با معرفی بهترین فیلم‌ های شبیه جان ویک در خدمت شما هستیم. فیلم‌های اکشن تحسین‌برانگیز زیادی منتشر شده‌اند که همگی در ژانر وحشت شاهکار هستند و تمام آن‌ها مانند سری فیلم‌های پرطرفدار جان ویک هیجانی باورنکردنی دارند؛ از فیلم‌های اکشن کلاسیک مانند «جان‌سخت» (Die hard) گرفته تا برخی از فیلم‌های هیجان‌انگیز مانند «بیبی راننده» (Baby Driver).

تماشای سری فیلم‌های جان ویک چنان شما را هیجان‌انگیز می‌کند که در هنگام دیدن کمتر فیلم دیگری چنین تجربه‌ای پیدا می‌کنید. در این فیلم‌ها با آدم‌کشی کهنه‌کاری همراه می‌شوید که پس از سال‌ها کنار گذاشتن این کار، به خاطر کشته شدن سگش، آتش خشم تمام وجودش را می‌گیرد و تصمیم می‌گیرد دوباره آدم‌هایی را مقصر می‌داند،


بهترین فیلم‌ های شبیه جان ویک


این فرنچایز سرشار از خشونت، حس انتقام‌جویی و البته شهامت است. سری فیلم‌های جان ویک شما را تا ثانیه آخر سر جای خود میخکوب می‌کنند. اگر این فرانچایز را تماشا کرده‌اید و دوست دارید فیلم‌های دیگر شبیه به آن را ببینید تا بار دیگر آدرنالین خون‌تان به اوج برسد، با ما همراه باشید تا با ۱۵ مورد از بهترین فیلم‌ های شبیه جان ویک آشنا شویم.

مرتبط: بهترین فیلم های اکشن قرن بیست و یکم 


15. شب به سراغمان خواهد آمد/The Night Comes For Us

فیلم شب به سراغمان خواهد آمد/The Night Comes For Us

«شب به سراغمان خواهد آمد» قبل از اینکه روی پرده سینما برود، یک رمان گرافیکی بود. ایتو شخصیت اصلی این فیلم (با بازی جو تسلیم) درست جان ویک را یادآوری می‌کند و مانند او پس از مدت‌ها فاصله گرفتن از آدم‌کشی، دوباره تصمیم به این کار گرفته است و از سوی دیگر گروه خرابکاری مسئول نابودی او شده‌اند. این فیلم درست به‌اندازه نامش هیجان‌انگیز است.

اتفاقاتی مثل تصمیم قاتلی بی‌احساس برای نجات دختر جوانی از دست یک قاتل زنجیره‌ای، هدف قرار دادن قاتل قدرتمند به‌قصد کشتن او، نشان دادن نفرت عمیق و خون و خونریزی، همگی سرآغاز مبارزی مملو از اکشن هستند که شما را میخکوب می‌کنند.

مرتبط: بهترین انیمه های سریالی که اصلا نباید تماشای آنها را از دست بدهید! 


14. قاتل: دختری که لایق مرگ است/The Killer: A Girl Who Deserves To Die

فیلم قاتل: دختری که لایق مرگ است/The Killer: A Girl Who Deserves To Die

فیلم‌نامه «قاتل: دختری که لایق مرگ است»، ظرافت‌های زیادی دارد و فیلم حقیقتا توانسته به هدف خود که به اوج رساندن حس هیجان سرشار از آدرنالین برای خیره نگه داشتن مخاطب است، برسد.

در این فیلم هم با قاتلی بازنشسته به نام بنگ اوی گنگ (با بازی جانگ هیوگ) همراه می‌شویم که برای آرام کردن همسرش از این کار دست کشیده است؛ اما پس از اینکه همسرش راهی سفر می‌شود، همه چیز ناگهان تغییر می‌کند و پس از گروگان گرفته شدن دختر بهترین دوست همسرش توسط یک گروه خلافکار، قول می‌دهد او را نجات دهد. این فیلم کره‌ای با الهام از رمان بچه‌های که لایق مرگ است اثربانگ جین هو نوشته شده است.

مرتبط: بهترین فیلم های کره ای


13. هویت بورن/the bourne identity

فیلم هویت بورن از بهترین فیلم‌ های شبیه جان ویک

وقتی صحبت از فرنچایز های اکشن آمریکایی می‌شود، بی‌شک «هویت بورن» را می‌توان یکی از بهترین محصولات این حوزه دانست. در این فیلم خوشبختانه یا متأسفانه خبری از قاتل نیست و با یک مأمور اطلاعاتی به نام جیسون بورن (با بازی مت دیمون) آشنا می‌شویم که در مأموریتی در دریا حافظه‌اش را از دست داده و پس از این اتفاق تلاش می‌کند دوباره هویت خود را پیدا کند؛ اما برای رسیدن به هدفش باید ابتدا با ماموران سازمان خود درگیر شود.

این فیلم محصول 2003 توانست به موفقیت بسیار خوبی دست پیدا کند و درحالی‌که تنها ۶۰ میلیون دلار برای آن هزینه شده بود، به فروش ۲۱۴ میلیون دلاری دست یافت. موفقیت این فیلم زمینه‌ساز ساخت فرنچایزی از این فیلم شد که شامل «برتری بورن» (The Bourne Supremacy)، «اولتیماتوم بورن» (The Bourne Ultimatum) و «میراث بورن» (The Bourne Legacy) می‌شود. در فیلم‌های ادامه این فیلم باز هم جیسون بورن برای پی بردن به رازهای سربه‌مهر گذشته خود تلاش می‌کند و باز هم وارد درگیری‌های امنیتی می‌شود.


12. تاخت‌وتاز، رستگاری/The Raid: Redemption

فیلم تاخت‌وتاز، رستگاری/The Raid: Redemption

در «تاخت‌وتاز، رستگاری» بهترین هنرهای رزمی به تصویر کشیده شده و خون و خشونت در سراسر آن دیده می‌شود. در این فیلم اعضای یک گروه ویژه مقابله با مجرمان به‌شدت مسلح و تیم‌های تروریستی بزرگ تمام تلاش خود را برای سرنگونی یک گروه مجرمانه بی‌رحم به کار می‌گیرند. در این فیلم صحنه‌های اکشن نفس‌گیر بی‌وقفه در مقابل چشمان ما می‌گذرند.

صحنه‌های مبارزه‌ای تاخت‌وتاز، رستگاری کاملاً تأثیرگذار هستند و در آن شاهد بهترین صحنه‌های مبارزه‌ای فیلم‌های اکشن تاریخ سینما هستیم. یکی از ویژگی‌های خوب این فیلم بسته بودن فضای آن است که باعث می‌شود مخاطب تنها روی داستان تمرکز کند و کاملاً در فضایی هیجانی فیلم غرق شود. این فیلم به معنای واقعی کلمه زیبا است.


11. پیر پسر/ Oldboy

فیلم پیر پسر از بهترین فیلم‌ های شبیه جان ویک

«پیر پسر» به‌اندازه سری فیلم‌های جان ویک و فیلم‌هایی که تاکنون معرفی شده‌اند، صحنه‌های اکشن آن‌چنان هیجان‌انگیز این دارد، اما قطعاً داستان جذاب آن شما را تا پایان فیلم می‌نشاند. شخصیت اصلی این فیلم به نام دی سو (با بازی چون می شیک) به‌طور مرموزی دزدیده می‌شود و به مدت ۱۵ سال بدون آنکه کسی سراغش بیاید، زندانی می‌شود. حتی چند بار دست به خودکشی میزند؛ اما هر بار گروهی مانع این کار می‌شوند و مجبور می‌شود باز هم حبس خود را تحمل کند.

سو پس از گذشت ۱۵ سال دوباره به همان شکل مرموز آزاد می‌شود؛ اما همچنان می‌خواهد بداند چرا دزدیده شده و برای یافتن دلیل آن تلاش می‌کند. قضیه وقتی جذاب‌تر می‌شود که سو برای یافتن هویت فردی که او را دزدیده است، تنها ۵ روز فرصت دارد.

مرتبط: بهترین فیلم های جنایی کره ای

پیر پسر یک فیلم اکشن ساده نیست و ما را وارد داستان پرپیچ‌وخم می‌کند. حتی ممکن است طوری به فیلم نگاه کنید که ثانیه به ثانیه آن را از دست ندهید و تمام شات‌های کوتاه و صحنه‌های اکشن برایتان معنا و مفهوم پیدا می‌کند.


10. بیل را بکش: بخش 1/ Kill Bill: Volume 1

فیلم بیل را بکش: بخش 1/ Kill Bill: Volume 1

در «بیل را بکش: بخش 1» با زن انتقام‌جویی با نام بئاتریس کیدو، ملقب به عروس (با بازی اوما تورمن) مواجه می‌شویم که چهار سال در کما بوده و قبل از این اتفاق گروهی در مراسم عروسی‌اش شوهر و فرزندش را به قتل رسانده‌اند. او پس از به هوش آمدن تصمیم می‌گیرد با آن گروه تسویه‌حساب کند. بیل را بکش یکی از بهترین فیلم‌های دارای محوریت انتقام‌جویی شخصیت زن است و شعله‌های خشم و انتقام آن سراسر فضای فیلم را به آتش کشیده‌اند.

