9.0
امتیاز

بررسی قسمت 77 انیمه Attack on titan

سلام به شما خوانندگان عزیز مجله وارونه. با بررسی قسمت 18 فصل چهارم انیمه Attack on titan در خدمت شما هستیم. قسمت دوم پارت دوم، یعنی «فریب»، پیشرفت های بسیار زیادی نسبت به قسمت اول داشته که در این مطلب قصد داریم به اونها بپردازیم و همچنین، به برخی نقاط ضعف و مفاهیم این قسمت اشاره هایی داشته باشیم. با بررسی فصل چهارم انیمه اتک آن تایتان همراه مجله وارونه باشید.

بررسی قسمت 18 فصل چهارم انیمه Attack on titan

قسمت 76 انیمه اتک آن تایتان، روایت نسبتا کندی داشت و شاهد وقوع اتفاقات زیادی در اون نبودیم. همچنین، برخی لحظاتش کمی تصنعی به نظر می رسیدن. اما خوشبختانه، در قسمت 77، این ایراد برطرف شده و همچنین سرعت روایت بالاتر رفته و بیشتر شبیه اتکی شده که ما می شناختیم. اتفاقات متعددی در این قسمت افتادن و واقعا قابل تحسینه که تیم سازنده، موفق شده علاوه بر روایت با سرعت بیشتر در این قسمت، منبع اقتباس – مانگا – رو هم گسترش بده به طوری که تماشای این قسمت از انیمه برای کسانی که مانگا رو خوندن هم جذابیت زیادی داشته باشه.

در قسمت 18 فصل پایانی انیمه اتک آن تایتان، حوادث زیادی رخ میدن، اما این نکته باعث نشده افسار روایت از دست نویسنده و کارگردان در بره و شاهد داستانگویی منسجم، صحیح و قابل درکی هستیم. این موضوع نشان دهنده به نتیجه رسیدن مقدمه چینی طولانی پارت اول این فصله و به نوعی ما از این قسمت به بعد، پاداش صبر کردن‌مون رو دریافت می کنیم. همچنین، با توجه به سرعتی که این دو قسمت موقع پوشش مانگا داشتن، می تونم بهتون وعده بدم که قسمت های سوم، چهارم و پنجم قراره از جمله هیجان انگیزترین و بهترین اپیزودهای اتک آن تایتان باشن (البته به شرط اینکه اقتباس به درستی انجام بگیره).

جلوه های بصری در قسمت 77 انیمه حمله به تایتان

بررسی قسمت 18 فصل چهارم انیمه Attack on titan

انیماتورهای استودیو MAPPA در این قسمت واقعا سنگ تموم گذاشتن. حرکت تایتان ها طبیعی تر به نظر میرسه و همچنین طراحی شخصیت ها بیشتر به فصول قبلی شباهت پیدا کرده. همچنین، شاهد جزئیات خیره کننده ای در پس زمینه تصویر هستیم که نشون دهنده زحمات زیاد برای این قسمت هستن؛ از طراحی دقیق تک تک آجرهای ساختمون ها گرفته تا نمایش طبیعی انفجار – خیلی اوقات در فیلم ها یا انیمیشن ها می بینیم که انفجارها به خاطر بیش از حد کامپیوتری بودن با بقیه تصویر همخوانی و سازگاری ندارن – همچنین برای تبدیل کردن مانگا به انیمه و گسترش منبع اقتباس، اقدامات خلاقانه و مفیدی انجام شدن که ممکنه در نگاه اول چندان حس نشن، ولی تاثیر خودشون رو می ذارن. مثل لرزش دوربین موقع فریاد کشیدن ارن.

خوبی قسمت 77 اینه که علاوه بر گسترش منبع اقتباس و ترجمه درست زبان مانگا به انیمه، لحظات مناسبی رو برای اقتباس دقیق و کلمه به کلمه انتخاب کرده – همونطور که می دونید، اقتباس کلمه به کلمه در کل انیمه اصلا درست نیست، ولی گاهی اوقات اگه بجا انجام بشه می تونه جالب بشه – تبدیل شدن دقیق بعضی از پانل های مانگا به انیمه، مثل نگاه کردن یلنا به آرمین، باعث شده کسانی که مانگا رو خوندن هم تجدید خاطره شیرینی داشته باشن و این نکته مثبتیه.

موسیقی متن قسمت 18 فصل پایانی انیمه AOT

بررسی قسمت 18 فصل چهارم انیمه Attack on titan

از همون سکانس آغازین قسمت 77، حس کردم که موسیقی انیمه اتک آن تایتان با وجود تغییراتی که کرده، اما همچنان بسیار گوش نواز و تاثیر گذار ظاهر شده. موسیقی متن این قسمت، ملاک های یه موسیقی متن خوب رو داره: در نگاه اول چندان شنیده و باعث پرت شدن حواس بیننده نمیشه، اما زمانی که مخاطب بهش توجه کنه، تازه می فهمه که این آوا در تمام مدت چه تاثیر عمیقی روش گذاشته بوده.

به عنوان مثال، آهنگی که در 5 و نیم دقیقه ابتدایی این قسمت می شنویم، احساس خفگی خاصی رو منتقل می کنه (که کاملا با داستان همخوانی داره). احساسی مثل خاموش شدن تدریجی یه آتش بزرگ و درخشان. یا محو شدن ذره ذره صدای شخصی در حال فریاد زدن.

یا دقیقه بیستم به بعد رو در نظر بگیرید. در این دقایق، ما یکی از بهترین آهنگ های اتک آن تایتان رو می شنویم که اخیرا محبوبیت زیادی پیدا کرده و در عالی بودنش هم شکی نیست، اما نقطه اوج این آهنگ، نقطه اوج داستان (در واقع تصویر) نیست و بهتر بود در زمان بندی تغییراتی جزئی صورت می گرفت.

احتمال تغییر پیدا کردن پایان انیمه نسبت به مانگا با توجه به اپنینگ

قبلا در یه مطلب اختصاصی درباره احتمال تغییر کردن پایان انیمه اتک آن تایتان نسبت به مانگا صحبت کرده بودم. جالبه بدونید که اپنینگ این پارت، این احتمال رو بیشتر می کنه. این اپنینگ، با وجود اینکه بخش های متعدد و مهمی از مانگا رو اسپویل می کنه و نشون دهنده وفاداری کامل سازندگان به منبع اقتباسه، اما همچنان دارای نشونه هاییه که می تونن ثابت کنن پایان انیمه متفاوت خواهد بود. با گذشت چند قسمت دیگه و پیشروی داستان، برای اینکه دوستان انیمه اونلی اسپویل نشن، درباره این نکته بیشتر صحبت خواهیم کرد. به هر حال، جالبه بدونید که ایسایاما اعلام کرده نتونسته اونجور که می خواسته مفاهیم مورد نظرش رو به تصویر بکشه و باعث شده بسیاری از خوانندگان برداشت های اشتباهی از اثرش داشته باشن. پس بعید نیست آرک پایانی انیمه دارای تغییراتی باشه.

فصل چهارم انیمه اتک آن تایتان، بیشتر شبیه “اتک آن تایتان” شده است

یکی از اعتراضاتی که به فصل چهارم انیمه Attack on titan شده بود، تغییر بسیار زیاد در حال و هوای اون بود (چنین اعتراضی به مانگا وارد نشده، پس این نکته مربوط به داستان نیست؛ بلکه مربوط به شیوه اقتباس هست) اما در دو قسمت اخیر، به ویژه قسمت 77، شاهد نزدیک تر شدن حال و هوا به فصل های قبلی هستیم و می بینیم که انیمه اتک آن تایتان، کم کم داره به انسجام و یکپارچگی سابق نزدیک میشه.

به عنوان مثال، زمان ظاهر شدن زیک  در اول این اپیزود رو در نظر بگیرید. این لحظه، کاملا حس و حالی مشابه با فصل دوم و سوم داره. حتی آهنگی که موقع ظاهر شدن زیک شنیدیم، همون آهنگیه که قبلا وقتی در برابر سربازان وحشت زده جزیره می ایستاد پخش می شد. اما نکته جالب اینجاست که این بار زیک، در یه  جبهه کاملا متفاوت مبارزه می کنه و همینه که باعث میشه این لحظه حالت طعنه آمیز و عمیقی داشته باشه. به هر حال، کی فکرش رو می کرد تایتان عجیب و غریب و ترسناکی که چندین نفر از نیروهای گروه شناسایی رو کشته بود، حالا مورد حمایت این گروه قرار می گیره؟

همچنین، ریتم کند قسمت های قبلی فصل چهار کمرنگ تر شده و در قسمت 77 شاهد روایتی سریع و کلیدی هستیم. همین باعث شده موقع تماشای این اپیزود، هیجانی مثل سابق داشته باشیم. علاوه بر این، جا داره اشاره کنم تغییرات جزئی و بهبودها در گرافیک در بازگشت حال و هوای سابق بسیار تاثیرگذار بودن.

پورکو گالیارد و کلت گرایس

بررسی قسمت 18 فصل چهارم انیمه Attack on titan

پورکو گالیارد و کلت گرایس؛ این دو شخصیت، از جمله شخصیت هایی هستن که واقعا در اتک مورد کم لطفی قرار گرفتن و در انیمه، به اندازه مانگا پر رنگ به نظر نمی رسن. البته، گالیارد در انیمه مدت زمان مناسبی رو به خودش اختصاص داده، اما کلت اینطور نیست. تعدادی از لحظات که مربوط به این شخصیت بودن، هنگام اقتباس حذف شدن، که این امر در آثار اقتباسی کاملا طبیعیه، ولی با توجه به اینکه کلت در قراره در قسمت آینده نقش بسیار مهمی داشته باشه، انتظار داشتم انیمه زمان بیشتری رو به پردازش به این شخصیت اختصاص بده.

گذر سریع از کنی و جان

بررسی قسمت 18 فصل چهارم انیمه Attack on titan

انیمه اتک آن تایتان، در بسیاری از مواقع، روایتی مستندوار داره و بیشتر به نکات کلیدی در پیشروی داستان توجه می کنه. این به خودی خود چیز بدی نیست؛ اتفاقا همین موضوع باعث شده در این انیمه شاهد دقایق و لحظات اضافه و زائد نباشیم. به عبارت دیگه، توجه به نکات اصلی و کلیدی، باعث شده روایت ریتم تند و جذابی داشته باشه و مخاطب نتونه از صفحه نمایش چشم برداره.

با این وجود، بعضی اوقات پیش میاد که این روایت کلیدی و گذر سریع از بخش های مختلف، باعث بشه برخی بخش ها به اندازه پتانسیل‌شون، دارای پردازش نباشن. یکی از این بخش ها، زمانیه که کنی و جان تصمیم می گیرن به ارن کمک کنن. قابل درکه، این چند نفر مدت زیادی رو به عنوان دوست با هم سپری کردن و طبیعیه که نتونن خیلی چیزها درباره هم رو بپذیرن، اما با این وجود افکار و احساسات جان و کنی لایق پردازش بیشتری بودن. یکبار دیگه هم میگم، گذر سریع از برخی بخش ها اتفاقی طبیعی در دنیای اتک آن تایتان محسوب میشه، ولی اگه جان و کنی فقط چند لحظه بیشتر رو به خودشون اختصاص می دادن، روایت منطقی تر و باورپذیرتر می شد.

 بار احساسی سنگین قسمت 77 انیمه اتک آن تایتان

بررسی قسمت 18 فصل چهارم انیمه Attack on titan

قسمت 18 فصل آخر انیمه اتک آن تایتان، دارای بار احساسی نسبتا سنگینیه (جالبه بدونید که از نظر احساسی، این قسمت در مقایسه به قسمت های بعدی، “صرفا” یه مقدمه چینی برای آینده محسوب میشه!). در قسمت قبلی، از اعضای جدید گروه شناسایی کمی سریع گذر شد و چندان متوجه حضورشون نشدیم، اما در این قسمت شاهد تلاش های اونها برای مقابله با مارلی و همچنین مرگ دسته دسته‌شون بودیم.

همچنین تقلا کردن راینر و ارن برای شکست دادن هم و رسیدن به هدفی یکسان، چیزی نیست که بشه به راحتی ازش عبور و فراموشش کرد. هر دو انسان هایی زجر کشیده هستن که فقط می خوان از چیزی که براشون عزیزه محافظت کنن. اگه یادتون باشه، در بررسی قسمت قبلی به این نکته اشاره کردم که طبق تحقیقاتی گسترده، هدف انسان ها -اگه فقط کسانی که دارای سلامت عقلانی هستن رو در نظر بگیریم – از دست زدن به جنایاتی بزرگ، در واقع پیوندهایی احساسی هستن که با بقیه دارن. و انیمه اتک آن تایتان، به زیبایی این حقیقت رو به تصویر می‌کشه.

قوس های شخصیتی ؛ بررسی قسمت 18 فصل چهارم انیمه Attack on titan

بررسی قسمت 18 فصل چهارم انیمه Attack on titan

تا به حال، دیگه تقریبا تمام شخصیت های اتک آن تایتان، متوجه شدن که دشمنانشون با خودشون تفاوت های زیادی ندارن و همین قضیه، باعث شده شاهد قوس های شخصیتی به یادماندنی زیادی در این انیمه باشیم. شخصیتی که در قسمت 77 به قوس شخصیتی پر رنگش رسید، گابی براون بود. ما کم کم دیدیم که گابی، دیگه اون دختر مغرور و متعصبی نیست که کورکورانه به تاریخ دروغینی که مارلی به خوردش داده بود اعتماد داشت. گابی از دنیای خواب و خیال بیرون اومده و متوجه شده داستان زندگی‌ش، اون حماسه قهرمانانه ای نیست که همیشه تصور می کرده و کم کم با دنیای واقعی آشنا شده.

«توی این جزیره شیطانی نیست؛ فقط آدم هست».

بررسی قسمت 18 فصل چهارم انیمه Attack on titan

در حال حاضر، دنیا جوری شده که اگه شما بگین: «من فکر می کنم تقریبا همه آدم ها ذاتا خوب هستن» مورد تمسخر بسیاری از افراد قرار می گیرین. دیدگاه “واقع گرایانه” بین مردم اینطور تعبیر شده: «انسان ها در واقع ذاتا پست هستن و این بدی و پستی رو با روکشی به اسم تمدن قایم می کنن. پاش که بیاد وسط، خوشنام ترین خیر دنیا هم حاضر میشه برای منافع خودش بقیه رو قربانی کنه». اما آیا واقعا اینطوره؟

صادقانه بگم: اینطور نیست. دست کم، از اول اینطور نبوده. این دیدگاه بد بینانه، در واقع نوعی “نوسبو” محسوب میشه. حالا نوسبو اصلا چی هست؟ معنی لغوی نوسبو، «به خود آسیب خواهم زد» هستش. اما در واقع به چیزهایی میگیم که وجود ندارن، اما کم کم با فکر کردن بهشون ظاهر میشن. چرا میگم دیدگاه بد بودن ذاتی انسان ها یه نوسبو محسوب میشه؟

چون انسان ها در طول تاریخ بارها برخلاف این ادعا رفتار کردن. بسیاری از ما تصور می کنیم که جنگ از ابتدای تاریخ بشریت بوده، اما با نگاهی به تاریخ، می فهمیم که جنگ یه پدیده تازه‌ و نوظهور محسوب میشه (در مقایسه با تاریخ چندین هزار ساله انسان ها) که بعد از گسترش تمدن و آغاز بازی های سیاسی به وجود اومده. تا قبل از این، مردم تمایل زیادی به ملاقات انسان های جدید، پیوستن به اونها و داشتن روابط گسترده و صلح آمیز داشتن.

حی بعد از ظهور جنگ ها، در حالی که خیلی ها تصور می کردن جنگ ها و فجایع می تونن فرصتی برای دیدن چهره واقعی انسان ها باشن، انسان ها ثابت کردن که “نظریه روکش” حقیقت نداره. به عنوان مثال، بمباران انگلیس در 7 سپتامبر 1940 رو در نظر بگیرید. بعد از این فاجعه، حتی سران و سیاستمداران انگلیس انتظار داشتن با مجنون شدن مردم روبرو بشن، در حالی که چهره ای پست، کثیف و وحشی از خودشون نشون می دن. اما طبق گفته های دکتر جان مک کوردی، یک روانپزشک که شاهد جزء به جزء وقایع بود، بعد از بمباران انگلیس مردم به طرز عجیبی آروم بودن و بیشتر از هر زمان دیگه ای، به هم کمک می رسوندن. هیچ خبری از وقوع جنایات گسترده و وحشی گری نبود. و حتی با وجود خرابی بسیاری از خانه ها، درها و پنجره ها، دزدی خاصی گزارش نشد. حتی مردم شوخ طبعی زیادی در اون شرایط از خودشون نشون می دادن.

این اتفاقات، مختص به جنگ و بمباران نیست؛ زمان وقوع فجایع طبیعی، یا اصلا موقع رخ دادن مشکلاتی پیش پا افتاده، مردم ثابت کردن که صرفا حیواناتی متمدن نیستن که فقط به منافع شخصی خودشون اهمیت میدن.

پس چرا دیدگاه های بد بینانه بیشتر مورد استقبال قرار می گیرن؟

بررسی قسمت 18 فصل چهارم انیمه Attack on titan

به هر حال، الان بحث ما درباره اثبات خوبی ذاتی انسان ها نیست. درباره این موضوع، در حد چندین کتاب حرف هست. بیاین الان ببینیم که اگه انسان ها اینقدر تمایل به خوبی کردن دارن، پس چرا تفکراتی مثل «همه آدم ها بد هستن» تا این حد بین مردم رایج هستن؟ چرا چنین نوسبویی وجود داره؟ دلایل مختلفی داره. یکی از این دلایل، از بین بردن عذاب وجدان و توجیه کردن اعمال ماست.

ما بعد از انجام دادن کاری که طبق معیارهای خودمون، یا دنیا، کار بدی محسوب میشه، عذاب وجدان می گیریم. این عذاب وجدان از کجا میاد؟ از تمایل ما به خوب بودن. زمانی که ما به این خواسته نرسیم، احساس غیر قابل تحملی پیدا می کنیم (بله، درست مثل اعتیاد). خیلی اوقات، ما نمی تونیم احساس عذاب وجدانمون رو از بین ببریم و نمی تونیم به خواسته ذاتی‌مون، یعنی خوب بودن، برسیم. پس چی کار می کنیم؟ میگیم همه انسان ها در واقع حریص و خودخواه هستن. سعی می کنیم با تلقین کردن به خودمون، دیگه عذاب وجدان نداشته باشیم. به همین راحتی.

