تعریفی از آسکشوالیتی

بی جنس گرایی یا آسکشوال بودن به چه معناست؟ کسی که آسکشوال باشد تمایل جنسی بسیار کمی دارد یا اینکه اصلا تمایل جنسی ندارد. به عبارت دیگر این فرد جذابیت جنسی را تجربه نمی کند. جذابیت جنسی یعنی فرد یا افراد خاصی برای شما از لحاظ جنسی جذاب باشند و بخواهید با آنها رابطه جنسی داشته باشید. افرادی که آسکشوالیتی را تجربه می کنند این جذابیت جنسی را در آدم ها نمی بینند و تمایلی به برقراری رابطه در خودشان حس نمی کنند.

مطلب پیشنهادی: نیازهای جنسی ؛ وقت آن رسیده که حسی که میخواهید را تجربه کنید!

آسکشوال بودن برای هر نفر متفاوت است

البته این را هم بگویم که آس بودن (مخفف آسکشوالیتی) در افراد متفاوت، متفاوت است. پس نمی توان از یک استاندارد برای بیان ویژگی های همه استفاده کرد. خیلی از این افراد جذابیت های جنسی را به صورت بسیار محدود و در شرایط بسیار خاص تجربه می کنند. برای مثال دمی سکشوال ها گروهی از افراد آسکشوال یا بی جنس گرا هستند که جذابیت جنسی را در صورت پیوند عمیق عاطفی با فرد خاصی در زندگی شان حس می کنند.

به عبارت دیگر دمی سکشوال ها تنها زمانی جذب جذابیت های جنسی فرد می شوند که با او در رابطه ای رمانتیک و عاشقانه قرار بگیرند. این را هم بگویم که خیلی از افراد این گروه های جنسیتی هیچ تمایل جنسی حس نمی کنند اما باز هم در زندگی شان رابطه های جنسی دارند. راحت تر بگویم! آسکشوال بودن برای هر کس به یک معناست!

مطلب پیشنهادی: چرا از رابطه جنسی لذت نمی برم؟

برخی افراد هیچ جذابیت جنسی حس نمی کنند

آس ها (آسکوشال ها) که هیچ جذابیت جنسی حس نمی کنند معمولا جذابیت های جنسی دیگر را درک می کنند. برای مثال جذابیت هایی مانند:

  • جذابیت رمانتیک: تمایل به بودن در رابطه ای رمانتیک با افراد
  • جذابیت به زیبایی: جذب شدن به افراد بر اساس قیافه ای که دارند
  • جذابیت فیزیکی: تمایل به داشتن، لمس کردن و در آغوش کشیدن افراد
  • جذابیت افلاطونی: تمایل به دوست بودن با افراد
  • جذابیت احساسی: تمایل به ارتباط احساسی با افراد

پس همان طور که قبلا هم گفتم امکان دارد فردی آسکشوال باشد و تمام این جذابیت ها را درک کند.

آسکشوال بودن

حقایقی در مورد آسکشوال بودن

شما هم ذهن تان درگیر این موضوع شده که آسکشوال بودن چگونه است؟ با من و مجله وارونه تا انتها همراه باشید.

آسکشوال ها می توانند تمایل جنسی داشته باشند

اول از همه باید بگویم که بین شور جنسی، تمایل جنسی و جذابیت جنسی تفاوت هایی هست. شور جنسی یعنی خواهان برقراری رابطه جنسی بودن و تجربه کردن لذتی که از این رابطه به وجود می آید. برای خیلی ها مثل این می ماند که بخواهید زخمی را بکنید!تمایل جنسی یعنی تمایل به برقراری رابطه چه برای لذت، چه برای ارتباط داشتن و چه برای پایبند بودن به مفهوم جنسیت گرایی.جذابیت جنسی یعنی اینکه فرد یا افراد خاصی از لحاظ جنسی جذاب باشند و بخواهید با آنها رابطه داشته باشید.خیلی از افرادی که آسکشوال هستند شور جنسی کمی دارند و ممکن است تمایلی هم به برقراری رابطه نداشته باشند. خیلی های دیگر هم ممکن است اصلا شور جنسی نداشته باشند اما تمایل به برقراری رابطه داشته باشند.

مطلب پیشنهادی: 6 مورد از دلایل بی‌میلی مردان به رابطه‌ی جنسی که بهتر است آنها را بدانید!

دلایل رابطه جنسی داشتن در آسکشوال ها

یک فرد آسکشوال ممکن است به دلایل مختلف رابطه جنسی داشته باشد از جمله:

  • برای ارضا شور جنسی
  • برای بچه دار شدن
  • برای خوشحال کردن پارتنرش
  • برای درک لذت فیزیکی رابطه جنسی
  • برای نشان دادن و دریافت احساسات
  • برای درک جذب فیزیکی رابطه جنسی مانند آغوش و لمس کردن

خیلی از آسکشوال ها تمایل به برقراری رابطه عاطفی دارند

واضح بگویم! آسکشوال ها تمایلی به برقراری رابطه جنسی ندارند اما رابطه عاطفی را قطعا دوست دارند. پس یک فرد آسکشوال می تواند از لحاظ عاطفی جذب افرادی از جنسیت خودش، یا جنسیت های دیگر بشود. خیلی از افراد آسکشوال رابطه عاطفی با افراد آسکشوال دیگر دارند؛ یا حتی افرادی که آسکشوال نیستند، اما خب دوستشان دارند و رابطه شان هم خوب است.

آسکشوال ها ممکن است رابطه جنسی با پارنترشان داشته باشند

همان طور که قبلا هم گفتم آسکشوال ها ممکن است رابطه جنسی هم داشته باشند چرا که تمایل جنسی با جذابیت جنسی فرق دارد. هر فرد آسکوشالی ممکن است با دیگری متفاوت باشد. بعضی ها تمایل به برقراری رابطه جنسی دارند، بعضی نه! گروهی ممکن است حتی از آن لذت هم ببرند گروهی دیگر نه!

سکشوالیته یا جنس گرایی طیفی دارد؟

خیلی ها سکشوالیته را مانند طیفی می بینند. خب نظر مرا بخواهید البته که همین طور است. وقتی گروهی از افراد هیچ جذابیت جنسی حس نمی کنند، برخی کمتر حس می کنند و گروهی دیگر جذابیت جنسی زیادی حس می کنند حتما پای طیفی از جنسیت در میان است.برخی افراد گِرِی سکشوال یا خاکستری هستند. افراد این دسته جنسیتی، یا اصلا جذابیت جنسی را تجربه نمی کنند یا اینکه خیلی خیلی کم تجربه اش می کنند.

بر اساس تحقیقات انجام شده در این زمینه، خاکستری بودن جایی در میانه تمایل جنسی داشتن یا نداشتن است؛ یعنی در وسط طیف جنسیت قرار می گیرد. نکته بسیار مهم دیگری هم هست. همان طور که جذابیت جنسی با جذابیت احساسی متفاوت است، تمایل جنسی هم با تمایل احساسی فرق دارد. یعنی ممکن است فردی تمایلی به برقراری رابطه نداشته باشد اما تمایل به برقراری رابطه احساسی و عاطفی داشته باشد.

مرتبط: در چه شرایطی باید از رابطه جنسی خودداری کنیم؟ 

برخی افراد رابطه های غیر رمانتیک را ترجیح می دهند

بعضی از آسکشوال ها به رابطه های رمانتیک علاقه ای ندارند. به عبارت دیگر آسکوشال ها جذابیتی در رابطه جنسی نمی بینند، آرمانتیک ها  هم جذابیتی در داشتن رابطه عاطفی حس نمی کنند. برخی، نه همه افراد، در گروه آسکوشال ها، آرمانتیک هم هستند.

کوییرافلاطونی لغتی است که در میان افراد آسکشوال و آرمانتیک جای داشته و به رابطه هایی گفته می شود که در آن صمیمت وجود دارد اما خبری از عاشق پیشگی نیست. رابطه های کوییر افلاطونی بسیار شبیه به رابطه های عادی هستند اما شامل روابط عاشقانه  نمی شوند. این را هم بگویم که افراد درون رابطه کوییر افلاطونی درست مانند افراد درون رابطه های عادی تعهداتی دارند. هر کسی می تواند وارد رابطه کوییر افلاطونی شود و این داستان هیچ ربطی به جنس گرایی در افراد ندارد.

جنس گرایی بعضی افراد در طول زمان تغییر می کند

شخصیت جنسی بعضی افراد منعطف است. یک روز ممکن است حس کنند آسکشوال هستند چون در آن زمان هیچ جذابیت جنسی حس نمی کنند. همین افراد ممکن است چند ماه بعد جذابیت جنسی را حس کنند وهمه چیز برایشان تغییر کند. هم چنین خیلی ها ممکن است حس کنند دو جنس گرا هستند و بعد ها به این نتیجه برسند که آسکشوال هستند. این به آن معنی نیست که اشتباه می کنند یا خودشان هم نمی دانند چه می کنند. چنین تغییری در گرایش جنسی فقط و فقط به این معناست که جنس گرایی افراد فاز هایی متفاتی دارد و هر کس می تواند در زمان خاص خودش در فازهای متفاوتی از این طیف قرار بگیرد.