جالب است بدانید که تلاش این زن شجاع برای نابود کردن گروهی که زندگی‌ را برایش جهنم کرده‌اند، در یک فیلم به پایان نمی‌رسد و کار به فیلم‌های «بیل را بکش: بخش 2» و «بیل را بکش: بخش 3» هم می‌رسد. اوما تورمن یا همان عروس فیلم موفق به دریافت جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر زن در بیل را بکش شده است.


9. کیت/ Kate

فیلم کیت/ Kate

در فیلم «کیت» که می‌توان آن را یکی از شاهکارهای نتفلیکس دانست، باز هم با زنی پر از کینه و خشم با نام کیت (با بازی مری الیزابت وینستد) مواجه می‌شویم که مسموم شده و تنها 24 ساعت فرصت برای زندگی کردن دارد. او که دیگر چیزی برای از دست دادن ندارد، تصمیم می‌گیرد در روز آخر زندگی خود با کمک دختر یکی از قربانیان دیگر، پیش از مرگش قاتلش را پیدا کند و از او انتقام بگیرد.

داستان این فیلم در خیابآن‌های پر از نور و رنگ توکیو می‌گذرد و شاهد تعقیب و گریزهای جذابی در آن هستیم. با دیدن خیابان‌های توکیو در این فیلم، انیمه‌های پرهیجان ژاپنی به‌خصوص انیمه ژاپنی «توکیوغول» (Tokyo Ghoul) برای ما تداعی می‌شود.


8. هیچ‌کس/ nobody

فیلم هیچ‌کس از بهترین فیلم‌ های شبیه جان ویک

هیچ‌چیز بدتر از خشم فرو برده شده که پس از سال‌ها سرباز کند. نیست؛ این حالت چیزی است که در فیلم «هیچ‌کس» آن را به شکل اغراق‌شده می‌بینیم. در هیچ‌کس محوریت داستان پیرامونی پدری آرام با نام هاچ منسل (با بازی باب ادنکیرک) است که خانواده دارد و زندگی خود را می‌کند؛ اما  قبلاً این‌چنین نبوده و روزهای پرحادثه‌ای را پشت سر گذاشته و حتی یکی از گزینه‌های سازمان‌های جاسوسی و پلیسی برای انجام مأموریت‌های مهم بوده است.

این شخصیت در فیلم در ظاهر آرام اما در باطن پر از خشم است و برای سرکوب کردن خشمش، تمام تلاشش را می‌کند؛ اما وقتی دو دزد وارد خانه او می‌شوند و حتی به دستبند زینتی دخترش هم رحم نمی‌کند، ورق برمی‌گردد و خشم فروبرده او فوران می‌کند.

مرتبط: نقد فیلم Nobody – یک فیلم اکشن مقلدانه و بی هویت! 

نقطه مشترک هیچ‌کس و سری فیلم‌های جان ویک است که شخصیت هر دو فیلم در ابتدا آرام بودند و کاری به کسی نداشتند؛ اما جان ویک به خاطر کشته شدن سگش یاغی شد و هاچ منسل هم هم به خاطر ناراحتی دخترش، دوباره سرکش شد؛ پس هر دو شخصیت به خاطر عزیزشان انتقام‌جو شده‌اند/ اکشن هیچ‌کس کم‌کم اوج می‌گیرد و مخاطب را با خود درگیر می‌کند؛ اما مهم این است که مخاطب را راضی نگه می‌دارد و برخی‌ها واقعاً با شخصیت فیلم همزادپنداری می‌کنند.


7. کینگز من: سرویس مخفی/Kingsman: The Secret Service

فیلم کینگز من: سرویس مخفی/Kingsman: The Secret Service

اگرچه «کینگزمن: سرویس مخفی» بیشتر رنگ و بوی جاسوسی دارد تا اکشن؛ اما حال و هوای زدوخورد آن باعث شباهت آن به فیلم‌های جان ویک شده است. در این فیلم که فضای فوق جاسوسی دارد و کمی درام، کمدی و ماجراجویی هم چاشنی آن شده است؛ مأمور مخفی کهنه‌کاری به نام هری هاردت (با بازی کالین فرث) پسر جوان اما با استعدادی به نام ریچموند ولنتاین (با بازی ساموئل. ال جکسون) را تربیت می‌کند که با چالش‌های زیادی مواجه می‌شود. داستان کینگز من به یک فیلم ختم می‌شود و در فیلم «کینگزمن: محفل طلایی» (Kingsman: The Golden Circle) ادامه پیدا می‌کند.

کینگزمن یکی از بهترین فیلم های جاسوسی است و باید به آن احترام گذاشت. با دیدن این فیلم هم می‌خندیم، هم ناراحت می‌شویم و هم هیجان را احساس می‌کنیم. در ضمن در آن تمام صحنه‌های مبارزه‌ای با برنامه‌ریزی طراحی شده‌اند و هر حمله آکروباتی به‌شدت نظر بیننده را به خود جلب می‌کند.


6. لئون حرفه‌ای/Leon: The Professional

فیلم لئون حرفه‌ای از بهترین فیلم‌ های شبیه جان ویک

«لئون حرفه‌ای» را می‌توان یکی از فیلم‌های با اعتبار ژانر اکشن در نظر گرفت. لئون حرفه‌ای باز هم ما را با قاتل حرفه‌ای به نام لئون (با بازی آشنا می‌کند که برای زهرچشم گرفتن از یک گروه قاچاقچی مواد مخدر استخدام شده است. در این فیلم ژان رنو (با بازی ژان رنو)، هنر بازیگری خود در نقش یک مرد اجیرشده را به شکل تحسین‌برانگیزی نمایش می‌دهد؛ اگرچه لئون حرفه‌ای دارای برچسب اکشن است، اما در حقیقت چندین ژانر و سبک در آن ترکیب شده‌اند.

آنچه باعث جذاب‌تر شدن این فیلم شده، دوستی لئون آدمکش با دختر ۱۲ ساله‌ای به نام ماتیلدا لاندو (با بازی ناتالی پورتمن) است که او را وامی‌دارد آدم‌کشی را یاد بگیرد و در این جریان دختربچه هرچه در چنته دارد، برای کشتن رو می‌کند. شباهت لئون حرفه‌ای و سری فیلم‌های جان ویک، خلق‌وخوی آرام و ساکت قاتلان هردو فیلم است.

مرتبط: نقد و بررسی لئون حرفه ای اکشنی در اوج احساس 


5. هنری جان‌سخت / Hardcore Henry

فیلم هنری جان‌سخت / Hardcore Henry

«هنری جان‌سخت» شاهکار دیگری در ژانر اکشن محسوب می‌شود. این فیلم به‌‌طور کامل از دید اول‌شخص و قهرمان داستان روایت می‌شود؛ ایده روایت این داستان جالب و مبتکرانه محسوب می‌شود و می‌تواند شما را تا پایان فیلم خیره نگه دارد؛ البته چنین سبکی در روایت فیلم مخالفانی نیز دارد و معتقدند چنین سبکی باعث سردرگمی مخاطب و زده‌ شدن او از فیلم شود.

در این فیلم فردی به نام هنری را می‌بینیم که نیمی انسان و نیمی ربات است و درحالی‌که هیچ چیزی به خاطر نمی‌آورد، برای نجات همسر و خالق خود تلاش می‌کند؛ اما در این مسیر با موجودی بی‌رحم با قدرت تکان دادن اشیا و مزدورانش مواجه می‌شود. این فیلم از صحنه‌های اکشن و خونریزی چیزی کم ندارد.

در هنگام تماشای هنری جان‌سخت، همان احساسی را دارید که در هنگام انجام یک بازی اکشن تجربه می‌کنید؛ زیرا تنها از یک زاویه در جریان داستان قرار می‌گیرید، شیوه روایت این فیلم باعث شده است این اثر روند بسیار سریعی پیدا کند و مخاطب چهارچشمی روی آن تمرکز کند.


4. ربوده‌شده/taken

فیلم ربوده‌شده/ taken

در «ربوده‌شده» باز هم قاتلی به نام برایان میلز (با بازی لیام نیسون) را می‌بینیم که مدتی از این کار فاصله گرفته؛ اما به خاطر ربوده‌ شدن دخترش چاره‌ای ندارد جز اینکه دوباره اسلحه به دست شود. ربوده‌شده را هم می‌توان یک فیلم شاخص اکشن در نظر گرفت که با سرعت خوب خود می‌تواند تا لحظه آخر شما را با خود همراه کند. داستان این فیلم در شهر پاریس جریان پیدا می‌کند و همین موضوع ممکن است فیلم را برای مخاطب جذاب‌تر کند.

داستان ربوده‌شده در یک فیلم تمام نمی‌شود و در «ربوده‌شده 2»، برایان میلز (لئام نیسون)، شخصیت فیلم این بار باید همسر ربوده‌شده‌اش را در استانبول نجات دهد. در «ربوده‌شده 3» متهم به قتل همسرش می‌شود که درواقع پاپوش بیش نیست و برای خلاص شدن از این مخمصه خود برای یافتن قاتلین همسرش دست‌به‌کار می‌شود.


3. قطار سریع‌السیر/Bullet Train

فیلم قطار سریع‌السیر از بهترین فیلم‌ های شبیه جان ویک

قطعاً زمانی که به‌جای یک آدمکش که شخصیت اصلی داستان است، چهار خلافکار حرفه‌ای را در کنار هم می‌بینیم که تمام آن‌ها مأموریت یکسانی دارند و با یکدیگر به‌شدت درگیر می‌شوند، به‌مراتب بیشتر هیجان‌زده می‌شویم؛ مخصوصاً اگر در پشت پرده این داستان دیوید لیچ باشد که سری فیلم‌های جان ویک را نیز کارگردانی است و به‌خوبی بداند برای میخکوب کردن بیننده چه اکشنی باید خلق کند.

در «قطار سریع‌السیر» مرد اجیرشده‌ای با نام مستعار لیدی باگ (کفشدوزک) با بازی برد پیت، مأمور می‌شود در یک قطار سریع‌السیر ژاپنی کیف بسیار ارزشمندی را از یک مسافر معمولی براباید و در ایستگاه بعد پیاده شود؛ اما این کیف در چنگ دو برادر خلافکار انگلیسی است که آن‌ها نیز اجیرشده هستند و خلافکار دیگری از نیز وارد داستان می‌شود که قصد انتقام گرفتن از کفشدوزک را دارد.


2. شب بازی/Game Night

فیلم شب بازی/Game Night

«شب بازی» هم حال و هوای فیلم‌های جان ویک را دارد؛ اما با تم کمدی. در این فیلم دیوانگی و جنب‌وجوش موج می‌زند. داستان مربوط به دو دوست به نام مکس با بازی جیسون بیتمن و آنی با بازی ریچل مک آدامز است که هفته‌ای یک‌بار با بازی شبانه خود را سرگرم می‌کنند؛ اما پس از ربوده شدن یک مهمان وارد بازی ماجراجویانه‌ای می‌شوند و باید در مورد مجرمان تحقیق کنند

شب بازی به کسانی که اکشن و کمدی را در کنار یکدیگر دوست دارند، توصیه می‌شود؛ اگر قبل از دیدن شب بازی فیلم‌های جان ویک را دیده باشید، با دیدن توانایی‌های آن‌ها برای مبارزه‌های پی‌درپی و شکار مجرمان، شاید با خود بگویید این دو دوست می‌توانند یار خوبی برای جان ویک باشند.


1, بلوند اتمی/Atomic Blonde

فیلم بلوند اتمی از بهترین فیلم‌ های شبیه جان ویک

اگر بخواهیم تنها یک فیلم شبیه به فرنچایز جان ویک را به شما معرفی کنیم، قطعاً به‌جز «بلوند اتمی» چیز دیگری به ذهنمان نمی‌رسد؛ زیرا از یک سو کارگردانی این فیلم را نیز دیوید لیچ برعهده داشته که طبیعتاً باعث می‌شود سبک هر دو فیلم یک سمت‌وسو پیدا کندو از سوی دیگر داستان و جو به یکدیگر شباهت دارند.

خصیصه‌های شخصیت اصلی فیلم یعنی لورین براتون (با بازی شارلیز ترون) نیز ویژگی‌های جان ویک را برای ما یادآوری می‌کند. بلوند اتمی که با الهام از رمان گرافیکی سردترین شهر ساخته شده، علاوه بر چاشنی اکشن کمی هم حال و هوای جاسوسی دارد و قلب شما را به تپش می‌اندازد.

داستان این فیلم که می‌توان آن را یکی از بهترین داستان‌ها با سبک جاسوسی در نظر گرفت، به سال 1989 و قبل از فروپاشی دیوار برلین مربوط می‌شود، بلوند اتمی در مورد جاسوسی است که وظیفه یافتن جاسوس‌های دوجانبه را که قبل از فروپاشی دیوار برلین وارد غرب شده‌اند، به او محول شده است.

اگر سری فیلم‌های جان ویک را دنبال کرده‌اید و فیلمی را دیده‌اید که فکر می‌کنید جزو بهترین فیلم‌های شبیه جان ویک است و جای خالی آن در این فهرست احساس می‌شود، آن را به مخاطبان وارونه معرفی کنید.