بررسی دلایل محبوبیت ژانر شونن در دنیای انیمه و مانگا

چرا انیمه های شونن انقدر محبوب هستند؟ شونن، محبوب ترین ژانر در دنیای انیمه و مانگاست (البته شونن در واقع ژانر نیست؛ بلکه یک دسته بندی آماری است). کلمه شونن در ژاپنی، به معنای پسر جوان است، بنابراین آثار این ژانر به صورت سنتی برای مخاطبان مذکر جوان ساخته می شوند. هر چند، انیمه ها و مانگاهای شونن، به دلیل پیام های زیبا، داستان های قابل درک و شخصیت هایی دوست داشتنی، مورد علاقه هر کسی، با هر سن و جنسیتی واقع می شوند.

چرا انیمه های شونن انقدر محبوب هستند؟

آثار شونن، معمولا درباره قهرمانانی مهربان و شجاع هستند که با نیرویی شر مبارزه می کنند. این پیشفرض سر راست، باعث شده افراد زیادی بتوانند به راحتی وارد فضای داستان شونن ها شوند و همچنین، این امکان را به سازندگان داده تا با توجه به دیدگاه خودشان، این ایده را پرورش داده، به جنبه های مختلف آن پرداخته و امضای خودشان را داستان اضافه کنند. در ادامه، همراه مجله وارونه باشید تا به طور مفصل به این سوال پاسخ دهیم که چرا انیمه های شونن انقدر محبوب هستند؟

10/ در آثار شونن شاهد فایت ها و سکانس های اکشن خیره کننده هستیم

چرا انیمه های شونن انقدر محبوب هستند؟  انیمه مای هیرو آکادمیا

یکی از عناصر پر تکرار در انیمه های شونن – Shonen نبرد های بزرگشان هستند. قهرمانان این انیمه ها، در جنگ ها و درگیری های عظیم با ویلن ها مبارزه می‌کنند و این فایت ها، تبدیل به نمادین‌ترین و شاخص ترین لحظات سری می‌شوند. مثلا سکانس های اکشن انیمه Jojo’s Bizarre Adventure  یا مبارزه ناروتو و ساسوکه در ناروتو: شیپودن را در نظر بگیرید؛ مبارزات و اکشن های انیمه های شونن، برخلاف بسیاری از اکشن های پر سر و صدا و پر هزینه هالیووی، “زنده” هستند.

علاوه بر این، هر کدام از آثار شونن، سیستم قدرت و شخصیت هایشان، توانایی های منحصر به فرد خودشان را دارند. همه اینها، در لحظات اکشن پتانسیل حیرت انگیز خود را به نمایش می گذارند و سکانس هایی به یادماندنی و نفسگیر خلق می کنند. اگرچه بسیاری از فایت های آثار شونن به دلیل قابل پیش بینی بودن مورد انتقاد یا تمسخر قرار می گیرند، اما با این حال مبارزات در انیمه های شونن هیجان انگیز هستند و بینندگان را در لبه صندلی خود نگه می دارند.

9/ چاشنی کمدی در ژانر شونن، منحصر به فرد و خاص است

انیمه های شونن، به موقعیت های کمدی اغراق آمیزشان مشهور هستند. درست است که هر کدام از آثار شونن سهم بزرگ خود را از درام و اکشن های نفسگیر دارند، اما کمدی نیز بخشی جدا نشدنی از این انیمه ها و مانگاهاست. این شوخی ها، می توانند برای تعدیل کردن فضا، معرفی یک شخصیت جدید، یا رونمایی از جنبه دیده نشده ای از داستان یا کاراکترها استفاده شوند. شوخی های انیمه های شونن، باعث شده اند تا این آثار، همه پسندتر باشند.

8/ همه افراد می توانند با شونن ها ارتباط برقرار کنند و از آنها لذت ببرند

چرا انیمه های شونن انقدر محبوب هستند؟  انیمه ناروتو

انیمه های شونن، برای هر کس در هر سن و سالی، چیزهایی برای ارائه دارند. اکثر آنها، مناسب تماشا به همراه خانواده هستند و آموزه هایی برای همه مخاطبان دارند. این انیمه ها، می توانند به مخاطبان کم سن و سال، درس هایی ارزشمند بدهند و به تماشاگران بزرگتر، یک یادآوری شیرین هدیه دهند. البته، همه انیمه ها و مانگاهای شونن لزوما حالت انگیزشی و آموزنده ندارند و بسیاری از آنها، مثل اتک آن تایتان، مخاطبانشان را وادار به تفکر درباره مسائل اجتماعی و سیاسی، ارزش های فردی و عواقب بزرگ انتخاب های یک فرد بر روی جامعه می کنند.

