گرسنگی در نیمه شب

بسیاری از افراد از گرسنگی در نیمه شب رنج می برند، زیرا مجبورند از تخت خواب بیرون آمده و دنبال غذا بگردند. گرسنگی یک حس اضطراری است. یعنی می‌تواند باعث تغییر وضعیت بدن شود. اگر در شب احساس گرسنگی کنید، بیدار می‌شوید و چیزی می‌خورید. برخی اوقات تکرار این موضوع باعث مشکل می‌شود و کیفیت خوابتان پایین می‌آید. این مشکل دلایل زیادی دارد، اما اغلب می‌توان با استفاده از چند تغییر کوچک در رژیم غذایی افراد جلوی این بیدار شدن‌ها و گرسنگی‌ها را گرفت.

گرسنگی و اشتها برای اغلب افراد در موقع عصر در بیشترین مقدار و در اول صبح و آخر شب در کمترین مقدار هستند.

چرا بیدار می‌شویم؟

 بدن انسان‌ها حتی در هنگام خواب نیز به فعالیت خود ادامه می‌دهد. برای هر فعالیتی که در بدن انجام می‌شود، نیاز به انرژی است. این انرژی از طریق خوردن مواد خوراکی به دست می‌آید.

این بیدار شدن در شب اغلب ریشه در سبک زندگی و رژیم غذایی افراد دارد. البته برخی اوقات این مشکل می‌تواند ناشی مصرف برخی داروها نیز باشد.


همچنین بخوانید: 8 روش برای جلوگیری از احساس گرسنگی


پرخوری قبل از خواب

قبل از خواب چی بخوریم؟

شاید کمی عجیب باشد که پرخوری باعث گرسنگی در نیمه شب شود، اما پرخوری قبل از خواب باعث می‌شود تا شما در هنگام خواب احساس گرسنگی کنید. مصرف زیاد غذا به‌خصوص غذاهای حاوی نشاسته و شکر باعث افزایش بیش‌ازحد قند خون می‌شوند. در ادامه پانکراس با تولید هورمون انسولین هند خون را کاهش می‌دهد؛ و این کاهش قند خون باعث گرسنگی می‌شود. در تحقیقات علمی نیز ثابت‌شده است که خوردن غذا در شب نسبت به صبح باعث احساس سیری کمتری می‌شود. اگر نمیدانید که قبل از خواب چه باید بخورید، مطلب “ قبل از خواب چی بخوریم؟ ” را مطالعه کنید تا با 9 خوراکی و نوشیدنی برای افزایش کیفیت خواب آشنا شوید. 

محققان خوردن یک وعده غذایی کوچک و غنی از مواد معدنی را که کالری کمتری از 200 کالری داشته باشد را توصیه می‌کنند. این نوع از میان وعده می‌تواند متابولیسم بدن را بهبود بخشد و جلوی گرسنگی را نیز بگیرد.

کم‌خوابی

کم‌خوابی یکی دیگر از عواملی است که می‌تواند باعث گرسنگی در شب شود. کم‌خوابی در طی چند شب باعث کاهش قند خون می‌شود. گاهی این کم‌خوابی به حدی است که حتی بدن نیز نمی‌تواند به‌صورت کامل این کاهش را جبران کند. برای همین در این حالت فرد دچار گرسنگی می‌شود.


همچنین بخوانید:راه های جلوگیری از پرخوری عصبی ؛ به پرخوری تان غلبه کنید!


سندرم قبل از قاعدگی یا PMS

PMS یا سندرم قبل از قاعدگی یک بیماری است که می‌تواند بر سلامت و رفتار جسمی بانوان تأثیر بگذارد. این تأثیرات معمولاً قبل از شروع دوره پریود است. علت این موضوع تغیرت در میزان هورمون‌ها است. یکی از علائم PMS تمایل برای مصرف مواد غذایی شیرین است.

علائم دیگر PMS:

اگر قبل از پریود دچار تغیر اشتها می‌شوید یا هنگام شب از خواب بیدار می‌شوید ممکن است این موضوع ناشی از PMS باشد.


همچنین بخوانید:معرفی بهترین اپلیکیشن‌ها برای مدیریت پریود!


داروها

داروهای ضدافسردگی

برخی داروها نیز می‌توانند باعث گرسنگی در شب شوند.

تشنگی

تشنگی اغلب با گرسنگی اشتباه گرفته می‌شود. کمبود آب می‌تواند باعث بی‌حالی شود. این بی‌حالی در اغلب موارد با گرسنگی اشتباه گرفته میشود. اگر در شب به خاطر گرسنگی بیدار شدید؛ ابتدا یک لیوان بزرگ پر از آب بنوشید، کمی صبر کنید، اگر احساس گرسنگی‌تان از بین رفت؛ شما باید در طول روز آب بیشتری بنوشید.

استرس

استرس در برخی افراد باعث افزایش اشتها می‌شود. استرس باعث افزایش ترشح هورمون‌هایی مثل کورتیزول می‌شود. کورتیزول باعث تغیرات سریع در میزان قند خون می‌شود.

یوگا، مدیتیشن و ورزش می‌تواند سطح استرس را کاهش دهد.


همچنین بخوانید:غذاهایی که استرس را کاهش می‌دهند و به شما آرامش می‌بخشند!


فعالیت ورزشی شدید قبل از خواب

روز استراحت

ورزش شدید باعث کاهش میزان قند خون می‌شود. اگر هنگم غروب یا شب فعالیت شدید ورزشی انجام می‌دهد. حتماً به میزان مناسب شام بخورید تا قند خونتان افت نکند. همچنین بعد از ورزش آب بیشتری بنوشید تا آب بدنتان کم نشود.

سندرم خوردن در شب یا Night eating syndrome

NES یا سندرم خوردن در شب باعث کاهش اشتها در صبح و افزایش آن در شب می‌شود. به‌طوری‌که افراد دارای این سندرم علاقه و تمایل بسیاری به خوردن در شب دارند. این موضوع باعث اختلال در خواب آن‌ها می‌شود. دانشمندان هنوز دلیل این موضوع را کشف نکرده‌اند؛ اما ارتباط‌هایی بین این موضوع و کاهش هورمون ملاتونین پیدا شده است.


همچنین بخوانید: چرا صبح ها خسته از خواب بلند می شویم ؟ 


بارداری

اشتهای برخی از بانوان در دوران بارداری افزایش می‌یابد. این افزایش اشتها گاهی به حدی می‌شود که حتی در شب نیز گرسنه می‌شوند. برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است شام سالم بخورید یا غذا های پروتئینی بخورید.

مشکلات و بیماری‌های دیگر

دیابت، چاقی، پرکاری تیروئید و سایر بیماری‌هایی که بر روی متابولیسم عمومی بدن تأثیر محسوس دارند، می‌توانند باعث گرسنگی شوند.

علائم دیابت:

  • تشنگی بیش‌ازحد
  • خستگی
  • تاری دید
  • پرکاری تیروئید که باعث اختلال در ترشح هورمون‌های T3 و T4 می‌شود، نیز میتواند در این گرسنگی‌ها نیز مؤثر باشند.

همچنین بخوانید:روش هایی برای جلوگیری از ابتلا به دیابت


راه‌حل چیست؟

یک رژیم غذایی متعادل می‌تواند راه‌حل مناسب و بدون عوارضی باشد. سعی کنید در شب و هنگام خواب وعده غذایی سنگین نخورید. می‌توانید بین شام و خواب از میان وعده استفاده کنید. بهتر است در این میان وعده، مواد دارای نمک و کافئین وجود نداشته باشد.

مواد غذایی مناسب برای میان وعده:

  • غلات سبوس‌دار
  • شیر
  • تخم‌مرغ آب پز
  • نوشیدنی پروتئینی کم قند
  • ماست
  • کیک برنجی

اگر بعد از رعایت نکات بالا مشکلتان حل نشد حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنید.