آیا هنگام برقراری رابطه ی جنسی احساس درد می کنید؟

علت احساس درد در رابطه ی جنسی چیست؟ مطمئنا اگر در هنگام رابطه ی جنسی احساس درد کنید، تمایل تان را به ادامه ی عمل جنسی از دست خواهید داد. برآورد شده است که حدود 20 درصد از زنان هنگام مقاربت و یا قبل از آن درد واژینال را احساس می کنند.درد می تواند متناوب یا مزمن باشد. همچنین می تواند از علل متفاوتی مانند: عفونت، ترشحات پنیری، STDs، آلرژی، واکنش های دارویی، آسیب عصبی و اختلالات مزمن ناشی شود. در واقع علائم آنها به مشکلات پزشکی مرتبط است. چند مورد از علت احساس درد در رابطه ی جنسی به شرح زیر است:

انگیختگی ضعیف و خشکی واژن

هنگامی که یک زن تحریک می شود، قسمت های مختلف اندام تناسلی اش کمی متورم می شود و مایعی به طور طبیعی از داخل واژن ترشح می شود. به همین ترتیب  به حفاظت از یک زن در طول رابطه جنسی کمک می کند.بدون این مکانیسم های محافظت طبیعی، بافت واژن ممکن است خشک و نازک باشد و باعث اصطحکاک ناخوشایند یا حتی پاره شدن شود.متاسفانه خانم هایی که چنین مشکلاتی دارند، درد را تحمل می کنند. این کار باعث تشدید درد می شود.

راهکار پیشنهادی: به پزشک متخصص زنان برای تشخیص علل درد جنسی مراجعه کنید. و به توصیه های او عمل کنید. از پمادهای مخصوص روان کننده برای مقاربت استفاده کنید. و یا 20 تا 30 دقیقه قبل از مقاربت به عشق بازی بپردازید.


همچنین بخوانید: دلیل عصبانیت، اضطراب و یا گریه بعد از رابطه ی جنسی چیست؟


انقباض واژن

زمانی که فرد قصد دارد کاری انجام دهد که قبلا بارها باعث شده است که متحمل درد شود، مطمئنا دچار لرز و یا انقباض عضلات خواهد شد. زمانی که یک زن ادراک می کند که رابطه ی جنسی باعث درد می شود، ماهیچه های واژن او به طور ناخودآگاه از شروع رابطه دچار انقباض می شوند. در نتیجه راه ورود آلت تناسلی مرد را تنگ خواهد کرد و باعث درد بیشتری خواهد شد.

راهکار پیشنهادی:  به یک درمانگر و متخصص سلامت جسمانی زن مراجعه کنید. زودتر در معرض درمان قرار گرفتن جلوی مزمن شدن درد در در رابطه ی جنسی را می گیرد.

آلت بزرگ مرد

درحالی که مردان نگرانی های زیادی بابت کوچک بودن آلت تناسلی شان دارند، بسیاری از زنان از زیاد بزرگ بودن آلت تناسلی همسرشان شکایت می کنند. بزرگ بودن آلت تناسلی مرد چه به لحاظ ضخیم بودن چه بلند بودن، می تواند رابطه ی جنسی را دردناک کند.

راهکار پیشنهادی:  از یک متخصص مشکلات جنسی کمک بگیرید. تا متوجه شوید که چه در چه وضعیت و پوزیشنی و یا ریتمی رابطه ی جنسی راحت تری را خواهید داشت.


همچنین بخوانید: ۵ راهکار کارآمد و موثر برای درمان زود انزالی در مردان


یائسگی

همانطور که هورمون استروژن در اثر یائسگی کاهش می یابد، آلت تناسلی زن و واژن او نازک تر و خشک تر می شود. و علاوه بر این، در اثر کاهش میل جنسی زوجین، هم مرد و هم زن انجام رابطه ی جنسی را متوقف و یا بسیار کاهش می دهند.  متاسفانه، نادر بودن رابطه جنسی بین زوجین بعد از یائسگی و با افزایش سن، می تواند باعث آتروفی واژینال شود.

راهکار پیشنهادی: درمورد مناسب بودن جایگزینی هورمون و کرم استروژن واژینال از پزشک خود سوال کنید. اگر بعد از این رابطه ی جنسی تان دیگر درد نداشت، به روش های عادی رو آورید تا واژن تان را به شکل خوبی نگه دارید.

سندرم دهانه ی رحم

دردی که در این سندرم احساس می شود مانند درد سوختگی توصیف شده است. و فقط در ورودی واژن و یا دهانه ی رحم رخ می دهد. افرادی که مبتلا به این سندرم هستند معمولا در اطراف مهبل شان لکه های قرمز رنگ دارند. اما بدون وجود این لکه های قرمز رنگ معمولا تشخیص در آژمایش های معمولی به درستی صورت نمی گیرد.

راهکار پیشنهادی:  به پزشک متخصص خود مراجعه کنید. اگر وضعیت همچنان ادامه یافت، به دنبال مشورت با متخصص درد لگن باشید.


همچنین بخوانید: توصیه ای برای زوج هایی که تازه ازدواج کرده اند !


واژینیسموس؛ عدم اجازه ی دخول

زمانی که واژن زن منقبض شود و هیچ اجازه ای برای نفوذ ندهد، ریشه ی درد زن در ابطه ی جنسی می تواند اضطراب باشد. زنانی که ب اختلال واژینیسموس مواجه هستند، از تامپون ها، آزمایش های زنان، مقاربت و به طور کلی هر نفوذی به داخل واژن شان می ترسند.

راهکار پیشنهادی: درمان جنسی می تواند علت اصلی ترس را کشف کند. و از طرفی با طراحی مراحلی منظم از دخول بدون درد را میسر می کند.

التهاب و یا سوزش و خارش

التهاب معمولا به دلیل وسایل بهداشتی که توسط شخص استفاده می شوند رخ می دهد. وسایلی مثل لوسیون ها، صابون ها، روغن های مختلف و … از طرفی ترشح های مختلف که می توانند ناشی از وجود عفونت یا باکتری باشند، می توانند باعث ایجاد درد شوند. همینطور سوزاک هم می تواند باعث ایجاد درد شود.

راهکار پیشنهادی: بهتر است از وسایل بهداشتی شیمیایی که استفاده می کنید دست بردارید و مواد طبیعی را جایگزین کنید. همچنین اگر ترشحات آبکی تقریبا خاکستری رنگ (باکتری واژینال) و یا ترشح سفید، غلیظ و خارش دار (ترشحات پنیری شکل) که نشانه ای از عفونت هستند را دارید، حتما به پزشک زنان مراجعه کنید.

در ادامه بخوانید: