هرآنچه باید در مورد روز ولنتاین بدانید!

خیلی ها روز ولنتاین را دوست دارند و خیلی های دیگر نه! خیلی ها هم هستند که فقط به خاطر فروش ویژه شکلات ها، این روز را می شناسند. قصد دارم این بار 20 حقیقت مهم درباره روز ولنتاین را برایتان رو کنم. با من و مجله وارونه همراه باشید تا در مورد حقایق این روز بیشتر بدانید.

مطلب پیشنهادی: ولنتاین یا سپندارمذگان ؛ چرا ایرانی ها همیشه ولنتاین را جشن می گیرند؟

تاریخچه روز ولنتاین به روم باستان برمی گردد

اگر به چیزی در حدود 2000 سال قبل در روم بروید و در روز ولنتاین یک شاخه گل رز به دست در خیابان ها بچرخید احتمالا همه با چشمان باز و با تعجب نگاه تان می کنند. در واقع در رومِ 2000 سال قبل روز ولنتاین یکی از روزهای تعطیل بوده. درست سومین روز تعطیل از جشنی که با نام «لوپرکالیا» شاخته می شود. البته در چنین جشنی خبری از رزهای قرمز نبوده است. در واقع هدف از این جشن پر بار شدن و بهتر شدن درو در سال پیش رو بوده و به همین خاطر حیوانات مختلفی از جمله بز قربانی می شدند. پس باز هم به این نتیجه می رسیم که شکلات های قلب مانند و هدیه های مختلف در این روز در کار نبوده است.

هیچ کس نمی داند ولنتاین که بوده!

تا به حال این به این موضوع فکر کرده اید که با جشن گرفتن روز ولنتاین یاد چه کسی را گرامی می دارید؟ راستش را بخواهید شما در این مورد تنها نیستید. هیچ کس نمی داند ولنتاین که بوده و چه کرده. درست مانند ماهیت عشق که مانند رازی سر به مهر است، شخصیت این آدم هم مثل یک راز، نگفته مانده است. البته تا این حد می دانیم که ولنتاین یک کشیش و پزشک بوده که در روم زندگی می کرده و به دستور امپراطور کلادیوس دوم به قتل رسیده است.

آن هم به این خاطر که به طور مخفیانه عشاق را به عقد هم در می آورد. البته این ازدواج یکی از تاکتیک های مردم در آن زمان برای فرار از خدمت اجباری در ارتش امپراطور بود. خیلی ها معتقدند او پدری مذهبی در ایتالیا بوده. خنده دار است اما ولنتاینی با همین نام و نشان در آفریقا هم وجود دارد. این امکان وجود دارد که هر 3 این موارد به یک نفر اشاره کنند اما همان طور که می دانید چنین امکانی خیلی کم است. در عین حال کلیسای کاتولیک در سال 1969 نام ولنتاین را به تقویم کاتولیک ها بازگرداند و از او به عنوان قدیس یاد کرد. باشد که نامش برای همیشه زنده بماند.

مرتبط: 14روش برای گفتن جمله “دوست دارم ..” 

قدیسی که خیلی بیشتر از قدیسی برای عشاق است

ولنتاین فقط برای عشاق فردی بزرگ نبود. او کسی بوده که در آن زمان از زوج هایی که تازه ازدواج کرده بودند، مسافران و افراد بیمار مراقبت  و حمایت می کرد. پس با فردی سر و کار داریم که دستی در کارهای خیر هم داشته است.

یک پاپ روز ولنتاین را مرسوم کرد تا مناسبت های غیر مذهبی را کنار بزند

تاریخچه روز ولنتاین

خب! باز هم برمی گردیم به جشن هایی که در تعطیلات روم باستان برگزار می شد و اتفاقا اصلا هم حالتی مذهبی نداشت. پاپ پلاسیوس اول به این نتیجه رسید که بهترین کار برای کمرنگ کردن نقش این مناسبات جایگزینی مناسبتی مذهبی با پر رنگ کردن نقش، فردی مذهبی است. از قضا کشیشی به نام ولنتاین در یکی از روزهای این جشن کشته می شود که البته خیلی هم خیرخواه مردم بوده. پس تصمیم گرفته شد و در قرن پنجم برای همیشه تعطیلات چندین روزه رومی ها کنسل و به جای آن جشن قدیس ولنتاین برای پاسداری روز عشاق به پا داشته شد.

