آیا پروبیوتیک ها باعث کاهش وزن می شوند؟ پروبیوتیک ها میکروارگانیسم های زنده ای هستند که فواید سلامتی زیادی دارند (1) و در مکمل ها و غذاهای تخمیر شده یافت می شوند. برای مثال پروبیوتیک ها می توانند سلامتی دستگاه گوارش، قلب و عملکرد سیستم ایمنی را بهبود بخشند. (2)

چندین مطالعه همچنین نشان می دهد که پروبیوتیک ها می توانند به شما در کاهش وزن و چربی شکم کمک کنند، اما چطور؟

باکتری های روده می توانند بر تنظیم وزن بدن تأثیر بگذارند!

صدها میکروارگانیسم مختلف در دستگاه گوارش وجود دارد. اکثر اینها باکتری های مفید هستند. باکتریهای مفید چندین ماده مغذی مهم از جمله ویتامین K و ویتامین های خاص B را تولید می کنند. همچنین به تجزیه فیبرهایی که بدن قادر به هضم شان نیست کمک می کند و آنها را به اسیدهای چرب زنجیره کوتاه مفید، مانند بوتیرات تبدیل می کنند. به نظر می رسد که وزن بدن با تعادل این باکتری های مفید ارتباط دارد.



آیا پروبیوتیک ها باعث کاهش وزن می شوند؟

پروبیوتیک ها می توانند مقدار کالری را که از مواد غذایی جذب می کنید، کاهش دهند. همچنین بر هورمون ها و پروتئین های مرتبط با اشتها و ذخیره چربی تأثیر می گذارند. از طرفی التهاب و عفونت، که می تواند چاقی را به همراه داشته باشد، را نیز کاهش می دهند.

پروبیوتیک ها می توانند به شما در کاهش وزن و چربی شکم کمک کنند!

لاکتوباسیلوس‌ها از فراوان‌ترین میکروارگانیسم‌های پروبیوتیک هستند. تحقیقات نشان داده است که انواع خاصی از خانواده ی لاکتوباسیلوس‌ها باعث کاهش وزن و چربی شکم می شوند. به نظر می رسد لاکتوباسیلوس گاسری مؤثرترین آنها است.

برخی از پروبیوتیک ها نیز می توانند از افزایش وزن جلوگیری کنند!

کاهش وزن تنها راه مقابله با چاقی نیست. پیشگیری از اهمیت بیشتری برخوردار است. برخی از پروبیوتیک ها می توانند حتی در زمینه رژیم غذایی با کالری بالا در جلوگیری از افزایش وزن مؤثر باشند. مانند ترکیبی از پروبیوتیک ها به نام VSL#3

برخی از سویه های پروبیوتیک خطر افزایش وزن و چاقی را افزایش می دهند!

همه پروبیوتیک ها به کاهش وزن کمک نمی کنند و برخی از آنها حتی ممکن است باعث افزایش وزن شوند. اثرات آن به نوع پروبیوتیک مصرفی بستگی دارد و ممکن است بین افراد نیز متفاوت باشد. پس اگر می خواهید به منظور کاهش وزن از پروبیوتیک ها استفاده کنید حتی آن را با یک متخصص در میان بگذارید.

در ادامه بخوانید: