چطور برای زندگی مان برنامه ریزی کنیم؟ همه ما در زندگی امیدها، رویاها و آرزوهایی داریم. اما چند نفر از ما واقعاً به اهداف خود می رسیم؟ اغلب اوقات زمان زیادی را صرف فکر کردن یا صحبت در مورد آنچه می خواهیم می کنیم. اما برای رسیدن به آن قدمی برنمی داریم.

این به این دلیل نیست که ما تنبل هستیم. به این دلیل است که نمی دانیم از کجا باید شروع کنیم و برنامه ای نداریم. با این حال، برنامه ریزی برای زندگی می تواند به عنوان یک نقشه راه یا راهنمای تحقق این رویاها باشد.

مرتبط: چگونه هدف زندگی‌مان را پیدا کنیم؟ چگونگی دستیابی به جهت، معنا و انگیزه 

اگر زندگی تان از کنترل خارج شده است و یا در موقعیتی هستید که باید تصمیم های بزرگی بگیرید، احساس گمراهی می کنید و حس می کنید زندگی تان جهتی ندارد، برنامه ریزی کردن می تواند واقعا به شما کمک کند. اما چطور برای زندگی مان برنامه ریزی کنیم؟ می توانید برای شروع از این راهنمای گام به گام و الگوی برنامه ریزی برای زندگی استفاده کنید.

برنامه ریزی برای زندگی

برنامه زندگی هم راهنما و هم یادآور آنچه می خواهید در زندگی خود به دست بیاورید است و به شما کمک می کند تا رویاهای خود را محقق کنید و به اهداف شخصی و حرفه ای خود برسید.

تا زمانی که اهداف تان واقع بینانه باشند، هیچ دلیلی وجود ندارد که نتوانید به آنها برسید. اغلب چیزی که ما را عقب نگه می دارد ترس از شکست است. برنامه زندگی می تواند به شما کمک کند بر این ترس غلبه کنید و به اهداف خود برسید.

لازم نیست این برنامه جزئیات فوق العاده ای داشته باشد. برنامه زندگی به عنوان یک راهنمای کلی عمل می کند و باید انعطاف پذیر باشد. زندگی غیر قابل پیش بینی است. برنامه زندگی شما باید جایی برای احتمالات، تغییرات و بحران های پیش بینی نشده باقی بگذارد.

مرتبط: چگونه سریعتر به اهدافم برسم؟ 9 قدم به سوی موفقیت 

مراحل برنامه ریزی برای زندگی

5 فایده داشتن برنامه برای زندگی

یک مطالعه موردی در UCLA از دانش‌آموزان خواست هر روز صبح، هدف خود را برای آن روز یادداشت کنند. دانش‌آموزانی که اهداف خود را یادداشت می‌کردند، 92 درصد بیشتر از کسانی که اینکار را نمی کردند، به اهداف شان می‌رسیدند.

این نتیجه قدرت برنامه ریزی را اثبات می کند. بیایید نگاهی دقیق تر به مزایای برنامه ریزی برای زندگی و اینکه چگونه به شما در دستیابی به اهدافتان کمک می کند بیندازیم.

  • برنامه زندگی به شما اعتماد به نفس می دهد تا اقدام کنید و بر ترس های خود غلبه کنید.
  • تهیه یک برنامه برای زندگی تان کمک می کند اولویت های خود را شناسایی کنید. به این ترتیب، فقط روی چیزهایی تمرکز می کنید که شما را در جهت رویاهایتان حرکت می دهند.
  • دانستن اهداف و ارزش هایتان می تواند فرآیند تصمیم گیری تان را بهتر کند. برنامه ریزی به شما کمک می کند تا تصمیماتی مطابق با آنها بگیرید.
  • برنامه ریزی برای زندگی تان شما را با انگیزه نگه می دارد و نوشتن اهداف برای تمرکز روی آنها ضروری است.
  • برنامه ریزی به شما احساس قدرت و کنترل بر سرنوشتتان می دهد و به شما یادآوری می کند که توانایی رسیدن به رویاهایتان در دستان شماست.

چطور برای زندگی مان برنامه ریزی کنیم؟

می توانید فرآیند هفت مرحله ای زیر را برای برنامه ریزی زندگی خود دنبال کنید.

1. یک چشم انداز ایجاد کنید!

برای شروع، زندگی رویایی خود را تصور کنید. تا حد امکان در جزئیات دقیق باشید. خود را در آن موقعیت تصور کنید و چشم انداز خود را بنویسید. از سوالات زیر برای الهام بخشیدن به خود استفاده کنید:

  • چه چیزی را می بینید، بو می کنید یا می شنوید؟
  • نور چگونه به نظر می رسد؟
  • چه کسی همراه شماست؟
  • روزهای خود را چگونه می گذرانید؟
  • کجا زندگی می کنید؟
  • چه احساسی دارید؟
  • برای امرار معاش چه کار می کنید؟
  • چقدر پول در می آورید؟
  • برنامه روزانه تان چیست؟

هنگامی که چشم انداز خود را نوشتید، به این فکر کنید که برای رسیدن به آن چه کاری باید انجام دهید. به عنوان مثال فهرستی از مراحل دریافت گواهینامه جدید یا رسیدن به سطح درآمد مشخص تهیه کنید. سعی کنید واقع بین باشید، اما در عین حال، خودتان را از رویاهای بزرگ باز ندارید.

مرتبط: 6 فیلم انگیزشی که به شما انگیزه پیشرفت و تلاش می دهند! 

2. خودتان را ارزیابی کنید!

خودارزیابی دستاوردهایتان تا کنون، نقطه شروعی برای برنامه زندگیتان به شما می دهد. موفقیت ها و همچنین شکست های خود را بررسی کنید. به دنبال درس ها و تجربیاتی باشید که نمی خواهید تکرار کنید. نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنید.

هنگام ارزیابی خود، به بخش های مختلف زندگی تان نگاه کنید، از جمله:

  • روابط
  • رشد شخصی
  • امور مالی
  • سلامتی

هر یک از این حوزه ها را از یک تا پنج درجه بندی کنید. این به شما کمک می کند تا نقاط قوت خود و همچنین زمینه های بهبود را شناسایی کنید.

3. اولویت بندی کنید!

اکنون که چشم انداز و زمینه های رشد خود را دارید، وقت آن است که اولویت بندی کنید. در این مرحله نیازی به تعیین اهداف دقیق ندارید. هدف این مرحله این است که تصمیم بگیرید چه چیزی ضروری است و چه چیزی را باید رها کنید.

زمان شما ارزشمند است، بنابراین باید عاقلانه آن را سرمایه گذاری کنید. اولویت بندی به شما کمک می کند تا این کار را انجام دهید.

مرتبط: چه چیزهایی مانع موفقیت ما می شوند؟ 

4. ارزش های خود را شناسایی کنید!

تجزیه و تحلیل گذشته می تواند به شما در شناسایی ارزش هایتان کمک کند. وقتی به تصمیمات گذشته نگاه می کنید، می توانید ببینید که چه عواملی در پشت آنها بوده اند.

به عنوان مثال، اگر مسیر شغلی شما مسیری بوده است که درآمدتان به طور پیوسته در طول زمان افزایش یافته است، نشان می دهد که پول یکی از ارزش های اصلی شماست. اما اگر مسئولیت های کمتری را در محل کار در ازای پول کمتر انتخاب کرده اید، به این معنی است که احتمالاً برای استرس کمتر و زمان آزاد بیشتر ارزش قائل هستید.

تجربیات منفی گذشته نیز به ما درباره ارزش هایمان می آموزد و به ما می گوید که چه چیزهایی را نمیخواهیم دوباره تجربه کنیم. در نظر گرفتن ارزش های خود به شما کمک می کند تا تصمیماتی را اتخاذ کنید که مطابق با رویاهایتان باشد.

همچنین بخوانید: 7 قدم برای افزایش تمرکز که در راه موفقیت به شما کمک می‌کنند! 

5. اهداف تان را هوشمندانه تعیین کنید!

هنگامی که چشم اندازتان را مشخص کردید و اولویت ها و ارزش های خود را بررسی کردید، گام بعدی تعیین اهداف مؤثر است.

به دنبال تعیین اهداف میان مدت و بلندمدت واقع بینانه و قابل دستیابی باشد. اهداف مختلفی را برای حوزه های زندگی تان که در ارزیابی خود به آنها توجه داشتید، شناسایی کنید. مطمئن شوید که آنها با اولویت ها و ارزش های شما هماهنگ هستند.

از روش SMART (به معنی باهوش) برای تعیین اهداف موثر استفاده کنید.

SMART مخفف عبارت زیر است:

  • Specific (خاص): هر هدف باید خاص باشد. به عنوان مثال، به جای “کاهش وزن”، هدف شما باید “کاهش 10 کیلو” باشد.
  • Measurable (قابل اندازه گیری): نحوه اندازه گیری اهداف خود را مشخص کنید.
  • Attainable (قابل دستیابی): مطمئن شوید که اهداف شما واقع بینانه و امکان پذیر است.
  • Relevant (مرتبط): هدف باید با چشم انداز بلند مدت شما مرتبط و با اولویت ها و ارزش های شما سازگار باشد.
  • Time-bound (محدود به زمان): یک مهلت و فرجه بلندپروازانه اما قابل دستیابی برای تکمیل هدف خود تعیین کنید.

مرتبط: راز موفقیت مدیران موفق و کارآمد چیست؟ 

6. طرح عمل بریزید!

طرح عمل باید یک فرآیند گام به گام را به تفصیل شرح دهد که به شما کمک می کند تا در جهت اهداف میانی خود تلاش کنید. اقدامات روزانه ای را که در طول زمان اضافه می شوند و به شما کمک می کنند تا شتاب بیشتری داشته باشید، شناسایی کنید. آنها را در تقویم خود برنامه ریزی کنید و متعهد شوید که هر روز انجام شان دهید.

طرح عمل خود را در جایی قرار دهید که آن را ببینید – به عنوان مثال، بالای میزتان. فراموش نکنید که هر نقطه عطفی را جشن بگیرید و برای دستاوردهایتان به خود پاداش دهید.

7. در صورت لزوم برنامه تان را با تغییرات انطباق بدهید!

به یاد داشته باشید، برنامه زندگی ابزاری است که شما را به سمت اهدافتان راهنمایی می کند. با این حال، همه ما در نقطه‌ای با شکست مواجه می‌شویم، و این اشکالی ندارد.

اگر هدفی را از دست دادید یا رسیدن به آن بیشتر از زمان برنامه ریزی شده طول کشید، تسلیم نشوید. در برنامه زندگی تان تجدید نظر کنید و در صورت نیاز آن را با شرایط جدید منطبق کنید.

مرتبط: با مزایای شکست خوردن از دیدگاه مدیریت آشنا شوید!

چطور برای زندگی مان برنامه ریزی کنیم؟

کدامیک از حوزه های زندگی به برنامه ریزی نیاز دارد؟

حال که به سوال “چطور برای زندگی مان برنامه ریزی کنیم؟” پاسخ داده ایم نوبت به سوال “برای چه چیزی در زندگی مان برنامه ریزی کنیم؟” می رسد. برخی از افراد می خواهند برای تمام جنبه های زندگی شان برنامه ریزی کنند. ممکن است تصمیم بگیرید در برخی زمینه ها برنامه ریزی کنید، اما در برخی دیگر نه. این برنامه زندگی شماست، بنابراین به شما بستگی دارد که چه چیزی را در آن بگنجانید.

برای الهام بخشیدن به شما، در اینجا پنج مورد از رایج ترین زمینه هایی که باید در برنامه زندگی خود بگنجانید آورده شده است:

سلامتی و تندرستی

سلامتی ثروتی واقعی است. بدون آن، هیچ چیز دیگری مهم نیست. چه سالم باشید، چه ناسالم یا جایی در این بین، سلامت و تندرستی باید در برنامه زندگی شما باشد. حتی اگر اکنون تناسب اندام دارید و سالم هستید، همیشه عاقلانه است که از قبل برنامه ریزی کنید – در آینده به خاطر این از خود تشکر خواهید کرد.

راه هایی برای گنجاندن حوزه سلامتی در برنامه زندگی:

  • یک هدف غذایی سالم برای خود تعیین کنید، مانند خوردن هر سه وعده غذایی در روز
  • سعی کنید حداقل دو لیتر آب در روز بنوشید
  • سعی کنید وزن سالم داشته باشید
  • روزانه 10000 قدم بردارید
  • در باشگاه ثبت نام کنید

مرتبط: چگونه تغذیه سالم و ارزان داشته باشیم؟ 

1. روابط

چه مجرد باشید چه نباشید، همیشه راه هایی برای بهبود روابط تان وجود دارد. همه روابط با رابطه ای که با خودتان دارید شروع می شود. اگر از خود متنفر هستید یا مدام خود را سرزنش می کنید، این ویژگی ها می توانند بر روابط شما تأثیر بگذارند.

فراتر از آن، راه هایی وجود دارد که یاد بگیرید پارتنر، دوست، والدین یا خویشاوند بهتری باشید. شاید بخواهید شنونده بهتری باشید. شاید بخواهید با بچه هایتان صبورتر باشید. یا شاید مشتاق یک ارتباط عمیق تر با شریک زندگی تان باشید.

راه هایی برای گنجاندن حوزه روابط در برنامه زندگی:

  • اگر در رابطه هستید، برای گذراندن وقت با ارزش با شریک زندگی تان برنامه ریزی کنید.
  • فعالیت هایی برای ایجاد اعتماد و صمیمیت برنامه ریزی کنید که پیوندتان را با شریک زندگی تان تقویت کند.
  • اگر مجرد هستید، هر هفته زمانی را به کار روی ویژگی هایی اختصاص دهید که فکر می کنید در روابط به شما کمک می کنند.
  • زمان هایی را برای ملاقات یا تماس برقرار کردن با عزیزان تان در نظر بگیرید

2. حرفه و تحصیل

قطعا برای موفقیت در امتحان هایتان نیاز به برنامه ریزی درسی دارید و در آن شکی نیست. از سوی دیگر اگر از شغل فعلی خود ناراضی هستید، به برنامه ای برای تغییر آن نیاز دارید. اما حتی اگر از وضعیت فعلی خود راضی هستید، باز هم باید برای رشد و توسعه آینده خود برنامه ریزی کنید. و اگر کارآفرین هستید، از قبل می‌دانید که برنامه‌ریزی پیش‌نیاز موفقیت کسب‌وکار است.

راه هایی برای گنجاندن حوزه کسب و کار در برنامه زندگی:

  • اگر می خواهید شغل فعلی تان را تغییر دهید، هدف تان را برای ارسال تعداد معینی درخواست شغلی در هفته تعیین کنید.
  • اگر از شغل فعلی خود راضی هستید، تصور کنید که دوست دارید پنج یا 10 سال آینده کجا باشید. سپس مراحل و چارچوب زمانی لازم برای دستیابی به آن نتایج را مشخص کنید.
  • به عنوان یک صاحب کسب و کار، اهداف سالانه را برای کسب و کار خود تعیین کنید.

مرتبط: عوامل تاثیر گذار در موفقیت شغلی را بشناسید! 

3. امور مالی

برنامه ریزی مالی ارتباط نزدیکی با آرزوهای شغلی شما دارد. با توجه به حرفه ای که انتخاب می کنید، اهداف مالی واقع بینانه تعیین کنید. روش های پس انداز کردن را بیاموزید. هنگام تعیین اهداف مالی، به اولویت ها و ارزش های خود فکر کنید. به عنوان مثال، اگر گذراندن وقت با خانواده برای شما مهم است، ممکن است تصمیم بگیرید زمان آزاد بیشتری را به پول بیشتر ترجیح دهید.

اگر اینطور است، ممکن است نخواهید نقش مدیر عامل را هدف قرار دهید. بنابراین، دستمزد مدیر عامل را نیز هدف نخواهید داشت. اهداف مالی خود را بر این اساس تنظیم کنید.

راه هایی برای گنجاندن حوزه امور مالی در برنامه زندگی:

  • یک بودجه ماهانه برای خود تعیین کنید و به آن پایبند باشید
  • برای تقویت هوش مالی تان در این مورد مطالعه و تمرین کنید
  • با پتانسیل درآمد در حوزه کسب و کارتان آشنا شوید
  • اهداف بلند مدت و کوتاه مدت تعیین کنید

امیدواریم از این مطلب لذت برده باشید و برایتان مفید بوده باشد. مثل همیشه نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.