اولین بار چاوسر به ولنتاین به عنوان مناسبتی عاشقانه اشاره کرد

چه داستانی عاشقانه تر از ازدواجی که 5 سال طول می کشد تا به انجام برسد؟ خیلی چیزها! خب این 5 سال و تک و تک روزهایش به صورت شعری درآمده. شعری 699 خطی و فوق عاشقانه نوشته چاوسر که در آن این اتفاق رمانتیک به ثبت رسیده است. داستان این ازدواج که با نام «parliament of fowls» شناخته می شود در واقع قصه آشنایی و به هم رسیدن ریچارد دوم از انگلستان و «آن» از بوهمایت است که در سال 1380 میلادی رخ داده. ناگفته نماند که تمرکز داستان بر دو پرنده عاشقی است که در روز ولنتاین بالاخره به وصال هم می رسند. پس همین جا بود که برای اولین بار روز قدیس ولنتاین که در اصل جشن و مناسبتی مذهبی بوده به روزی رمانتیک و عاشقانه تبدیل شده است.

مرتبط: بهترین زمان برای گفتن “دوستت دارم” در یک رابطه چه زمانی است؟ 

اولین نامه ولنتاین در سال 1477 فرستاده شد

داستان ها حاکی از آنند که چارلز، دوک فرانسوی بوده که برای اولین بار در روز ولنتاین نامه ای عاشقانه به همسرش نوشته که در آن زمان در برجی در لندن زندانی بوده است. البته چالز یکی پرکارترین شعرای آن دوران است و بیش از 500 شعر در طول زندگی اش نوشته. به همین خاطر بعضی ها معتقدند که این شعر اصلا برای شخص خاصی در این روز نوشته نشده و تنها یکی از شعر های اوست. البته کتابخانه بریتانیا چنین ادعایی را کاملا ضد ولنتاینی و نامربوط می داند.

خیلی ها معتقدند مارجری بروز و جان پتسون اولین کسانی بودند که نامه های عاشقانه در روز ولنتاین رد و بدل می کردند. در یکی از همین نامه های عاشقانه بوده که مارجری از جان به عنوان ولنتاین خودش یاد می کند. و در انتها هم نام خودش را اینگونه می نویسد.« ولنتاین تو»!  گفته شده که تمام مردان در هر دو خانواده مخالف این ازدواج بودند اما مادر مارجری در برابر همه ایستاد و گفت اگر در روز ولنتاین بیاید می تواند با پدر مارجری در این مورد صحبت کند. چون خدا در این روز یاور عشاق است.

کارت پستال و هدیه ها در قرون وسطی مد شدند

از چاوسر به این طرف، می رسیم به شکسپیر. او هم در آثارش به روز ولنتاین اشاره های زیادی داشته و بارها گفته است که این روز، روز عشاق است. پس می توان این طور نتیجه گرفت که از زمان چاوسر تا شکسپیر طرفداران ولنتاین کم که نشدند هیچ، بیشتر هم شدند. البته هنوز مشخص نیست که خانواده های کم درآمد و سطح پایین جامعه این روز را جشن می گرفتند یا نه! در واقع شواهدی در این مورد در دست نیست.

مطلب پیشنهادی: بهترین عطرهای زنانه و مردانه برای هدیه در ولنتاین

اما خانواده های سطح بالا و پولدار با دادن هدیه و کارت این روز را به عشق شان تبریک می گفتند. قدیمی ترین کارت تبریک ولنتاینی که کشف شده به سال 1797 بر می گردد. این کارت با گل تزیین شده و رویش هم شعری به یادگار نوشته شده است. البته درون کارت پستال هم متن دست نویسی وجود دارد که نسبت به نوشته روی کارت خیلی عامیانه تر است.

کارت های ولنتاین امروز را «استر هالند» مد کرد

اگر در فروشگاهی در اواسط قرن 19 بودید چاره ای نداشتید جز این که از کارت های ارزان و بی کیفیت آن زمان برای عشق تان بخرید و ببرید. همین جا بود که «استر هالند» 20 ساله فرصتی بی نظیر برای رواج دادن کسب و کارش پیدا کرد. استر و خانواده اش در آمریکا نوشت افزار داشتند و او خیلی خوب می دانست که ولنتاین در انگلستان با شکوهِ بیشتری برگزار می شود.

کارت های استر هالند برای روز ولنتاین

او با خودش این طور فکر کرد که ممکن است مشتری های آمریکایی هم با دیدن کارتهای زیبا وسوسه شوند. پس دست به کار شد و کارت های خودش را با طرح های زیبا وارد بازار کرد. جالب است بدانید که کارتهای استر در آن زمان چیزی در حدود 100 دلار امروز ارزش داشت. البته کار او به اینجا ختم نشد. او برای اینک تجارتش را گسترش دهد چند نفر را استخدام کرد و همگی با هم کمپانی موفق ولنتاین را در آمریکا راه اندازی کردند.

مرتبط: غم انگیزترین فیلم های عاشقانه نتفلیکس

اولین باکس شکلات قلبی در سال 1861 ساخته شد

خب تا به این جای کار دیدیم که داستان کارت و هدیه دادن در روز ولنتاین هر روز بیشتر از دیروز طرفدار پیدا می کرد. همین جا بود که کارخانه شکلات سازی «گادبری» برای اولین بار شکلات هایش را در بسته های قلب مانند، در سال ،1861 به بازار عرضه کرد. ایده اصلی کار هم این بود که گیرنده هدیه هم شکلات های شیرین نصیبش می شود و هم جعبه ای زیبا که مدت ها به کارش می آید. خوشبختانه ایده جعبه قلبی برای شکلات خیلی خوب برای گادبری فروش داشت. اما متاسفانه بقیه شرکت ها این ایده را تقلید کرده و بعد ها به روندی عادی تبدیل شد.

ولنتاین دوران ویکتوریایی فرق دارد

ولنتاین روزی است که در آن همه از احساس واقعی شان بر روی یک کارت می نویسند. اما در دوران ویکتوریایی فقط حس های خوب نبودند که بر این کارتها نوشته می شدند. ویکتوریایی ها نوشته هایی به صورت بی نام و نشان بر روی کارت های ولنتاین می نوشتند و برای کسانی که از آنها خوششان نمی آمد ارسال می کردند. به این نوشته ها «ولنتاین سرکه ای» گفته می شود.

مطلب پیشنهادی: پلی لیست ولنتاین ؛ شامل بهترین آهنگ های رمانتیک تمام دوران !!! 

تولید انبوه کارت های ولنتاین را کمپانی «هالمارک» رقم زد

قبل از اینکه اصلا چیزی به نام کارت پستال وجود داشته باشد جوانکی به نام جویس هال به مسافران غریبه در نبراسکا کارت می فروخت تا برای عزیزانشان بفرستند و از این راه خبر دهند کجا هستند. پس از ترک دبیرستان و رفتن به شهر بزرگ کانزاس او و برادرش بیزینس بزرگ خودشان را راه اندازی کردند. ایده تولید انبوه کارت در مناسبت ها هم در سال 1913 به ذهنشان رسید. البته این دو برادر پیش از این هم کارت تولید می کردند. در عین حال نقطه اوج کارشان تولید انبود کارت برای ولنتاین بود.

مردم در روز ولنتاین بیشترین کارت ها را می فرستند

کارت پستال برای روز ولنتاین

ممکن است این سوال به ذهن تان رسیده رسیده باشد که چطور تولید انبوه کارت ولنتاین برادران هال را ثروتمند کرد. در جواب به این سوال باید بگویم که مردم در روز ولنتاین بیشترین تعداد کارت را می خرند و برای عزیزانشان می فرستند. در واقع در روز ولنتاین 149 میلیون کارت جا به جا می شود. این در حالی است که رتبه دوم جا به جایی کارت ها به جشن کریسمس تعلق دارد.

 میلیاردها دلاری که صرف ولنتاین می شود

البته که پول نمی تواند عشق بخرد، اما صد در صد می تواند عشق تان را ابراز کند. جالب است بدانید که در سال 2021، 8/21 میلیارد دلار صرف هدیه های قلبی، رزهای سرخ و شام های عاشقانه عشاق شده. البته با وجود همه گیری کرونا خیلی هم رقم کمی بوده. چرا که یک سال قبلش، یعنی در سال 2020، 4/27 میلیارد دلار صرف هزینه های این جشن شده است.

