می دانیم که بهترین روش مبارزه با کرونا قرنطینه خانگی و فاصله گذاری اجتماعی است، اما تاثیر فاصله گذاری اجتماعی بر سلامت روان افراد چیست؟ با ما در بحث در مورد تاثیر فاصله گذاری اجتماعی بر سلامت روان همراه باشید.

فاصله گذاری اجتماعی دقیقاً چیست؟

شاید به نظر برسد که “فاصله گذاری اجتماعی” کاری است که درونگراها همیشه انجام می دهند. اما در واقع فاصله گذاری اجتماعی به معنای فاصله فیزیکی بین شما و سایر افراد است – کاری که مسئولان بهداشت عمومی توصیه می کنند برای جلوگیری یا کند کردن شیوع این بیماری بسیار مسری انجام دهید.

تعریف رسمی از فاصله گذاری اجتماعی “دور ماندن از محافل اجتماعی، جلوگیری از تجمع گسترده، و در صورت امکان حفظ فاصله (تقریباً 6 فوت یا 2 متر) از دیگران است.” بنابراین، بر خلاف “قرنطینه” یا “ایزوله شدن”، فاصله گرفتن از اجتماع لزوماً به معنای ماندن در خانه نیست. بلکه به این معناست که شما باید از مکان ها و محافل شلوغ دوری کنید و از دیگران فاصله بگیرید.

درجات مختلفی از فاصله اجتماعی وجود دارد. به عنوان مثال، تعطیلی مدارس و سیاست های کار در خانه می تواند اقدامات فاصله گذاری اجتماعی تلقی شود، زیرا آنها به افراد این امکان را می دهند که از موقعیت هایی دوری کنند که در حالت عادی مستلزم تماس نزدیک با دیگران هستند. اما شما ممکن است تصمیم بگیرید که از نزدیک شدن به افراد در خانه هم جلوگیری کنید. با این حال خانواده و دوستان شناخته شده معمولا نیاز به فاصله جسمی کمتری دارند.


اگر یکبار کرونا بگیریم دیگر نخواهیم گرفت؟


میزان فاصله گرفتن شما از دیگران در فاصله گذاری اجتماعی بستگی به موقعیت دارد. به طور کلی فاصله گرفتن از کسی که از هر نوع بیماری مسری رنج می برد یک قاعده ی اساسی است. اما آیا فاصله گذاری اجتماعی در مبارزه با کرونا مفید خواهد بود؟ باید گفت طبق تحقیقات فاصله گذاری اجتماعی حداقل باعث کاهش سرعت گسترش ویروس خواهد شد و کوچک ترین فایده ای که این امر دارد، خسته نشدن بیش از حد کادر درمانی است.

تاثیر فاصله گذاری اجتماعی بر سلامت روان شما چیست؟

ممکن است برایتان تعجب آور باشد که چگونه فاصله گذاری اجتماعی می تواند به مرور زمان بر روی سلامتی شما تأثیر بگذارد. از این گذشته، هیچ کس دقیقاً نمی داند چه موقع این پاندمیک پایان می یابد. حتما در مورد مزایای لمس کردن و در آغوش گرفتن چیزهایی شنیده اید، به راستی تا کی قرار است ارتباط جسمی مان با دیگران قطع باشد؟

درست است که فاصله گرفتن از اجتماع می تواند پیامدهای منفی داشته باشد، زیرا ما علاوه بر اینکه جامعه ای با فناوری پیشرفته هستیم، اما تماس فیزیکی در جامعه ما اهمیت بسیار بالایی دارد، بنابراین محدود کردن تعامل جسمی می تواند به احساس تنهایی منجر شود.

اقدامات فاصله گذاری اجتماعی می تواند باعث شود افراد بیشتر منزوی شوند که همین امر می تواند مشکلاتی را ایجاد کند. هنگامی که انسان ها از یکدیگر دور بیافتند، می توانند بیشتر مستعد احساس اضطراب در مورد بیماری COVID-19 شوند. همچنین لازم به ذکر است که کار کردن در خانه، مدرسه یا دانشگاه نرفتن، یا قرنطینه بودن در اتاق، باعث محدودیت در فعالیت بدنی خواهد شد که می تواند منجر به افزایش احساس غم و اندوه، ناامیدی یا عصبانیت شود.

آنچه واقعاً ناراحت کننده است این است که سالمندان – که جزو گروه پرخطر هستند – با تأثیرات منفی فاصله گذاری اجتماعی احتمالا شدیدترین ضربه را می بینند. سالمندان به احتمال بیشتری تحت تأثیر فاصله گذاری اجتماعی قرار می گیرند زیرا آنها غالباً منتظر دیدار اعضای خانواده و دوستان هستند. با اینحال پیش بینی می شود که بازدید از خانه های سالمندان کاهش چشمگیری داشته باشد.


توصیه های محافظت از ویروس کرونا برای سالمندان


“گرچه فاصله گذاری اجتماعی امری حیاتی است، به عنوان یک متخصص بهداشت روان، بیشتر نگران هیستری ناشی از این ویروس هستم.” حتی کسانی که در گذشته با علائم بهداشت روانی دست و پنجه نرم نکرده اند، گزارش حملات وحشت زدگی را داده اند، که این می تواند یک تجربه فوق العاده ترسناک باشد که بسیاری از اوقات به مراجعه به اورژانس ختم خواهد شد. بنابراین حال و روز کسانی که از قبل با مشکلات سلامت روان درگیر بوده اند اصلا تعریفی نخواهد داشت!

اما خوشبختانه فناوری مدرن به ما این امکان را می دهد تا با دوستان و خانواده خود در تماس باشیم و از این طریق به کاهش احساس تنهایی و انزوا اجتماعی در این مدت کمک کنیم. از طرفی فاصله گیری اجتماعی خوبی هایی هم دارد. مانند توجه بیشتر به رژیم غذایی سالم، خواب کافی و یا پیاده روی (البته در محیط های بسیار خلوت) و داشتن وقت بیشتر برای انجام کارهای عقب افتاده، کتاب های نخوانده و فیلم های ندیده و …


رفتن به پارک و کوه در زمان کرونا ؛ آیا با وجود کرونا می توانم به پارک و کوه بروم؟؟؟


همچنین اینترنت و فناوری به کمک کسانی آمده است که احتیاج به صحبت با یک درمانگر دارند، اگر دچار پریشانی، اضطراب یا افسردگی در ارتباط با فاصله گذاری اجتماعی یا قرنطینه هستید، صحبت با یک ارائه دهنده خدمات بهداشت روان بسیار کمک کننده خواهد بود. بیشتر درمانگران جلسات خود را از طریق تماس ویدیویی از راه دور ارائه می دهند.

در ادامه بخوانید:

روان درمانی آنلاین ؛ هرآنچه نیاز دارید در این باره بدانید!