با معرفی بهترین فیلم های جنایی کره ای در خدمت شما هستیم. جنایت، قتل، پلیس ها و کارآگاهانی که به دنبال قاتلان اند، صحنه های جرم و … فقط بخشی از ژانر “جنایی” را تشکیل میدهند. سینمای کره جنوبی یکی از سینماهای پیشتاز این ژانر است، تا جایی که هم اکنون از کارگردانان کره ای به عنوان “برترین جنایی سازان دنیا” نام میبرند. سینمای کره با افزودن سلاح های سرد به جنایت ها و حذف کامل سلاح های گرم و همچنین خلاقیت های بیشمار در خلق سکانس های جنایی، هم اکنون در قله این ژانر قرار دارد.

در ادامه ده مورد از بهترین فیلم های جنایی کره را معرفی می کنیم تا بیشتر با این ژانر آشنا شوید و همچنین تجربه های درخشانی را که ممکن است از دست داده باشید را پیدا کنید. فراموش نکنید این لیست رتبه بندی ندارد و فیلم ها صرفا شماره گذاری شده اند.


بهترین فیلم های جنایی کره


10- SYMPATHY FOR Mr. VENGEANCE / همدردی با آقای انتقام

همدردی با آقای انتقام از بهترین فیلم های جنایی کره

یکی از بهترین فیلم های جنایی کره “همدردی با آقای انتقام” نام دارد که درواقع، اولین قسمت از مجموعه خشن و جاه طلبانه “پارک چان ووک” تحت نام سه گانه انتقام است. پارک چان ووک کارگردانی است که به ساخت آثار خشونت آمیز مشهور است و این فیلم نیز یکی دیگر از فیلم هایی است که هم رویه جدیدی دارد و هم اولین نسخه از ماجراجویی پارک چان ووک در موضوعات انتقام و خشونت است.

“همدردی با آقای انتقام” حول داستان مردی میچرخد که پس از اینکه نمیتواند پول عمل کلیه خواهرش را پرداخت کند، دست به راه های دیگری میزند. لحن فیلم مانند سایر نسخه های سه گانه انتقام است. موردی که میتواند باعث جذابیت دوچندان فیلم شود، این است که شخصیت ها در فیلم پردازش خاصی دارند. هیچ انتقامی بی دلیل نیست و هیچ رستگاری ای بدون رنج وجود ندارد.

مرتبط: بهترین سریال های کره ای


9- YELLOW SEA / دریای زرد

دریای زرد از بهترین فیلم های جنایی کره

از یک فیلم چه انتظاری دارید؟، مهم نیست! “دریای زرد” تمام انتظارتان را برآورده میکند. داستان فیلم درباره مردی است که خانه اش در کشور چین را رها میکند تا به دنبال همسرش بگردد. در همین زمان هم درگیر جنایت هایی برای یک گروه خلافکاری میشود. “نا هونگ جین”، که بعدها تبدیل به یکی از بهترین کارگردانان دنیا میشود، به شکل استادانه ای هیجان و تعلیق فیلم را با فضاسازی تاریک فیلم ترکیب میکند. دریای زرد فیلمی است که اگرچه شروع کندی دارد، اما درنهایت به چنان درجه ای از درگیرکنندگی میرسد که مخاطب هرگز آن را فراموش نخواهد کرد.


8- OLDBOY / رفیق قدیمی

رفیق قدیمی از بهترین فیلم های جنایی کره

“اولدبوی” که به اشتباه “پیرپسر” ترجمه میشود، نه تنها یکی از برترین فیلم های ژانر خودش در تاریخ است، بلکه یکی از بهترین فیلم های تاریخ سینما است. قصه ای که با سردرگمی آغاز میشود، در نهایت به پایانی میرسد که یکی از تاریک ترین پایان بندی هایی است که سینما به چشم دیده است. فیلم هم به شدت توسط منتقدان ستایش شده و هم کمتر کسی است که آن را تماشا نکرده باشد.

داستان فیلم درمورد مردی است که توسط فردی ناشناس چندین سال زندانی میشود و حق زندگی از او سلب میشود، حالا او آزاد میشود و به دنبال فرد مورد نظر میگردد. اولدبوی نه تنها در ارائه یک کارگردانی بی نقص موفق است بلکه بعضی از سکانس های آن همچنان به عنوان منبع برای علاقه مندان سینما مورد استناد قرار میگیرد.

مرتبط: بهترین فیلم های کره ای


7- MOTHER / مادر

فیلم مادر از بهترین فیلم های جنایی کره

“بونگ جون هو”، کارگردانی است که قبل از اینکه با فیلم “انگل” شناخته شود و تمام جوایز سال را درو کند، با چند فیلم شناخته میشد که یکی از آنها فیلم مادر است. بونگ جون هو در این فیلم قدرت فیلمنامه نویسی اش را به رخ میکشد و چنان با مقدمه چینی حوادث را جلو میبرد که مخاطب مدهوش از کار او شود. داستان فیلم درباره مادری است که پس از اینکه پسرش را به زندان می اندازند، تصمیم میگیرد تا خودش مسبب و دست های پشت پرده این حوادث را برملا کند زیرا اعتقاد دارد که پسرش مجرم نیست.

مادر، فیلمی است که هم ایده بکری دارد و هم تلاش های بی امان مادر برای نجات پسرش را، تبدیل به بهانه ای برای پرداخت به مسائل پنهان دیگر میکند.. تمام این مولفه ها، باعث میشود تا “مادر” جزو بهترین فیلم های جنایی سینمای کره قرار بگیرد.


6- A BITTERWSEET LIFE / یک زندگی تلخ و شیرین

یک زندگی تلخ و شیرین از بهترین فیلم های جنایی کره

“یک زندگی تلخ و شیرین”، نه تنها از بهترین فیلم های گنگستری است که باید ببینید بلکه موضوع انتقام و خشونت اش، آن را در زمره یکی از بهترین فیلم های جنایی کره قرار میدهد. داستان فیلم درباره فردی است که برای یک گروه تبهکاری کار میکند و چنان در کارش مهارت دارد که تبدیل به یک آدمکش تمام عیار شده است. حال رئیس اش به وی ماموریتی میدهد که برای همیشه مسیر زندگی اش را تغییر میدهد.

“یک زندگی تلخ و شیرین”، همانند نامش، داستان فردی است که ممکن است از یک آدمکش به یک فرد درستکار تبدیل شود. اتمسفر فیلم به شدت گیراست و هنرنمایی بازیگران نیز از دلایل ماندگاری این فیلم است. “یک زندگی تلخ و شیرین” فارغ از داستانی که دارد، باید توسط تمام مخاطبان تماشا شود.

مرتبط: 7 فیلم نفس گیر از سینمای کره جنوبی


5- THE MAN FROM NOWHERE / مردی از هیچ کجا

مردی از هیچ کجا از بهترین فیلم های جنایی کره

پنجمین فیلم حاضر در لیست، اثری است که تمام مولفه های ژانر خودش را به شکل استادانه ای اجرا میکند و حتی در مقام مقایسه، از بسیاری از فیلم های این ژانر، چندین سر و گردن بالاتر است. داستان فیلم اگرچه میتواند روایت سرراستی داشته باشد اما پروسه انتقامی که شخصیت ها آغاز کننده آن هستند، باعث روایت پیچیده ای میشود که خود شخصیت ها هم به درستی نمیدانند در کجای این نقشه قرار دارند.

“مردی از هیچ کجا”، اما در چند زمینه جزو آثار درخشان این ژانر قلمداد میشود. از اکشن های نفسگیر آن تا کوریوگرافی باکیفیت آنها، از اتمسفر سرد فیلم تا مضامین فلسفی و شخصیتی ای که این انتقام، مجال پرداخت آن را به مخاطب میدهد. “مردی از هیچ کجا” مانند تمام آثار این لیست، به شدت توسط منتقدان و مخاطبان تحسین شد و “یکی” از افتخارات آن این است که این فیلم جزو برترین فیلم های جنایی سینمای کره جنوبی است.


4- I SAW THE DEVIL / من شیطان را دیدم

من شیطان را دیده ام از بهترین فیلم های جنایی کره

بعضی از آثار هنر هفتم، توانایی جذب مخاطب توسط عاملی غیر از تماشای آن را دارند. “من شیطان را دیدم”، قبل از اینکه توسط مخاطب تماشا شود، به دلیل نام فیلم که شدیدا مجذوب کننده است، مخاطب را به دام می اندازد. “من شیطان را دیدم”، سیاه ترین تصویر ممکن از “انتقام” است. جایی که در تصور خیل عظیمی از انسان ها، انتقام یک رخداد آرامش دهنده است، “من شیطان را دیدم” قرار دارد.

انتقامی که نه تنها دردی را از انسان دوا نمیکند بلکه روح مجروحش را بیش از پیش ناتوان تر میکند. انسانی که آنچنان غرق در “تباهی” است که “کشتن” و “مرگ انسان ها”، رویه روزانه او شده است. حال فردی را به داستان اضافه کنید که از قضا مامور مجرب نظامی و اطلاعاتی است و همسرش توسط این قاتل به قتل میرسد. موش و گربه جذابی که نه شکاری دارد و نه شکارچی. “من شیطان را دیدم”، میتوانست فیلمی در باب تباهی های قاتلان باشد، اما نیست. این فیلم درباره این است که مواجهه “انسان” با “شیطان” چگونه خواهد بود.

