دلایل حمله قلبی ورزشکاران

دلایل ایست قلبی ورزشکاران چیست؟ چندی پیش هافبک تیم ملی دانمارک، کریستین اریکسن، درست در میانه ی زمین افتاد و در مقابل چشم های حیرت زده ی تماشاچیان حاضر در ورزشگاه دیگر بلند نشد. داستان به همین جا ختم نمی شود. تیم پزشکی حاضر در ورزشگاه با کمک شوک قلبی و روش های احیای قلبی ریوی اندکی از وخامت اوضاع این بازیکن کم کردند تا به بیمارستان رسید و حالش بهتر شد. هنوز مشخص نیست چه چیزی باعث ایست قلبی اریکسن شده. واضح تر بگویم این اتفاق ناخوشایند برای خیلی از ورزشکاران اتفاق می افتد و هنوز دلیلش مشخص نیست. خیلی ها ایست قلبی بولتون واندرر را هنوز به خاطر دارند. او در دوران اوج فعالیت ورزشی اش بود و هیچ نشانه ای از عارضه ی قلبی نداشت.

پس چه عامل نهفته ای در ورزشکاران جوان و سالم موجب است قلبی می شود؟ بر اساس گفته های متخصصان شوک قلبی که اریکسون در ورزشگاه دریافت کرد به بهبود حالش خیلی کمک کرده. آنهم به این خاطر که ایست قلبی اریکسون از نوع بسیار نادرش بوده. خب در اکثر مواقع ایست قلبی به دلیل تجمع چربی در عروق و از کار افتادن ماهیچه هاست. اما این مورد برای اریکسن صدق نمیکند. اگر شما هم مانند من می خواهید بدانید علت مشکلات قلبی ورزشکاران با بدن سالم چیست در ادامه با من و مجله وارونه همراه باشید. اینبار قصد دارم در مورد دلایل ایست قلبی ورزشکاران برایتان بنویسم.


مرتبط: توصیه های طلایی برای محافظت از قلب 


دلایل احتمالی ایست قلبی اریکسن چیست؟

اولین موردی که می خواهم برایتان بنویسم هایپر تروفی قلبی است. در این بیماری قسمتی از عضله ی قلب به دلیل نامشخصی ضخیم شده و پمپاژ خون به یکباره متوقف  می شود. یکی دیگر از دلایلی که می تواند منجر به ایست قلبی ورزشکاران شود عفونت ماهیچه ی قلب است. این عفونت ماهیچه ی قلب را متورم میکند. و در نهایت فرد با درد قفسه سینه و ایست قلبی مواجه می شود.

علل ایست قلبی در ورزشکاران

سومین دلیل عارضه ی قلبی پالس های نامنظم است. نامنظم شدن امواج قلبی در فعالیت قلب اختلال ایجاد کرده، و با کاهش پمپاژ خون به ارگان های اساسی مانند مغز و کلیه ها فرد به صورت ناگهانی می افتد. به این سندروم نادر بروگادا گفته می شود. البته سندروم مشابه دیگری به نام کیو تی وجود دارد. در این سندروم هم اختلال در موج های قلبی، موجب بی هوشی ناگهانی و افتادن فرد می شود. نکته ی کلیدی در این شرایط احیای درست قلبی ریوی برای زنده نگه داشتن ارگان های اساسی مانند قلب و ریه است. چرا که با احیایی قلبی ریوی هم اکسیژن به ارگان ها می رسد هم خون!


مرتبط: 8 علامت که نشان می دهد قلب شما به درستی کار نمی کند 


ناهنجاری رگ؛ از جمله دلایل ارثی ایست قلبی

ناهنجاری شاهرگ ها از جمله دلایل ارثی است که موجب این عارضه می شوند. در این بیماری شریان های فرد به صورت درست به هم متصل نیستند. در زمان فشار و استرس که کارکرد شریان ها و قلب بالاتر می رود و نیاز است خون بیشتری پمپاژ شود همه چیز به هم می ریزد. این شریان ها بسته می شوند و خون کافی به قلب نمی رسانند. همین عامل موجب ایست قلبی ناگهانی و افتادن فرد می شود.

به منظور جلوگیری از چنین اتفاق دردناکی تحقیقات بسیار خوبی انجام شده. در یکی از این تحقیقات 11000 فوتبالیت مورد بررسی قرار گرفتند و قلبشان با امواج اولتراسوند اسکن شد. نتایج این تحقیقات شوکه کننده است. 42 نفر از این ورزشکاران مشکل قلبی داشتند. آنهم بدون هیچ نشانه ای. جالب است بدانید که این مشکلات همگی از دسته ای بودند که در نهایت ممکن بود منجر به ایست قلبی ناگهانی و مرگشان شود. در این میان 30 نفر به معالجه ی خود پرداختند. و 12 نفر دیگر برای همیشه فوتبال را ترک کردند. در میان 30 نفری که درمان شدند و به مستطیل سبزبرگشتند 8 نفر در حین تمرین جان باختند. در بین این 8 نفرعلت مرگ 6 تن هرگز مشخص نشد. جالب این جاست که پزشک دو نفر دیگررا از ورزش های رقابتی منع کرده بود ومتاسفانه آنها با ادامه دادن جانشان را از دست دادند .

افزایش تست بیماری های قلبی در ورزشکاران؛ خوب یا بد؟

 حالا این سوال پیش می آید که آیا باید تست قلبی ورزشکاران افزایش پیدا کند؟ جواب ها بسیار متفاوت است. اینکار در ایتالیا انجام شده و میزان مرگ و میر در اثر ایست قلبی در میان ورزشکاران تا 89 درصد کاهش داشته است. اما خیلی ها هم معتقدند اینکار موجب افزایش استرس  ورزشکاران شده و اثرات منفی بر سلامت کلی شان دارد. خیلی ها هم به دلیل هزینه های گزاف این جور تست ها قبولش ندارند. شاید به همین دلایل هنوز هم در آمریکا تست های قلب انجام نمی شود.

اگر نظر مرا در این مورد بخواهید باید بگویم که تست های قلبی باید برای ورزشکاران انجام شود اما به صورت استراتژیک. مثلا برای کسانی که سابقه ی خانوادگی مشکلات قلبی دارند. علاوه بر این افزایش آگاهی وآموزش در این زمینه به سلامت ورزشکاران کمک شایانی خواهد کرد. به امید پیشرفت روز افزون دانش و سلامت!

در ادامه بخوانید: جنایت های کمپانی نایکی ؛ نایکی همراه یا دشمن ورزشکاران