مثلا همین راینر رو در نظر بگیرید. علت فروپاشی ذهنی اون در فصل دوم چی بود؟ اون عذاب وجدان داشت. به خاطر مارکو، مارسل، زادگاهش و الدیایی هایی که باعث ویرانی زندگی هاشون شده بود. اون نمی تونست این احساس رو تحمل کنه، به همین دلیل دو تا نسخه متفاوت از خودش ساخت: یه نسخه که جنگجویی متعهده و وظایفش در برابر خانواده و همرزمانش انجام میده و یه نسخه دیگه که سربازی روستایی و خوش قلبه که حکم برادر بزرگتر بقیه سربازان رو داره. هر نسخه، بخشی از عذاب وجدان اون رو کمرنگ می کنه و باعث میشه راینر حس کنه انسان خوب، شریف و مسئولیت پذیریه.

یک افسانه قهرمانانه

بررسی قسمت 18 فصل چهارم انیمه Attack on titan

اگه انسان ها واقعا تمایل به خوب بودن دارن، پس چرا افرادی متعصب مثل گابی وجود دارن که حاضرن بدون شک، به کسی که نمی شناسن شلیک کنن؟ پس حس همدلی‌شون کجا رفته؟ خب، کسانی مثل گابی، در واقع از جمله کسانی هستن که بیشتر از همه می خوان خوب باشن. این تمایل زیاد و شدید، باعث شده اونا خودشون رو در یک افسانه قهرمانانه تصور کنن که خودشون شخصیت اصلی‌ش هستن. مثل یه قهرمان واقعی، اونا شیاطینی که زندگی انسان های شرافتمند رو سخت کردن، از بین می برن و صلح و خوشبختی رو برای دنیا به ارمغان میارن.

در ادامه بخوانید: چرا لایو اکشن های انیمه ای معمولا شکست می خورند؟

نمونه های واقعی: همین داعش. بسیاری از کسانی که به داعش پیوستن، حتی آشنایی حداقلی با اسلام نداشتن، پس نمی تونیم بگیم تحت تاثیر عقاید متعصبانه قرار گرفتن. خیلی از نیروهای داعش، فکر می کردن با جنگیدن، به زندگی خودشون معنایی می بخشن و قهرمان میشن. با شلیک کردن، دنیا رو جای بهتری می کنن. همچنین، تقریبا همه افراد داعش اطلاع داشتن که کارشون در نهایت با کشته شدن به پایان می رسه و همین پایان از پیش نوشته شده، باعث شده بود که حتی از قبل هم جوگیرتر بشن. حالا تصورات اونها درباره قهرمان ایثارگر بودن، کارهای اونها رو توجیه میکنه؟ مسلما نه. قصه کسانی مثل گذشته های راینر و گابی هم همینه.

هیچ شیطانی نیست، فقط آدم هست

گابی بلاخره به این نتیجه رسید که هیچ شیطانی در جزیره وجود نداره و همه مثل خودش انسان هستن. انسان خوب و بد وجود نداره، انسان ها نمی تونن شیطان یا فرشته باشن. انسان ها فقط انسان هستن، در  حالی که تلاش می کنن بهترین نسخه از خودشون باشن.  

جمع بندی بررسی قسمت 18 فصل چهارم انیمه Attack on titan

فصل پایانی انیمه اتک آن تایتان، داره قسمت به قسمت پیشرفت می کنه و این بسیار امیدوار کننده ست. در قسمت 18 این فصل، شاهد قوس شخصیتی گابی، درگیری ناراحت کننده راینر و ارن و تلاش های دو جبهه مشابه برای نابود کردن هم بودیم. فایت ها بسیار هیجان انگیز بودن و خوشبختانه در انیمیشن مشکل پر رنگی وجود نداشت.

امیدواریم که از بررسی قسمت 18 فصل چهارم انیمه Attack on titan لذت برده باشید. نظر شما درباره این قسمت چیه؟ فراموش نکنید که حتما نظراتتون رو با ما در میون بذارید!

در ادامه بخوانید » بررسی قسمت 19 فصل چهارم انیمه اتک آن تایتان : “دو برادر”