اگر چگونگی تقسیم سهام بین هم بنیانگذاران را در وب سرچ کنید، با توضیحات و توصیه های وحشتناکی رو به رو می شوید که معمولا مبتنی بر اثبات نابرابری بین هم بنیانگذاران است.

برخی از دلایل ذکر شده برای این نابرابری بین هم بنیانگذاران از این قرار است:

  • من این ایده را برای این شرکت پیشنهاد دادم!
  • من قبل از آمدن هم بنیانگذارم به این کار، n ماه تنهایی کار کردم!
  • این چیزی است که ما موافقت کردیم!
  • هم بنیانگذار من برای n ماه حقوق گرفت و من این کار را نکردم!
  • من بزرگتر / با تجربه تر از هم بنیانگذارم هستم!
  • من بیشتر از هم بنیانگذارم تمام وقت کار کرده ام!

تمام این دلایل از طریق چهار مورد اساسی زیر رد شدنی هستند:

ساخت یک شرکت با ارزش عالی 7 تا 10 سال طول می کشد. تفاوت های کوچک در سال اول، نمی تواند نابرابری زیاد بین هم بنیانگذاران در سالهای بعد را توجیه کند.


همچنین بخوانید: ۷ توصیه ی کارآمد برای غلبه بر ترس از مذاکره ی حقوقی !!!


تساوی سهام بیشتر = انگیزه ی بیشتر. تقریبا تمام استارتاپ ها شکست را تجربه کرده اند. هرچه بنیانگذاران انگیزه ی بیشتری داشته باشد، شانس بیشتری برای موفقیت خواهند داشت. برای بالا بردن انگیزه ی هم بنیانگذاران، پایه ای از سهام برابر را مشخص کنید، زیرا همه برای موفقیت احتیاج به انگیزه دارند. سهم بیشتر در صورت شکست به هیچ درد شما نمی خورد.

اگر شما به هم بنیانگذار خود ارزش ندهید، دیگران هم نخواهند داد. سرمایه گذاران به تساوی سهام بنیانگذاران، به عنوان یک نشانه در مورد چگونگی ارزش گذاری مدیر به هم بنیانگذارانش می نگرد. اگر به یک هم بنیانگذار فقط 10٪ یا 1٪ بدهید، دیگران فکر می کنند که او خیلی در این کسب و کار خوب نیست و یا تاثیر بسزایی در آن ندارد. برای یک سرمایه گذار کیفیت تیم یکی از مهم ترین دلایل برای سرمایه گذاری و یا عدم آن است. چرا با اینکار میخواهید به سرمایه گذاران بگویید که تیمی دارند که خیلی ارزشمند نیست؟

در استارتاپ اجرا مهم تر از ایده است. تقسیم سهام نابرابر بین هم بنیانگذاران اغلب ناشی از توجه به این موضوع است که چه کسی ایده ی ابتدایی را برای استارتاپ داده است. در حالیکه کار هم بنیانگذارانی که محصول را به بازار عرضه کردند یا ایده را اجرایی کرده اند، مهم تر است.


همچنین بخوانید: توصیه هایی موثر برای دادن احساس ارزشمندی به کارمند تان !


توصیه ی نهایی

سهام را بین هم بنیانگذاران کاملا یکسان تقسیم کنید. این افراد کسانی هستند که با شما به جنگ می آیند. شما با این افراد بیشتر از اعضای خانواده ی تان وقت می گذرانید.  اینها افرادی هستند که به شما در حل کردن مهمترین سوالات شرکت کمک خواهند کرد. در نهایت اینها افرادی هستند که در زمان موفقیت با آنها جشن خواهید گرفت.

آیا می خواهید از هم بنیانگذارتان جدا شوید؟

اگر از عاقبت جدا شدن از هم بنیانگذار و از دست دادن همین سهامی که دارید می ترسید، بهتر است یک جدول زمانی بندی مخصوص برای واگذاری تهیه کنید. به طور مثال در صورت داشتن 50% از سهم شرکت، اگر شما در طول سال اول کار را واگذار کنید، همه ی سهم تان را از دست خواهید داد. اما اگر بعد از یکسال کار را واگذار کنید، 25& از سهام خود را دریافت خواهید کرد. و پس از آن هر ماه  1/48 اضافی از مجموع سهام خود را دریافت کنید. در نتیجه در پایان سال چهارم همه ی سهام از دست رفته را به دست خواهید آورد.

این تضمینی برای اجرای عدالت خواهد بود، حتی اگر مشکلی هم به وجود آمد، شما می توانید آن را بدون خسارت در سال اول حل کنید. راه دیگر هم این است که مدیر عامل صندلی های هیئت مدیره را قبل از افزایش سرمایه ی قابل توجه، نگه دارد. این امر مانع از نزاع هیئت مدیره در طول تصمیم گیری های سخت می شود، مانند موقعیت های قابل اعتراضی که مدیرعامل باید یک هم بنیانگذار را اخراج کند.

در ادامه بخوانید: