تلسکوپ فضایی هابل به تازگی تصویری از یک کهکشان را که 67 میلیون سال نوری با ما فاصله و در صورت فلکی خرچنگ قرار دارد، ثبت کرده است. این نوع کهکشان ها، به کهکشان کرکی (fluffy) مشهور هستند. کهکشان معروف به NGC 2775، کهکشان دارای بازوهای کرک داری است که مانند مو های بدن یک سگ سفید، در بیرون از مرکز خود پیچیده می شود که در آن ها میلیون ها ستاره ی جوان آبی وجود دارد.

مارپیچ های گاز NGC 2775، که به عنوان کارخانه های تولید ستاره عمل می کنند، به دور از برآمدگی مرکز کهکشان قرار دارند. در اوایل حیات کهکشان، این برآمدگی از گاز پر شده بود که مدت ها پیش به خوشه های ستارگان داغ تبدیل شده بود. به گفته آژانس فضایی اروپا(ESA)، که با ناسا برای تهیه این تصویر همکاری کرده است، نوع و میزان برآمدگی این کهکشان کرکی و همچنین اجرام آسمانی درآن، نشان می دهند که این بازو ها و در کل این کهکشان ستاره های زیادی تولید نکرده است.


همچنین بخوانید: تاریخچه ی تلسکوپ معروف هابل؛ از ایده تا اجرا


کهکشان کرکی

در حال که کهکشان های مارپیچی طراحی واضح و درخشان دارند و معمولاً در رسانه های خبری و فیلم های فضایی به تصویر کشیده می شوند، آن ها تنها 10 درصد از کل کهکشان ها را تشکیل می دهند. نزدیک به 70 درصد از کل کهکشان ها مانند کهکشان کرکی NGC 2775 یا چند بازو، ترکیبی از طراحی های شفاف و بزرگ هستند؛ مانند راه شیری. اکثر کهکشان هایی که در همسایگی ما قرار دارند، از نوع مارپیچی می باشند.

این عکس رویایی از NGC 2275 جدیدترین کشفیات هابل است. سی سال پیش در 24 آوریل 1990، تلسکوپ فضایی هابل 4 میلیارد مایل مسافت را در یک مدار مداوم در اطراف زمین طی کرده است. این تلسکوپ که اندازه یک تراکتور است، اطلاعات علمی و خام کافی را برای تهیه ی 15000 مقاله علمی مجزا بدست آورده است. با استفاده از لنزهای قدرتمند خود، به مرور زمان به کیهان نگاه می کند و از مکان هایی که بیش از 13.4 میلیارد سال نوری از زمین فاصله دارند، عکاسی می کند.


همچنین بخوانید: جیمز وب ؛ تلسکوپی عظیم الجثه که هابل را کنار خواهد زد!!!


ناسا آماده شده است تا جانشین هابل، تلسکوپ فضایی جیمز وب را در مارس 2021 راه اندازی کند که هدف آن نقشه کشی جهان اولیه و همگام سازی بسیار بیشتر از فضا نسبت به هابل است. با راه اندازی، جیمز وب بزرگترین تلسکوپ در فضا خواهد بود. این تلسکوپ آنقدر عظیم است که مجبور است مانند کاغذ را درون یک موشک پیچیده و مچاله شود و پس از بیرون آمدن در فضا پرده برداری می کند. ستاره شناسان با 100 برابر قدرت بزرگنمایی هابل، از جیمز وب استفاده می کنند تا از اولین کهکشان هایی که پس از بیگ بنگ شکل گرفته اند عکاسی کنند و شاید در این راه با بسیاری از کهکشان های کرکی روبرو شوند.