معمای ستاره های شمالی! پلاریس برای ستاره شناسان مانند یک راز است!!!

معمای ستاره ی شمالی داستانی است که برای ستاره شناسان ناخوانده مانده است!!! با ما همراه باشید و از معمای ستاره ی شمالی سر در بیاورید!!! آیا روزی را خواهیم دید که معمای ستاره ی شمالی حل شده باشد!!!



انسان ها قرن هاست که ستاره ی شمالی را در آسمان نظاره می کنند!

این ستاره ی درخشان که با نام پلاریس هم شناخته می شود دقیقا رو به روی قطب شمال زمین قرار دارد! برای مسافرینی که قطب نما ندارد درست مانند یک راهنما عمل می کند!

این ستاره نزدیک ترین ستاره ی تپشگر به ماست! نور این ستاره ها برای ما کم و زیاد می شود! درست مانند نبض ! و به همین دلیل ما آنها را با نام ستاره ی تپشگر می شناسیم!

پلاریس سیستمی دو سویه دارد! یعنی این ستاره خواهری هم دارد که ما می توانیم از زمین آنرا ببینیم! این ستاره ی خواهر از خود پلاریس کم نور تر است و به دور ستاره ی اصلی در گردش است!

هر چه زمان بیشتر می گذرد ما بیشتر می فهمیم که اطلاعات کمتری در مورد این ستاره داریم! مشکل پلاریس هم این است که هیچ کس نمی داند این ستاره چقدر بزرگ است یا چقدر به ما نزدیک است!

اطلاعات ستاره شناسان در مورد پلاریس

ستاره شناسان راه هایی برای شناسایی میزان جرم، سن و فاصله ی ستاره هایی مانند پلاریس دارند!

یکی از راه ها سنجش میزان روشنی ، رنگ و تعداد ضربان های ستاره است! این اطلاعات به ما کمک می کند بزرگی، روشنی و سن این ستاره های را بسنجیم!

با استفاده از یک محاسبه ی سرانگشتی و با کمک میزان روشنی ستاره ها می توان فاصله ی آنها از زمین را محاسبه کرد!

این روش های محاسبه برای ستاره های تپشگر بسیار خوب است! چرا که با میزان تپش آنها به راحتی به نورشان و تاریکی شان دسترسی داریم!

همین موضوع هم پیدا کردن فاصله ی این ستاره ها از زمین را برایمان ساده میکند! برای ستاره شناسان ستاره های تپشگر مانند ابزاری هستند که فاصله های کهکشانی را روشن می کنند!

راه های دیگری هم برای به دست آوردن اطلاعات هست!

اما نکته این جاست که اطلاعات به دست آمده با روش های مختلف در مورد پلاریس با هم هم خوانی ندارند!!! بر اساس گفته های محققان پلاریس سیستمی دو سویه دارد!

این یعنی ما می توانیم خواهر این ستاره را ببینیم که به دورش می گردد! مانند دایره ای که به دور این ستاره کشیده شده باشد! 26 سال طول می کشد تا این ستاره دور پلاریس بگردد!

پلاریس بی ، ستاره ای که به دور پلاریس اصلی می گردد هنوز برای ستاره شناسان معماست! اما ستاره شناسان ،ستاره های همراه زیادی دیده اند و به اندازه ی کافی در مورد گردش این ستاره ها به دور ستاره های اصلی می دانند!

ستاره شناسان با استفاده از قوانین جاذبه نیوتون جرم این دو ستاره را روی هم تخمین زده اند! اطلاعات به دست آمده از این قوانین به همراه مشاهدات ستاره شناسان با استفاده از تلسکوپ هابل رقم بسیار دقیقی از جرم و فاصله ی این ستاره به ما داده است!

این ستاره 7 برابر خورشید جرم دارد!!!! خیلی عجیب است!!! ستاره ای بزرگتر از خورشید!!!

این ستاره عجایب دیگری هم دارد!!!

محاسبات سن پلاریس بی نشان می دهد که این ستاره از ستاره ی اصلی پیر تر است! چنین اتفاقی در یک سیستم دو سویه بسیار عجیب است! معمولا دو ستاره هم سن هم هستند!

یکی از دانشجویان ستاره شناسی به نام هلی بین، تمام اطلاعات به دست آمده در مورد سیستم این دو ستاره را یکجا جمع کرد! هدف این بود که به مدلی واحد از کارکرد این ستاره ها برسد!!!

اما او نتوانست!!!

گفته شده شاید یکی از محاسبات غلط بوده است! پلاریس ستاره ای بسیار عجیب و غریب است! این ستاره درست رو به روی قطب شمال قرار دارد!

به همین دلیل از دید بیشتر تلسکوپ ها مخفی است! تلسکوپ هایی هم که داریم برای بررسی ستاره هایی کم نور تر و دور تر برنامه ریزی شده اند!!!

پلاریس برای بررسی بسیار درخشان است!!! مانند نوری که چشم را کور میکند ، تلسکوپ ها هم با نور این ستاره ی درخشان کور می شوند!!!

اطلاعات دوباره محاسبه شد

از طرف دیگر اطلاعات دوباره محاسبه شد! دوباره همان نتایج به دست آمد!!! در نتیجه محققان به توصیفی بسیار عجیب رسیدند! شاید ستاره ی اصلی پلاریس خودش روزی دو ستاره بوده !

سپس این دو ستاره به هم برخورد کردند! این سیستم دو سویه نتیجه ی جدایی دوباره ی یک ستاره است و به همین دلیل است که یکی از این ستاره ها جوان تر به نظر می رسد!!! احتمال اتفاق افتادن چنین سناریویی بسیار کم است! اما غیر ممکن نیست!!

پلاریس هم چنان برای ستاره شناسان معماست!!! هر چه بیشتر محاسبه می کنیم کمتر به نتیجه می رسیم!!!