نیازهای زنان پس از بارداری به اندازه نیازهای بارداری مهم اند

از نیازهای زنان پس از بارداری و زایمان چیزی می دانید؟ زنان پس از زایمان چه نیازهایی دارند؟ با مجله وارونه همراه باشید تا از آنچه زنان پس از بارداری و زایمان به آنها نیاز دارند برایتان بگوییم.

مادر شدن تجربه ای متفاوت و تکرار نشدنی است. همین تفاوت هاست که موجب می شود پیش از بارداری، حین بارداری و پس از آن زنان را نیازمند مراقبت های خاص میکند. تمام این سه دوره از اهمیت زیادی برخوردارند اما دوران پس از زایمان از همه کلیدی تر است! چرا که انطباق با نوزاد و ایجاد ارتباط مثبت با نوزاد از هر چیزی برای مادر و نوزاد مهم تر است.

در ادامه بخوانید »

آیا ماموگرافی برای زنان مضر است؟ 

ورزش کردن بعد از زایمان؛ بایدها و نبایدهایی که بهتر است بدانیم!!! 


اخرین گزارشات از نیازهای زنان پس از زایمان

بر اساس آخرین گزارشات منتشر شده در ژورنال پلاس وان، مراقبت های بعد از زایمان و نیازهای زنان پس از بارداری نه توسط خود خانم ها و نه توسط سازمان های بهداشتی آن چنان که باید جدی گرفته نمی شود. تمام این شرایط را در دوران شیوع کرونا در نظر بگیرید. همه چیز چندین برابر بدتر می شود! پس نیاز زنان هم در این دوران بیشتر می شود و باید جدی تر گرفته شود.

گفته های متخصصان

به محض اینکه بچه سالم خارج می شود همه چیز در مورد خود خانم ها فراموش می شود. علاوه بر این بیمارستان ها و مراکز بهداشتی ما هم در سالم نگه داشتن خانم ها در این پروسه سخت سودی نمی بینند و به همین دلیل خود را درگیر این امور نمی کنند.

دکتر دنیس جیمسون پروفسور بیماری های زنان و مامایی گفته است: تمام تمرکز ما بر روی سلامتی زنان در دوره ی بارداری است. طوریکه از توجهمان به دوران پیش از بارداری و پس از بارداری کم شده است. جیمسون در ادامه اضافه کرده رویکرد ما در مراقبت های بارداری باید تغییر کند. ما نباید تنها به یک فاز توجه کنیم. چرا که در کار ما پروسه بارداری مهم است و این پروسه پس از زایمان هم ادامه دارد.

پس باید انواع و اقسام سرویس های سلامتی، از دارو گرفته تا مشاوره های روانشناسی را برای زنان پس از زایمان فراهم کنیم. راهنمایی هایی که در حال حاضر انجام میشوند برخواسته از نیازها و خواسته های واقعی زنان نیست.

 آنها باید بتوانند با تغییرات وظیفه ای و شخصیتی شان به عنوان مادر کنار بیایند!

باید توانایی این را داشته باشند که تغییرات روحی و فیزیکی بوجود آمده در بدنشان را کنترل کنند. بر اساس تجربه کم کم یاد میگیرند که مادر بودن چگونه است و بر اساس هنجارهای فرهنگ خودشان کم کم شخصیتشان را تغییر می دهند.

کنترل نوسان شدید احساسات

خانم ها در این دوران تغییرات شدیدی در احساساتشان حس میکنند. از احساس عشق و لذت مادر شدن گرفته تا تنهایی و حس تنها بودن. خیلی از خانم ها احساس میکنند مادر خوبی نیستند. خیلی هایشان هم از قبول مسئولیت های تازه به عنوان مادر سر باز می زنند.

این احساسات در نهایت منجر می شود رفتارهای خانم ها در این دوران از کنترل خارج شود و البته اعتماد به نفس مادران در حمایت از دلبندشان کاهش پیدا میکند. خستگی و خواب نامنظم هم به تغییر احساسات اضافه می شود و در کنار هم تحمل همه چیز برای یک خانم در دوران پس از بارداری سخت تر می شود.

 خیلی از خانم ها در دوران پس از زایمان عصبی می شوند یا افسردگی می گیرند

البته این علائم در خانم هایی که پیش از بارداری این شرایط را کم و بیش داشتند بیشتر است. تغییرات هورمونی را هم نمی توان در این داستان ندید گرفت. نداشتن خواب کافی و استرس هم که فبها. تمام اینها در کنار هم خانم ها به افسردگی فرو می برد.

مرتبط: افسردگی بعد از زایمان ؛ نشانه ها، دلایل و درمان

البته همین تغییرات هورمونی هستند که از خانم ها مادرانی سر سخت می سازند. پس اگر سابقه افسردگی و تغییرات شدید خلقیات دارید و باردار هستید، قبل از زایمان به فکر حرف زدن با یک روان شناس خوب باشید. در این صورت لازم نیست با وجود خستگی ای ناشی از نگهداری نوزاد و با چشم گریان به دنبال پزشک خوب باشید. حتی اگر در جایی هستید که دسترسی به روانشناس ندارید با یک فرد مورد اعتماد درد و دل کنید.

مهم ترین چیز در مورد افسردگی و ناراحتی پس از زایمان این است که بدانید زنان تنها نیستند و هیچ کدام از این ماجرا ها تقصیر شما نیست!

مطمئنا خیلی از خانم ها انتظار دارند این دوران طلایی ترین دوران زندگی شان باشد. فکر میکنند باید این دوران و سختی هایش را دوست داشته باشند. اما متاسفانه این طور نیست. حرفی که نمی توانید بزنید این است که “ناراحتید” اما باید آن را به زبان بیاورید. 

باید بگویید که این دوران اصلا آنطور که تصور میکردید نیست و اینکه واقعا نیاز به کمک دارید. یادتان نرود افسردگی و عصبانیت و ناراحتی پس از زایمان کاملا قابل درمان هستند. آقایان هم می توانند در کم کردن استرس پس از بارداری تاثیرگذار باشند. مثلا برای خوابیدن شیفت داشته باشند. با این روش هیچ کدام اذیت نمی شوند.

کنار آمدن با تغییرات در روابط

نیاز های زنان پس از بارداری

خیلی از خانم ها به خاطر روابط جنسی شان پس از بارداری نگران هستند. آنها قادر به پاسخگویی به نیاز های جنسی همسرشان نیستند و همیشه نوزادشان را به همسرشان ترجیح می دهند.

در واقع تمام افراد یک خانواده که نوزادی به آن اضافه شده است باید در انتظارات خود تغییرات ایجاد کنند. سال اول زندگی نوزاد یعنی تغییرات برای همه!

 یک زن 9 ماه بچه را در شکمش نگه می دارد، پروسه سخت زایمان را پشت سر میگذارد و حالا هم باید خودش را با نوزادش تطبیق دهد. اگر هنوز درد دارید برای هیچ چیزی عجله نکنید. راه های دیگری برای ارتباط با همسرتان پیدا کنید.

خانم ها در مورد رابطه جنسی پس از بارداری نیاز به اطلاعات بیشتری دارند. اطلاعات باید از منابع موثقی مثل سازمان های بهداشتی باشند و درست پس از زایمان به دست خانم ها برسند.

بزرگ کردن یک بچه کار یک نفر نیست!

زنان از کمک ها و حمایت افراد خانواده خیلی استقبال میکنند. بزرگ کردن یک بچه آنهم تنهایی خیلی سخت و حتی غیر ممکن است. نگاه کردن به سینک پر از طرف های نشسته در حالیکه نوزادی در بغلتان است و نمی توانید بخوابانیدش حس افتضاحی است.

سعی کنید از دیگران کمک بخواهید. از خواهرتان، مادر خودتان یا مادر همسرتان بخواهید برای مدتی پیش شما بمانند و به شما کمک کنند. حتی اگر امکانش نیست، تجربیات آنلاین مادران در این دوران می تواند در روحیه دادن و کمک کردن خیلی موثر باشد.

تغییرات پس از بارداری

خیلی ها پس از بارداری نگران ظاهرشان هستند. نگران وزنشان و زخم های بخیه ها و ترک های پوستی. بر عکس زنان در این دوران باید از زیبایی های شان بگویند و از قدرتشان در به وجود آوردن موجودی به زیبایی یک نوزاد!

زنان را در این دوران نباید از یاد برد، مانند نوزادان که به مراقبت نیاز دارند زنان هم نیاز به مراقبت دارند و باید زمان هایی را به خودشان اختصاص دهند. خیلی از ناراحتی های زایمان پس از پروسه زایمان اتفاق می افتند. پس در این دوران هم باید از خانم ها حمایت کرد. در حمایت از خانم ها صبور باشید و مدت زیادی را به اینکار اختصاص دهید.

 یادتان نرود جامعه از زنان شاد تغذیه میکند. این زنان شاد هستند که موجب می شوند بچه ها و خانواده ها شاد باشند. پس حمایت از زنان یک جورهایی حمایت از خود و خانواده هم هست.

در ادامه بخوانید: کاهش وزن بعد از زایمان با 14 راهکار ساده و موثر