با این وجود، تقریبا همه شونن ها از همان ثانیه های اول، بینندگان را وارد فضای خود کرده و توجه او را به خوبی به خود جلب می کنند. از هایکیو که با رویای به ظاهر دست نیافتنی یک پسر عادی شروع شد تا شیطان کش که با تلاش های یک برادر مهربان برای نجات خواهرش تماشاگران را تخت تاثیر قرار داد. همه پسند بودن آثار شونن، باعث شده جامعه طرفداران آنها بسیار بزرگ و گسترده باشد، این موضوع درباره انیمه هایی مثل ناروتو، وان پیس و مای هیرو آکادمیا به شدت صدق می کند.

7/ آنتاگونیست های آثار شونن پیچیده هستند و بررسی شخصیت آنها جالب است

چرا انیمه های شونن انقدر محبوب هستند؟  انیمه جوجوتسو کایزن

درست است که ویلن های سطحی متعددی در آثار شونن دیده می شوند، اما بسیاری از آنتاگونیست های معروف در این انیمه ها، شخصیت پیچیده و قابل تاملی دارند. بسیاری از طرفداران، دوست دارند کارهای آنها را مورد بررسی قرار دهند و درباره بک استوری آنها و چیزهایی که باعث شده آنها در مرحله اول به یک شرور تبدیل شوند، تئوری پردازی می کنند. بسیاری از ویلن ها، مثل انریکو در ماجراجویی های عجیب جوجو، تومورا شیگاراکی در مای هیرو آکادمیا و اوروچیمارو در انیمه ناروتو از جمله این آنتاگونیست ها هستند. همچنین، برخی از پروتاگونیست های آثار شونن، رفتار چندان قهرمانه ای از خودشان به نمایش نمی گذارند و گاهی اوقات، روی دست ویلن ها بلند می شوند؛ مثل ارن یگر در انیمه اتک آن تایتان.

6/ پروتاگونیست ها شجاع و دوست داشتنی، اما دارای هویت اختصاصی خودشان هستند

تعدادی از مهم ترین آثار شونن، پروتاگونیست هایی شبیه هم دارند: پسرهایی جوان و شجاع، که ناامید نمی شوند، مهربان هستند و ارزش زیادی برای دوستانشان قائل هستند و اکثر اوقات شاد به نظر می رسند. این پروتاگونیست ها، به عنوان یک الگو و چهره ای دلگرم کننده بین اطرافیانشان شناخته می شوند؛ مثل شویو هیناتا، ایزوکو میدوریا یا یوجی ایتادوری. با این وجود، همه پروتاگونیست های شونن اینگونه نیستند؛ بعضی از آنها درونگراتر، بدبین تر یا حتی حقه باز هستند. مثلا جوتارو کوجو یا تتسویا کوروکو به عنوان برخی از قهرمانان درونگرای آثار شونن مشهورند.

5/ قدرت دوستی یکی از تم های قدرتمند آثار شونن است

چرا انیمه های شونن انقدر محبوب هستند؟  جوجوتسو کایسن

قدرت دوستی، همواره یکی از تم های پر تکرار اما بسیار محبوب در انیمه ها و مانگاهای شونن بوده است. یک قهرمان برای داشتن توانایی مقابله در برابر یک نیروی شرور، نیاز به همراهانی دارد که به او کمک می کنند و حامی او هستند. خیلی اوقات، متحدان شخصیت اصلی در بین طرفداران یک انیمه، به محبوبیتی به اندازه خود قهرمان داستان دست پیدا می کنند و گاهی این محبوبیت آنها حتی به فراتر از محبوبیت پروتاگونیست می رسد. حال و هوای دوستانه و صمیمی در انیمه های شونن، در این شرایط انزوا که بر کل دنیا حاکم شده، برای بسیاری از افراد انگیزشی و آرامش بخش است.

4/ هر کدام از انیمه های شونن، دیدگاه خاصی را درباره جامعه ارائه می دهند

چرا انیمه های شونن انقدر محبوب هستند؟  اتک آن تایتان

بهترین مثال ها برای این موضوع، اتک آن تایتان و مای هیرو آکادمیا هستند. در انیمه اتک آن تایتان، تعدادی نوجوان ساده و خوش بین را داریم که تصور می کنند با پیوستن به پادگان ها، می توانند قهرمان شوند و در مسیر درستی حرکت کنند، اما با گذر زمان می فهمند که سرباز شدن آنها، در واقع کمکی به پایداری یک سیستم حکومتی فاسد بوده است. از طرف دیگر، در مای هیرو آکادمیا، با وجود اینکه در ابتدا دیدگاه بسیار ساده و خوش بینانه ای درباره جامعه ابرقهرمانی ارائه داده می شود، اما کم کم در طول داستان، تصور پروتاگونیست ها از دنیایی که در آن زندگی می کنند، تغییر پیدا می کند و جنبه تاریکی از اجتماع را می بینند.

هر کدام از آثار شونن، دیدگاه خالق‌شان راجع به ساز و کار دنیا و تمدن را به شکل قابل فهمی بازتاب می نمایند. با وجود اینکه تصور می شود پرداخت به چنین مسائلی بیشتر در آثار سینن رایج است، اما شونن ها نیز در این زمینه کم نگذاشته اند.

