اصلا آیا ورزش کردن هنگام مریضی درست است؟

با معرفی بدترین و بهترین ورزش ها هنگام بیماری در خدمت شما هستیم. اگر بدن تان درد می کند ورزش کردن آخرین چیزی است که ممکن است به آن فکر کنید. جدای از این اگر بدن تان تحت فشار بیماری و استرس باشد ورزش کردن ممکن است اصلا ایده خوبی نباشد. البته داستان همیشه آن طور نیست که شما فکر می کنید. گاهی ورزش ملایم و سبک در این شرایط به نفع بدن تان است.

قانون گردن

حالا می خواهم به یکی از قوانین خاص دنیای پزشکی اشاره کنم: «قانون گردن». این قانون بدن را به دو قسمت تقسیم میکند. بخش بالای گردن و بخش پایین گردن. اگر علائم بیماری تان در بخش بالای گردن است، مانند عطسه کردن، التهاب سینوس ها و آبریزش بینی، عرق کردن اصلا برایتان ضرری ندارد. اما هر علائمی که در بخش پایین گردن باشد، مانند گلو درد، سرفه، استفراغ، اسهال و تب و لرز باید جدی گرفته شده و به بدن تایم استراحتی داده شود تا خودش را بازیابی کند.

حرف اول را زبان بدن تان می زند

اما در هر صورت حرف اول را زبان بدن تان می زند. باید ببینید چه حسی در مورد بدن تان دارید. اگر سینوس تان ملتهب شده اما واقعا حسی برای ورزش کردن ندارید خب ورزش نکنید. اما اگر این طور فکر می کنید که فقط سینوس هایتان ملتهب شده و تصمیم گرفتید که ورزش ملایمی انجام دهید بعضی ورزش ها بهتر از سایرین هستند. دقیقا به همین خاطر است که این مطلب را می نویسم. این بار قصد دارم بدترین و بهترین ورزش ها هنگام بیماری را به شما معرفی کنم. تا انتها با من و مجله وارونه همراه باشید تا بدانید وقتی مریض شدید چطور باید کمی فعالیت بدنی داشته باشید.

مطلب پیشنهادی: آیا ورزش کردن هنگام بیماری کار اشتباهی است؟

معرفی بدترین و بهترین ورزش ها هنگام بیماری

بهترین: پیاده روی

سرماخوردن موجب می شود میزان انرژی بدن تان پایین بیاید. بنابراین نمی توانید ورزش های سنگین انجام دهید. اما حتی یک پیاده روی منظم 20 دقیقه ای ساده هم می تواند کمک کند تا از مزایای ورزش کردن بهره مند شوید. در عین حال به بهتر شدن علائم سرماخوردگی تان هم کمک می کند.

مطلب پیشنهادی: پیاده روی مفیدتر است یا دویدن؟

اگر سینوس هایتان بسته شده اند پیاده روی و نفس عمیق کشیدن کمک تان می کند تا این مجراها هر چه سریع تر باز شوند. این را هم نباید نادیده گرفت که اگر پیاده روی یا هر ورزش دیگری باعث می شود حالتان بدتر شود، سریعا فعالیت بدنی را متوقف کرده و روی استراحت کردن تمرکز کنید. البته هنوز تحقیقات مدونی در خصوص ارتباط میان ورزش و بیماری انجام نشده اما ثابت شده که افرادی که دائما ورزش می کنند کمتر و دیرتر مریض می شوند.

دویدن از بهترین ورزش ها هنگام بیماری

بهترین: دویدن

اگر از آن دسته آدم هایی هستید که به صورت روتین می دوند هیچ دلیلی وجود ندارد که با یک سرماخوردگی ساده خانه نشین شوید و دویدن را کنار بگذارید. بیشتر کسانی که دونده هستند و گاهی مریض می شوند می گویند که دویدن در حین مریضی کمک شان می کند حس بهتری داشته باشند. ناگفته نماند که دویدن یک راه طبیعی برای برطرف شدن گرفتگی های بدن است.

