با شرح مزایا و معایب روان درمانی آنلاین در خدمت شما هستیم. آیا به روان درمانی آنلاین فکر می کنید؟ اینترنت راه های جدیدی را برای درمان سلامت روان باز کرده است، اما مزایا و معایبی وجود دارند که باید قبل از تصمیم گیری در مورد اینکه آیا درمان آنلاین برای شما مناسب است، یا خیر، آنها را در نظر بگیرید.

در ادامه بخوانید » 5 اشتباه هنگام استفاده از تلفن همراه که هر روز آن ها را تکرار می کنید ! 

روان درمانی آنلاین چیست؟

درمان آنلاین به روان درمانی یا خدمات مشاوره ای گفته می شود که از طریق اینترنت انجام می شود. برخلاف درمان حضوری، درمان آنلاین به شما این امکان را می‌دهد تا با استفاده از هر دستگاهی که به اینترنت متصل است، مانند کامپیوتر، تبلت یا گوشی، با یک درمانگر یا مشاور دارای مجوز ارتباط برقرار کنید.

مرتبط: آیا روان درمانی آنلاین موثر است؟ 

اصطلاحات دیگری که اغلب به جای درمان آنلاین استفاده می شوند عبارتند از وب درمانی یا الکترونیک درمانی. در ادامه با شرح مزایا و معایب روان درمانی آنلاین با ما همراه باشید.

مزایا و معایب روان درمانی آنلاین

مزایای روان درمانی آنلاین

دلایل زیادی وجود دارد که مردم درمان آنلاین را به درمان حضوری ترجیح می دهند. موارد زیر برخی از بزرگترین مزایای مشاوره آنلاین است.

درمان آنلاین میتواند به همان اندازه مؤثر باشد

تحقیقات نشان می دهد که درمان آنلاین می تواند به اندازه درمان حضوری برای مشکلات مختلف سلامت روان موثر باشد.

یک مرور مطالعاتی نشان داد که درمان شناختی رفتاری آنلاین (CBT) به اندازه درمان حضوری در درمان افسردگی متوسط مؤثر است. بررسی دیگری نشان داد که CBT آنلاین به اندازه درمان چهره به چهره برای اختلال هراس، اختلال اضطراب اجتماعی و اختلال اضطراب فراگیر مؤثر است.

حتی نشان داده شده است که درمان آنلاین در کاهش رفتارهای قمار مشکل دار موثر است.

مرتبط: روانشناس، روانپزشک یا مشاور هرکدام در حل چه مشکلاتی متخصص هستند؟ 

گزینه خوبی برای افراد مناطق دور از دسترس است

درمان آنلاین دسترسی به درمان سلامت روان را برای افراد روستایی یا مناطق دورافتاده ارائه می دهد. کسانی که در مناطق روستایی زندگی می‌کنند ممکن است به هیچ شکل دیگری از درمان سلامت روان دسترسی نداشته باشند زیرا اقدامات بهداشت روانی در منطقه آنها کم است یا اصلاً وجود ندارد.

طی کردن مسافت های طولانی و صرف زمان قابل توجهی از یک برنامه شلوغ برای دریافت  درمان حضوری می تواند برای افرادی که به کمک نیاز دارند سنگین باشد. اگر دسترسی مطمئنی به اینترنت دارید، درمان آنلاین دسترسی نسبتاً سریع و آسانی را به شما می دهد که در غیر این صورت ممکن است به راحتی در دسترس شما نبوده باشد.

در دسترس بودن برای افراد با محدودیت های فیزیکی

درمان آنلاین امکان دسترسی به افراد ناتوان یا محصور در خانه را فراهم می کند. هنگام دسترسی به مراقبت های بهداشت روانی، تحرک می تواند یک مشکل بزرگ باشد. همچنین کلینیک های سلامت روان ممکن است توانایی پذیرش مناسب مراجعین با انواع ناتوانی ها را نداشته باشند.

افرادی که به دلایل مختلف مانند بیماری جسمی یا روانی قادر به ترک خانه خود نیستند، ممکن است درمان آنلاین را جایگزین مفیدی برای روان درمانی حضوری سنتی بدانند.

مرتبط: مروری بر درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) ؛ اهریمن خود را در آغوش بگیر! 

راحتی و مقرون به صرفه بودن

درمان آنلاین معمولاً نسبتاً مقرون به صرفه و راحت است. از آنجایی که شما به صورت آنلاین و در آسایش خانه خود در جلسات درمانی شرکت خواهید کرد، اغلب می توانید جلسات درمانی خود را برای زمان هایی که برای شما راحت تر است برنامه ریزی کنید.

درمانگرانی که فقط بیماران را به صورت آنلاین درمان می کنند، احتمالاً هزینه های اضافی کمتری مانند اجاره فضای اداری دارند. بنابراین، درمانگران آنلاین اغلب می توانند گزینه های درمانی مقرون به صرفه ای را ارائه دهند.

درمان می تواند قابل دسترس تر باشد

اینترنت درمان سلامت روان را قابل دسترس تر می کند. افراد در صحبت با دوستان و خانواده در مورد مسائل مربوط به مراقبت از سلامت جسمی احساس راحتی می کنند، اما ممکن است در مورد نگرانی های مربوط به سلامت روان که به همان اندازه مهم هستند، احساس راحتی نکنند. دسترسی آنلاین، غلبه بر انگی را که در طول تاریخ به مسائل مربوط به سلامت روان وارد شده است، آسان‌تر می‌کند.

تلفن درمانی می تواند ابزار مهمی برای کمک به افراد در یادگیری بیشتر در مورد سلامت روان باشد. حتی اگر احساس می‌کنید که بهزیستی روانی شما قوی است، درمان آنلاین می‌تواند به شما کمک کند ا ز نظر روانی قوی‌تر شوید. می‌توانید درباره رفتارهای سالم و استراتژی‌های مقابله‌ای که منجر به سلامت روان‌شناختی بهتر می‌شود، اطلاعات بیشتری کسب کنید.

مرتبط: 6 مورد از مشکلات پست های روانشناسی اینستاگرام و درمانگران اینستاگرامی 

برای بهره مندی از صحبت با یک متخصص، نیازی به داشتن یک بیماری بالینی تشخیص داده شده ندارید، و درمان آنلاین می تواند راه آسانی برای شروع کار فراهم کند.

مزایا و معایب روان درمانی آنلاین

معایب روان درمانی آنلاین

در حالی که درمان آنلاین به طور بالقوه می تواند برای افراد در موقعیت های خاص بسیار مفید باشد، اما بدون خطرات و معایب نسبت به گزینه های درمانی سنتی نیست.

محرمانه بودن، حریم خصوصی و فناوری غیرقابل اعتماد

محرمانه نگه داشتن اطلاعات شخصی شما یکی از نگرانی های اصلی در روان درمانی است، اما درمان آنلاین لایه ای از پیچیدگی را اضافه می کند. رازداری در درمان آنلاین به همان اندازه مهم است که در اشکال سنتی تر ارائه درمان اهمیت دارد.

از آنجایی که اطلاعات به صورت آنلاین منتقل می شود، این وضعیت باعث می شود که نشت حریم خصوصی و هک ها بیشتر نگران کننده باشد. مشکلات فناوری همچنین می تواند دسترسی به درمان را در زمانی که واقعاً به آن نیاز دارید دشوار کند.

عدم پاسخگویی به شرایط بحرانی

از آنجایی که درمانگران آنلاین از مراجع فاصله فیزیکی دارند، پاسخ سریع و مؤثر در زمان وقوع بحران برای آنها دشوار است.

اگر مراجع افکار خودکشی را تجربه کند یا دچار یک تراژدی شخصی شده باشد، ارائه کمک مستقیم برای درمانگر ممکن است دشوار یا حتی غیرممکن باشد.

برای بیماری های روانی جدی مناسب نیست

درمان الکترونیکی می‌تواند برای موقعیت‌های مختلف مفید باشد، اما نه در مورد افرادی که نیاز به درمان نزدیک و مستقیم یا مداخله حضوری دارند.

برای مثال، اگر اعتیاد جدی دارید یا علائم شدیدتر یا پیچیده‌تری از یک بیماری روانی دارید، درمان آنلاین معمولا توصیه نمی شود مگر اینکه سایر درمان‌ها یا درمان‌های حضوری نیز در برنامه شما وجود داشته باشند. دامنه درمان آنلاین می تواند محدود باشد، بنابراین ممکن است برای موقعیت های پیچیده تر موثر نباشد.

مرتبط: چه زمانی باید به روانپزشک مراجعه کنیم؟ همه ی دانستنی ها درباره ی روانپزشکی 

زبان بدن نادیده گرفته می شود

اگر از چت درمانی استفاده کنید، درمانگر شما نمی تواند حالات چهره، سیگنال های صوتی یا زبان بدن را ببیند. این سیگنال‌ها اغلب می‌توانند کاملاً گویا باشند و تصویر واضح‌تری از احساسات، افکار، حالات و رفتارهای شما به درمانگر می‌دهند.

برخی از روش‌های دیگر مانند تلفن تراپی و چت‌های ویدیویی می‌توانند تصویر واضح‌تری از وضعیت ارائه دهند، اما اغلب فاقد صمیمیت و پیچیدگی هستند که تعاملات دنیای واقعی ارائه می‌دهند.

برخی از افراد ممکن است احساس راحتی بیشتری برای انجام درمان در محیط دیجیتال داشته باشند، به خصوص افراد جوان‌تر که با این روش‌های ارتباطی آشنایی نزدیک‌تری دارند، اما برخی دیگر – درمانگران و بیماران – ممکن است از درمانی که از تماس مستقیم انسانی بیشتری استفاده می‌کند، بهره بیشتری ببرند.

دغدغه های اخلاقی و حقوقی

درمان آنلاین محدودیت‌های جغرافیایی را حذف می‌کند و اجرای کدهای قانونی و اخلاقی را دشوار می‌کند. درمانگران می‌توانند مراجعین را از هر نقطه‌ای در جهان درمان کنند، و نقاط مختلف دنیا الزامات صدور مجوز و دستورالعمل‌های درمانی متفاوتی دارند. مهم است که قبل از شروع روند درمان، صلاحیت و تجربه درمانگر خود را تأیید کنید.

سخن آخر

درمان آنلاین می تواند راهی موثر و راحت برای دسترسی به خدمات سلامت روان باشد. اما این بدان معنا نیست که برای همه مناسب است. اینکه آیا درمان آنلاین ممکن است برای شما مناسب باشد یا نه بستگی به وضعیت شما و شدت علائم شما دارد.

اگر علاقه مند به امتحان آنلاین درمانی هستید، قبل از انتخاب خدمات آنلاین درمانی، گزینه های خود را بررسی کنید. نظرات را بخوانید و از پرسیدن سوال نترسید. پیدا کردن درمانگر آنلاین مناسب ممکن است کمی طول بکشد، اما ارزش تلاش را دارد.

در ادامه بخوانید: چگونه یک روانشناس خوب پیدا کنیم؟ یک پاسخ کوتاه اما پر اهمیت