 شکلات، پر طرفدارترین کادو ولنتاین

اگر با خودتان فکر می کنید که قرار است در روز ولنتاین چه چیزی هدیه بگیرید شک نکنید که حتما چیزی است که شکر دارد. یعنی به ترتیب شکر، کارت و گل از پرطرفدارترین کادوها برای ولنتاین هستند. اگر هم از آن دسته آدم هایی هستید که عاشق جواهراتند متاسفانه باید بگویم که ناامید می شوید. چون فقط 10 درصد از کادوهای ولنتاین به چنین چیزهایی تعلق دارد.

در دوران همه گیری کرونا فروش جواهرات در روز ولنتاین رونق پیدا کرد

خب داستان از این قرار است که مردم در دوران همه گیری کرونا در خانه هاشان ماندند. از این رو خبری از شام و لباس آن چنانی نبود. پس چه بهتر که پولشان را صرف کارهای بهتری می کردند. از جمله خریدن جواهر! در سال 2021 فروش جواهرات در روز ولنتاین از رتبه یازدهم با رشدی 15 درصدی به جایگاه سوم رسید.

مطلب پیشنهادی: با طراحی های جدید برند آدیداس برای روز ولنتاین آشنا شوید

6 میلیون نفر در روز ولنتاین نامزد می کنند.

نامزد کردن در روز ولنتاین

جواهرات روز ولنتاین فقط شامل گردن بندهای قلبی زیبا نمی شود. خیلی ها در این روز انگشتر نامزدی هدیه می گیرند. در واقع 6 میلیون نفر در این روز نامزد می شوند. یعنی بعد از کریسمس، ولنتاین روز مورد علاقه مردم برای نامزد کردن است. شاید برایتان جالب باشد اما فصلی که ولنتاین و کریسمس در آن قرار دارند با نام «فصل نامزدی» یاد شده و تقریبا 40 درصد نامزدی ها در این فصل از سال اتفاق می افتد.

روز ولنتاین در کشورهای مختلف دنیا متفاوت است

اگر روز ولنتاین جایی خارج از کشور خودتان باشید می فهمید که این روز در کشورهای مختلف متفاوت است. مثلا در ژاپن خانم ها به آقایان شکلات هدیه می دهند. در حالیکه در آمریکا مردان دو برابر زنان شکلات هدیه می دهند. در نروژ زنان شعر هایی دریافت می کنند که کاملا ریتمیک و معمایی هستند. زنان باید معمای درون شعر را حل کنند تا بفهمند عاشق شان چه کسی است. در ایتالیا فندق های پوشیده شده با شکلات را در کاوری از شعر ها که به زبان های مختلف ترجمه شده است هدیه می دهند. در آفریقای جنوبی زنان نام عشقشان را روی آستین لباس شان می نویسند و اینگونه دوست داشتن شان را ابراز می کنند.

 روز ولنتاین، مرسوم ترین روز برای جشن ازدواج در فیلیپن

 زوج های فیلیپیی راهی مقرون به صرفه برای ازدواج دارند. در واقع گروهی با حمایت دولت در روز ولنتاین و به صورت رایگان جشن ازدواج برگزار می کنند. تنها چیزی که زوج ها نیاز دارند این است که در روز ولنتاین در مکان مشخص و زمان تعیین شده حضور داشته باشند و بله را بگویند.

آمریکایی های ضد ولنتاین

چرا آمریکایی ها از روز ولنتاین استقبال نمی کنند

شاید برایتان عجیب باشد! آمریکایی ها در این روز گل و کادو و کارت می فرستند اما ولنتاین را به اندازه باقی تعطیلاتشان دوست ندارند. تنها 1 درصد از آمریکایی ها این روز را به عنوان تعطیلات مورد علاقه شان معرفی کرده اند. یعنی تمام آن شکلات دادن ها و هدیه گرفتن ها بیشتر برای اروپایی ها جذاب است.

در ادامه بخوانید: بهترین فیلم های عاشقانه قدیمی که نگاهی متفاوت به عشق داشتند!