بهترین روش های پس انداز پول متناسب با شخصیت من چیست؟

مدیریت منابع مالی و آماده نگه داشتن خودمان برای آینده از اهمیت بالایی برخوردار است. اما برای کسانی که درآمد ثابت و روتین ندارند پس انداز کردن پول گاهی اوقات هم سخت به نظر می سخت هم غیر ممکن.  خب جای هیچ نگرانی نیست چون در این مطلب تصمیم داریم بهترین روش های پس انداز پول را که مناسب با شخصیت و شیوه زندگی تان باشد به شما معرفی کنیم. با من و مجله وارونه همراه باشید!

خب هر کدام از ما رابطه متفاوتی با پول داریم. به بیان دیگر میزان علاقه ما به پس انداز کردن یا خرج کردن پول متفاوت است. در واقع 6 شخصیت اصلی مالی وجود دارند و شما ممکن است به یکی از این دسته ها تعلق داشته باشید و باید بدانید بنا به دسته ای که به آن تعلق دارید بهترین روش برای پس انداز کردنتان کدام است.

مطلب مرتبط: پس انداز کردن و صرفه جویی در هزینه ها ؛ بهترین ترفندها

خیلی ها حالا به این فکر می کنند که اصلا پس انداز کردن برایشان معنی ندارد. اما حتی در این صورت هم این نوشته به دردتان می خورد چرا که فهمیدن عادت های مالی و مشکلاتی که به خاطر این عادت ها با آنها مواجه خواهید شد خالی از لطف نیست.

پس دانستن شخصیت مالی تان یعنی فهمیدن نقشی که پول در زندگی شما بازی میکند و با این شیوه روش های پس انداز پول که با شیوه زندگی تان جور است مشخص خواهد شد. در ادامه به 6 گروه روان شناسی از مردم با ویژگی های مالی متفاوت اشاره خواهیم کرد و روش های پس انداز پول در هر کدام از این گروه ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

اجتناب کننده

اگر یکی از اجتناب کننده ها باشید پس انداز کردن را هم قبول ندارید. اجتناب کننده ها کلا با پس انداز کردن مشکل دارند و ترجیح می دهند هر وقت سر صحبت باز شد به هر روشی که شده فرار کنند. اما مانند هر مشکل دیگری در زندگی باید این مسئله هم بررسی شود چرا که حرف نزدن در موردش راه چاره نیست. پول هم یکی از مهم ترین مسائل زندگی است و بهتر است هر چه زودتر مشکل خودتان را در این زمینه حل کنید.

برای کسانی که اینگونه از مشکلات مالی شان فرار میکنند بهترین روش ترک سرگرمی های پول خرج کن است. با این کار مشکل مشخص شده و راه حل هم خود به خود پیدا می شود. مثلا می توانید مدتی کوتاه از زندگی تان را صرف چالش خرج نکردن کنید. یعنی هیچ چیزی نخرید، نخورید و نپوشید و هزینه ای که قرار بود برای این موارد خرج کنید پس انداز کنید. این کار یکی از بهترین راه ها برای به چالش کشیدن خودتان است.

مرتبط: چگونه هوش مالی مان را تقویت کنیم؟ 

اندیشناک

شما هم از آن دسته کسانی هستید که حتی اشاره به پول هم موجب استرس‌تان می شود؟ اگر اینطور است پس به گروه اندیشناک تعلق دارید. برای افرادی که در این گروه هستند اصلا مهم نیست پول داشته باشند یا نه! آنها همیشه غصه می خورند، استرس مالی دارند و اعتماد به نفس لازم برای داشتن برنامه ریزی مالی درست ندارند. اندیشناک ها زمان مواجهه با مسائل مالی احساساتی مانند ترس و استرس و بی خوابی دارند. معمولا زمان زیادی را صرف برنامه ریزی برای مسائل مالی میکنند و در نهایت به خاطر عدم اعتماد به نفس هرگز به پولشان دست نمی زنند. چون می ترسند اشتباهی کنند و این منبع مالی را هم از دست بدهند.

بهترین راه حل برای اندیشناک ها مراجعه به یک متخصص است. در این صورت می توانند گفت گوهای مفید و بدون استرس در مورد پول داشته باشند و البته از مشاور مالی شان هم راه های زیادی برای خرج کردن پولشان یاد بگیرد. اگر هم مشکل شان آنقدر بزرگ شده که ابعاد دیگر زندگی شان را تحت تاثیر قرار داده، گوش دادن به پادکست های مالی راه بسیار خوبی است. به نظر من یکی از بهترین راه ها برای اتمام نگرانی های اندیشناک ها باز کردن حساب پس انداز روزانه است. در این صورت هم می توانند پولشان را ذخیره کنند و هم خیالشان جمع است که در زمان نیاز آن مبلغ کاملا قابل دسترسی است.

مرتبط: وسایل دست دوم که بهتر است آنها را نو نخرید! 

خرج کننده اجباری

دیدن مامور پست و بسته ای که برایتان آوردن هیجان زده تان میکند؟ دوست دارید زندگی تان خیلی بهتر از اینی که هست باشد؟ دوست دارید به خودتان برسید؟ خب اگر جوابتان به این سوال ها بله است باید خیلی حواستان را جمع کنید. چون به زودی همین منابع مالی که اکنون در دسترس دارید را از دست خواهید داد. پس بهتر است خرید های آنلاین تان را کنترل کنید تا منابع مالی تان هم مدیریت شوند.

این دسته از افراد باید به منافع مالی که از پس انداز کردن در آینده گیرشان میاید فکر کنند. چرا که تمرکز بر زمان حال و لذتی که از پول خرج کردن می برند تمام آنچه دارند را به با خواهد داد. پس کلید موفقیت شما در توانمند سازی دیدتان به آینده است. به این منظور باید پروسه پس انداز کردن را برای خودتان راحت تر، و شادتر کنید. برای رسیدن به این هدف هم باید حسابی بلند مدت که غیر قابل برداشت باشد باز کنید. در این صورت می توانید هر ماه یا هر هفته درصدی از درآمدتان را در این حساب پس انداز کنید. مبلغی که در این حساب بلند مدت موجود است تا مدت ها غیر قابل دسترسی بوده و خرید های غیر ضروری گاه بی گاه شما هم آسیبی به آن نمی رساند.

پس انداز کننده بی چون چرا

درست آن روی سکه دوستان پس انداز کننده هستند. این دسته از افراد رسما تمام منبع مالی شان را پس انداز میکنند و دوست ندارند ذره ای از آن را خرج نیازهای روزمره شان کنند. اما شاید زمان آن رسیده باشد که این گروه هم به بالانسی برای مدیریت منابع مالی شان برسند. به گفته متخصصان نه خیلی پول خرج کردن و نه اصلا خرج نکردن راهی به سمت خوشحالی نیست. پول خرج کردن بی بند و بار موجب حس عذاب وجدان و گناه می شود.

از آن طرف پول خرج نکردن هم موجب می شود دائم در استرس باشید و فکر کنید که بالاخره با این پول چه کار باید کرد. فرمول طلایی، دستیابی به بالانس در مدیریت منابع مالی است و تنها در این صورت است که خیالتان جمع می شود. پس هارمونی که بین پس انداز کردن و خرج کردن وجود دارد را پیدا کنید. پس انداز کننده گان بی چون و چرا هم باید بی برو برگشت راهی برای خوش گذرانی با پولشان پیدا کنند. یعنی باید هر ماه مبلغی را کنار بگذارند و با آن فقط خوش بگذرانند. یادتان باشد که پول خوشبختی نمی آورد اما با خرج کردن درستش می توان حس خوبی داشت. شاید بهتر است به خودتان شام خوشمزه ای وعده بدهید، یا کیف زیبایی که دیده اید را بالاخره بخرید!

مرتبط: حل کردن مشکلات مالی با این 5 قدم ساده 

ریسک پذیران

زندگی بدون ریسک کردن چه معنایی دارد؟ شاید خیلی بی خود باشد اما در خصوص پول که ریسک نکردن همیشه جواب می دهد. ریسک کنندگان باید خیلی حوسشان را جمع کنند چرا که کارهای ریسکی بدون فکر پتانسیل این را دارند که تمام منابع مالی تان را به باد بدهند. پس قبل از تمام شدن شانس تان به فکر از دست رفتن پولتان باشید.

در واقع رفتار این دسته از افراد به دلیل ترشح هورمون دوپامین است که از مغزشان ترشح می شود. دوپامین موجب حس لذت است و وقتی آزاد می شود که ریسک می کنند. درست مانند جایزه ای خطرناک! اما یادتان باشد که جوجه را آخر پاییز می شمارند. این دسته از افراد باید برای خوش گذارانی ها و ریسک های مالی شان مرزهایی در نظر بگیرند. با مشاور مالی خوبی مشورت کنند و اگر لازم بود از یک روانشناس خوب هم کمک بگیرند.

اگر یکی از ریسک کنندگان هستید حواستان به عادت هایتان باشد. خودتان را بشناسید و برای جلوگیری از خرج کردن تمام پولتان حسابی بلند مدت و غیر قابل دسترسی باز کنید. در این صورت همیشه نقطه استپی برای داستان پول خرج کردن هایتان وجود دارد.

ذخیره کننده ی ولخرج

شما هم اول ماه را با هدف پس انداز کردن شروع می کنید و در نهایت باز هم مثل ماه قبل کم می آورید؟ اگر اینطور است پس از دسته کسانی هستید که هم قصد پس انداز کردن دارند هم ولخرجی میکنند. یعنی ذخیره کننده ولخرج!  این افراد نه خیلی ولخرجند نه خیلی خسیس! پس به هیچ کدام از گروه های گفته شده در بالا تعلق ندارند و باید برای مدیریت منابع مالی از روش های زیر استفاده کنند. بهترین روش برای این افراد برنامه ریزی است که قابل اجرا باشد. یعنی هدف گذاری عملی!

به گفته متخصصان باید هدف های کوتاه مدت و عملی برای خودتان دست و پا کنید. بیشتر افراد درآمد ماهیانه دارندو بر همین اساس برنامه ریزی می کنند. اما ذخیره کنندگان ولخرج باید روش های متفاوتی را امتحان کنند. چرا که برنامه های ماهیانه خیلی طولانی هستند و عملا برای این افراد جواب نمی دهند. به نظر من بهتر است این دسته از افراد درآمد ماهیانه شان را هفتگی تقسیم کنند. یعنی هر هفته مبلغی را کنار بگذارند و باقی را خرج کنند تا حساب و کتاب کار از دستشان در نرود و آخر ماه هم به هدف هایشان رسیده باشند.

در ادامه بخوانید: بهترین اپلیکیشن ها برای مدیریت مالی