افسانه ها و خرافات

خب حالا می خواهم از چند خرافه و افسانه در خصوص جنسیت برایتان بنویسم. خیلی ها به اشتباه فکر می کنند که آسکوشال بودن همان تجرد و ریاضت است. اما ریاضت یعنی انتخاب به نداشتن رابطه جنسی! این انتخاب معمولا موقتی است. افراد ممکن است به دلایل متفاوتی ریاضت را انتخاب کنند از جمله:

  • تا زمان ازدواج
  • در دوره های سختی از زندگی شان

فرق بین تجرد، ریاضت و آسکشوال بودن

تجرد یعنی انتخاب به ریاضت و احتمالا عدم ازدواج برای زمان طولانی تر. خیلی ها تمام طول عمرشان تجرد دارند. آنهم به دلایل دینی، فرهنگی یا شاید هم دلایل شخصی. فرق اساسی و کیلدی که در این میان وجود دارد این است که در تجرد و ریاضت انتخاب هست اما آسکشوال بودن انتخابی ندارد. علاوه بر این آسکشوال ها ممکن است تجرد کامل نداشته باشند. یعنی گاهی هم رابطه جنسی دارند. اما افرادی که تجرد و ریاضت را انتخاب می کنند قطعا جذابیت جنسی را حس می کنند و بنا بر خواست خودشان رابطه ای ندارند.

اسکشوالیتی نیاز به درمان دارد؟

خیلی ها فکر می کنند آسکشوال ها مشکلی دارند و یک جای کارشان می لنگد. یعنی چون اکثر افراد در جهان جذابیت جنسی را درک می کنند پس حتما یک جای کار آسکشوال ها می لنگد. به همین دلیل خیلی از آسکشوال ها هم فکر می کنند چون این جذابیت جنسی را در افراد مختلف نمی بینند مشکلی دارند. اما باید بدانید که آسکشوالیتی یک بیماری نیست که نیاز به درمان داشته باشد. همگی باید بدانیم که آسکشوالیتی با ترس از رابطه جنسی، از دست دادن شور جنسی، سرکوب کردن امیال جنسی، ناکارایی جنسی و نفرت از رابطه جنسی فرق دارد. هر کسی ممکن است در زندگی اش این تجربیات را داشته باشد و چنین تجربه ای هیچ ربطی به گرایش جنسی افراد ندارد.

آسکشوالیتی زمانی اتفاق می افتد که فرد پارتنر خوبی برای خودش پیدا نکند؟

بعضی افراد با خودشان این طور فکر می کنند که آسکوشال ها وقتی فرد مورد نظرشان را پیدا کردند جذابیت جنسی را حس می کنند. اما این ایده ها در مورد آسکشوالیتی اصلا درست نیست. پیدا کردن جذابیت در افراد متفاوت به دوست داشتن و رمانتیک بودن افراد بستگی دارد نه گرایش جنسی شان. قبلا هم گفته ام و باز هم تکرار میکنم که خیلی از آسکوشال ها جذب رابطه های رمانتیک می شوند و اتفاقا رابطه های رمانتیک سالمی هم دارند. پس به این نتیجه می رسیم که عشق و دوست داشتن ربطی به رابطه جنسی نداشته درست مثله اینکه رابطه جنسی ربطی به عشق ندارد. شما می توانید با کسی که دوستش ندارید هم رابطه داشته باشید. از طرفی می توان کسی را دوست داشت و با او رابطه ای نداشت!

مطلب پیشنهادی: رابطه ی جنسی در صبح یا شب؟ 6 راهکار برای حل این کشمکش در زوج ها

آسکشوال بودن در رابطه ها چگونه است؟

رابطه رمانتیکی که یکی از افرادش آسکشوال است خیلی هم خوب کار می کند. ارتباطات می توانند در این رابطه صمیمی و استوار باشند؛ درست مانند هر رابطه سالم دیگری با هر گرایش جنسی. اگر آسکشوال هستید می توانید با پارتنرتان در مورد نوع رابطه جنسی که دوست دارید حرف بزنید یا هر حد و مرزی که برای رابطه جنسی در نظر دارید را با او مطرح کنید. شاید شما و پارنترتان رابطه ای سالم و بلند مدت داشته باشید! شاید یک نفر در این رابطه آسکشوال باشد و دیگری جذابیت جنسی بالایی را حس کند.

در این نوع رابطه ها هم می تواند محبت، عشق، و اعتماد را تجربه کرد. نکته ای که در همه نوع رابطه خیلی مهم است، بیان واضح و شفاف خواسته هاست. باید بدانید که جذابیت و نیاز جنسی در طول زمان تغییر میکند؛ و در عین حال ممکن است برای خیلی ها ثابت بماند. پس تصور اینکه فردی آسکشوال ناگهان جذابیت جنسی را درک کند یا تا ابد ثابت بماند اصلا درست نیست. البته این را هم باید بدانیم که میل جنسی زیاد و خواهان رابطه زیاد بودن هم خیلی طبیعی است. گاهی بعضی افراد را می بینیم که عطش رابطه شان هیچ وقت کم نمی شود. اگر از این دسته افراد هستید و پارتنرتان آسکشوال است و تمایلی هم به بیان خواسته هایش ندارد، باید به این موضوع فکر کنید که اصلا چنین رابطه ای به دردتان می خورد یا نه!

دلیلی برای آسکشوال بودن هست؟

درست مانند دو جنس گرایی و تک جنس گرایی و ترنسکشوال ها هیچ دلیلی برای آسکشوال بودن وجود ندارد. راحت تر بگویم! آسکشوال بودن ژنتیکی نیست، نتیجه حادثه هم نیست و هیچ دلیل دیگری هم ندارد. اما اگر تجربه ناخوشایندی در مورد گرایش جنسی دارید، یا اینکه نمی دانید تمایل جنسی تان چیست و نداشتن جذابیت جنسی برایتان جای سوال است باید با یک تراپیست در این مورد صحبت کنید تا ابهامات تان از بین برود.

چطور بفهمم آسکشوال هستم یا نه؟

تست هایی هست که نشان می دهد آسکشوال هستید یا نه اما به غیر از این می توانید از خودتان چند سوال کلیدی بپرسید. بررسی و ارزیابی جواب هایتان به این سوال ها نشان می دهد که ویژگی های شخصیتی آسکشوال ها را دارید یا نه. این سوال ها عبارت اند از:

  • جذابیت جنسی برای شما چه معنی دارد؟
  • آیا من جذابیت جنسی را تجربه کرده ام؟
  • رابطه جنسی داشتن برای من یعنی چه؟
  • احساس میکنم باید در مورد رابطه جنسی هیجان زده باشم فقط به این خاطر که بقیه این طور هستند؟
  • آیا رابطه جنسی برای من مهم است؟
  • آیا در اطرافم افراد جذابی می بینم که بخواهم با آنها رابطه جنسی داشته باشم؟
  • آیا در دوست داشتن آدم ها لذتی می بینم؟ رابطه داشتن تاثیری بر دوست داشتن افراد دارد؟

این سوالات جواب های درست و غلط ندارند. اما کمک تان می کنند در مورد گرایش جنسی تان بیشتر و واضح تر فکر کنید.

کمک به عزیزانتان در درک آسکشوال بودنتان

اگر آسکشوال هستید ممکن است این سوال برایتان پیش آمده باشد که چطور باید آسشکوال بودنم را به آنهایی که در زندگی ام هستند توضیح دهم؛ به خصوص آنهایی که در این مورد هیچ چیزی نمی دانند. در این صورت باید از این نکته شروع کنید که آسکشوال بودن هم یک نوع گرایش جنسی است؛ درست مانند دوجنس گرایی، کوییر افلاطونی و هم جنس گرایی! بعضی ها به افرادی با یک جنسیت تمایل نشان می دهند،  بعضی دیگر به تمام جنسیت ها و بعضی اصلا هیچ تمایلی نشان نمی دهند.

آسکشوال بودن یعنی نداشتن رابطه عاشقانه؟

دوستان و خانواده تان باشد بدانند آسکشوال بودن به معنای نداشتن رابطه عاشقانه در زندگی نیست. پس می توانند خاطر جمع باشند که شما در زندگی تنها نمی مانید. همیشه در رابطه های دوستانه ای خواهید بود و از این نوع رابطه ها لذت خواهید برد. البته باید بدانید که لازم نیست تا زمانی که دلتان نمی خواهد در مورد خودتان به کسی توضیح دهید.

رابطه های رمانتیک و جنسی شما به خود شما مربوطند و بس. خیلی ها فکر می کنند صحبت کردن در مورد رابطه ها تجربه زیباتری از زندگی فراهم می کند خیلی های دیگر نه! پس خودتان باشید!

مطلب پیشنهادی: 9 مورد از مضرات نداشتن رابطه جنسی

حرف آخر

ممکن است جذابیت جنسی کمی را حس کنید یا اینکه اصلا هیچ جذابیت جنسی در طول زندگی تان حس نکنید. تعریف شما از گرایش جنسی، جنسیت و هویت شما به خودتان بستگی دارد و انتخاب خودتان است. پس فقط شما هستید که می توانید تصمیم بگیرید آسکشوال بودن برای شما یعنی چه! در نهایت هم همان هویتی را انتخاب می کنید که به بهترین طرز ممکن شما را توصیف میکند. حتی اگر نخواهید از هیچ واژه ای برای توصیف خودتان استفاده کنید هم قابل قبول است. چون خواسته شماست و خواسته تان همیشه قابل احترام است.