روش های حفظ انگیزه برای ورزش کردن در هوای سرد

حتی حرفه ای ترین و علاقه‌مندترین ورزشکاران هم در طول زمستان کم می آورند. روزهای سرد و شب های طولانی در این فصل موجب می شوند بیرون آمدن از رخت خواب و حفظ انگیزه برای ورزش کردن در هوای سرد خیلی سخت شود. را و اما فوت و فن هایی هست که کمک تان می کنند حتی در هوای یخبندان زمستان هم انگیزه ورزش کردن تان را از دست ندهید.

مطلب پشنهادی: آیا ورزش کردن هنگام بیماری کار اشتباهی است؟

البته من هم مثله شما قبول دارم که این فصل در واقع روتین های ورزشی را از بین می برد. اما نباید به خودتان سخت بگیرید. با یک نگاه ساده به آمار و ارقامِ تحقیقات معتبری که در این زمینه انجام شده متوجه می شوید که سرانه ورزش تا چه حد با سرد شدن هوا پایین می آید. با من و مجله وارونه همراه باشید تا روش های ایجاد انگیزه برای ورزش کردن در زمستان را بدانید.

هدف برداشتن موانع و بالا بردن انگیزه برای فعالیت در سرماست…

پس شما در این مورد تنها نیستید. بیشتر مردمی که در نقاط سرد زندگی می کنند یا نقاطی که هوا زود تاریک می شود با برگشتن از محل کارشان و دیدن آسمان تیره مشکل دارند. یعنی در آن ساعت نمی توانند خودشان را قانع به ورزش کردن کنند. هدف ما در این مطلب هم همین است. باید تمام تلاشمان را بکنیم که تا جای ممکن موانع را برداریم و بدن مان را فعال نگه داریم تا وقتی بهار باز هم از راه برسد. حفظ انگیزه برای ورزش کردن در هوای سرد و تاریک زمستان موجب می شود افسردگی های فصل هم به سراغتان نیایند. پس با مسئله جدی رو به رو هستیم.

گروهی یا دو نفره ورزش کنید

وقتی تنها ورزش می کنید فقط باید یک نفر را برای ورزش نکردن و تنبلی قانع کنید. اما ورزش کردن در گروه یا حتی ورزش کردن دو نفره بهانه هایتان را برای تنبلی و کنسل کردن کمتر می کند. مثلا با خودتان می گویید باید بروم چون کلی آدم منتظرم هستند. ورزش کردن با گروه مزیت های دیگری هم دارد. مثلا اینکه از حس حمایت گروه برخوردار هستید، همراه دارید و همین موضوعات موجب می شوند حواستان به هوای سرد دور و برتان نباشد.

مطلب پیشنهادی: ورزش کردن با ماسک در فضای باز امکان پذیر است؟

البته ورزش کردن با دوستانی که انگیزه های بالایی دارند و کلا اکتیو هستند مزایای خاص خودش را دارد. حتی اگر در خانه ورزش می کنید اینکار را در زوم یا لایو اینستاگرام به صورت گروهی انجام دهید. ورزش کردن در خانه و با استفاده از حالت لایو شبکه های مجازی یکی از بهترین راه ها برای فرار کردن از هوای سرد و بهانه های زمستانی است.

دماسنج یادتان نرود

اگر برنامه ریزی تان اینگونه است که صبح زود از خواب بیدار شوید حتما دما را هم چک کنید. چک کردن دمای هوا در صبح ها موجب می شود به این نتیجه برسید که هوا خیلی هم سرد نیست و شاید بتوان ورزش کرد. البته می توانید لباس های ورزشی تان را از شب قبل در نزدیکی هیتر قرار دهید تا گرم شوند.

رسیدن به باشگاه را هدف قرار دهید

تمرکزتان فقط بر این باشد که از رخت خواب جدا شوید، لباس بپوشید و به باشگاه برسید. یا حتی اینکه خودتان را به پای لپ تاپ برسانید. در این صورت حتی خلاصه ورزش کردن در چند دقیقه کوتاه هم کفایت می کند. البته بیشتر مردم مشکل شان در بیدار شدن و شروع کردن است. پس از این کارها خود به خود درست می شود.

ورزش کردن در زمان استراحت ناهارتان

خیلی ها مشکل شان با ورزش کردن در زمستان این است که صبحِ زود هوا تاریک است و وقتی از محل کارشان به خانه برمی گردند باز هم هوا تاریک است. بهترین راه حل برای این افراد ورزش کردن در ساعات میانه روز و لحظاتِ پیک نور است. اگر هوا خوب بود پیاده روی طولانی در طول زمان استراحت ناهارتان داشته باشید. پیاده روی در هوای آزاد کمک تان می کند تا انگیزه تان را بالا ببرید و البته از مزایای ورزش در هوای آزاد هم بهره مند خواهید شد. اگر خیلی برف آمده و همه جا را سفید کرده به یک مکان سر پوشیده بزرگ مانند فروشگاه ها و مراکز خرید بروید.