پس در حین بیماری هم خیلی برایتان مفید است، البته اگر نحوه صحیح نفس کشیدن در حین دویدن را بلند باشید. اما اگر مریض هستید بهتر است که شدت فعالیت بدنی تان را کمی ملایم تر کنید. آن هم به این خاطر که در حین مریضی تمرکز بدن تان بر جنگیدن با عوامل بیماری زاست. در عین حال توصیه من این است که اگر بیماری هایی مانند آنفولانزا داشتید که علائمش به بخش زیر گردن برمی گردد؛ مانند حالت تهوع و استفراغ، کلا برای مدتی ورزش را کنار بگذارید.

 بهترین: کی گانگ

این مدل حرکات آرام و آگاهانه، پل ارتباطی میان ورزش های رزمی و مدیتیشن است. این ورزش آنقدر آرام است که هرگز موجب عرق کردن تان نمی شود. پس برای روزهایی که بیمار هستید و نمی خواهید عرق کنید خیلی مناسب است. این را هم بگویم که هزاران سال است از کی گانگ برای درمان استرس و اضطراب، بهتر شدن جریان خون و افزایش انرژی استفاده می شود. ناگفته نماند در زبان چینی «کی» یعنی تنظیم و درمان میزان انرژی بدن!

مطلب پیشنهادی: یوگا و مدیتیشن چگونه سبب آرامش می گردند؟ 

البته داستان کی گانگ فقط به افسانه و خرافات بر نمی گردد. شواهد علمی وجود دارد که ثابت می کند کی گانگ واقعا میزان انرژی بدن را افزایش می دهد. در تحقیقاتی که در سال 2011 انجام شده شناگرانی که کی گانگ انجام می دادند 70 درصد کمتر از هم تیمی هایشان به مشکلات تنفسی شایع در بین شناگران دچار می شدند.

بدترین: دو استقامت

در حل آماده شدن برای ماراتن هستید؟ اگر مریض شدید این آخر هفته تمرین ماراتن را کنار بگذارید. حتی اگر حس می کنید کمی حالتان بهتر شده و انرژی لازم برای این کار را دارید باز هم توصیه من این است که تمرین برای ماراتن را فراموش کنید تا خوب خوب شوید. در حالت کلی ورزش دائمی سیستم ایمنی را قوی تر کرده و کمک می کند تا سالم بمانیم. اما بیش از اندازه ورزش کردن به صورت روتین تاثیر عکس دارد.

البته هنوز تحقیقات کاملی در زمینه تاثیر دو استقامت بر بیماری انجام نشده اما گفته می شود که این ورزش به علت سنگین بودن تاثیرات منفی بر سیستم ایمنی دارد. به عبارت دیگر سیستم ایمنی بدن تا 24 ساعت پس از دو استقامت مختل می شود.

یوگا از بهترین ورزش ها هنگام بیماری

بهترین: یوگا

یوگا از بهترین ورزش ها هنگام بیماری است. بدن ما در حین بیماری هورمون های استرس زایی مانند کورتیزول ترشح می کند. بنابراین انجام دادن ورزش های استرس زا مانند یوگا یا تمرین های تنفسی که ضد استرس هستند به بهتر شدن حال مان و افزایش انرژی بدن خیلی کمک می کنند. مثلا کشش آرام عضلات  کمک می کند تا درد و آسیب های مربوط به سرماخوردگی و التهاب سینوس ها خیلی کمتر شود.

اگر هم نگران حرکات های سنگین ورزشی دریوگا هستید نمونه های ملایم تری مانند هاتا یا اَینگار را امتحان کنید. یا پوزیشن های ساده تر مانند پوزیشن بچه یا پاها روی دیوار را در خانه امتحان کنید. و یادتان باشد که تنفس در یوگا نقش اساسی دارد. زمزمه کردن عبارت مورد نظر هم کمک می کند تا مجاری تنفسی تان باز شود.