مرتبط: 10 تا از بهترین فیلم های راز آلود و جنایی تمام دوران 


3- NEW WORLD / دنیای جدید

فیلم دنیای جدید از بهترین فیلم های جنایی کره

وقتی درباره فیلم “دنیای جدید” صحبت میکنیم، منظورمان یکی از برترین آثار گنگستری/خلافکاری/مافیایی/ و جنایی ای است که میتوانید تماشا کنید. دنیای جدید همه چیز دارد: شخصیت های پیچیده، کارگردانی استادانه، فیلمنامه منسجم و درخشان، هنرنمایی های قدرتمند و موسیقی متنی شاهکار. داستان این فیلم درمورد یک پلیس مخفی است که سعی دارد نفوذ خود را در باند خلافکاری مشهور کشور افزایش دهد و در این بین اتفاقاتی رخ میدهد که او را بین خلافکار بودن و پلیس بودن قرار میدهد.

دنیای جدید چندین شخصیت اصلی و فرعی دارد که هرکدام مقدمه و شروع و در نهایت پایان منحصر به فرد خود را دارند که در بطن فیلمنامه گره خورده اند. موسیقی متن فیلم، بار دراماتیک یا دلهره آور و تعلیق زای فیلم را در دست دارد و آنچنان کارش را خوب انجام میدهد که تصور این فیلم بدون این موسیقی متن ناممکن است. دنیای جدید یکی از آن فیلم هایی است که بعد از تماشای آن، باعث میشود مخاطب نگاه منحصر به فرد دیگری نسبت به این ژانر پیدا کند.


2- THE WAILING / شیون

فیلم شیون از بهترین فیلم های جنایی کره

“شیون”، اثر ماندگار “نا هونگ جین”، کارگردانی است که در فضاسازی، تعلیق و کارگردانی استاد است. اما با این فیلم مخاطبان متوجه شدند که او یکی برترین سازندگان ژانر “دلهره آور” و “ترسناک” نیز هست. داستان شیون در روستایی جریان دارد که ناگهان بیماری مرموزی در آن شیوع پیدا میکند و اهالی روستا یکی پس از دیگری به شکل وحشیانه ای به قتل رسیده اند. حال کارآگاه های پلیس باید بین شایعات مذهبی و خرافات ماورایی روستاییان و تحقیقات علمی یکی را انتخاب کنند.

روند فیلم به شکلی است که فیلمنامه دائما تغییر ژانر میدهد. نیمه اول فیلم، یک فیلم هیجانی و کارآگاهی است در حالی که در نیمه دوم، فضای فیلم به ژانر جنایی/ترسناک تبدیل میشود. این تغییر ژانر استادانه در کنار تدوین شاهکار فیلم، شیون را تبدیل به یکی از سه فیلم برتر ترسناک تاریخ میکند. شیون همچنین در شخصیت پردازی مانند “خاطرات قتل” عمل میکند. نا هونگ جین شخصیت های فیلم را نه کارآگاهانی جسور و کلیشه ای، که انسان هایی مانند خود ما خلق کرده است. شیون در نهایت میزبان یکی از برترین پایان بندی های تاریخ سینما است که اثرش هیچ گاه از ذهن مخاطب پاک نمیشود.

مرتبط: برترین سریال های جنایی که باید ببینید ؛ از هانیبال تا کاراگاه حقیقی! 


1- MEMORIES OF MURDER / خاطرات قتل

خاطرات قتل از بهترین فیلم های جنایی کره

خاطرات چه کسی و چه چیزی؟ این سوالی است که تا انتهای فیلم مخاطب از خود میپرسد. اما در انتهای فیلم، همه چیز عوض میشود. حالا سوال شکل دیگری مطرح میشود: آیا ما هم قاتلیم؟! آخرین فیلم از لیست بهترین فیلم های جنایی سینمای کره، به “خاطرات قتل” تعلق دارد.

فیلم های بسیار اندکی هستند که یک پرسش ساده را تبدیل به پرسشی فلسفی کنند. همچنین فیلم های کمتری هستند که در عین حال که مورد اول را دارند، کلیشه شکن، نوآور، انقلابی و دگرگون کننده باشند. با اینکه این لیست بدون ترتیب است، اما خاطرات قتل از این قاعده مستثنی است. بگذارید خیالتان را راحت کنم: “خاطرات قتل”، برترین فیلم جنایی سینما است و یکی از برترین فیلم های سینما. داستان فیلم درباره دو کارآگاه است که به دنبال قاتلی میگردند که ظاهرا جلوی چشمشان است اما نمیتوانند او را ببینند. حجابی که تفکر و چشم های آنان را پوشانده است، باید هرچه سریع تر برداشته شود. خاطرات قتل حاوی حقیقت تلخی است که هیچ کس نمیخواهد آن را قبول کند: انسانها و قاتلان و متجاوزان و شروران درست مانند هم اند. شاید شما هم قاتل باشید.

امیدواریم که از معرفی بهترین فیلم های جنایی کره ای لذت برده باشید. مثل همیشه نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

در ادامه بخوانید: 5 سریال با داستان جنایی واقعی