مطلب پیشنهادی: چگونه در محل کار بدون ورزش کردن لاغر شویم؟

مزایای سلامتی روانی را در نظر داشته باشید

خیلی ها وقتی در روزهای اول کاهش وزن ندارند و یا اندام شان بهتر نمی شود به کل ورزش را رها می کنند. این افراد باید بدانند که رسیدن به اندامی ایده آل و کاهش وزن با ورزش کردن هدف هایی طولانی مدت و زمان بر هستند. درست آن روی سکه، فواید ورزش برای سلامت روان، هدفی است که خیلی زود به بار می نشیند. در همان روزهای اول ورزش متوجه می شوید که استرس تان کمتر شده، ریلکس تر و بهتر هستید.

این مزایا در روزهای سرد و تاریک زمستان از جمله بهترین هدف ها برای رسیدن است. چرا که خودِ سرما و تاریکی می تواند موجب اختلال عاطفی فصلی شود. حرف من این است که برای داشتن «حس خوب»، حس خوبی داشته باشید. برای اینکه کاری برای دل خودتان انجام می دهید حس خوبی داشته باشید. حس خوب داشتن، همان هدف ورزش است. هدفی که خیلی ها در روزهای سرد زمستان به آن احتیاج دارند.

روش های حفظ انگیزه برای ورزش کردن در هوای سرد

از قبل برنامه ریزی کرده و پیش بینی کنید

اگر قصدتان این است که در هوای آزاد ورزش کنید حتما پیش بینی وضعیت هوا را بخوانید تا ببینید که صبح فردا با چه چیزی رو به رو خواهید شد. فرقی ندارد برفی باشد یا باد سرد بوزد، باید خودتان را آماده کنید. مثلا لباس مناسب، اسنک و وسایل ورزش فردای تان از شب قبل آماده باشد. پیش بینی و برنامه ریزی از قبل، درست مانند این است که کسی در کارها کمک تان کند. اگر بدانید قرار است فردا با چه چیزی رو به رو شوید تحمل کردنش برایتان راحت تر است. پس تفاوت شمایی که ورزش می کنید با کسی که صبح بیدار می شود و به بهانه سرمای هوا باز هم می خوابد در برنامه ریزی و پیش بینی کردن است.

مطلب پیشنهادی: آیا موسیقی با صدای بلند هنگام ورزش کردن برای گوش های شما مضر است؟

وقتی از محل کارتان به سمت خانه برمی گردید، لباس ورزشی بپوشید

این راه ساده، بدون هیچ زحمتی مجبورتان می کند به هدف تان که ورزش کردن است برسید. ایده پیش چنین کاری هم این است که خودِ پوشیدن لباس بخشی از هدف محسوب می شود. وقتی به خانه می رسید با خودتان فکر می کنید که خب من که لباسم را پوشیده ام، یعنی نصف راه را آمدم. در این صورت بدونِ کمی ورزش کردن لباس تان را در نمی آورید. این یعنی کلک زدن به خود برای رسیدن به هدف!

با لباس ورزشی بخوابید

این مورد هم مانند نمونه بالا راهی متفاوت برای رسیدن به هدف است. مزیتش هم این است که بلافاصله پس از بیدار شدن می توانید مشغول ورزش کردن شوید. بدن و لباس تان هم گرم است. باور کنید که برای خیلی از ما لباس پوشیدن برای ورزش کردن سخت ترین مرحله است. با این شیوه سنت شکنی می کنید و سخت ترین مرحله را در اولین گام پشت سر می گذارید!

شنا کردن در استخر آب گرم

اگر مایل نیستید با هیچ روشی در هوای سرد ورزش کنید، یا حتی نمی خواهید در هوای زمستانی در منزل خودتان ورزش کنید، شنا کردن می تواند گزینه خوبی از ورزش های هوازی باشد. در واقع یکی از بهترین ورزش ها که موجب سلامتی بدن و طول عمر می شود شنا کردن است. شنا کردن در استخر آب گرم که سرپوشیده باشد یکی از بهترین گزینه های ممکن برای بهره مند شدن از فواید ورزش های آبی است.

مطلب پیشنهادی: عفونت های سرایت کننده در استخرها را بشناسید

تنظیم آلارم در صبح های سرد زمستانی

موزیکِ آلارم ساعت تان را طوری تنظیم کنید که از خواب بیدارتان کند و موجب شود قلبتان سریع تر بزند. به عبارت دیگر موزیکِ آلارم خودش به معنای شروع مسابقه است. یادتان باشد که هرگز اسنوز را نزنید. چند دقیقه تاخیر و بیشتر خوابیدن یعنی از دست رفتن هدف! وقتی هدف ورزش کردن باشد تاخیر در بیدار شدن شیرین تر می شود. پس خودتان را گول نزنید!

مطلب پیشنهادی: بهترین ورزش ها در دوران پریود

با خودتان فکر می کنید «زمستان بدترین موقع برای شروع کردن است»؟ خب! راستش را بخواهید خیلی ها این طور فکر می کنند. البته همه ما خیلی خوب می دانیم که این ها فقط و فقط بهانه است. همه ما هدف های مان را پشت گوش می اندازیم و بعد عذاب وجدان گرفته و تصمیم می گیریم وقتی هوا کمی بهتر شد دوباره شروع کنیم. این در حالی است که می دانیم شروع کردن هیچ ربطی به محیط اطراف و زمان مان ندارد. یادتان باشد که اولین قدم ها، کوچک ترین قدم ها هستند. پس از همین امروز شروع کنید!