مطلب پیشنهادی: فواید یوگا برای خواب ؛ حرکات یوگا برای خواب کافی و آرام 

بدترین: استفاده از دستگاه های ورزشی موجود در باشگاه ها

در حین بیماری نه تنها روش ورزش کردن، بلکه مکان ورزش کردن هم خیلی اهمیت دارد. اگر بیمار هستید و ورزشی انجام می دهید که نیاز به رفتن با باشگاه و برخورد با دیگران را دارد باید از خودتان این سوال را پبرسید که :اگر بقیه مریض بودند و به باشگاه می آمدند من چه حسی داشتم؟

شما هم مثل خیلی های دیگر دلتان نمی خواهد ورزشکار کناری تان روی تردمیل سرفه یا عطسه کند. یا روی هر وسیله دیگری آبریزش بینی داشته باشد. پس به خودتان و همه دوستان ورزشکارتان لطفی کنید و وقتی مریض هستید در خانه بمانید و ورزش های سبک تر انجام دهید. یادتان باشد که عوامل بیماری زا روی دستگاه های ورزشی و در مکان های بسته ورزشی خیلی راحت تر رشد می کنند و واگیرشان هم بیشتر می شود. پس در خانه بمانید و ورزش های سبک خانگی انجام دهید.

بهترین: رقصیدن

کلاس رقص زومبا یا ایروبیک رفتن، یا حتی رقصیدن به روش مورد علاقه تان وقتی که خانه تان را کرد گیری میکنید یکی از بهترین راه ها برای خلاصی از شر استرس است. تحقیقات هم ثابت کرده است که افرادی که به موزیک شاد و رقصی گوش می دهند در حین بیماری 50 درصد کورتیزول شان کمتر است. پس یعنی سیستم ایمنی قوی تری هم دارند.

کلای های رقص فشار خیلی زادی وارد نمی کنند. پس می توانید بدون اینکه خیلی عرق کنید و به مفاصل تان فشار بیاورید از مزایای این فعالیت بدنی بهره مند شوید. علاوه بر این رقصیدن می تواند با سرعت دلخواه خودتان باشد به خودتان سخت نگیرید و فقط از حرکت دادن بدن تان لذت ببرید .

بدترین: بلندکردن وزنه

یادتان باشد که مقاوت و قدرت بدن در حین بیماری کاهش پیدا می کند. به خصوص وقتی بیماری موجب شود خواب با کیفیتی نداشته باشید. در این صورت بلند کردن وزنه فقط ریسک آسیب بدنی تا را بالا می برد. علاوه بر این فشاری که در حین بالا بردن وزنه به عضلات وارد می شود باعث می شود که سینوس هایتان ملتهب شده و سردردتان بدتر شود.

مطلب پیشنهادی: تمرینات ورزشی ساده برای داشتن دستانی عضلانی 

اما اگر باز هم مایل هستید وزنه بزنید این کار را در خانه انجام دهید تا موجب گسترش بیماری نشوید. در عین حال به خودتان هم زنگ تفریحی داده اید چون به احتمال زیاد دمبل های خانه تان سبک تر از دمبل های باشگاه هستند.

شنا از بهنرین ورزش ها هنگام بیماری

بهترین و بدترین: شنا کردن و دوچرخه سواری

درست مانند پیاده روی و دویدن هر ورزش سبک دیگری موجب باز شدن سینوس ها، برطرف شدن گرفتگی ها و بالا رفتن میزان انرژی بدن می شود. اما چنین فعالیت هایی برای همه کاربردی نیست. واقعا باید به این فکر کنید که شما با انجام داده این ورزش ها چه حالی خواهید داشت؟ باید به علائم خودتان با دقت توجه کنید.

برای مثال شنا خیلی خوب است و مجاری تنفسی را باز می کند. حتی به کسانی که آلرژی دارند کمک می کند تا آلودگی و آلرژن ها زودتر برطرف شوند. اما خیلی ها هستند که در حین بیماری نفس کشیدن برایشان سخت می شود. یا حتی به کلر موجود در آب حساس می شوند. هم چنین می توانید از فواید دوچرخه سواری به عنوان وسیله نقلیه استفاده کنید. . اما خیلی ها با دوچرخه سواری حس می کنند مجاری تنفسی شان خشک شده و علائم بیماری شان مانند آبریزش بینی و گلو درد هم بدتر می شود.

بدترین: ورزش های تیمی

درست مانند ورزش کردن روی تردمیل و به باشگاه رفتن، ورزش های تیمی و گروهی هم منجر به گسترش بیماری و عوامل عفونت زا می شوند. اگر ورزشکار حرفه ای هستید هم تیمی ها و مربی تان از شما انتظار دارند که وقتی بیماری هستید به هر بهایی که شده تا زمان خوب شدن تمرین با گروه را کنار بگذارید. به نظر من که حتی یک تمرین ساده بستکبال با هم محله ای ها هم در حین بیماری اصلا قابل توجیه نبوده و فقط منجر به بیماری شدن دوستان تان می شود.

یادتان باشد که عوامل بیماری زای سرماخوردگی و ویروس از طریق قطرات عرق و آبریزش بینی هم منتقل می شوند. انتقال دست به دست که بماند. پس اگر بینی تان را تمیز کنید و توپ را پاس دهید قطعا بیماری را بین تمام هم تیمی تان پخش کرده اید. آمار و ارقام هم نشان داده است که ورزش های تیمی یکی از عوامل گسترش بیماری های عفونی مانند آنفولانزای گوارشی هستند.

بدترین: هر ورزشی در فضای آزاد با هوای سرد

پیاده روی در هوای یخبندان وقتی که بیمار هستید خیلی هم کمک تان نمی کند. البته نه به آن دلیلی که شما فکر می کنید. برخلاف باور عموم هوای سرد به خودی خود منجر به ضعف سیستم ایمنی و بیمار شدن نمی شود. با لباس گرم بیرون رفتن و ورزش کردن و خیس عرق شدن در هوای سرد هم به خودی خود منجر به بیماری نمی شود.

مطلب پیشنهادی: حفظ انگیزه برای ورزش کردن در هوای سرد با راهکارهایی آسان 

آن چیزی که در حقیقت بیمارمان می کند این است که سرما و خیس شدن بدن راه های تنفسی بدن را می بندد. بسته شدن راه های تنفسی و احتقان سینوس ها، آبرزیش بینی و سرفه هستند که مسیر اولیه برای بیمار شدن را فراهم میکنند. پس اگر از آن دسته آدم هایی هستید که به این شرایط حساس اند، در هوای سرد ورزش نکنید.

اگر آلرژی دارید باید چه کنید؟

تفاوت بین آلرژی و سرماخوردگی را می دانید؟ گاهی تمام علائمی که فکر می کنیم نشان دهنده بیماری مان هستند، مانند عطسه، سردرد و گرفتگی بینی، نشانی از آلرژی هستند نه بیماری! اگر می بینید که هر سال درست در زمان مشخصی این علائم به سراغ تان میایند باید به حای درمان سرماخوردگی به پزشی مراجعه کنید و از او در مورد راه های کنترل علائم آلرژی بپرسید.

یادتان باشد که آلرژی به آلودگی هوا و گرده های موجود در فصل های گرده افشانی ورزش کردن در هوای آزاد را خیلی سخت می کند. البته این را هم بگویم که آلرژی به خاک و مواد شوینده با ورزش کردن در باشگاه ها و مکان های بسته بدتر هم می شود. اگر علت آلرژی تان مشخص شد می توانید با مصرف آنتی هیستامین یا داروهای دیگری که مخصوص درمان آلرژی هستند به زندگی معمولی تان برگردید. در این صورت روند ورزش کردن تان هم به حالت نرمال بر می گردد.

به نظر شما بهترین ورزش ها هنگام بیماری چه ورزش هایی هستند؟ مثل همیشه نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.