3/ ارتباط برقرار کردن با شخصیت ها در انیمه ها و مانگاهای شونن آسان است

حتی شخصیت هایی که با شرایط مرگ و زندگی سر و کار دارند و زندگی عجیب و غریب یا ترسناکی دارند، به علت ویژگی های رفتاری و شخصیتی و همینطور بک استوری‌شان، می توانند به خوبی و به سرعت با بینندگان عادی ارتباط برقرار کنند. دیدن شخصیت هایی که مثل خودمان هستند و در شرایط سخت تسلیم نمی شوند و بعد از شکست و زمین خوردن، حتی قوی تر از گذشته باز می گردند، حقیقتا لذت بخش است. به همین دلیل، مخاطبان بسیار راحت با این شخصیت ها همذات پنداری می کنند، از آنها انگیزه می گیرند و سعی می کنند با الگوگیری از آنها، در زندگی‌شان اراده محکمی داشته باشند و هرگز تسلیم نشوند.

2/ بسیاری انیمه های شونن پیام های امیدوارکننده ای دارند

چرا انیمه های شونن انقدر محبوب هستند؟

قهرمانان انیمه های شونن، باور قدرتمند و نفوذناپذیری به خودشان دارند. این خودباوری، باعث شده آنها همیشه برای رسیدن به رویایشان تلاش کنند و دست از حرکت برندارند و در نهایت به پیروزی برسند. شاید از دید برخی افراد، این روند کلیشه ای و تکراری باشد، ولی برخی از مجموعه های شونن آنقدر زیبا و با جزئیات خاص خودشان این مفهوم را به تصویر می کشند که نمی توان ایرادی از آنها گرفت. چه هدف قهرمان داستان در راستای نفع جامعه باشد و چه صرفا در حد یک رویای شخصی بماند، آنها به شدت برای رسیدن به آن مصمم هستند و دست از تلاش بر نمی دارند.

علاوه بر نمایش مزایای خود باوری در انیمه های شونن، پیام های امیدوارکننده دیگری نیز در این انیمه ها به چشم می خورند؛ مثل رسیدن روزهای روشن بعد از شب های تیره و تار، پیدا کردن جایی که به آن تعلق داریم و اینکه زندگی آنطور که ما باعث می شویم به نظر برسد، پیچیده نیست. تماشای انیمه هایی که دارای چنین پیام ها و مضامینی هستند، می تواند بسیار دلگرم کننده باشد و انرژی مثبت زیادی به ما بدهد.

1/ انیمه های شونن، بسیار متنوع هستند

چرا انیمه های شونن انقدر محبوب هستند؟  انیمه دمون اسلیر

با وجود اینکه ژانر شونن به خاطر امضاها و کلیشه های معروفش بین بسیاری از مخاطبان شهرت دارد، اما واقعیت این است که همه شونن ها یکسان نیستند. بعضی از آنها، انتخاب می کنند تا داستان و پیام های خود را، از طریق ماجرای نبرد یک قهرمان با نیرویی شر و مبارزاتی پر زد و خورد روایت کنند؛ مثل دراگون بال، ناروتو یا جوجوتسو کایزن. اما برخی دیگر ترجیح می دهند درباره چیزهای عادی تر و واقعی تری باشند، مثل روزهای خوب مدرسه (دقت کنید، فقط روزهای خوب!)، یا انیمه های ورزشی مثل هایکیو!!، بسکتبال کوروکو یا هاجیمه نو ایپو. حتی گاهی اوقات شونن های رمانتیکی به چشم می خورند که دیدنشان، سرشار از حس خوب است؛ مثل هاناکو-کون یا هوریمیا.

گاهی اوقات، انیمه های شونن با یک پیشفرض کلیشه ای شروع می کنند و بعد، شروع به کوباندن آن کلیشه و بردن داستان، به مسیری بسیار هیجان انگیز و غیر قابل پیش بینی می کنند، مثل توکیو ریونجرز که در ابتدا به نظر می رسید یک داستان عادی درباره سفر در زمان است، اما در ادامه، به مسائلی مانند عواقب وحشتناک نبود نظارت کافی بر روی نوجوانان پرداخت. یا انیمه اتک آن تایتان که به عنوان یک داستان ساده غول کشی شروع شد اما در حال حاضر، همه آن را به عنوان روایتی ملموس از دنیای خودمان و جنگ های واقعی می شناسند.

ما 10 مورد از دلایل محبوبیت انیمه های شونن را بررسی کردیم، نظر شما چیست؟ به نظر شما چرا انیمه های شونن انقدر محبوب هستند؟

در ادامه بخوانید:

نقد و بررسی انیمه توکیو ریونجرز؛ هیتلر را نجات دهید!

چرا بعضی ها از انیمه متنفرند؟