان را از دست ندهید، اگرچه ما نمی توانیم تجربیات گذشته ای که ما را شکل داده اند را تغییر دهیم، اما می توانیم افکار و انتظاراتمان را برای کسب اعتماد به نفس بیشتر تغییر دهیم.

1. ژن ها و خلق و خو

ما با پیش زمینه ای از اعتماد به نفس که در مغزمان ساخته شده است به دنیا می آییم. این را نمی گویم تا بتوانید بهانه ای برای اعتماد به نفس پایین تان و تایید آن بیابید، بلکه برعکس، سعی در این دارم که شما با دانستن این موارد خودتان را مقصر ندانید.

مطالعات نشان داده اند که آرایش ژنتیکی ما بر میزان برخی از مواد شیمیایی تقویت کننده اعتماد به نفس در مغز تاثیر می گذارد. سروتونین و اکسیتوسین که هورمون های شادی و عشق هستند، هر دو می توانند با برخی تغییرات ژنتیکی مهار و بازداشته شوند. جایی که بین 25 تا 50 درصد صفات شخصیتی مرتبط با اعتماد به نفس ممکن است به ارث برده شود.


همچنین بخوانید:۵ راه برای افزایش اعتماد به نفس که باعث تغییر زندگی شما می شود


برخی از جنبه های رفتار ما نیز از خلق و خوی ما ریشه می گیرند. اگر به طور طبیعی تردید دارید و به ویژه در شرایط نا آشنا محتاط هستید، ممکن است گرایشی به نام “بازداری رفتاری” داشته باشید. هنگامی که با یک وضعیت مواجه می شوید ابتدا چک می کنید که آیا همه چیز آنطور که شما انتظار دارید است؟ آگر چیزی غلط یا غیرقابل انتظار باشد، احتمالا از موقعیت دور می شوید.

بازداری رفتاری همیشه بد نیست. ما در دنیا به افرادی احتیاح داریم که بدون ترس در میان موقعیت نمی پرند و ابتدا آن را ارزیابی می کنند. اگر فردی محتاط هستید ممکن است اعتماد به نفس تان کم باشد، اما زمانیکه خود را درک کنید، خواهید توانست با خلق و خوی خود کنار بیایید و با آن نجنگید.


همچنین بخوانید:راههای ایجاد و افزایش عزت نفس در کودکان چیست؟ و چه اهمیتی دارد !؟


2. تجربیات زندگی

بعضی از تجربه های فردی می تواند منجر به احساسات کاملا منفی نسبت به خود و یا حتی احساس بی ارزشی شود. تجربیاتی مانند موارد زیر:

تروما. بدرفتاری فیزیکی، جنسی و عاطفی می تواند به طور قابل توجهی بر احساسات خود ارزشمندی تاثیر بگذارد. اگر درگیر خاطرات بد رفتاری ها و سوءاستفاده ها کرده اید یا از تجربیات خود احساس عذاب و یا شرمساری می کنید، لطفا برای کمک به یک مختصص مراجعه کنید.

سبک فرزندپروری والدین. روشی که با آن در خانواده با ما رفتار شده است می تواند تاثیرات بلند مدتی روی ما داشته باشد. به عنوان مثال، اگر پدر و مادر داشتید که دائما شما را کوچک شمرده، با دیگران مقایسه کرده یا به شما گفته اند که هرگز به چیزی نمی رسید، احتمالا شما هنوز هم این پیام ها را با خود به همراه دارید. همچنین والدینی که از سلامت روان برخوردار نیستند و یا سوء مصرف مواد دارند می تواند اعتماد به نفس شما را بسیار کاهش دهند.


همچنین بخوانید:آیا انتقاد والدین از ظاهرشان، اعتماد به نفس و تصویر بدنی کودکان را منفی می کند؟


تحکیم، آزار و اذیت و تحقیر. تحکیم هایی که در دوران کودکی و یا نوجوانی متحمل آنها شده اید می تواند تاثیر زیادی بر اعتماد به نفس شما در زمینه های زیبایی، هوش و توانایی ها و … داشته باشد. همچنین تجربیات تحقیر آمیز در بزرگسالی، از جمله آزار و اذیت در محل کار و یا همکاری که به شما بی احترامی می کند یا تحقیرتان می کند، می تواند باعث شود که تمایل تان به صحبت کردن در گروه کم شود و یا از دنبال کردن اهداف بلندپروازانه تان دست بکشید.

جنسیت، نژاد و گرایش جنسی.  نتایج مطالعات نشان داده اند که زنان طوری اجتماعی شده اند که بیشتر نگران اینکه چطور به نظر می رسند هستند و به همین دلیل کمتر ریسک می کنند. پس زمینه های نژادی و فرهنگی و گرایش جنسی نیز می توانند تفاوت ایجاد کنند. اگر شما در معرض تبعیض هستید، ممکن است پیامهای منفی و غلطی درباره خود بالقوه ی تان و چیزهایی که واقعا «متعلق به شما» است را درونی کرده باشید.


همچنین بخوانید:چرا ما عاشق افراد خوشیفته می شویم؟


3. اطلاعات غلط

اعتماد به نفس پایین می تواند ناشی از عدم آگاهی از “قوانین” بازی اعتماد به نفس باشد! به عنوان مثال اگر ما فکر کنیم که برای با اطمینان رفتار کردن حتما باید اعتماد به نفس داشته باشیم، خود را برای شکست آماده می کنیم.

کمال گرایی یکی از ابعاد تفکر غلط است که به کمک اعتماد به نفس کم کمک می کند. اگر معتقد باشیم که قبل از انجام کاری باید کاملا روی آن مسلط باشیم و همه چیز را درباره ی آن بدانیم، از کارهایی که برایمان مهم هستند باز خواهیم ماند.

4. دنیای اطراف

بسیاری از پیام های رسانه ای طراحی شده اند تا در ما احساس فقدان ایجاد کنند. شرکت هایی که می خواهند محصولات شان را به فروش برسانند، معمولا با ایجاد احساسی بد در شما درمورد خودتان ( معمولا با بزرگنمایی مشکلی در بدن تان که قبلا برایتان اهمیتی نداشته است) این کار را می کنند.


همچنین بخوانید:آیا شبکه های اجتماعی باعث افسردگی کاربران شان می شوند؟


امروزه رسانه ای اجتماعی همه گیر شده اند. و به نظر می رسد که همه ی افراد ازدواج های موفق، شغل و حرفه ی رویایی و ظاهری مانند مدل ها دارند. اما به یا داشته باشید که پست هایی که افراد در شبکه های اجتماعی منتشر می کنند بسیار انتخاب شده و ویرایش شده هستند. همه روزهای بد، تردید نسبت به خود و نقص های فیزیکی دارند، فقط آنها را در شبکه های اجتماعی به اشتراک نمی گذارند. پشت صحنه های خود را با صحنه های برجسته ی دیگران مقایسه نکنیم!

5. اضطراب و افسردگی

همراه بودن اضطراب و افسردگی با اعتماد به نفس پایین بسیار رایج است. اگر قبلا تشخیص اضطراب یا افسردگی داشته اید و یا در حال حاضر با روان درمانگر مشغول به کار هستید بسیار طبیعی است که اعتماد به نفس بسیار پایینی داشته باشید. اما این شجاعت شما را می رساند که اقدام به بهبود کرده و این را بدانید که افزایش اعتماد به نفس به کاهش اضطراب و افسردگی کمک خواهد کرد و برعکس.

کدامیک از مواردی که مطرح شد تاثیر زیادی بر سطح اعتماد به نفس شما داشته اند؟

در ادامه بخوانید: